• Kierowcy pojazdów na zagranicznych numerach rejestracyjnych mogą w Polsce bezkarnie stawać, gdzie popadnie – twierdzą posłowie
  • Do tej sytuacji doprowadziła luka prawna, przez którą straż miejska i policja mają utrudniony dostęp do danych właścicieli pojazdów zarejestrowanych za granicą
  • W złożonej interpelacji posłowie domagają się prostych zmian, które umożliwią wystawianie mandatów za złe parkowanie także kierowcom z zagranicy

Nieprawidłowo parkujący w Polsce kierowcy mogą spać spokojnie, jeśli ich pojazdy mają zagraniczne numery rejestracyjne – ustaliła grupa posłów. To dlatego, że polskie prawo nie przewiduje mechanizmów pozwalających na skuteczne nakładanie mandatów za parkowanie na właścicieli pojazdów z zagranicy. Odkryta przez posłów luka prawna jest zaskakująca, bo polscy kierowcy otrzymują mandaty za podobne wykroczenia w krajach Unii Europejskiej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Brak narzędzi do ścigania zagranicznych kierowców

Problem wynika z zawartego w ust. 6 art. 80k Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym opisu wymiany informacji z Krajowym Punktem Kontaktowym (KPK), który pozyskuje dane właścicieli pojazdów zarejestrowanych za granicą. Wypisane w tym ustępie naruszenia przepisów ruchu drogowego nie obejmują wykroczeń związanych z parkowaniem oraz jazdą po drodze dla pieszych.

Tak sformułowane prawo uniemożliwia straży miejskiej i policji wymianę informacji z KPK w sprawie nieprawidłowo zaparkowanych pojazdów z zagranicy. W efekcie służby odmawiają wszczęcia postępowania wobec kierowców pojazdów zarejestrowanych poza Polską, co stawia tę grupę zmotoryzowanych na uprzywilejowanej pozycji.

Zagraniczne tablice zmniejszają ryzyko kary za złe parkowanie Foto: Ronald Wilfred Jansen / Shutterstock
Zagraniczne tablice zmniejszają ryzyko kary za złe parkowanie

Jak wskazują posłowie, ustawa pozwala na usunięcie pojazdu z drogi na koszt właściciela lub założenie blokady na koła, ale to jedynie środki uzupełniające główne narzędzie karania, jakim są mandaty. Dane ze sprawozdania z działalności Straży Miejskiej w Warszawie za 2023 r. pokazują, że na 217 tys. 962 wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji wydano jedynie 16 tys. 731 dyspozycji usunięcia pojazdu oraz unieruchomiono 10 tys. 898 pojazdów. Na tym przykładzie doskonale widać, że te formy interwencji są stosowane marginalnie.

Posłowie chcą skutecznych mandatów, a nie alternatyw

Posłanki Paulina Matysiak i Klaudia Jachira oraz poseł Franciszek Sterczewski złożyli w tej sprawie interpelację do ministra cyfryzacji. Domagają się w niej odpowiedzi na dwa pytania:

  1. Czy ministerstwo planuje wprowadzenie uzupełnień ust. 6 art. 80k PRD umożliwiających wymianę informacji w Krajowym Punkcie Kontaktowym w przypadku wykroczeń związanych z parkowaniem pojazdów i jazdą po drodze dla pieszych?
  2. Czy ministerstwo planuje inne rozwiązanie, pozwalające na skuteczne wystawianie mandatów kierowcom krajów spoza UE?

Odpowiedź na interpelację może zaważyć na przyszłych działaniach legislacyjnych. Jeśli ministerstwo zdecyduje się na zmiany w przepisach, poprawi to możliwość egzekwowania przestrzegania przepisów przez kierowców spoza Polski. Na razie jednak problem pozostaje nierozwiązany – kierowcy pojazdów na zagranicznych numerach rejestracyjnych mogą bezkarnie stawać, gdzie popadnie, bo ryzyko wpadki jest małe.