- Mimo sporych rozmiarów i tłustych cen, te SUV-y skrzyżowane z coupe to raczej auta 2+2 niż pełnoprawne rodzinne środki transportu
- Mercedes ma 14-konny elektryczny dopalacz. Czy da mu to przewagę w osiągach i zużyciu paliwa?
- BMW dysponuje maksymalnym ciągiem już od 1400 obrotów na minutę. Jeszcze trochę postępu technicznego i trudno będzie wyczuć, że to turbo!
- Więcej takich testów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Przeczytaj też:
- Audi Q5 Sportback 45 TFSI
- BMW X4 xDrive30i
- Mercedes GLC 300 4MATIC Coupé
- 1. Audi Q5 Sportback 45 TFSI
- 2. BMW X4 xDrive30i
- 3. Mercedes GLC 300 4MATIC Coupé
- Audi Q5 Sportback, BMW X4 i Mercedes GLC Coupe - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Audi Q5 Sportback, BMW X4 i Mercedes GLC Coupe - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
- Audi Q5 Sportback, BMW X4 i Mercedes GLC Coupe - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Audi Q5 Sportback, BMW X4 i Mercedes GLC Coupe - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Audi Q5 Sportback, BMW X4 i Mercedes GLC Coupe - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
- Audi Q5 Sportback, BMW X4 i Mercedes GLC Coupe - punkty i klasyfikacja
- Testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
- Podsumowanie
Kto to wymyślił? BMW. W 2007 r., gdy Bawarczycy przedstawiali X6, czyli X5 ze spadzistym tyłem, śmiechom nie było końca. Krytycy wytykali temu modelowi niezgrabność, a kierowca musiał pokonać monstrualny próg drzwi, żeby wgramolić się na fotel i zająć pozycję jak w typowym SUV-ie. Jednak rynek docenił odwagę BMW – X6 okazało się wielkim sukcesem i zainicjowało nowy trend. W 2014 r. pojawiło się mniejsze X4, Mercedes odpowiedział w 2015 r. modelem GLE Coupé, a rok później GLC Coupé. Audi jest w tej grze od 2016 r. ze swoim Q8, a teraz także z Q5 Sportback.
Wersje ze ściętym tyłem kosztują więcej niż ich odpowiedniki z tradycyjną linią SUV-a. W Audi wyjściowe ceny podstawowych wersji Sportbacka i zwykłego Q5 – oba z silnikami 35 TDI - dzieli 15 700 zł. W BMW model X4 xDrive20d jest o 14 000 zł droższy od X3 z napędem o tej samej mocy. Natomiast Mercedes wycenia najczęściej kupowane GLC 200 4MATIC Coupé aż o 18 000 zł drożej niż GLC 200 4MATIC SUV.
Przeczytaj też:
- A może jeden z dwóch hybrydowych... W zasadzie, te SUV-y to jeden i ten sam samochód!
- Crossover czy kompakt? Zobacz porównanie 6 par samochodów
Za to otrzymuje się zdecydowanie mniej miejsca z tyłu nad głową, mniej wygodną pozycję siedzącą na tylnej kanapie, klaustrofobicznie niską górną linię bocznych okien w drzwiach i mniejszy bagażnik. W Sportbacku litraż jest o 10 l, a po złożeniu oparć o 40 l mniejszy niż w zwykłym Q5. W X4 różnica wynosi odpowiednio 25 i 170 l, natomiast w GLC – 50 i 200 l, które się traci w kufrze w porównaniu z wyjściową odmianą.
Jednak z drugiej strony wersje z awangardowo zaprojektowanym tyłem działają jak magnes. Mimo niezgrabności coś w nich jest! Design okazuje się spektakularny i zwraca uwagę. Do niniejszego porównania Audi, BMW i Benz stawiły się z mocnymi silnikami benzynowymi. Ponoć są ludzie, którzy nawet w SUV-ie nie chcą mieć diesla, bo go po prostu nie lubią.
