Czy Superb to lepszy Passat? Dla wielu na pewno tak, bo obiektywnie rzecz biorąc, oferuje jeszcze lepsze walory użytkowe od swojego koncernowego i technicznego, odrobinę mniejszego brata. Pod względem techniki Škoda Superb to Volkswagen pełną gębą – ze wszystkimi wadami i zaletami aut tej marki.
Przeczytaj także: Za cenę nowego Thermomixa można kupić samochód. I to naprawdę sensowny [RANKING]
W przypadku trzeciej generacji władze koncernu najwyraźniej przestały się bać tego, że zbyt atrakcyjna Škoda może „kanibalizować” modele ze znaczkami Volkswagena czy Audi, i w końcu Superb zaczął naprawdę dobrze wyglądać. Wielu dostrzega w nim nawet podobieństwa choćby do aut marki BMW. Kolejna dobra wiadomość jest taka, że w tej generacji modelu stosowano już poprawione wersje silników TDI i TSI – o ile w przypadku drugiej odsłony Superba przed zakupem warto się dokształcić, który silnik, o jakich oznaczeniach kodowych i z którego roku produkcji jest już dobry, a którego należy unikać, o tyle w „trójce” kontrola stanu technicznego i historii serwisowej powinna wystarczyć.
Benzyniaki 1.4 TSI stosowane w tym modelu to już jednostki o oznaczeniu „EA211”, ze zmienionym rozrządem (producent po akcjach naprawczych związanych z „niewymagającym wymiany” łańcuchem wrócił do konstrukcji z paskiem zębatym), a w wersjach 1.8 i 2.0 TSI wprowadzono zmiany, m.in. tłoków i pierścieni, dzięki czemu zużycie oleju znacznie spadło. Silniki 2.0 TDI to już poprawione odmiany z wtryskiem CR – w mocniejszych wersjach zachwycają niskim zużyciem paliwa przy świetnych osiągach.
Turbodiesel o poj. 1,6 litra to jednostka idealna dla tych, którzy się nigdzie nie spieszą – 120 KM, jak na gabaryty i masę tego auta, to niezbyt wiele. Warto jednak mieć świadomość, że we współczesnych jednostkach wysokoprężnych, wyposażonych w rozbudowane systemy oczyszczania spalin, ma się co zepsuć, a naprawy często nie są ani proste, ani tanie. Benzyniaki 1.8 i 2.0 TSI też potrafią być stosunkowo oszczędne, ale w przeciwieństwie do diesli tu zużycie paliwa bardzo mocno zależy od stylu jazdy. W trzeciej generacji modelu Superb bardzo popularną opcją są skrzynie DSG, ale nie do wszystkich użytkowników dotarło, że co 60 tys. km trzeba w nich wymieniać olej.

Projektantom udało się nie zepsuć doskonałej ergonomii i przestronności, z których Superb znany jest od latAuto Świat
Skoda Superb III - dane techniczne i silniki
Nadwozie liftback 5d: wym. 4861/1864/1468 mm, rozstaw osi 2841 mm, poj. bagaż. 625-1760 l; kombi: wym. 4856/1864/1477 mm, poj. bagaż. 660-1950 l. Poj. zbiornika paliwa 66 l, średnica zawracania 11,7 m.
Silniki benzyniaki, R4, 16V: 1.4 TSI/125 i 150, 1.5 TSI/150 (od 2018 r.), 1.8 TSI/180, 2.0 TSI/190, 220, 272 i 280 KM; turbodiesle (TDI), R4, z wtryskiem common rail: 1.6/120, 2.0/122, 150, 190 i 200 KM; hybryda (iV): 1.4 TSI + elektr./218 KM.
Skoda Superb III - awarie i usterki
Karoseria
Niektóre wersje obić tapicerskich nie są zbyt trwałe, zdarzają się ślady korozji na wspornikach tylnej klapy.
Elektryka
Problemy z zestawem multimedialnym, awarie czujników, w tym czujnika poziomu paliwa, problemy z elektroniką nadzorującą działanie klimatyzacji.
Napęd
Szarpiące skrzynie DSG, w wersjach 4x4 problemy z pompą haldex, głównie z powodu braku wymiany oleju. Usterki układu chłodzenia w silnikach 1.8 i 2.0 TSI oraz oczyszczania spalin w 2.0 TDI.
Zawieszenie
Przeciętna trwałość elementów zawieszenia oraz układów hamulcowego i kierowniczego.
Używana Skoda Superb III - opinia i ocena redakcji
Bardzo dopracowane, praktyczne auto, w przypadku którego można liczyć na wrażenia z jazdy modelem klasy wyższej przy kosztach eksploatacyjnych typowych dla aut klasy średniej. Olbrzymia oferta zamienników, przeciętne ceny nowych części z ASO. W przypadku aut o wysokich przebiegach (powyżej 200 tys. km) do ceny zakupu warto z góry doliczyć m.in. koszty naprawy skrzyni DSG, regeneracji wtrysku czy turbosprężarki.
Nasza ocena: 5-
Przeczytaj także: Mechanicy zachwalają te trzy SUV-y. Mają pancerne silniki. Jeden jest szczególnie dobry
Toyota Camry VIII - ceny i opinie

