- Koszty utrzymania samochodów rosną wraz z wiekiem pojazdu, szczególnie po zakończeniu okresu gwarancyjnego
 - Ranking Consumer Reports wskazuje marki samochodów o najwyższych kosztach serwisowania na przestrzeni 10 lat
 - Ranking opiera się na danych od konsumentów, uwzględniając jedynie koszty napraw, bez uwzględnienia inflacji i napraw powypadkowych
 - Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
 
Każdy właściciel auta musi liczyć się z wydatkami na naprawy, jednak użytkowanie samochodów niektórych marek generuje szczególnie wysokie koszty. Według ekspertów, wybór takiego samochodu może okazać się ryzykowny dla osób, które nie dysponują dużymi środkami finansowymi, albo nie zamierzają wydawać dużo na bieżące serwisowanie samochodu.
Poznaj kontekst z AI
- Przeczytaj także: To najgorsze samochody używane. Mamy listę 15 modeli od mechanika. "Omijaj je szerokim łukiem"
 
Od czego zależą koszty utrzymania samochodów i dlaczego z wiekiem rosną?
Ranking powstał na podstawie analizy Consumer Reports, która wskazuje producentów aut wymagających największych nakładów na serwis. Co ważne, badania nie przeprowadzono, pytając serwisy, ale prawdziwych konsumentów. Consumer Reports zapytał ich, ile na naprawy swoich samochodów wydali w ciągu ostatniego roku. Dla przejrzystości raportu, analiza nie uwzględniała żadnych napraw powypadkowych, ani też wzrostu cen wynikających np. z inflacji.
Raport dość jasno pokazuje coś, co dla wielu posiadaczy samochodów jest oczywiste. Koszty utrzymania samochodów rosną wraz z ich wiekiem i z upływającym czasem. W przypadku nowszych modeli aut, twórcy raportu podkreślają, że koszty "lubią" gwałtownie wzrosnąć po upływie okresu gwarancyjnego - z tym, że nie chodzi tutaj o to, że samochody zaczynają się psuć, "bo skończyła się gwarancja", ale dlatego, że na rynku, który badał raport (warto pamiętać, że Consumer Reports zasadniczo bada rynek amerykański, więc raport nie ma bezpośredniego przełożenia na polskie realia, ale daje pewien obraz, jak koszty utrzymania zależą od marki samochodu) często w okresie trwania gwarancji na klientów czekają albo poważne zniżki w serwisach danych marek, albo nawet część przeglądów okresowych wykonywana jest bezkosztowo. Stąd głównie wynikają niższe początkowe koszty serwisowania.
Jakie są najdroższe w naprawach marki samochodów?
10. RAM
Na dziesiątym miejscu zestawienia znalazła się marka RAM, należąca do koncernu Chrysler, a tym samym do grupy Stellantis. RAM wywodzi się z modelu Dodge Ram, a właściciele tych pojazdów muszą przygotować się na wydatki rzędu 7 605 dol. (ok 28 tys. zł) w ciągu dziesięciu lat użytkowania. W pierwszych pięciu latach koszty napraw wynoszą średnio 1 550 dol. (ok. 5,7 tys. zł), natomiast w kolejnych pięciu latach wzrastają do 6 055 dol. (ok. 22,3 tys. zł).
9. Acura
Dziewiąte miejsce w rankingu Consumer Reports zajęła marka Acura - luksusowo-sportowa marka należąca do japońskiej Hondy. W ciągu dziesięciu lat średni koszt wynosi tutaj 7745 dolarów (ok. 28,5 tys. zł). Średnio jest to 1845 dolarów (ok. 6,8 tys. zł) w ciągu pierwszych pięciu lat, oraz 5900 dolarów (ok. 21,8 tys. zł) w ciągu kolejnych pięciu lat.
8. Mini
Wśród marek o najwyższych kosztach utrzymania ósme miejsce zajmuje Mini - marka należąca do koncernu BMW. Według badania koszty serwisowania tych samochodów wynoszą przeciętnie 1175 dolarów (ok. 4,3 tys. zł) w ciągu pierwszych pięciu lat, wzrastając do 6700 dol. (ok. 24,7 tys. zł) w ciągu kolejnych pięciu lat. Daje to całkowity koszt 7875 dol. (ok. 29,1 tys. zł) w ciągu dziesięciu lat.
