- Topowy model Audi RS Q8 ma silnik 4.0 twin-turbo o mocy 600 KM
- Do „setki” potrafi rozpędzać się w 3,8 s
- Ceny zaczynać się będą z pułapu ok. 500 tys. zł
Nowe Audi RS Q8 zadebiutowało oficjalnie podczas listopadowego salonu samochodowego w Los Angeles stając się topowym modelem nie tylko wśród SUV-ów marki lecz także wśród aut sygnowanych logo „RS”. Dział Audi Sport zadbał o to, by pierwsze Q8 w tej wersji miało się czym pochwalić i dostarczało użytkownikom wrażeń godnych wyścigowego bolidu. Podczas pierwszych jazd testowych podkreślił to zresztą dobitnie Oliver Hoffman, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH, który nazwał RS Q8 „prestiżowym królem rodziny modeli RS”.
Audi RS Q8 – rasowe geny
I rzeczywiście trzeba przyznać, że to auto wygląda majestatycznie. Przy długości przekraczającej 5,01 m, szerokości 1,98 m i wysokości 1,69 m to sprawia wrażenie rosłego atlety z fantastycznie wyrzeźbioną muskulaturą. To efekt zastosowania charakterystycznych dla RS’ów detali nadwozia, takich jak: masywny grill single frame o strukturze plastra miodu, potężne wloty powietrza w zderzaku, poszerzone listwy progowe i nadkola, tylny dyfuzor i owalne końcówki wydechu oraz spoiler dachowy zapewniający odpowiednią siłę docisku podczas szybkiej jazdy. Do tego dochodzą seryjne 22-calowe koła z oponami w rozmiarze 295/40, a w opcji nawet 23-calowe z kutego aluminium, która potęgują wrażenie, że auto pewnie będzie trzymać się nawierzchni. Spod ramion alufelg widać imponujące kompozytowe tarcze hamulcowe o średnicy 420 mm z przodu i 370 mm z tyłu (w przypadku zamówienia opcjonalnych tarcz ceramicznych średnica odpowiednio 440 i 370 mm).
Wnętrze również zostało przyprawione akcentami RS. Począwszy od czarnej podsufitki, która na życzenie może zostać zastąpiona srebrną lub Alcantarą, przez sportowe fotele RS obszyte perforowaną skórą z kontrastowymi szwami, panele z matowego karbonu lub aluminium, sportową kierownicę ze spłaszczonym u dołu wieńcem po ultranowoczesną deskę rozdzielczą z centralnym wyświetlaczem systemu MMI touch response i wirtualnym kokpitem ze specjalnym widokiem RS. Obejmuje on takie informacje jak ciśnienie w oponach, moment obrotowy,m , moc, temperatura, czasy okrążeń i przeciążenia. W opcji dostępny jest head-up display.
Co ważne, RS Q8 zachowuje pełną funkcjonalność SUV-a coupe, czy bardzo dobrą przestronność w obydwu rzędach siedzeń i pojemny bagażnik, który po rozłożeniu oparć przesuwanej tylnej kanapy zmieści nawet 1755 l.
Audi RS Q8 – esencja mocy
Pod maskę topowego Q8 trafił turbodoładowany silnik 8-cylindrowy z bezpośrednim wtryskiem. Z pojemności 4,0 l osiąga moc 600 KM i moment obrotowy 800 Nm, które zamieniają SUV-a coupe Audi w prawdziwy pocisk. Według oficjalnych danych przyspieszenie do „setki” zajmuje tylko 3,8 s, a 200 km/h zobaczymy na liczniku już po 13,7 s. Prędkość maksymalna to ograniczone elektronicznie 250 km/h lub nawet 305 km/h po zamówieniu pakietu „dynamic plus”. To wystarczy, by RS Q8 zaliczane było do grona najszybszych SUV-ów na świecie.