Toyota Camry (VIII)Auto Świat
- NA RYNKU: 2017-24
- SILNIKI: 2.0-3.5 150-302 KM
- CENY: OD 99 500 zł
Toyota i prestiż? Czy takie połączenie jest możliwe? W przypadku Camry na pewno tak. Decydując się na to auto, otrzymujecie dodatkowo wysoki komfort jazdy oraz dobre osiągi przy niskim spalaniu. Te ostatnie zalety to zasługa mocnego i oszczędnego układu hybrydowego.
W Europie pojazd był oferowany tylko w tej zelektryfikowanej wersji. Wprawdzie przyzwyczajenia wymaga praca bezstopniowej skrzyni e-CVT, ale za to możecie cieszyć się bezawaryjną jazdą. Poza tym większość aut kupiono w polskim salonie i mają pewną historię serwisową. Warto sprawdzać przebieg, bo wiele aut jeździło jako „służbówki” lub taksówki i mogło pokonać min. 200-300 tys. km. Inne odmiany silnikowe pracują w pojazdach sprowadzonych z USA. Uważajcie na takie egzemplarze, bo często są po wypadku. Camry nie jest tanim autem – zadbane sztuki to wydatek minimum 100 tys. zł. Wiele pojazdów nadal jest na gwarancji.

Stylistyka kokpitu łączy szwedzką surowość z elegancją. Przyzwyczajenia wymaga duże koło kierownicyAuto Świat
Toyota Camry VIII - dane techniczne, silniki
Nadwozie sedan 4d: wym. 4885/1840/1445 mm, poj. bagaż. 524 l.
Silniki benzynowe, R4: 2.0/150, 2.5/181, 205 KM, V6: 3.5/249, 302 KM; hybryda, R4: 2.5/218 KM (silnik benzynowy – 178 KM, silnik elektryczny – 120 KM); w Europie występuje tylko hybryda, pozostałe silniki pochodzą z rynków azjatyckiego i/lub amerykańskiego.
Toyota Camry VIII - awarie i usterki
Karoseria
Porysowania na tylnym zderzaku powstałe podczas załadunku bagażnika, zabezpieczenie antykorozyjne bez zastrzeżeń, zatem wszelkie ślady rdzy mogą świadczyć o źle wykonanej naprawie powypadkowej.
Elektryka
Niedomagania wspomagania hamowania (227 tys. aut z rynku amerykańskiego z lat 2018-19 wezwano do serwisu w celu usunięcia tej usterki), auta z 2019 r. miały problemy z poduszkami powietrznymi (akcja naprawcza), przed zakupem pojazdu trzeba zweryfikować działanie systemu multimedialnego, bo podczas rozmowy przez zestaw głośnomówiący zdarzało się nieprzyjemne echo (przeprowadzono akcję serwisową).
Napęd
Gromadzenie się nadmiaru paliwa w misce olejowej (głównie podczas zimy).
Zawieszenie
Jest trwałe, ale w autach z dużymi przebiegami czasami potrafią w nim hałasować niektóre części.
Używana Toyota Camry VIII - opinia i ocena redakcji
Zadbane Camry jest warte uwagi. Krótki staż rynkowy i solidna konstrukcja zapewniają bezawaryjne użytkowanie, a napęd hybrydowy – niskie spalanie. Wśród ogłoszeń znajdziecie auta z polskich salonów, ale pamiętajcie, że Camry nie jest tanie w zakupie.
Nasza ocena: 5+