- W obu samochodach zastosowano miękkie hybrydy, dla których bazą stały się silniki wysokoprężne – 286-konny w Audi Q5, a w Mercedesie GLC moc wynosi 269 KM
- Każdy z bohaterów naszego porównania ma napęd na wszystkie koła oraz automatyczną skrzynię biegów – w Audi Q5 8-stopniową, a w Mercedesie GLC 9-biegową
- Testowane SUV-y mają podobną dynamikę – Audi Q5 osiąga setkę po 5,9 s, natomiast Mercedes GLC po 6,1 s
Wprawdzie silniki wysokoprężne straciły ostatnimi czasy na popularności, ale wynika to bardziej z polityki niż z ich niedoskonałości. W naszym teście mogą pokazać mocne strony, a wyposażone w nie samochody będą starały się wykazać wyższością nad rywalem. Czy nowy Mercedes GLC 300 d 4Matic odniesie zwycięstwo nad Audi Q5 50 TDI Quattro, które na rynku jest już od 2017 roku?
Zarówno Mercedes GLC, jak i Audi Q5 są pełnowartościowymi SUV-ami. Nadwozie Mercedesa ma długość 4,72 m, a Audi – 4,68 m. Oba pojazdy mają efektownie ukształtowane nadwozia z dużymi atrapami chłodnicy oraz wąskimi światłami i masywnie ukształtowanymi tyłami.
Testowany Mercedes ma dodatkowo boczne stopnie ze stali szlachetnej (2653 zł). Wprawdzie przynoszą one korzyść stylistyce, ale nie pomagają podczas wsiadania oraz wysiadania – niezbędne jest postawienie dalekiego kroku w trakcie obu tych czynności. Zabrudzone spodnie są niemal pewne, dlatego odradzamy tę opcję.
Audi Q5 i Mercedes GLC mają materiały wysokiej jakości
Wnętrza testowanych samochodów wykończono materiałami najwyższej jakości, ale to część pasażerska Mercedesa okazuje się bardziej wyrafinowana. Dotyczy to przede wszystkim efektownie wyglądającego wykończenia deski rozdzielczej.
Zaleta to również 12,3-calowy ekran przed kierowcą, na którym wyświetlane są wskaźniki. Okazują się one bardzo wyraziste, a tym samym nie ma problemu z ich czytelnością. Na środku deski rozdzielczej umieszczono dotykowy ekran o przekątnej 11,9 cala. Nie dość, że ma wyrazistą grafikę, to w dodatku nachylenie go w stronę kierowcy ułatwia wybieranie poszczególnych funkcji.
Wprawdzie menu jest bogate, ale dzięki odpowiedniej konfiguracji okazuje się ono logiczne w obsłudze. Mocną stroną okazuje się również sterowanie głosowe, które naszym zdaniem jest jednym z lepszych rozwiązań na rynku – reaguje sprawnie i skutecznie odczytuje wydawane komendy.
Mercedes GLC ma wygodne fotele
Standardowe siedzenia Mercedesa GLC – zarówno przednie, jak i tylne – okazują się bardzo wygodne i nawet po długiej podróży nie odczuwa się zmęczenia czy bólu pleców. Jednak w przeciwieństwie do Audi Q5 tylna kanapa nie jest przesuwana.
Za to pochwały należą się za projekt bagażnika. Nie dość, że jest on bardzo duży, bo pomieści 620-1680 l, to w dodatku ukształtowano go foremnie, a po powiększeniu uzyskuje się równą podłogę.
Audi Q5 wypada znacznie gorzej pod transportowym względem. Bagażnik okazuje się mniejszy niż u rywala ze Stuttgartu – 520-1520 l, a poza tym po złożeniu kanapy nie uzyskuje się idealnie równiej podłogi. Do tego od strony kufra jest większy, 7,5-centymetrowy próg.
Audi Q5 – wielofunkcyjna tylna kanapa
Za to testowane Audi Q5 okazało się funkcjonalnym modelem. Na pokładzie znalazła się kanapa: składana, przesuwana, dzielona na trzy części oraz z regulowanym kątem ustawienia oparcia.
Audi Q5 ma przejrzystą deskę rozdzielczą i okazuje się intuicyjne w obsłudze, ale pod pewnymi względami wykazuje niedoskonałości w porównaniu z Mercedesem GLC. Sterowanie głosem okazuje się mniej efektywne, wyświetlacz head-up ma niewielkie wymiary, a centralny, dotykowy ekran też jest mniejszy niż w Mercedesie, bo ma przekątną 10,1 cala.
To na szczęście szczegóły, które, choć robią różnicę w zestawieniu z konkurentem, to nie obniżają znacząco komfortu użytkowania auta. Tym bardziej że menu okazuje się intuicyjne, a wskaźniki wyświetlane na 12,3-calowym ekranie są czytelne.