Audi Q5 Sportback 45 TFSI
Audi dało sobie sporo czasu na stworzenie swojego SUVa ze spadzistym dachem. Ale naszym zdaniem końcowy efekt jest udany – tył Q5 Sportbacka prezentuje się najlepiej z testowanej trójki. Dysponuje najprzestronniejszą kabiną i jako jedyny może być wyposażony w przesuwaną kanapę. Obsługa odbywa się głównie przez ekran dotykowy. Menu i grafika są w porządku – centralny wyświetlacz jest jednak dość daleko od kierowcy.
Dwulitrowy silnik osiągający 265 KM jest znany z wielu innych modeli koncernu VW i także tu przekonująco wykonuje swoje obowiązki – pracuje cicho, kremowo i harmonijnie. Siedmiostopniowa skrzynia dwusprzęgłowa zmienia biegi szybko i teraz także płynnie. Testowe Q5 było wyposażone w pneumatyczne zawieszenie – działa bardzo sumiennie, filtruje nawet najgorsze kocie łby w sposób godny kompetencji technicznych najwyższej próby.
Świetnie wyciszone Audi ma wiele mocnych atutów
Za kierownicą ma się jednak wrażenie lekkiego odizolowania od zachowań samochodu. Na to składa się również zbyt lekko pracujący układ kierowniczy. Na uznanie zasługuje natomiast udany wirtualny kokpit, oferujący wiele możliwości konfiguracji, w tym wyświetlenie ogromnej mapy. Czuć, że Audi włożyło w ten samochód mnóstwo pracy. I to się bardzo opłaciło.
BMW X4 xDrive30i
To już druga generacja X4 i to czuć. BMW sprawia wrażenie dojrzałego i solidnego samochodu, którego producent ma już wystarczające doświadczenie i dość czasu, aby dopracować szczegóły i doszlifować układ jezdny. Ilość miejsca z przodu jest w porządku, a iDrive niezmiennie pozostaje najlepszym systemem obsługi multimediów na rynku. Nie możemy tego samego jednak powiedzieć o słabo czytelnych instrumentach.
Ponadto z tyłu nie będzie już tak wygodnie jak z przodu, bo BMW umieściło tylną kanapę bardzo nisko nad podłogą – dorośli bardziej na niej kucają, niż siedzą. Nawet jak na ograniczone możliwości, które pozostawia opadający w stylu coupé dach, dało się to zrobić lepiej.
Sprężyste resorowanie, pewne prowadzenie
Dwulitrowy czterocylindrowiec (252 KM) pracuje nieco bardziej chropawo niż TFSI w Audi, kręci się energicznie i przy wysokich obrotach brzmi całkiem ostro. W doskonałej formie znajdujemy bardzo przytomny „automat” konstrukcji ZF. X4 ma dość sztywne zestrojenie podwozia i precyzyjny układ kierowniczy, szybko przekazujący polecenia do kół, do tego zwinnie i stabilnie jeździ.
Mercedes GLC 300 4MATIC Coupé
Mercedes nazywa swojego SUVa ze spadzistym dachem po prostu… CoupÉ. A czy ten typ karoserii nie ma przypadkiem dwojga drzwi i nie bazuje na sedanie? W każdym razie GLC jest urządzone ze smakiem, ma ładne instrumenty i duży ekran nawigacji.
Fotele są raczej komfortowe niż sportowe, a z tyłu siedzi się co prawda nie tak wygodnie, jak w wersji SUV, ale z drugiej strony znacznie wygodniej niż na przykład w BMW X4. A przede wszystkim wyżej. Czyli „relatywny komfort” wypada na korzyść Mercedesa. Dwulitrowy silnik z miękką hybrydą osiąga moc 258 KM i nie jest to najznamienitsza propozycja w repertuarze.
Mercedes ma rozleniwiającą naturę cruisera
Pracuje zbyt hałaśliwie, brzmi strudzenie i wydaje się bardziej męczyć niż w Audi i BMW, choć osiągi pokazują coś odwrotnego. Zużył 10,8 l/100 km. Sumiennie pracujący 9-stopniowy „automat” hydrokinetyczny niewiele jest w stanie tu zmienić. Z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym GLC resoruje bardzo solidnie. Wraz z precyzyjnym układem kierowniczym daje nam to przyjemnego cruisera.
