- Oba mają znakomitą dynamikę i są to jedne z najszybszych samochodów, sprzedawanych przez obie marki
- Jedna z firm mniej szczęśliwie dobrała opony, z jakimi sprzedawane jest nowe auto w salonie. Zaraz dowiecie się, która
- Polecimy kopię, czy oryginał? To również niebawem się rozstrzygnie
- Więcej takich testów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Przeczytaj też:
- 1. Toyota RAV4 2.5 Plug-In Hybrid
- 2. Suzuki Across 2.5 Plug-In Hybrid
- Suzuki Across 2.5 plug-in vs. Toyota RAV4 2.5 plug-in - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Suzuki Across 2.5 plug-in vs. Toyota RAV4 2.5 plug-in - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
- Suzuki Across 2.5 plug-in vs. Toyota RAV4 2.5 plug-in - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Suzuki Across 2.5 plug-in vs. Toyota RAV4 2.5 plug-in - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Hybrydowe hybryd: Suzuki Across 2.5 plug-in vs. Toyota RAV4 2.5 plug-in - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
- Hybrydowe hybryd: Suzuki Across 2.5 plug-in vs. Toyota RAV4 2.5 plug-in - punkty i klasyfikacja
- Testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
- Suzuki Across i Toyota RAV4 - podsumowanie
Gdy dwóch robi to samo, to nie jest to samo – to chętnie cytowane przysłowie łacińskie. Czy znajduje zastosowanie także w przypadku Toyoty RAV4 i Suzuki Acrossa? Across to bowiem jest RAV4. Zawieszenie, napęd, kabina, design – z wyjątkiem kilku drobnych różnic, auta te są identyczne. A jakim cudem Toyota znalazła się w ofercie Suzuki?
Cóż, Suzuki nie miało w swoich zasobach żadnej hybrydy plug-in i przez to groziły mu kary za zbyt wysoką emisję CO2. Tych bowiem nie udało się uniknąć w przypadku Jimny’ego – ta niezwykle pożądana mikroterenówka została napiętnowana przez przepisy promujące proekologiczny napęd. Średni flotowy rozrachunek emisji CO2 można obniżyć np. za pomocą Acrossa i jego bardzo niskiego spalania wg standardowego cyklu pomiarowego WLTP. Z tego samego powodu ofertę Suzuki zasila jednocześnie Swace, czyli nieco inaczej ubrana Toyota Corolla Touring Sports.
W mieście można jeździć na prądzie, a na trasie cieszyć się zasięgiem silnika benzynowego. Świetna sprawa!
Przestronność RAV4 i Acrossa jest bardzo porządna, dorośli także z tyłu podróżują w godnych warunkach, a bagażnik w obu przypadkach mieści od 490 do 1604 l. Oparcie kanapy można złożyć. W Toyocie pod podłogą znajduje się zestaw naprawczy opony, natomiast Suzuki udało się tu zmieścić koło dojazdowe – to bardzo uprzejme. Wykończenie wnętrza jest utrzymane w stylu typowym dla Toyoty. Porządna jakość montażu, dobrze rozplanowane elementy obsługi, czytelny 9-calowy ekran dotykowy i wygodny osobny panel do regulacji klimatyzacji.
Przeczytaj też:
- A może używane kompaktowe kombi z dieslami?
- Crossover czy kompakt? Zobacz porównanie 6 par samochodów
W RAV4 dostępnych jest kilka gadżetów, do których nabywca Acrossa nie ma dostępu. To m.in. lusterko wsteczne z ukrytym ekranem wyświetlającym obraz za samochodem, projektor head-up i nawigacja. Tę ostatnią w Suzuki można mieć tylko dzięki seryjnej funkcji Apple CarPlay i Android Auto – czyli „przez telefon”.
RAV4 i Acrossa napędza system hybrydowy autorstwa Toyoty, w tym przypadku w wydaniu plug-in. Akumulator można zatem ładować ze zwykłego gniazdka, garażowego wallboxa lub publicznej stacji. Moc systemowa to imponujące 306 KM, co daje obu modelom doskonałe osiągi: RAV4 potrzebuje na sprint 0-100 km/h 5,9 s, a Across – 6,0 s. Oba są też w stanie przejechać na jednym ładowaniu prawie 80 kilometrów w trybie czysto elektrycznym (prędkość maksymalna: 135 km/h), poruszając się przyjemnie, cicho i płynnie.
