- Na plus: dobre walory użytkowe i foremny bagażnik o pojemności 550 l
- Q5 z 2-litrowym dieslem o mocy 190 KM na odcinku testowym średnio spaliło 7,2 l/100 km
- Testowany egzemplarz był bogato wyposażony, ale znakomita większość dobrodziejstw techniki wymagała dopłaty
Właśnie, cena! Jest wysoka, ale niebawem Audi zaprezentuje Q5 II po liftingu, a to zawsze dobry moment na zakup wersji sprzed zmian. Handlowcy są bardziej skłonni do negocjacji, szczególnie w przypadku aut stockowych. Może więc warto zainteresować się „Q5-ką”, tym bardziej że testowana wersja 40 TDI quattro S tronic zdobyła nasze uznanie – daje poczucie przyjemności i bezpieczeństwa podczas jazdy.
>> Sprawdź atrakcyjne finansowanie na Audi Q5
Mocną stroną modelu są walory użytkowe. Miejsca z przodu jest pod dostatkiem, z tyłu też osoby o średniej budowie ciała nie powinny narzekać, a 550-litrowy bagażnik bez większych problemów przewiezie kilka pokaźnych walizek. Musimy pochwalić ładnie zaprojektowaną i estetycznie wykonaną deskę rozdzielczą – wszystko obsługuje się intuicyjnie, wirtualne zegary są czytelne. Testowy egzemplarz wyposażono w cały arsenał nowoczesnych rozwiązań, także tych od autonomicznej jazdy. I musimy przyznać, że wszystko działało naprawdę dobrze. Do tego wygodne fotele, wysokojakościowe materiały i miękkie plastiki, no, poza dolną częścią deski rozdzielczej (twarde tworzywo).
Audi Q5 40 TDI – rozsądne spalanie, duży zasięg
Pozytywne wrażenie pozostawił silnik. Owszem, idealna byłaby przyjemnie mrucząca „V6-ka”, ale turbodiesel 2.0 R4 o mocy 190 KM i maksymalnym momencie 400 Nm, współpracujący z seryjnym napędem quattro (nieoceniony na drogach o gorszej przyczepności), zapewniał dobrą dynamikę („setka” w niecałe 9 s) i nie palił przesadnie dużo (na odcinku testowym nieco ponad 7 l/100 km). Przekonaliśmy się nawet do 7-biegowej skrzyni dwusprzęgłowej S tronic – nie szarpała podczas ruszania (z tym bywa różnie w tych przekładniach) i dobrze dobierała przełożenia.
Jeśli chodzi o zachowanie Q5 na drodze, to zaliczamy je na duży plus. Auto prowadzi się lekko i przyjemnie, nie wychyla przesadnie na łukach, a przecież to spory SUV (prawie 4,7 m długości i blisko 2 tony wagi!). Musimy tu jednak dodać, że testowany egzemplarz miał dynamiczny układ kierowniczy oraz aktywne pneumatyczne zawieszenie, które do tego winduje komfort jazdy na bardzo wysoki poziom.
Cena również pochodzi z górnej półki. Już wyjściowa nie jest szczególnie atrakcyjna (199 800 zł), a do tego Audi za wszystko każe słono płacić. W porządku, dopłaty za pneumatyczne zawieszenie i dynamiczny układ kierowniczy nie dziwią, ale za wirtualne zegary czy Reflektory LED w aucie tej klasy i za te pieniądze to przesada.
>> Nowe Audi Q5 już za 1333 zł miesięcznie - sprawdź
Audi Q5 40 TDI – wyniki testu
Audi Q5 40 TDI | |
Przyspieszenie 0-50 km/h (s) | 2,9 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,9 |
Przyspieszenie 0-160 km/h (s) | 23,9 |
Czas rozpędzania 60-100 km/h (s) | 4,8 (aut.) |
Czas rozpędzania 80-120 km/h (s) | 6,6 (aut.) |
Masa własna/ładowność (kg) | 1968/472 |
Rozdział masy przód/tył (proc.) | 53/47 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,2 |
Hałas 50/100/130 km/h (dB) | 55/62/66 |
Średnica zawracania (m) l/p | 11,6/11,8 |
Droga hamowani 100-0 km/h (m) zimne/rozgrzane | 36,5/35,9 |
Audi Q5 40 TDI – dane techniczne
Audi Q5 40 TDI | |
Silnik | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1968 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 190/3800-4200 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 400/1750-3000 |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/aut. 7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 220 |
Dł./szer./wysokość (mm) | 4663/1893/1659 |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) | 550-1550/65 |
Rozmiar opon (testowe) | 255/45 R 20 |
Cena od (zł) | 199 800 |
Audi Q5 40 TDI – to nam się podoba
- dobre walory użytkowe nadwozia,
- oszczędny i dynamiczny silnik,
- wysoki komfort jazdy,
- duży zasięg,
- precyzja prowadzenia,
- dobra jakość wykończenia (poza dolną częścią deski rozdzielczej).
Audi Q5 40 TDI – to nam się nie podoba
- - przede wszystkim ubogie wyposażenie seryjne
- - stosunkowo wysokie ceny opcji.
Audi Q5 40 TDI – naszym zdaniem
Q5 40 TDI to auto, którym warto się zainteresować. Konfiguracja napędu (190-konny diesel, seryjne quattro i skrzynia S tronic) jest udana. Także wyposażenie testowanego auta robiło wrażenie aż do momentu przestudiowania cennika – za niemal wszystko trzeba było zapłacić ekstra. Ale to jedyny minus.
>> Ciebie też może być stać na nowego SUV-a Audi!
Obecnie oferowane w salonach Audi Q5 pojawiło się w 2016 r. i była to druga generacja modelu.
Seryjnie auto ma 17-calowe felgi – 20-calowe wymagają dopłaty 12 010 zł, a reflektory LED – 5960 zł (Led Matrix-Beam – 10 840 zł).
Testowane Audi Q5 prowadzi się lekko i przyjemnie, nie wychyla przesadnie na łukach.
Choć od debiutu 2. generacji modelu minęło już kilka lat, nadwozie nadal może się podobać.
Nawigacja MMI Navi plus (14 210 zł), wyświetlacz head-up (4910 zł).
Sportowe fotele z dopłatą – 1660 zł; z wentylacją 5730 zł, a z „elektryka” dodatkowo 3840 zł.
Dopłaty wymaga też kanapa plus, która umożliwia indywidualne ustawianie poszczególnych jej części.
Skrzynia S tronic to standard w wersji 40 TDI, podobnie jak napęd quattro
W serii klimatyzacja 2-strefowa (3-strefowa – 3430 zł).
Wirtualne zegary (Audi virtual cocpit) są czytelne, ale trzeba za nie zapłacić 2510 zł.