1. Audi Q5 Sportback 45 TFSI
Kto to wymyślił - żeby teoretycznie rodzinny SUV miał dach opadający jeszcze nad tylną kanapą? Nie, nie Audi. To BMW. Ale to Q5 Sportback, a nie X4, wygrywa porównanie!
Górne partie oparć dobrze centrują ramiona, boki wystarczająco podpierają na zakrętach - przednie fotele należą do atutów Aud Q5 Sportback.
Dużo miejsca na nogi, ale głowa w suficie. Mały plus: górna granica okna prawie na linii wzroku.
Na bagaż mamy tutaj od 510 do 1480 litrów, w zależności od liczby pasażerów na pokładzie.
W tym modelu Audi postęp idzie w dobrym kierunku: mamy tutaj panel do obsługi klimatyzacji z pokrętłami, pod nim rząd przycisków i (jeszcze) prawdziwą dźwignię DSG.
Zanim zapytacie "ale o co chodzi z tym opadającym dachem?" weźcie proszę pod uwagę, że wysokość nad siedzyskiem kanapy mierzymy pionowo, a nie - jak z przodu - równolegle do oparcia. Ilość miejsca na nogi nie zachwyca, bo kompakty miewają większą, ale to jest lifestylowe "coupe", a nie funkcjonalny, rodzinny SUV. A szkoda, bo przy tak dużym rozstawie osi i szerokiej kabinie Q5 Sportback bez trudu mogłoby nim być.
Plusy:
- sporo możliwości aranżacji wnętrza
- bardzo ciche
- świetny komfort
- aksamitny silnik
- skrzynia dwusprzęgłowa nareszcie nauczyła się manier premium
Minusy:
- zbyt lekko pracujący układ kierowniczy
- kiepska widoczność
Podsumowanie:
Audi urzeka harmonią resorowania i dopracowaniem, a do tego dwusprzęgłowa skrzynia po wielu latach produkcji nareszcie doczekała się oprogramowania, które z godnością nią zarządza także podczas ruszania. Wspaniałe wrażenia z jazdy, wybitnie dobrze dostrojona akustyka silnika w znakomicie wyciszonej kabinie. To są wszystko atuty, będące wynikiem dekad doświadczenia inżynierów Audi i dają mu - na dziś - przewagę nie do pokonania.
Ocena: 479/620
2. BMW X4 xDrive30i
X4 czerpie garściami z popularności większego X6. To od niego się wszystko zaczęło - nawet jego twórcy nie spodziewali się, że zapoczątkują modę na SUV-y coupe. No powiedzcie, czyż to coś nie wygląda dziwacznie? Ale - nabywcom się podoba. A to najważniejsze kryterium, nakręcające biznes.
BMW dobrze wie, jak robić dobre fotele kierowcy i w X4 świetnie pokazuje swoje kompetencje. Delikatnie zarysowane boki siedziska pozwalają na wygodne zajmowanie miejsca za kierownicą.
Zbyt mocno pochylone siedzisko jest za blisko podłogi. Okno nie sięga poziomu wzroku pasażera. Najpierw zaprojektowano linię dachu, a następnie posadzono pod nim pasażerów tak, jak się dało - naszym zdaniem kolejność powinna być odwrotna (we wszystkich trzech porównywanych autach).
Na bagaże w BMW przeznaczono od 525 do 1430 l - to podpowiada, jak bardzo podobne są dziś główne kryteria projektowania samochodów różnych marek. Porównywane auta mają - pod względem pojemności - niemal identyczne bagażniki.
Perfekcyjnie: pokrętło wielofunkcyjne na konsoli środkowej. Czytelność instrumentów pozostawia jednak nieco do życzenia – nie jest to szczyt ergonomii, na którą stać BMW.
Mimo większej szerokości zewnętrznej, kabina BMW jest wyraźnie węższa od Audi. Kierowca ma mniejszą maksymalną odległość od pedału hamulca, a pasażerowie tylnej kanapy - słabiej podparte uda. Dwa centymetry więcej przestrzeni na kolana niż w Q5 nie pomoże BMW.
