Tiguan II generacji jest konstrukcją najnowszą spośród aut z naszego zestawienia - debiutował na rynku trzy lata po IV generacji Toyoty RAV4 i cztery lata po drugiej generacji Forda Kugi. Mimo to, jeśli zestawimy wszystkie auta z podobnymi przebiegami i zbliżone rocznikowo, wypada taniej niż RAV4, choć drożej niż Kuga. Wszystkie SUV-y z naszego zestawienia można oczywiście kupić taniej, ale założona przez nas kwota jest nieprzypadkowa - nie celujemy w auta z początku produkcji, nie szukamy zajechanych egzemplarzy. Które z tych aut wypadło najlepiej pod względem opinii mechaników i naszych, redakcyjnych wrażeń z jazdy?
Ford Kuga II

Ford Kuga IImat. prasowe
- NA RYNKU: 2012-19
- SILNIKI: 1.5-2.0 120-242 KM
- CENY: OD 42 500 zł
Ford Kuga, znany na rynku jako solidny przedstawiciel segmentu SUV, doczekał się swojej drugiej generacji. Pierwsza wersja tego modelu, mimo swojego sukcesu, miała pewne ograniczenia, głównie jeśli chodzi o przestrzeń wewnętrzną. Producent wziął te uwagi pod uwagę, prezentując Kugę II, która oferuje znacznie więcej miejsca zarówno dla pasażerów, jak i w bagażniku, choć rozstaw osi pozostał niezmieniony.
Ford Kuga II, będący tzw. autem globalnym, zyskał na wielkości i praktyczności. Model ten, choć nie wyróżnia się specyficznymi cechami w swojej klasie, oferuje zadowalający komfort jazdy. Zwraca uwagę zwłaszcza prowadzeniem, które bardziej przypomina kompaktowe kombi niż typowego SUV-a.
W kwestii ergonomii, deska rozdzielcza w wersji przed liftingiem mogła przytłaczać ilością przycisków, jednak sytuacja ta uległa znaczącej poprawie po modernizacji w 2016 roku. Potencjalnym wyzwaniem dla użytkowników może być wybór jednostek napędowych. Diesle generalnie zbierają pozytywne opinie, lecz warto zwrócić uwagę na wersję 1.5. Z kolei silniki benzynowe EcoBoost, zwłaszcza 1.6 oraz w mniejszym stopniu 1.5, mogą generować pewne problemy. Podobne zastrzeżenia dotyczą skrzyni Powershift. Warto również zauważyć, że na rynku dostępnych jest sporo egzemplarzy sprowadzanych z USA, gdzie model ten sprzedawany jest jako Escape.

Po liftingu Kuga II zyskała nieco bardziej „amerykański” charakter i odczuwalnie bardziej ergonomiczne wnętrzeAuto Świat
Ford Kuga II - dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4531/1838/1703 mm, rozstaw osi 2690 mm, poj. bagaż. 456-1603 l.
Silniki benzynowe, R4, 16V, turbo, wtrysk bezp. EcoBoost: 1.5/120, 150, 176 i 182, 1.6/150 i 182, 2.0/230 i 242 KM (w Escapie z USA np. 2.5); turbodiesle, R4: 1.5 8V/120, 2.0 16V/120, 140, 150, 163 i 180 KM.
Awaryjność Forda Kugi II
Karoseria
Wnętrze mogłoby być lepiej zmontowane, nie zawsze poprawnie działa dostęp bezkluczykowy, częsty temat to ubytek chłodziwa z klimatyzacji. O poważnych kłopotach z rdzą na razie nie słychać i oby tak zostało.
Elektryka
Usterki systemów ABS/ESP, konieczne aktualizacje sterowników w silnikach benzynowych, problemy natury elektronicznej ze skrzyniami biegów (np. czujniki).
Napęd
Silniki 1.6 i 1.5 EcoBoost z pierwszych lat produkcji obarczone są m.in. ryzykiem przegrzania i uszkodzenia głowicy, a nawet kadłuba. Nieco trwalsze mogłoby być sprzęgło, w dieslach 1.5 kłopoty sprawia pasek rozrządu (koło pasowe pompy paliwa), nagminne są usterki skrzyń EcoBoost (szarpanie, elektronika).
Zawieszenie
Nierównomierne i zbyt szybkie zużycie opon może być związane z „rozjechaną” geometrią. Ogólnie dość tanie naprawy/części.
Ford Kuga II - opinia i ocena redakcji
Kuga II zainteresuje amatorów diesli oraz tych, którzy oczekują dobrej relacji ceny do wieku. Poza prowadzeniem SUV Forda to taki klasowy średniak, który wyróżnia się np. tym, że początkowo często kłopot sprawiały silniki EcoBoost i skrzynie Powershift.
Toyota RAV4 IV

