Trudno sobie wyobrazić, by ktoś, kto bierze pod uwagę zakup Skody Superb, rozważał też Audi A8. I odwrotnie. To auta dla innych grup odbiorców, na innych biegunach cenowych. Nowe A8 jest kilkukrotnie droższe od Superba. Jednak upływ lat sprawił, że Audi A8 generacji D3 i Skodę Superb II możemy obecnie kupić za podobne pieniądze. Różni je wiele: wymiary, wiek, przebiegi i... opinie mechaników, o które poprosiliśmy w zaprzyjaźnionych warsztatach. Na podstawie rozmów z mechanikami i własnych, redakcyjnych doświadczeń z Audi A8 D3 i Skodą Superb II, wystawiliśmy autom oceny, które wyłoniły zwycięzcę tego zestawienia.
Chłodna argumentacja niemal zawsze nakazuje wybrać to, co rozsądniejsze. Kluczowa jest jednak waga argumentów. W przypadku Skody Superb II i Audi A8 D3 to waga ciężka. Pamiętajcie, że w obu przypadkach mówimy o samochodach, które najczęściej mają przejechane 300, 400, 500, a nawet więcej kilometrów. I Suberb, i A8 nie są autami, które powstały z myślą o sporadycznym pokonywaniu krótkich dystansów. To pożeracze autostrad. 20-letnie auto, które rocznie pokonywało skromne 20 tys. km, ma dziś na liczniku 400 tys. km, a 20 tys. km rocznie to nie jest przebieg autostradowy. Bierzcie to pod uwagę, oglądając kilkunastoletniego Superba czy A8 z przebiegiem niespełna 200 tys. km. Cofnięte liczniki to w obu przypadkach norma.
Audi A8 D3
- NA RYNKU: 2003-10
- SILNIKI: 2.8-6.0 210-450 KM
- CENY: OD 27 000 zł
Złoto dla zuchwałych? Trochę tak, bo starsze i bardziej zmęczone egzemplarze, choć nie kosztują dużo jak na standardy segmentu, to jednak często okazują się zwykłymi skarbonkami bez dna. Poza tym części do A8 D3 nadal są drogie lub bardzo drogie – to nie jest ani A3, ani A4, do których sporo elementów pasuje z VW albo ze Škody. Do tego dochodzi aluminiowe nadwozie, atrakcje w postaci pneumatycznego zawieszenia i/lub nie do końca bezawaryjnych silników.
Na pewno jednak jest tak, że w zadbanym A8 komfort i przyjemność z jazdy wciąż potrafią być bajecznie wysokie – problem w tym, że takie zadbane auta mogą być niewspółmiernie drogie w relacji do rocznika. I koło się zamyka... Jeśli jednak szukacie takiego auta, to w przypadku starszych wersji nie ma co rozmieniać się na drobne – nasz typ to 4.2 V8 (wtrysk pośredni). Kuszące są diesle V6, ale uwaga na rozrząd. V8 TDI to kosmos, jeśli chodzi o koszty.
To, że ceny A8 D3 startują z pułapu poniżej 30 tys. zł, nie oznacza, że warto się takimi egzemplarzami interesować. 40 tys. zł to granica minimum, ale i w tym przypadku nie ma co liczyć na cuda. Niemal 20-letnie, przepełnione elektroniką i drogimi rozwiązaniami technicznymi auto musi się psuć. W A8 D3 jest niemal zawsze coś do zrobienia. I zwykle nie są to tanie rzeczy.
Audi A8 D3 - dane techniczne
Nadwozie sedan: wymiary 5051 (Long: 5181)/1894/1444 mm, pojemność bagażnika 500 l, rozstaw osi 2945 mm (w wydłużonej wersji Long: 3075 mm).
Silniki benzynowe, V6: 2.8/210, 3.0/220, 3.2/256 i 260 KM, V8: 3.7/280, 4.2/334, 4.2/350 KM, V10: 5.2 (S8)/450 KM, W12: 6.0/450 KM; t.diesle, V6: 3.0/233 KM, V8: 4.0/275, 4.2/326 KM.
Audi A8 D3 - awaryjność
Karoseria
Rdza nie jest tematem, aluminium może się natomiast utleniać – purchle potrafią pojawić się w okolicach przedniej szyby oraz klapy bagażnika. Kłopoty z tylnymi lampami LED (rozszczelniają się, padają w nich diody). Szwankuje mechanizm otwierania maski.
Elektryka
Im bogatsze wyposażenie, tym wyższe ryzyko (niewielkich lub poważnych) kłopotów – nie otwiera się bagażnik lub ekran MMI, przestaje działać nawiew, szwankują ESP/ABS, elektryczny hamulec postojowy, dostęp bezkluczykowy. Może być potrzebny elektromechanik doświadczony w naprawach samochodów Audi.
