Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Jeździłem Mercedesem-AMG GLC 63 S E Performance z najmocniejszym na świecie 2-litrowym silnikiem

Jeździłem Mercedesem-AMG GLC 63 S E Performance z najmocniejszym na świecie 2-litrowym silnikiem

Kiedy powiedziałem, że jeżdżę autem z silnikiem 2-litrowym, które do "setki" przyspiesza w 3,5 sekundy, padło pytanie, czy to bolid Formuły1. Odpowiedziałem, że nie, choć część rozwiązań ma przeniesionych właśnie z F1. Po czym dodałem, że to SUV.

Mercedes AMG GLC 63 E-Performance
Zobacz galerię (33)
Roman Dębecki / Auto Świat
Mercedes AMG GLC 63 E-Performance

Mercedesa GLC w topowej wersji AMG 63 S E-Performance napędza hybrydowy układ składający się z 2-litrowego silnika benzynowego turbo o mocy 475 KM (umieszczonego z przodu) i motoru elektrycznego o mocy 204 KM (przy tylnej osi). W sumie daje to 680 KM i 1020 Nm momentu obrotowego. Ta wielka moc i gigantyczny moment obrotowy pozwalają na tak znakomite przyspieszanie i osiągnięcie prędkości maksymalnej 275 km/h.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance – turbina napędzana jest elektrycznie

Z F1 przeniesiono elektryczne doładowanie – turbina jest napędzana nie gazami spalinowymi, lecz silnikiem elektrycznym, dzięki czemu w każdym ułamku sekundy, niezależnie od obrotów silnika, doładowanie, a tym samym przyspieszenie, jest maksymalne.

Mercedes AMG GLC 63 E-Performance. Turbina napędzana silniiem elektrycznym
Mercedes AMG GLC 63 E-Performance. Turbina napędzana silniiem elektrycznymŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Pozostaje jeszcze liczba 63 w nazwie modelu. Do niedawna liczby 63 lub 6,3 na pokrywie bagażnika Mercedesa sugerowały, że pod maską pracuje silnik V8 o pojemności 6,3 litra.

Mercedes AMG GLC 63 E-Performance
Mercedes AMG GLC 63 E-PerformanceŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Niestety, to już przeszłość. Teraz taka liczba to marketing. GLC AMG 63 S E-Performance ma pod maską silnik 2-litrowy, 4-cylindrowy – to najmocniejszy na świecie silnik o pojemności dwóch litrów – rozwija 475 KM.

Mercedes AMG GLC 63 E-Performance. Silnik 2-litrowy turbo rozija moc 475 KM
Mercedes AMG GLC 63 E-Performance. Silnik 2-litrowy turbo rozija moc 475 KMŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Mercedes GLC to auto... rodzinne

W topowym wydaniu również może spełniać tę funkcję, gdyż ma dwa oblicza – jeśli wybierzemy tryb jazdy C (komfort), wtedy zachowuje się jak potulny baranek: silnik przyjemnie mruczy i jeśli kierowca nie przesadzi z gazem to do wnętrza prawie nie dochodzą jego odgłosy.

Mercedes AMG GLC 63 E-Performance
Mercedes AMG GLC 63 E-PerformanceŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Zawieszenie jest komfortowe, miejsca we wnętrzu wystarczy z naddatkiem dla czterech osób, bagażnik pomieści 470 l, a fotele są wygodne (przednie z funkcją relaksującą, ogrzewaniem i wentylacją).

Mercedes AMG GLC 63 E-Performance – kokpit. Środkowy ekran 12,3 cala, za kierowcnicę 11,9 cala.
Mercedes AMG GLC 63 E-Performance – kokpit. Środkowy ekran 12,3 cala, za kierowcnicę 11,9 cala.Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Klima działa cichutko i przyjemnie, a sprzęt audio wysokiej klasy (Burmester) umili podróż dobrą muzyką.

Mercedes AMG GLC 63 E-Performance. Głośniki systemu Burmester w drzwiach
Mercedes AMG GLC 63 E-Performance. Głośniki systemu Burmester w drzwiachŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Ale jeśli kierowca odwiezie rodzinę na wczasy i będzie wracał sam, to bardzo prawdopodobne, że obudzi się w nim kierowca rajdowy. Wystarczy wtedy, że małym pokrętłem na kierownicy wybierze tryb S lub S+ i wówczas jego pojazd zmienia się w ryczący sportowy bolid: reakcja na gaz staje się szybsza, zawieszenie się utwardza, łagodny baranek znika, a w jego miejsce pojawia się rozjuszony byk.

Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance – największa frajda na torze

Jedynym ograniczeniem przyjemności z prowadzenia tego auta będą dozwolone prędkości i wizja wysokiego mandatu za ich przekroczenie. Dlatego największą frajdę sprawi GLC AMG 63 S E-Performance na torze. Wiem, że w Polsce nie jest to łatwe, bo torów mamy jak na lekarstwo – zaledwie kilka, ale skoro kogoś stać na wydatek 574 tys. zł (wersja podstawowa) na zakup auta o tak znakomitych, sportowych osiągach, to warto wyłożyć jeszcze trochę pieniędzy i wyjechać nim na tor, gdzie bezpiecznie można poszaleć, sprawdzić jak zachowuje się w ekstremalnych warunkach i przekonać się, czy zakup auta był dobrą inwestycją.

Konstruktorzy przewidzieli takie sytuacje – do wyboru mamy tryb Race, w którym można indywidualnie ustawić parametry, a nawet wyłączyć system ESP (nie wolno tego robić w normalnym ruchu). Możemy także wybrać wirtualny kokpit, na którym będą wyświetlane parametry jazdy przydatne na torze, np. wartość przeciążeń na zakrętach, siła nacisku na pedał gazu i hamulca no i oczywiście obroty silnika.

Mercedes AMG GLC 63 E-Performance. Wirtualny kokpit w trybie Race
Mercedes AMG GLC 63 E-Performance. Wirtualny kokpit w trybie RaceŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Takie ćwiczenie na torze, oprócz ogromnej dawki adrenaliny, pozwala na lepsze poznanie auta w różnych warunkach, zwiększa umiejętności kierowcy w normalnej, ulicznej jeździe.

Mercedes AMG GLC 63 E-Performance
Mercedes AMG GLC 63 E-PerformanceŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Auto dzięki napędowi na 4 koła i skrętnej tylnej osi zachowuje się w zakrętach idealnie. Znakomite trzymanie się drogi zapewniają także 21-calowe opony Continental SportContact 7 w rozmiarze 265/40 ZR 21 – przód i 295/35 ZR 21 – tył.

Mercedes AMG GLC 63 E-Performance
Mercedes AMG GLC 63 E-PerformanceŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Nawet ciasne zakręty pokonuje jak po szynach – do prędkości 100 km/h koła tylnej osi skręcają o 2,5 stopnia w stronę przeciwną niż przednie. To pozwala zmniejszyć promień zakrętu. Po przekroczeniu 100 km/h tylne koła skręcają o 0,7 stopnia w tę samą stronę co przednie, co pozwala na pewniejsze pokonanie zakrętu (czytaj – z większą prędkością).

Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance – brakuje tylko V8

Czego brakuje Mercedesowi GLC AMG 6,3 S E-Performance? Na pierwszy rzut oka – niczego, auto ma wszystko, o czym nawet wymagający (i zamożny) kierowca może pomarzyć. Jest jednak coś, czego niestety nie można mieć nawet za duże pieniądze – nie ma tu silnika V8, a szczególnie jego charakterystycznego dźwięku podczas przyspieszania. To jest rzecz nie do podrobienia – w aucie silnik wprawdzie ma sportowy gang, ale jest to sztucznie wytworzony dźwięk.

Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance – dane techniczne:

Silnik Hybrydowy, t.benzynowy, R4 +elektryczny
Poj. skokowa 1991 ccm
Moc maks. silnika spalinowego 476 KM
Moc maks. silnika elektrycznego 204 KM
Maks. moment obrotowy silnika spalinowego 545 Nm
Maks. moment obrotowy silnika elektrycznego 320 Nm
Moc maks. układu hybrydowego 680 KM
Maks. moment obrotowy układu hybrydowego 1020 Nm
Napęd 4x4
Skrzynia biegów Automatyczna 9b
Wymiary (dł./szer./wys.) 4749/1920/1635 mm
Waga 2310 kg
Rozstaw osi 2888 mm
Średnica zawracania 12,9 m
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,5 s
Prędkość maks. 275 km/h
Zużycie paliwa śr. 7,5 l/100 km
Poj. zbiornika paliwa 65 l
Poj. bagażnika 470/1530 l
Cena podstawowa 574 100 zł
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków