Nowy Superb w odmianie liftback w pełni zasługuje na przymiotnik nowy – nie tylko z powodu zmienionego na sześciokątny grilla, lecz także z powodu wprowadzenia wielu nowych rozwiązań, w tym m.in. silnika 1.5 TSI z tzw. miękką hybrydą (mild hybryd). Właśnie taką wersję wybrałem do jazd testowych.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNowa Skoda Superb – zmiany w środku i nowy silnik
Oprócz zmienionego przodu, w środku nowego Superba zaskakuje zmieniona deska rozdzielcza z dużym 13-calowym wyświetlaczem oraz dźwignia zmiany biegów umieszczona przy kierownicy.
Na panelu środkowym mamy tylko trzy pokrętła – dwa skrajne służą do ustawiania temperatury wnętrza oraz ogrzewania i wentylacji foteli. Środkowe ma kilka funkcji: regulacja głośności, siła i kierunki nawiewu, regulacja klimatyzacji, wybór trybu jazdy. Odpowiednią funkcję wybieramy, naciskając pokrętło – wówczas na malutkim wyświetlaczu pokrętła pojawia się odpowiednia ikona. Obsługa jest łatwa i co najważniejsze – bezpieczna, obsługa pokręteł nie wymaga odrywania wzroku od sytuacji przed autem.
Nowa Skoda Superb i 7-biegowa skrzynia DSG
Skrzynia biegów – automatyczna 7-stopniowa DSG. Taką samą mają inne wersje silnikowe i wyposażeniowe. W przyszłości, gdy pojawi się wersja hybrydowa 1.5 TSI iV o mocy 204 KM jako jedyna będzie miała skrzynię 6-biegową DSG.
Testowana wersja z miękką hybrydą 150 KM okazała się wystarczająco mocna, aby sprawnie przyspieszać i poruszać się na autostradzie. Na plus trzeba zaliczyć także bardzo dobre wyciszenie wnętrza – odgłosy silnika są minimalne, nawet przy wyższych obrotach, a przy szybkiej jeździe autostradowej do wnętrza dochodzą tylko odgłosy toczących się kół. Szum powietrza jest również minimalny – to zasługa dopracowanej aerodynamiki nadwozia Superba liftback oraz niskiego współczynnika Cd (zaledwie 0,23).
Testowana wersja wyposażona była w adaptacyjny system zawieszenia DCC plus, który zapewnia lepsze tłumienie nierówności dzięki dwóm zaworom przy amortyzatorach (opcja dla wersji Selection i wyższych oraz standard w wersji L&K). Na nierównościach drogi praca zawieszenia z DCC plus nie była uciążliwa ani specjalnie głośna, ale osoby, które testowały inne egzemplarze auta, zwracały uwagę, że zawieszenie "tłucze". Być może dotyczyło to egzemplarzy przedprodukcyjnych?
Nowa Skoda Superb – kilkanaście systemów wspomagających
Na pochwałę w nowym Superbie zasługuje system nagłośnienia z systemem głośników o mocy 725 W oraz głośnikiem centralnym w desce rozdzielczej i subwooferem w bagażniku. Sterowanie systemem audio, podobnie jak nawigacją i innymi funkcjami jest łatwe, intuicyjne. Poza tym kierowca nowego Superba ma do dyspozycji kilkanaście systemów wspomagających jazdę i zapewniających większe bezpieczeństwo. Jest tu m.in. system ostrzegający kierowcę o rowerzystach i pieszych na skrzyżowaniach. System Side Assist wykrywa pojazdy zbliżające się z odległości do 90 metrów i ostrzega przed niebezpieczną zmianą pasa ruchu, a funkcja Exit Warning informuje – przed otwarciem drzwi – o ruchu zbliżającego się z tyłu samochodu. Obejmuje zasięg 35 metrów i kąt 120 stopni.
Wnętrze nowego Superba jest wystarczająco przestronne, aby pomieścić nawet bardzo wysokich pasażerów. W Superbie 4. generacji długość auta została zwiększona o 43 mm, a wysokość o 12 mm. Nie są to wartości, jakie od razu zauważymy, ale na brak miejsca nikt nie powinien narzekać. Podobnie jak na bagażnik – jego pojemność zwiększono o 20 l do 645 l. Klapa bagażnika podnosi się wraz z tylną szybą, co znakomicie ułatwia wkładanie i wyjmowanie bagaży. Można je dodatkowo umocować specjalnymi listwami cargo i uchwytami.
Nowa Skoda Superb — ile kosztuje?
Obecnie oferowane są cztery wersje:
- 1.5 TSI mHEV o mocy 150 KM w cenie od 149 900 zł (wersja Essence);
- 2.0 TSI 4x4 o mocy 265 KM w cenie od 201 900 zł (wersja Selection);
- 2.0 TDI o mocy 150 KM w cenę od 166 950 zł (wersja Essence);
- 2.0 TDI 4x4 o mocy 193 KM w cenie od 183 950 zł (wersja Essence).
Wersje topowe, czyli Laurin&Klement, kosztują odpowiednio: 198 850 zł, 231 900 zł, 215 900 zł i 232 900 zł.