Plusy:
- zwinne zachowanie na drodze
- pierwszorzędna kombinacja silnika i skrzyni biegów
- genialny system zarządzania multimediami iDrive
Minusy:
- niewygodna tylna kanapa z mocno pochylonym siedziskiem
- bardzo kiepska widoczność
Podsumowanie:
BMW jeździ satysfakcjonująco, jednak wygoda w tylnej części kabiny i czytelność wirtualnego kokpitu nie należą do jego mocnych cech. Na modne auto 2+2 nadaje się świetnie.
Ocena: 476/620
3. Mercedes GLC 300 4MATIC Coupé
Najdłuższa nazwa, największy rozstaw osi, najwyższa łączna moc napędu spalinowego z elektrycznym wspomagaczem... Nie, tym razem Mercedesowi nie udało się wygrać. Ale to nadal fantastyczny samochód, o ile trafi w Wasze oczekiwania. No właśnie, lubicie komfort?
Fotel kierowcy Mercedesa ma - podobnie jak u rywali - bardzo długie siedzisko, ale jest wyraźnie najbardziej "kanapowy" w tym zestawieniu. Dla tych, którzy cenią wygodne wsiadanie, bez obijania się o bok oparcia, to zaleta nie do pogardzenia.
Tu jest wygodniej niż w BMW: siedzi się wyżej i dalej od sufitu. Zbyt niska górna linia okien - wzrok pasażera musi być pochylony w dół niczym światła mijania. Jak coś będzie daleko i wyżej niż metr od podłoża, to trzeba będzie się pochylić, żeby to zobaczyć. Jeżeli tylko nie lubicie, kiedy ktoś patrzy Wam w oczy, będziecie ukontentowani.
Bagażnik mieści 500-1400 l. Dużo zer pewnie miało zaskoczyć i onieśmielić rywali, ale oni też mają pojemne tyły.
Szlachetna atmosfera, ekrany z ładną grafiką. Wirtualny kokpit oferuje wiele możliwości, ale naszym zdaniem do połyskujących dodatków bardziej pasowałyby klasyczne zegary.
Mercedes także nie dorównuje Audi szerokością kabiny. Ale równie dobrze podpiera uda pasażerów tylnych, dając o centymetr miejsca więcej na bardziej bujne fryzury.
Plusy:
- wysoki komfort jazdy
- precyzyjny układ kierowniczy daje dobre wyczucie kół
- szlachetny kokpit
Minusy:
- najwyższe spalanie
- bardzo kiepska widoczność, szczególnie do tyłu
- wysoki próg załadunku
Podsumowanie:
Po co Mercedesowi ta miękka hybryda? Nie wiemy - elektrodopalacz nie przynosi bowiem przewagi nad rywalami. Szczególnie zaskakujące okazało się spalanie. Ale gwiazda ze Stuttgartu jest w dobrej formie w swoich flagowych dyscyplinach.
Ocena: 469/620
Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.
Audi Q5 Sportback, BMW X4 i Mercedes GLC Coupe - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Audi | BMW | Mercedes |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,2 s | 2,4 s | 2,3 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,2 s | 6,5 s | 6,2 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 10,1 s | 10,5 s | 10,3 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) | 3,3 s | 3,5 s | 3,4 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) | 4,2 s | 4,4 s | 4,5 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1872/558 kg | 1852/548 kg | 1879/556 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 54/46 proc. | 49/51 proc. | 53/47 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,7/11,9 m | 12,1/12,0 m | 11,7/11,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 37,3 m | 36,8 m | 37,7 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 35,1 m | 34,3 m | 35,0 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) | 57 dB (A) | 57 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 62 dB (A) | 63 dB (A) | 64 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 66 dB (A) | 66 dB (A) | 70 dB (A) |
Spalanie testowe | 9,2 l/100 km | 9,5 l/100 km | 10,8 l/100 km |
Zasięg | 760 km | 680 km | 600 km |