Fakt, choć podczas jazd testowych nie osiągałem takich prędkości, to muszę przyznać, że pod każdym innym względem jazda tym samochodem potrafi zachwycić. Ośmiobiegowy Tiptronic w trybie sportowym jak natchniony zmienia przełożenia, a wciśnięcie pedału gazu znajduje natychmiastowe odzwierciedlenie i przyroście prędkości. Z jednej strony przyspieszenie wciska w fotel i powoduje przyjemne mrowienie w różnych okolicach ciała, a z drugiej daje fantastyczne poczucie jedności prowadzącego i maszyny. Ten model potrafi pieścić zmysły nienachalnym brzmieniem wydechu i zachowaniem w stylu narwanej wyścigówki, błyskawicznie podnosić poziom adrenaliny charcząc z rur wydechowych i zostawiając w tyle zaskoczonych kierowców innych samochodów, a przy łagodniejszym obchodzeniu się z gazem, działać kojąco i w przyjemnej ciszy i komforcie przeistaczać się w spokojne auto rodzinne, któremu nawet zdarza się zamarudzić w reakcji na kick-down. Dzięki systemowi odłączania cylindrów przy mniejszym obciążeniu potrafi też oszczędzać paliwo, choć akurat ten parametr w przypadku 600-konnego SUV-a ma drugorzędne znaczenie. Dla porządku podam też informację, że w konstrukcji silnika wykorzystano system mild-hybrid z 48-voltową instalacją elektryczną i alternatorem-rozrusznikiem oraz kompaktowym akumulatorem litowo-jonowym, który przy prędkości między 55 a 160 km/h umożliwia albo rekuperację energii albo wejście w tryb żeglowania nawet przez 40 s. MHEV wspiera też działanie start-stopu.
Znany z innych modeli marki system wyboru dynamiki jazdy Audi Drive Select w przypadku RS Q8 oferuje aż 8 trybów pracy: comfort, auto, dynamic, efficiency, allroad, offroad oraz dwa indywidualne RS1 i RS2 aktywowane przyciskiem RS-Mode na kierownicy.
Pod potencjał silnika zaprogramowano działanie napędu na 4 koła. W standardowych warunkach moment jest rozdzielany w stosunku 40:60 (przód:tył), a w razie potrzeby na przednie koła może trafić maksymalnie 70, a na tylne 85 proc. momentu. Utrzymaniu trakcji sprzyja mechaniczny dyferncjał oraz seryjny układ czterech kół skrętnych (przy niskich prędkościach tylne skręcają o 5 stopni w kierunku przeciwnym do przednich, przy wyższych o 1,5 stopnia w tą samą stronę), a adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne perfekcyjnie dopasowuje pracę do bieżącej sytuacji i stylu jazdy kierowcy. To jeszcze nie koniec, bo RS Q8 może być opcjonalnie wyposażone w elektromechaniczną stabilizację przechyłu, która dodatkowo poprawia zachowanie w zakrętach eliminując występowanie pod czy nadsterowności. Naszpikowane taką elektroniką auto podczas agresywnej jazdy zachowuje się jak bezlitosna wyrachowana maszyna, która zdaje się przeczyć prawom fizyki. Wgryza się w asfalt, ale nie psuje frajdy z prowadzenia zwłaszcza w trybach RS pozwalając kierowcy na sprawdzenie, gdzie znajdują się granice jego umiejętności. I o to właśnie chodzi. Brawa dla Audi Sport.
Audi RS Q8 – naszym zdaniem
RSQ Q8 mierzy wysoko. Na celowniku takie modele jak BMW X6 M, Mercedes-AMG GLE 63 Coupe, Porsche Cayenne Turbo czy nawet Lamborghini Urus. Przyznam szczerze, że pod względem przyjemności z jazdy to jeden z najlepszych SUV-ów, jakimi miałem ostatnio okazję jeździć.
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 3996 cm3, V8 t. benz. | |
Moc | 600 przy 6000 obr./min | |
Moment obrotowy | 800 Nm przy 2200-4500 obr./min | |
Skrzynia biegów i napęd | automatyczna 8-biegowa, napęd quattro | |
Prędkość maksymalna | 305 km/h (z pakietem „dynamic plus” | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,8 s | |
Średnie zużycie paliwa | 12,1 l/100 km | |
Wymiary (dł./szer./wys.); rozstaw osi | 5012/1998/1694 mm; 2998 mm | |
Cena | od ok. 500 000 zł |