Napęd
Ogólnie warto rozejrzeć się za dieslem V6 – najlepiej za egzemplarzem po wymianie napędu rozrządu. W silnikach FSI osadza się nagar, diesle V8 to skarbonki.
Zawieszenie
Usterki kompresorów, "wycieki" powietrza, drogie hamulce ceramiczne (opcja).
Opinia i ocena używanego Audi A8 D3
Bardzo ciekawy i zaawansowany technicznie samochód, którego utrzymanie kosztuje krocie. Zakup A8 D3 wciąż może mieć sens, ale należy do tematu podejść poważnie. I zostawić sobie niemałą kwotę na (nie)przewidziane wydatki. Polecamy 4.2 MPI i 3.0 TDI.
- Nasza ocena: 3+
Skoda Superb II
- NA RYNKU: 2008-15
- SILNIKI: 1.4-3.6 105-260 KM
- CENY: OD 24 000 zł
Przestronność auta klasy wyższej w cenie auta klasy średniej – ta recepta na sukces okazała się skuteczna, więc Superb to popularne auto. Wybierają go ludzie, dla których parametry są ważniejsze od znaczka na masce, i ci, którzy nie chcą obnosić się z luksusem, ale nie zamierzają rezygnować z komfortu, czyli m.in. politycy, urzędnicy, duchowni.
Czy warto kupić ten model z drugiej ręki? Tak, bo ma dużo do zaoferowania, ale też należy rozważnie wybierać wersję, bo Superba nie ominęły wpadki znane z innych modeli koncernu VW. W uproszczeniu problemy (i ewentualne koszty ich usunięcia) są tu takie same, jak np. w Volkswagenie Passacie, ale dostajemy auto o rozmiar większe. I tak np. lepiej unikać wczesnych silników 1.4/1.8/2.0 TSI albo wybierać auta, które zostały naprawione i są na to papiery, a jeśli ma być to diesel, to lepiej, żeby była to wersja z common railem i poprawionym napędem pompy oleju.
Skoda Superb II - dane techniczne
Nadwozie sedan/liftback: wym. 4838/1817/1462 mm, pojemność bagażnika 565-1670 l; kombi: wym. 4838/1817/1510 mm, pojemność bagażnika 633-1865 l. Rozstaw osi 2761 mm.
Silniki benzynowe, R4: 1.4 TSI/125, 1.8 TSI/160, 2.0 TSI/200 KM, V6: 3.6 FSI/260 KM; turbodiesle, R4 (TDI): 1.6/105 (CR), 1.9/105 (PD), 2.0/140 (PD), 2.0/140 i 170 KM (CR).
Skoda Superb II - awaryjność
Karoseria
Jeden z fajniejszych gadżetów, czyli system TwinDoor, który sprawia, że mamy do czynienia jednocześnie z sedanem i liftbackiem, po latach sprawia problemy. W przeciwieństwie do poprzedniej generacji Superb "dwójka" nie rdzewieje.
Elektryka
Niesprawne systemy multimedialne, problemy z oświetleniem – brak poważnych, notorycznie występujących usterek.
Napęd
Powszechnie znane problemy z silnikami 1.4 TSI (rozrząd), 1.8 i 2.0 TSI (rozrząd, zużycie oleju, układ chłodzenia), 2.0 TDI PD (głowice) – wszystkie te jednostki mają też poprawione wersje. Przy wysokich przebiegach duże prawdopodobieństwo awarii skrzyń DSG, do tego usterki ich sterowania (mechatroniki).
Zawieszenie
Przeciętna trwałość amortyzatorów i sprężyn, wybite sworznie wahaczy i końcówki drążków.
Opinia i ocena Skody Superb II
W przypadku egzemplarzy używanych różnice w cenach między Superbem a konkurentami marek uznawanych za bardziej prestiżowe nie są wcale duże – co tylko dobrze świadczy o tej niezwykle przestronnej, praktycznej i wygodnej Škodzie.
- Nasza ocena: 4+
Skoda Superb II kontra Audi A8 D3 - podsumowanie
Nie mogło być inaczej — ocena niezwykle udanej i relatywnie niedrogiej w serwisowaniu Skody Superb jest znacznie wyższa niż wysłużonego, arcydrogiego w utrzymaniu i problematycznego Audi A8. Audi jest dla tych, którzy mają czas, ochotę i pieniądze; dla których samochód nie jest tylko środkiem transportu. Kilkunastoletni Superb raczej też nie będzie autem bezproblemowym, ale skala, koszty i częstotliwości tych problemów będą nieporównywalnie mniejsze niż w przypadku Audi.