W ostatnim czasie nowy system odcinkowego pomiaru prędkości uruchomiono na Drogowej Trasie Średnicowej (DTŚ) na Śląsku. Wybrano fragment trasy w Katowicach, na którym dochodzi do wielu zdarzeń drogowych. Nie bez powodu obowiązuje na nim ograniczenie prędkości do 80 km/h.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
- Przeczytaj także: 51-tonowy kolos spadł z ciężarówki i sparaliżował ruch na DK50. Służby miały problem
Okazuje się jednak, że wielu kierowców i tak nie przestrzega limitu. Obecność znaków drogowych informujących o OPP i bramownic z charakterystycznymi kamerami to chyba za mało. Serwis katowice24.info uzyskał dane od Generalnej Inspekcji transportu Drogowego (GITD) o liczbie wystawionych mandatów od 24 do 31 lipca. Tylko przez tydzień funkcjonowania OPP na DTŚ zarejestrował prawie 4 tys. wykroczeń! Większość z nich dotyczyła przekroczeń o 21-30 km/h, rekordzista jechał 175 km/h.
Kierowcy łatwo wpadają w "pułapkę"
Odcinkowe pomiary prędkości mają dużo wyższą skuteczność niż stacjonarne fotoradary, które działają punktowo. W tym przypadku kierowcy muszą jechać zgodnie z przepisami na zdecydowanie dłuższym odcinku, często kilkukilometrowym. OPP z reguły ustawiane są w miejscach z niskim ograniczeniem prędkości. Kontrolowane odcinki są wyraźne oznakowane. To jednak nie skłania wszystkich do wolniejszej jazdy.
Od dłuższego czasu jednym z rekordowych OPP jest ten na autostradzie A4. Kamery zainstalowane są pomiędzy węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie. To 8-kilometrowy odcinek z ograniczeniem prędkości do 110 km/h — dochodzi na nim do wielu wypadków, nie ma pasa awaryjnego. Tylko w lipcu za jego pośrednictwem wystawiono ponad 8 tys. mandatów.
Przeczytaj także: Kierowca może pokazać ci trzy palce. Wiesz, co znaczy ten gest?
Systemy odcinkowego pomiaru prędkości montowane są również w nowo budowanych tunelach. OPP mamy na obwodnicy Warszawy pod Ursynowem (droga S2), a także w nowo oddanym do użytku tunelu na dolnośląskim odcinku trasy S3.
Odcinkowy pomiar prędkości — jak działa
Zasada działania systemu jest prosta: na wjeździe i wyjeździe z odcinka objętego pomiarem zamontowane są kamery odczytujące numery rejestracyjne każdego pojazdu. System oblicza czas przejazdu, gdy średnia prędkość jest zbyt wysoka, generuje raport z wykroczenia. Ten wysyłany jest do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, które nakłada na kierowców mandaty.
Kary za przekroczenie prędkości:
- o 10 km/h — 50 zł i 1 punkt karny;
- o 11 — 15 km/h — 100 zł i 2 punkty karne;
- o 16 — 20 km/h — 200 zł i 3 punkty karne;
- o 21 — 25 km/h — 300 zł i 5 punktów karnych;
- o 26 — 30 km/h — 400 zł i 7 punktów karnych;
- o 31 — 40 km/h — 800 zł (1600 zł*) i 9 punktów karnych;
- o 41 — 50 km/h — 1000 zł (2000 zł*) i 11 punktów karnych;
- o 51 — 60 km/h — 1500 zł (3000 zł*) i 13 punktów karnych;
- o 61 — 70 km/h — 2000 zł (4000 zł) i 14 punktów karnych;
- o 71 km/h i więcej — 2500 zł (5000 zł) i 15 punktów karnych.
*w recydywie