Po wyczerpaniu baterii lub w razie mocniejszego wciśnięcia gazu do akcji wkracza silnik spalinowy. W reakcji na gaz da się nadal wyczuć pewną gumowość: najpierw silnik, wyjąc, wchodzi na obroty, przyspieszenie następuje z lekką zwłoką, ale za to potrafi wcisnąć w fotel. Przypominamy, że mowa jest o 306 KM. Po odpuszczeniu gazu napęd ponownie cichnie.
Jak to zwykle w przypadku hybryd, trzeba trochę dostosować swój styl jazdy do charakterystyki napędu – w przeciwnym razie nie będzie to miało sensu. Warto prowadzić przewidująco, pozwalać autu się dotaczać, a samemu – odprężyć. RAV4 i Across dają poczucie potęgi i solidności, jeżdżą raczej spokojnie niż zwinnie i mają elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną (do 180 km/h).
W teście spalania Toyota zużyła 6,8 l/100 km, a Suzuki 7,1 l. I tu dochodzimy do dość istotnej różnicy: opon, na których przybyły do nas te pojazdy. Testowe RAV4 toczyło się na Bridgestone’ach Alenza, a Across – na Yokohamach Avid, do tego w różnych rozmiarach. W obu przypadkach mało powodów do dumy dają wyniki testu hamowania ze 100 km/h: po rozgrzaniu hamulców Toyota potrzebowała na zatrzymanie się 38,2 m, a Suzuki 41,7 m – w tym drugim przypadku to zdecydowanie za dużo jak na nowoczesny samochód. Czyli koniec końców przysłowie się sprawdziło – gdy dwóch robi to samo, to nie jest to samo.
1. Toyota RAV4 2.5 Plug-In Hybrid
Wymiary i przestronność wnętrza pozwalają Toyocie być autem wielozadaniowym. Od rodzinnego wyjazdu, poprzez zakupy, po przeprowadzkę. Ale wystarczy ją elegancko wywoskować, aby nadawała się na solidnego kreatora wizerunku. Prowadzenie tak dynamicznej hybrydy sprawia mnóstwo frajdy.
Duże, wygodne fotele kierowcy i pasażera.
Z tyłu wygodnie, bez kompromisów w zakresie wygody i ilości miejsca. Super!
Bagażnik Toyoty pomieści 490-1604 l - to dobry wynik jak na auto z napędem spalinowo-elektrycznym i dużą baterią ładowaną z gniazdka.
Jak to w nowych modelach Toyoty: klarowne zegary bardzo trafnie dzielą obsługę między ekran dotykowy a klasyczne przyciski i pokrętła, które bardzo przydają się w codziennym użytkowaniu. Nawigacja – jak widać – jest na pokładzie. Może hakerzy uruchomią ją także w Suzuki – kto wie...
Bez dwóch zdań - w Toyocie RAV4 jest dużo miejsca w każdą stronę. Rodzinny SUV, do tego jeszcze hybrydowy, z dużą baterią trakcyjną umieszczoną tak, żeby nie zabierała miejsca pasażerom - to nam pasuje.
Plusy:
- dużo miejsca na tylnej kanapie
- ustawny bagażnik
- zaskakująco wysoka dynamika napędu
- płynna jazda dzięki przekładni bezstopniowej
- bardzo niskie spalanie w mieście
- wyposażenie bardziej pełne niż u rywala
- 3 lata gwarancji
Minusy:
- wysoka cena po doposażeniu
- jednostajny ton silnika spalinowego podczas przyspieszania
- hamulce mogłyby być bardziej skuteczne
Podsumowanie:
Jeżeli tylko stać Cię na ten samochód, a szukasz bardzo szybkiego, oszczędnego i ekologicznego, wygodnego rodzinego SUV-a, to hybrydowy RAV4 jest dla Ciebie. Możliwość jazdy na tanim prądzie będzie miłym dodatkiem.
Ocena: 449/605
2. Suzuki Across 2.5 Plug-In Hybrid
Zagadka z serii "znajdź trzy różnice"? Z tej perspektywy nie będzie łatwo, ale auta z zewnątrz na szczęście nie są identyczne. Jednak różnice są na tyle subtelne, że Suzuki nawet nie próbuje udawać, że tak naprawdę jest Toyotą i że to ona jest dostawcą kompetencji technologicznych, które umożliwiły skonstruowanie tak nowoczesnego pojazdu.
Bez niespodzianek: Suzuki też ugości kierowcę w wygodnym, dużym fotelu.
Kto by tu nie usiadł, będzie zadowolony - ilość miejsca nad głową nie mniejsza niż z przodu kabiny, dobrze podparte uda.
490-1604 litrów w bagażniku Suzuki - tyle co w Toyocie. Pod podłogą - koło dojazdowe.
Dobrze, że znaczek na kierownicy jest inny, bo Suzuki można by łatwo pomylić z Toyotą, siedząc na miejscu kierowcy. Ale zaraz... W Across-ie nie można mieć nawigacji. Taka ciekawostka, naszym zdaniem to absurdalne rozwiązanie. Ocenią je klienci.
Suzuki Across to duży, rodzinny SUV. Przestronny, pojemny i pakowny. Pod względami użytkowymi trudno wskazać wady tego samochodu.
Plusy:
Klonujemy plusy z Toyoty:
- dużo miejsca na tylnej kanapie
- ustawny bagażnik
- zaskakująco wysoka dynamika napędu
- płynna jazda dzięki przekładni bezstopniowej
- bardzo niskie spalanie w mieście
- 3 lata gwarancji
Minusy:
Minusów nie możemy niesety sklonować, bo będzie ich więcej:
- brak możliwości zamówienia nawigacji mimo luksusowej ceny
- niefortunny dobór opon w nowym aucie z salonu wydłuża drogę hamowania
- jednostajny dźwięk silnika podczas przyspieszania
- tanio nie będzie
Podsumowanie:
Chcesz mieć znaczek Suzuki na masce - np. z przyczyn sentymentalnych - i nie przeszkadza Ci, że autorami myśli technicznej są inżynierowie innej marki? Bierz Across-a. Ale z nawigacji będziesz korzystać tylko przez smartfon.
Ocena: 427/605
Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.
Suzuki Across 2.5 plug-in vs. Toyota RAV4 2.5 plug-in - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | TOYOTA | SUZUKI |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,3 s | 2,4 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,9 s | 6,0 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 9,4 s | 9,4 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,0 s | 3,1 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 3,8 s | 4,1 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1960/550 kg | 1944/566 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. | 57/43 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,8/11,7 m | 11,9/11,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 38,8 m (opony letnie) | 41,1 m (op. wielosezonowe) |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 38,2 m (opony letnie) | 41,7 m (op. wielosezonowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 55 dB (A) | 56 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 63 dB (A) | 64 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) | 68 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,8 l/100 km | 7,1 l/100 km |
Zasięg | 810 km + 78 km na prądzie | 770 km + 75 km na prądzie |
Suzuki Across 2.5 plug-in vs. Toyota RAV4 2.5 plug-in - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Dane | Jednostka | Toyota Rav4 | Suzuki Across |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1130 | 1110 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1505 | 1510 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 990 | 1000 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 220 | 215 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 780 | 745 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1490 | 1500 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 980 | 985 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 340 | 350 |
Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Suzuki Across 2.5 plug-in vs. Toyota RAV4 2.5 plug-in - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Suzuki Across 2.5 plug-in vs. Toyota RAV4 2.5 plug-in - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | RAV4 | ACROSS |
Wersja | 2.5 Plug-in Selection VIP | 2.5 Plug-in Elegance |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny/kolanowy | S/S/S/S | S/S/S/S |
Automat. przełączanie świateł drogowe/mijania | S | S |
Światła przeciwmgielne/LED | S/S (mijania i drogowe) | S/S (mijania i drogowe) |
Klimatyzacja automatyczna/aut. klapa bagażnika | S (2-strefowa)/S | S (2-strefowa)/S |
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne | S/S | S/S |
Elektrochromatyczne lusterko/el. reg. fotel/skóra | S/S/S (naturalna) | S/S/S (ekolog. + tkanina) |
System multim./nawigacja/radio DAB | S/S/S | S/N/S |
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android Auto | S/S/S | S/S/S |
Kierownica wielof./kluczyk zbliżeniowy | S/S | S/S |
Ekran head-up/wirtualne zegary/ład. indukcyjna | S/S/N | N/S/N |
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba | S (p. wentylowane + t)/S/S | S (p + t)/S/N |
Aktywne zawieszenie/automat parkujący | N/N | N/N |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/S | S/S |
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofania | S/S/S (360 stopni) | S/S/S |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola | S/S | S/S |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/S | S/S |
Wykrywanie ruchu poprzecznego z tyłu | S | S |
Gniazdko 230 V w bagażniku | N | S |
Monitoring zmęczenia kierowcy | S | S |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | S/S (18 cali*) | S/S (19 cali) |
*testowany egzemplarz Toyoty miał 18-calowe felgi, w Polsce w przyjętej do punktacji odmianie RAV4 ma 19-calowe koła.
Hybrydowe hybryd: Suzuki Across 2.5 plug-in vs. Toyota RAV4 2.5 plug-in - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | RAV4 | ACROSS |
Cena wyjściowa | 264 900 zł | 261 800 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 3 lata lub 100 tys. km/12 lat | 3 lata lub 100 tys. km/12 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km | co 15 tys. km |
Cena po doposażeniu | 264 900 zł | 261 800 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.
Hybrydowe hybryd: Suzuki Across 2.5 plug-in vs. Toyota RAV4 2.5 plug-in - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Toyota | Suzuki |
Przestronność z przodu | 40 | 29 | 28 |
Przestronność z tyłu | 30 | 25 | 23 |
Pojemność bagażnika | 25 | 18 | 18 |
Ładowność | 15 | 13 | 13 |
Widoczność | 20 | 15 | 15 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 26 | 26 |
Ergonomia obsługi | 20 | 15 | 15 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 16 |
Suma punktów | 200 | 158 | 154 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Toyota | Suzuki |
Przyspieszenie | 25 | 22 | 22 |
Elastyczność | 25 | 24 | 23 |
Poziom hałasu | 15 | 14 | 13 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 14 |
Zachowanie na drodze | 30 | 24 | 23 |
Komfort jazdy | 30 | 19 | 20 |
Układ kierowniczy | 15 | 11 | 11 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 29 | 24 |
Suma punktów | 200 | 160 | 153 |
Koszty | Maks. pkt. | Toyota | Suzuki |
Cena po doposażeniu | 50 | 21 | 21 |
Zużycie paliwa | 30 | 24 | 23 |
Wyposażenie – komfort | 50 | 39 | 29 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 40 | 28 | 28 |
Ubezpieczenia | 10 | 4 | 4 |
Gwarancja | 15 | 10 | 10 |
Przeglądy | 10 | 5 | 5 |
Suma punktów | 205 | 131 | 120 |
Wynik końcowy | 605 | 449 | 427 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | |
Testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Odpowiednia perspektywa czyni cuda. Patrząc przez pryzmat testu WLTP, spalanie powinno być śmieszne – większość czasu w takim teście auta przejeżdżają na prądzie, a silnik spalinowy pracuje sporadycznie. Kiedy z hamowni wyjedziemy na prawdziwą drogę i wydłużymy dystans (155 km), spalanie będzie wyższe, ale wciąż konkurencyjne.
Suzuki Across i Toyota RAV4 - podsumowanie
Toyota RAV4 i Suzuki Across to pakowne hybrydy plug-in z dopracowanym układem napędowym (poza tradycyjnym wyciem silnika podczas mocnego przyspieszania), zaskakująco dobrymi osiągami, imponującym zasięgiem na prądzie i całkiem niskim spalaniem. Niesmak pozostawiają (w obu autach) hamulce, a Suzuki pokazuje, że nie ma szacunku dla nabywcy, który za ćwierć miliona złotych ma kupić sobie samochód bez nawigacji. Z korzyścią dla Toyoty.