• W swoich hybrydach plug-in Volvo montuje teraz akumulatory o większej pojemności użytkowej oraz mocniejsze silniki elektryczne
  • Użytkownicy mogą liczyć na większy zasięg w trybie elektrycznym, mniejsze zużycie paliwa oraz lepsze osiągi
  • Ciekawostką w wybranych modelach jest funkcja One Pedal Drive, dzięki której wystarczy puścić pedał gazu, aby samochód całkowicie się zatrzymał
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Przygotowane przez Volvo zmiany dotyczą wszystkich hybryd plug-in (ładowanych z gniazdka), które zostały zbudowane na platformie SPA. Są to modele Volvo S60, S90, V60, V90, XC60 i XC90 w wersjach T6 Recharge oraz T8 Recharge. Teraz w miejsce dotychczasowych akumulatorów o pojemności 11,1 kWh Szwedzi instalują baterie o pojemności 18,8 kWh. Zmiana ta pozwoliła zwiększyć pojemność użyteczną z 9,1 na 14,9 kWh, a tym samym wydłużyć zasięg w trybie elektrycznym, który teraz wynosi od 68 do 91 km (WLTP).

Generator rozruchowy zamiast mechanicznej sprężarki

W ślad za zwiększoną pojemnością akumulatorów projektanci zastosowali również mocniejszy silnik elektryczny. Ten napędza tylną oś i osiąga teraz 145 KM zamiast 87 KM, co oznacza przyrost mocy o 65 proc. Ponadto nowy silnik uzyskuje moment obrotowy 309 Nm, wcześniej było to 240 Nm. Oprócz tego układ napędowy został wzbogacony o zintegrowany generator rozruchowy o mocy 40 kW, dzięki któremu można było wyeliminować z silnika mechaniczną sprężarkę. Według projektantów generator umożliwia sprawne ruszanie samochodem i zwiększa płynność podczas przełączania napędu z elektrycznego na spalinowy.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Jeszcze sprawniejszy napęd AWD, funkcja One Pedal Drive

Kolejną zmianą wprowadzoną w modelach PHEV Volvo jest jeszcze bardziej dopracowany układ AWD. Teraz w trybie elektrycznym można jechać z prędkością nawet 140 km/h, wcześniej limitem była prędkość 120-125 km/h. Ponadto mocniejszy silnik skuteczniej wyhamowuje pojazd w trybie odzyskiwania energii. Oprócz tego, w modelach XC60, S90 i V90 Volvo wprowadziło funkcję One Pedal Drive, dzięki której po wybraniu odpowiedniego trybu wystarczy puścić pedał gazu, aby samochód całkowicie się zatrzymał.

Listę wprowadzonych zmian zamykają zwiększona o 100 kg dopuszczalna masa ciągniętej przyczepy oraz zastosowanie klimatyzacji wysokonapięciowej (HVCH 5 kW) zamiast nagrzewnicy paliwowej. Jak informuje producent teraz podczas jazdy na prądzie hybrydy PHEV Volvo w ogóle nie zużywają paliwa i pozwalają ogrzewać kabinę podczas ładowania auta, np. w garażu.

Większy zasięg, lepsze osiągi

Wprowadzone zmiany przełożyły się na osiągi hybryd plug-in Volvo. Przykładem może być, chociażby V60 T8, który w trybie elektrycznym (Pure) przyspieszał od 0 do 80 km/h w ok. 13-14 sekund, a teraz w zaledwie 8,5 sekundy. Zwiększenie mocy jednostki elektrycznej pomogło poprawić dynamikę większości modeli także wtedy, gdy wykorzystywane są oba silniki. Największą różnicę widać w przypadku przyspieszenia 0-100 km/h w Volvo XC60 T8 Recharge (310 + 145 KM), który teraz rozpędza się w 4,9 sekundy zamiast dotychczasowych 5,5 sekundy.

Z kolei zwiększenie użytecznej pojemności akumulatorów zauważalnie poprawiło zasięg aut w trybie elektrycznym. Ten w modelu S60 T6 i T8 wzrósł z 56 do 91 km, a w kombi V60 T6 i T8 z 55 do 88 km. Na mniej spektakularne efekty można liczyć w przypadku SUV-ów: z 53 km do 79 km w XC60 i z 50 do 68 w XC90.