7. Infiniti
Siódme miejsce w rankingu zajęła japońska marka Infiniti, należąca do Nissana. Koszty serwisowanie aut tej marki wynoszą 8420 dolarów amerykańskich (ok. 31.1 tys. zł) w ciągu dziesięciu lat. Koszty te dzielą się na 2120 dolarów amerykańskich (ok. 7,8 tys. zł) w ciągu pierwszych pięciu lat i kolejnych 6300 dolarów amerykańskich (ok. 23,3 tys. zł) w okresie późniejszym.
6. BMW
Na szóstym miejscu rankingu najdroższych w serwisowaniu marek samochodów uplasowała się niemiecka marka BMW. Koszty wynoszą tutaj przeciętnie 9800 dolarów amerykańskich (ok. 36,2 tys. zł) w ciągu dziesięciu lat. Z tego 1700 dolarów amerykańskich (ok. 6,3 tys. zł) przypada na pierwsze pięć lat, a 8100 dolarów amerykańskich (ok. 29,9 tys. zł) na kolejne pięć lat.
5. Volvo
W przypadku plasującego się na piątym miejscu w rankingu Volvo, według raportujących do Consumer Reports, należy spodziewać się kosztów serwisowania wynoszących około 1775 dolarów (ok. 6,5 tys. zł) w ciągu pierwszych pięciu lat, a następnie około 8050 dolarów )ok. (29,7 tys. zł) w ciągu kolejnych pięciu lat, co daje łączny koszt w wysokości 9825 dolarów (ok. 36,3 tys. zł) w ciągu dziesięciu lat.
4. Audi
Koszty napraw Audi wynoszą około 2050 dolarów (ok.7,6 tys. zł) w ciągu pierwszych pięciu lat. W ciągu kolejnych pięciu lat dochodzą do tego koszty w wysokości 9000 dolarów (ok. 33,2 tys. zł), co daje łącznie 11 050 dolarów (ok. 40,8 tys. zł). Niemiecki producent samochodów uplasował się tym wynikiem tuż za niechlubnym podium.
3. Mercedes
Trzecie miejsce w rankingu najdroższych w serwisowaniu marek samochodów przypadło Mercedesowi. Łączne koszty serwisowania aut tej marki wynoszą 13 100 dolarów (ok. 48,4 tys. zł) w ciągu dziesięciu lat. W ciągu pierwszych pięciu lat kwota ta wynosi przeciętnie 3500 dolarów (ok. 12,9 tys. zł), a następnie, w ciągu kolejnych pięciu lat 9600 dolarów (ok. 35,5 tys. zł).
2. Porsche
Drugie miejsce na podium zajmuje Porsche. Serwisowanie samochodów tej marki należy do najdroższych. A ile konkretnie? Łącznie w ciągu dziesięciu lat użytkowania na serwisowanie Porsche trzeba wydać średnio 16 tys. dol. (ok. 59,1 tys. zł) - 5 tys. dol. (ok. 18,4 tys. zł) przez pierwsze pięć lat oraz 11 tys. dol. (ok. 40,6 tys. zł) przez kolejne pięć.
1. Land Rover
Pierwsze miejsce w rankingu marek samochodów, które są najdroższe w utrzymaniu dla wielu osób może być zaskoczeniem. Okazuje się, że serwisowanie Land Roverów jest droższe niż ma to miejsce w przypadku Porsche. W ciągu dziesięciu lat użytkowania samochodu tej marki przeciętnie trzeba wydać łącznie 17 450 dol. (ok. 64,5 tys. zł). Pierwsze pięć lat jazdy Land Roverem oznaczać będzie wydatki w wysokości 3,7 tys. dol. (ok. 13,7 tys. zł), a kolejne pięć lat - 13 750 dol. (ok. 50,8 tys. zł).