Toyota RAV4 IVArchiwum / Auto Świat
- NA RYNKU: 2013-18
- SILNIKI: 2.0-2.5 124-197 KM
- CENY: OD 48 000 zł
Wśród używanych SUV-ów, które nadal przyciągają uwagę swoją niezawodnością i solidnością wykonania, znajduje się model, który mimo upływu lat wciąż prezentuje się atrakcyjnie. Jego wartość na rynku wtórnym jest odzwierciedleniem wysokiej trwałości, co sprawia, że najtańsze egzemplarze można nabyć już za kwotę poniżej 50 tysięcy złotych. Chociaż są to głównie wersje wyposażone w silnik diesla 2.0, ten konkretny motor nie cieszy się najlepszą opinią, szczególnie po wprowadzeniu zmian przez BMW w roku 2016.
Dla entuzjastów benzynowych jednostek napędowych, ceny startują od około 60 tysięcy złotych. Natomiast hybrydy wyceniane są jeszcze wyżej. Dla tych, którzy stawiają na bezproblemową eksploatację i niezawodność, to właśnie te wersje mogą okazać się najlepszym wyborem. Zalecamy benzynowy silnik 2.0 o mocy 152 KM połączony z manualną skrzynią biegów, co pozwala na osiągnięcie zadowalających wyników dynamiki przy zachowaniu rozsądnych wartości spalania – w przypadku wersji z automatyczną skrzynią ten sam silnik zużywa znacząco więcej paliwa.
Hybryda okaże się najlepszym rozwiązaniem w ruchu miejskim, gdzie jej zalety są najbardziej widoczne, podczas gdy na trasach zużycie paliwa może wzrosnąć. Warto również wspomnieć o silniku benzynowym 2.5, który jest popularny na rynku amerykańskim. Należy jednak podchodzić z ostrożnością do pojazdów z tym motorem, gdyż często posiadają one burzliwą przeszłość.

Niezła jakość wykończenia, solidny montaż. Zdarzają się wersje z dość bogatym wyposażeniemAuto Świat
Toyota RAV4 IV - dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4570/1845/1660 mm, rozstaw osi 2660 mm, poj. bagaż. 547-1746 l (hybryda: 501-1633 l), prześwit 163-178 mm.
Silniki benzynowe, R4, 16V: 2.0/152, 2.5 (rynek USA)/180 KM; turbodiesle, R4, 16V: 2.0/124 (Toyota), 2.0/143 (BMW), 2.2/150 KM; hybryda: 2.5 + elektr./197 KM (śr. spalanie 4,9 l/100 km).
Awaryjność Toyoty RAV4 IV
Karoseria
Rdza coraz częściej pojawia się w tylnej części podwozia (na wysokości podłogi bagażnika). Przeciętna trwałość skórzanej tapicerki foteli (przetarcia).
Elektryka
Krótka żywotność baterii w chipie, niedomagania modułu alarmu montowanego (dotyczy aut z polskiej sieci dilerskiej), przypadki zwarcia w układzie podgrzewania dysz spryskiwaczy.
Napęd
Benzyniaki i wersja hybrydowa w zasadzie bez uwag. Co innego diesle, szczególnie dotyczy to silnika 2.0 BMW: uszkodzenie koła pasowego, niedomagania łańcuchowego napędu rozrządu, nieszczelności turbosprężarki i akcja naprawcza zaworu EGR (w wyniku przecieku cieczy może dojść do pożaru). Nasilenie problemów w dieslu Toyoty jest znacznie mniejsze.
Zawieszenie
Dość trwałe, ale zdarzają się już luzy. W autach z dieslem BMW uszkodzenie serwa hamulców.
Toyota RAV4 IV - opinia i ocena redakcji
Atrakcyjny wygląd, duże wnętrze, spory bagażnik to niezaprzeczalne zalety opisywanej Toyoty RAV4 . Co innego trwałość i niezawodność, na którą można liczyć w przypadku benzyniaka 2.0 i hybrydy. Diesel 2.0 to wielka niewiadoma, szczególnie produkcji BMW.
Volkswagen Tiguan II