Audi Q5 Sportback, BMW X4 i Mercedes GLC Coupe - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Wymiar | Jednostka | Audi Q5 Sportback | BMW X4 | Mercedes GLC Coupe |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1160 | 1135 | 1170 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1555 | 1535 | 1510 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1050 | 1010 | 1040 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 240 | 220 | 220 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 745 | 765 | 745 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1520 | 1485 | 1485 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 930 | 930 | 940 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 375 | 350 | 380 |
Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Audi Q5 Sportback, BMW X4 i Mercedes GLC Coupe - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Q5 | X4 | GLC |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 | 1998 cm3 | 1991 cm3 |
Moc systemowa | 265 KM/5250 obr./min | 252 KM/5200 obr./min | 258 + 14 KM/5800 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 370 Nm/1600 obr./min | 350 Nm/1400 obr./min | 370 Nm/1800 obr./min |
Prędkość maksymalna | 240 km/h | 240 km/h | 240 km/h |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7-biegowa DSG/4x4 | aut. 8-biegowa/4x4 | aut. 9-biegowa/4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa | 510-1480/70 l | 525-1430/65 l | 500-1400/66 l |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Latitude Sport 3 | Pirelli P Zero | Michelin Latitude Sport 3 |
Rozmiar opon testowanego auta (p | t) | 255/45 R 20 | 245/45 | 275/40 R 20 | 235/55 | 255/50 R 19 |
Emisja CO2; filtr cząstek stałych | 198 g/km; S | 179 g/km; S | 217 g/km; - |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez | 2400/750 kg | 2400/750 kg | 2400/750 kg |
Audi Q5 Sportback, BMW X4 i Mercedes GLC Coupe - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Q5 | X4 | GLC |
Wersja | Sportback 45 TFSI S line | xDrive30i M Sport | 300 4Matic Coupé pak. AMG |
Szyby z dodatkową izolacją akustyczną | 770 zł | 910 zł | 677 zł |
Automat. przełączanie świateł drogowe/mijania | 6470 zł (pakiet) | 2260 zł (pakiet) | 23 400 zł (pakiet) |
Światła na złą pogodę/matrycowe LED | S/6470 zł (pakiet) | S/2260 zł (pakiet) | 23 400 zł (pakiet za 2 opcje) |
Klimatyzacja automatyczna | S lub 9290 zł (3-str., p.) | S (3-strefowa) | S lub 3331 zł (3-strefowa) |
Składane/aut. przyciemniane lusterka boczne | 9290 zł za 2 opcje (pakiet) | 1450 zł za 2 opcje** | 2540 zł za 2 opcje (pakiet) |
Aut. przyciemniane lusterko wewnętrzne/skóra | S/11 060 zł (pakiet) | S/S | 2540 zł (pakiet)/S |
Nawigacja/radio DAB/elektr. pokrywa bagażnika | 11 930 zł (pakiet)/S/S | 12 620 zł (p.)/S/S | S/S/3670 zł (pakiet) |
Bluetooth/USB/CarPlay i Android Auto lub inne | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Kluczyk zbliżeniowy/kamera cofania | 9290 zł (pakiet za 2 opcje) | 2710/2480 zł (pakiet) | 3670 (pakiet)/2032 zł |
Ekran head-up/wirtualne zegary/ład. indukcyjna | 5030/11 930 zł (p. za 2 op.) | 5190/12 620 (p.)/2030 zł | 5589/23 400 zł (p. za 2 op.) |
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba | 9290 (pak.)/980/2160 zł | 1940/1130 zł/N | 23 400 (pak.)/1468 zł/N |
Elektr. regulowane fotele/pamięć ustawień | 6990 zł za obie opcje | 5410 zł za obie opcje | 6210 zł za obie opcje |
Adaptacyjny tempomat/adaptacyjne zawieszenie | 5430/8520 zł (pneumat.) | 10 370 (pakiet)/2710 zł | 7452/10 726 zł (pneumat.) |
Czujniki park. tylne/przednie/automat parkujący | 1380 zł za trzy opcje | S/S/2480 zł (pakiet) | 23 400 zł (pak., za 3 opcje) |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola | S/4160 zł (pakiet) | S/10 370 zł (pakiet) | S/4403 zł (pakiet) |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | 2310 zł (aktywny, za 2 opcje) | 10 370 zł (pakiet, za 2 opcje) | 4403 (p.)/23 400 zł (pak.) |
Wykrywanie ruchu poprzecznego z tyłu | 4160 zł (pakiet) | 10 370 zł (pakiet) | 4403 zł (pakiet) |
Monitoring zmęczenia kierowcy/sportowe fotele | S/11 060 zł (pakiet) | S/S | S/2202 zł (wielokonturowe) |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 4620-12 320/8210 zł (20”) | 4510-5860/4960 zł (20”) | 6436-11 178 zł/S (19”) |
Audi Q5 Sportback, BMW X4 i Mercedes GLC Coupe - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Q5 | X4 | GLC |
Cena wyjściowa | 251 720 zł | 256 900 zł | 257 243 zł |
Utrata wartości (3 lata, 90 tys. km) | 48,5 proc. | 46,1 proc. | 46,2 proc. |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 3 lata lub 90 000 km/12 lat | 2 lata bez limitu/12 lat | 2 lata bez limitu/30 lat |
Przeglądy | wg wskazań komputera | wg wskazań komputera | co 25 tys. km |
Cena po doposażeniu | 338 210 zł* | 315 550 zł | 332 637 zł*** |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. *cena Audi zawiera także przesuwaną tylną kanapę plus za 1800 zł; *przyciemniane tylko lewe lusterko zewnętrzne; ***cena Mercedesa zawiera także sportowe opony za 1694 zł.
Audi Q5 Sportback, BMW X4 i Mercedes GLC Coupe - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Audi | BMW | Mercedes |
Przestronność z przodu | 40 | 37 | 34 | 35 |
Przestronność z tyłu | 30 | 22 | 23 | 22 |
Pojemność bagażnika | 25 | 18 | 18 | 18 |
Ładowność | 15 | 13 | 13 | 13 |
Widoczność | 20 | 10 | 8 | 8 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 27 | 26 | 27 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 18 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 18 | 18 | 18 |
Suma punktów | 200 | 161 | 158 | 157 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Audi | BMW | Mercedes |
Przyspieszenie | 25 | 22 | 21 | 22 |
Elastyczność | 25 | 24 | 23 | 23 |
Poziom hałasu | 15 | 15 | 14 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 14 | 13 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 28 | 27 |
Komfort jazdy | 30 | 27 | 24 | 26 |
Układ kierowniczy | 15 | 12 | 13 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 2 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 34 | 36 | 33 |
Suma punktów | 200 | 176 | 175 | 173 |
Koszty | Maks. pkt. | Audi | BMW | Mercedes |
Cena po doposażeniu | 50 | 19 | 23 | 20 |
Utrata wartości | 15 | 11 | 12 | 12 |
Zużycie paliwa | 30 | 22 | 21 | 18 |
Wyposażenie – komfort | 50 | 38 | 37 | 37 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 40 | 31 | 31 | 31 |
Ubezpieczenia | 10 | 4 | 4 | 4 |
Gwarancja | 15 | 10 | 8 | 9 |
Przeglądy | 10 | 7 | 7 | 8 |
Suma punktów | 220 | 142 | 143 | 139 |
Wynik końcowy | 620 | 479 | 476 | 469 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. |
Testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Czy te samochody dużo palą? Jak na moc i osiągi pewnie nie, ale kiedy słyszymy hasło „hybryda” – nawet ta miękka – to spodziewamy się lepszych wyników. I słusznie, bo bardzo obnoszący się ze swoją hybrydowością Mercedes spalił na tle rywali zdecydowanie za dużo. A BMW – o 20 proc. więcej niż w katalogu.
Podsumowanie
Te samochody zaprojektowano wbrew elementarnym regułom ergonomii i ekologii. Jak inaczej można ocenić tak duże i ciężkie pojazdy, którymi nie da się z tyłu wygodnie przewieźć wysokich pasażerów, bo dach opada w najmniej sensownym miejscu – nad ich głowami? Do tego, skoro to modele 2+2, używane głównie do jazdy w dwie osoby, to emisja spalin w przeliczeniu na pasażera będzie wysoka. Ale wiecie co? To naprawdę świetne auta. I trudno im się oprzeć.