Audi Q5 ma świetne, sportowe fotele
Atutem testowanego Audi Q5 są również sportowe fotele. Nie dość, że zapewniają wysoki poziom komfortu, to w dodatku zapewniają perfekcyjne podparcie z boku podczas dynamicznej jazdy na zakrętach.
Testowane Audi Q5 zostało wyposażone w 3-litrowego diesla V6 generującego 286 KM oraz 620 Nm (48-woltowa, miękka hybryda). Jego zaletą jest nie tylko duża moc, lecz także miły dla ucha dźwięk oraz cicha praca.
Jednak podczas jazdy wyczuwa się nieco starej szkoły – turbo potrzebuje obrotów, ale zanim do nich dotrze, musi wziąć drugi oddech i dopiero się rozkręca. Współpracująca z silnikiem 8-stopniowa, automatyczna skrzynia czasami reaguje z lekkim opóźnieniem, ale poza tym działa sprawnie, a co ważne przełącza delikatnie i bez szarpnięć.
W obu autach pracuje miękka hybryda
Mercedes GLC także ma pod maską 48-woltową miękką hybrydę. Dzięki temu 2-litrowy diesel generujący 269 KM ma elektryczne wspomaganie o mocy 23 KM. Samochód zawsze startuje cicho, niemal niezauważalnie, a to podoba się nam. Wraz ze zwiększeniem prędkości dźwięk napędu zmienia się w delikatny pomruk.
Przeczytaj także: Seksowne i z charakterem – Audi Q5 Sportback, BMW X4 i Mercedes GLC Coupe [Ranking]
Z jednostką napędową współpracuje 9-stopniowa, automatyczna skrzynia. Trzeba przyznać, że zmienia ona biegi sprawnie, ale zdarza się jej żonglować przełożeniami w górę i w dół tak, jakby szukała optymalnego wyboru dla konkretnych obrotów silnika.
Silnik Mercedesa GLC ma 4 cylindry i w porównaniu z kulturalnie pracującym V6 Audi Q5 ma jedną niezaprzeczalną przewagę – niższe zużycie paliwa. Podczas testu Mercedes spalił średnio 6,8 l/100 km, podczas gdy Audi potrzebowało przeciętnie 8,8 l oleju napędowego. Dwa litry różnicy to bardzo dużo.
Mercedes GLC to zwrotny SUV
Testowany Mercedes GLC wyposażony był w skrętną tylną oś (dostępna wraz z pneumatycznym zawieszeniem w ramach pakietu Engineering za 15 750 zł). Dzięki temu rozwiązaniu auto jest bardziej zwrotne (średnica zawracania to 10,9 m, podczas gdy w Audi Q5 wynosi 11,9 m), a tym samym także okazuje się sprytniejsze pod względem prowadzenia. Ponadto układ kierowniczy okazuje się precyzyjniejszy w działaniu niż mechanizm zastosowany w Audi Q5.
Za to hamulce w obu samochodach pracują na niemal równym i to bardzo wysokim poziomie. Mercedes GLC jadący 100 km/h i z nierozgrzanymi elementami ciernymi zatrzymuje się po 35,3 m, natomiast Audi Q5 po 36,1 m. Po rozgrzaniu tarcz sytuacja zmienia się nieznacznie na korzyść Audi. Zatrzymuje się ono po 33,4 m, podczas gdy Mercedes stoi po 33,6 m.
Mercedes GLC 300 d 4Matic to wydatek 304 500 zł i to bez uwzględnienia dodatkowego wyposażenia. Nie możemy jednak porównać auta pod względem kosztów z Audi Q5, ponieważ w Polsce nie występuje 286-konna odmiana 50 TDI. Topowym dieslem jest 204-konne 40 TDI, którego ceny startują od 213 700 zł.