Volkswagen Tiguan IIVolkswagen / Auto Świat
- NA RYNKU: 2016-23
- SILNIKI: 1.4-2.0 115-320 KM
- CENY: OD 75 000 zł
Volkswagen Tiguan II, to synonim funkcjonalności w segmencie kompaktowych SUV-ów. Model ten, z wyjątkiem sportowej odmiany R dostępnej na końcu produkcji, jawi się jako wzór praktycznego i solidnego pojazdu. Jego wnętrze oferuje przestronność, która w wersji Allspace może pomieścić nawet siedem osób. Bagażnik Tiguana II zadowoli nawet najbardziej wymagających użytkowników pod względem pojemności, a intuicyjna obsługa (z wyjątkiem haptycznych przycisków i suwaków) ułatwia codzienne użytkowanie.
Volkswagen nie zapomniał również o komforcie jazdy, oferując sprężyste zawieszenie i lekki układ kierowniczy, co znacząco podnosi komfort prowadzenia. Gama silnikowa jest kompletna i zróżnicowana, począwszy od benzynowych jednostek EA211 o pojemności 1.4 i 1.5, które mogą wydawać się nieco niedopasowane pod względem mocy, przez potężne 2.0 TSI EA888, aż po różnorodne warianty diesla 2.0 TDI. Te jednostki napędowe są znane z niezawodności, co jest ważnym argumentem dla potencjalnych nabywców.
Jak to bywa w XXI wieku, elektronika potrafi czasem sprawiać drobne problemy, jednak nie są one na tyle znaczące, by odstraszyć użytkowników. Ceny używanego Tiguana II startują od około 80 tys. zł, ale realne oferty z bogatym wyposażeniem i w dobrym stanie technicznym oscylują w granicach 100 tys. zł. Jest to propozycja dla tych, którzy poszukują niezawodnego i praktycznego SUV-a, który sprosta różnorodnym wyzwaniom codziennej eksploatacji.

Gdyby nie te przyciski na kierownicy i panelu klimatyzacji, obsługę Tiguana II określilibyśmy jako intuicyjną. Na zdjęciu auto po faceliftingu. Egzemplarze przedliftowe mają wzorową ergonomię.Auto Świat
Volkswagen Tiguan II - dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4509/1839/1675 mm, rozstaw osi 2678 mm, poj. bagaż. 615-1655 l, w wersji plug-in 476-1516 l; Allspace: wym. 4728/1839/1687 mm, rozstaw osi 2789 mm, poj. bagaż. 760-1920 l (wersja 5-osobowa), 700-1755 l (wersja 7-osobowa).
Silniki benzynowe, R4, 16V: 1.4/125, 150, 1.5/130, 150, 2.0/180, 190, 220, 230, 245, 320 KM; turbodiesle, R4, 16V: 2.0/115, 120, 122, 150, 190, 200, 240 KM; także hybryda plug-in: 1.4/245 KM.
Awaryjność Volkswagena Tiguana II
Karoseria
Niska jakość fabrycznych uszczelek drzwi. Akcja serwisowa na pedał hamulca (możliwe złamanie przy mocniejszym naciśnięciu). Odpadający spoiler dachowy w wersji R-line. Wadliwa rama fotela kierowcy (część aut). Możliwość przeciekania szklanego dachu. Akcja na fabryczny hak (może się złamać podczas holowania przyczepy).
Elektryka
Problemy z działaniem systemu Discover Media Pro (m.in. brak dźwięku, mediów, telefonu). Wadliwy system rozpoznawania znaków. Wilgoć dostaje się do modułu oświetlenia ambientowego (przez szklany dach). Akcja serwisowa na zbyt czułe czujniki parkowania.
Napęd
Uszkodzona pompa wody w dieslach. W 1.5 TSI wyciek oleju z okolicy wariatorów zmiennych faz.
Zawieszenie
Pękające tylne sprężyny. Uszkodzone przeguby napędowe z przodu. Ryzyko pęknięcia tarczy hamulcowej.
Volkswagen Tiguan II - opinia i ocena redakcji
Tiguan II raczej nie sprawi, że wasze serca szybciej zabiją, ale za to wypełni powierzoną mu funkcję rodzinnego SUV-a. Polecamy go z dieslami, ale 1.5 TSI też nie jest dużym zawalidrogą, chociaż to minimum do auta tej wielkości. Na razie bez większych problemów.