Audi Q5 kontra Mercedes GLC – wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Audi | Mercedes |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,1 s | 2,3 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,9 s | 6,1 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 9,7 s | 9,8 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) | 3,2 s | 3,3 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) | 4,1 s | 4,3 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 2050/595 kg | 1990/580 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 55/45 proc. | 54/46 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,9/11,9 m | 10,9/10,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 36,1 m | 35,3 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 33,4 m | 33,6 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 55 dB (A) | 54 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 63 dB (A) | 63 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 66 dB (A) | 67 dB (A) |
Spalanie testowe | 8,8 l/100 km | 6,8 l/100 km |
Zasięg | 795 km | 910 km |
Audi Q5 kontra Mercedes GLC — dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Audi | Mercedes |
---|---|---|
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/V6/24 | diesel, biturbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/łańcuch | common rail/łańcuch |
Pojemność skokowa | 2967 cm3 | 1993 cm3 |
Moc maksymalna | 286 KM przy 3500 obr./min | 269 KM przy 4200 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 620 Nm przy 1750 obr./min | 550 Nm |
Prędkość maksymalna | 240 km/h | 243 km/h |
Skrzynia biegów | automatyczna, 8-biegowa (DSG) | aut., 9-biegowa |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika | 520-1520 l | 620-1680 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 70 l | 62 l |
Marka i model opon testowanego auta | Pirelli P Zero | Bridgestone Turanza T005 |
Rozmiar opon testowanego auta | 255/40 R 21 Y | 235/55–255/50 R 19 Y |
Emisja CO2 | 222 g/km | 155 g/km |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez | 2400/750 kg | 2500/750 kg |
Audi Q5 kontra Mercedes GLC – rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Wymiar | Jednostka | Audi Q5 | Mercedes GLC |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1145 | 1175 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1555 | 1510 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1050 | 1035 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 235 | 220 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 745 | 745 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1520 | 1485 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 980 | 985 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 380 | 370 |
Audi Q5 kontra Mercedes GLC — punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Mercedes | Audi |
---|---|---|---|
Przestronność z przodu | 40 | 30 | 33 |
Przestronność z tyłu | 30 | 22 | 20 |
Pojemność bagażnika | 25 | 20 | 16 |
Ładowność | 15 | 12 | 12 |
Widoczność | 20 | 12 | 14 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 24 | 25 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 18 | 17 |
Suma punktów | 200 | 154 | 151 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Mercedes | Audi |
Przyspieszenie | 25 | 20 | 20 |
Elastyczność | 25 | 20 | 20 |
Poziom hałasu | 15 | 13 | 13 |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 13 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 27 |
Komfort jazdy | 30 | 28 | 28 |
Układ kierowniczy | 15 | 12 | 11 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 2 |
Skuteczność hamulców | 40 | 30 | 28 |
Zużycie paliwa | 30 | 23 | 19 |
Suma punktów | 230 | 188 | 181 |
Wynik końcowy | 430 | 342 | 332 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Mercedes GLC kontra Audi Q5 – podsumowanie
Diesle jeszcze nigdy nie były tak kuszące oraz ekonomiczne, jak teraz. Dotyczy to przede wszystkim 2-litrowej konstrukcji Mercedesa, która pali wyjątkowo mało, jak na oferowaną moc. Do tego w przypadku Mercedesa dochodzą świetne właściwości jezdne, łatwa obsługa urządzeń pokładowych czy praktyczny oraz pojemny bagażnik. Audi Q5 jest nieco dynamiczniejszy niż Mercedes GLC, ale okazuje się dużo bardziej paliwożerny. Zaletą Audi są też skuteczne hamulce oraz świetne prowadzenie. Niemniej jednak w ogólnym rozrachunku samochód musiał uznać wyższość GLC.
Audi Q5 obecnej generacji jest już od 2017 r., ale w 2020 r. poddano auto liftingowi. Najnowszy Mercedes GLC to debiutant z 2022 r.
Pod względem ilości miejsca Audi Q5 jest bez zarzutu, a do tego dobrze prowadzi się, jest dynamiczne i ma skuteczne hamulce. Niestety, silnik potrzebuje znacznie więcej paliwa niż jednostka Mercedesa
Przejrzysta deska rozdzielcza, łatwa obsługa i materiały wykończeniowe wysokiej jakości. Na środku deski rozdzielczej umieszczono dotykowy ekran o przekątnej 10,1 cala
Audi Q5 ma sportowe fotele, które okazują się wygodne, a poza tym świetnie podpierają z boku
Nowy Mercedes GLC to przestronny, funkcjonalny i komfortowy samochód. Dzięki miękkiej hybrydzie z dieslem okazuje się także dynamiczny oraz ekonomiczny
Na desce rozdzielczej Mercedesa dominują duże ekrany – 12,3-calowy, na którym wyświetlane są wskaźniki oraz dotykowy wyświetlacz o przekątnej 11,9 cala
Seryjne fotele Mercedesa okazują się bardzo wygodne
Testowane Audi Q5 ma 21-calowe, aluminiowe felgi
W Audi Q5 czytelne wskaźniki wyświetlane są na 12,3-calowym ekranie. Kierowca może zmieniać motywy na wirtualnym kokpicie
Na środkowej konsoli Audi Q5 wygospodarowano miejsce na indukcyjną ładowarkę smartfonu
Tradycyjne pokrętła i przyciski ułatwiają obsługę urządzeń pokładowych
Silnik V6 o mocy 286 KM pozwala rozpędzić Audi Q5 w zakresie 0-100 km/h po 5,9 s. Średnie spalanie w teście wyniosło 8,8 l/100 km
Bagażnik o pojemności 520-1520 l. Tylna kanapa jest nie tylko dzielona na trzy części, lecz także ma regulowany kąt ustawienia oparcia oraz można ją przesuwać
Z przodu Mercedesa GLC dominują duże wloty powietrza w zderzaku oraz gwiazda na atrapie chłodnicy
Nawigacja z efektownie wyglądającym widokiem 3D
Fotele Mercedesa GLC mają elektryczną regulację i są podgrzewane