Przez pięć dni od środy do niedzieli (14-18 sierpnia) Toruniem zawładnęły zabytkowe Citroeny. Wszystko za sprawą światowego zlotu klubów Citroena. Do grodu Kopernika zjechało około tysiąca załóg – to rekord w dotychczasowych zlotach. Kulminacyjnym punktem była parada Citroenów na Bulwarze Filadelfijskim oraz konkurs elegancji, w którym załogi występowały w strojach z epoki, z jakiej pochodzi ich auto.
Zlot był okazją do podziwiania Citroenów zarówno przedwojennych, jak i tych zbudowanych w latach 50., 60., 70. oraz najmłodszych, ale już klasyków, czyli mających minimum 30 lat. Z modeli przedwojennych duże zainteresowanie wzbudziły dość proste w budowie C4 (przełom lat 20. i 30.) oraz tzw. Rozalki, czyli modele Rosalie z lat 30 – już bardziej komfortowe.
Zlot Citroenów w Toruniu. Model Rosalie 8 CVŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Zlot Citroenów w Toruniu. Model RosalieŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Klasą dla siebie są też modele Traction Avant produkowane od połowy lat 30. aż do roku 1957. Był to najbardziej zaawansowany technicznie model firmy Citroen, dlatego też po II wojnie światowej nadal znajdował wielu chętnych klientów, a zakończenie produkcji wywołało protesty. Jego następcą został legendarny DS.
Zlot Citroenów w ToruniuŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Co ciekawe, modele przedwojenne, a także kilka powojennych, jak np. Traction Avant, DS, CX, XM, czy SM traktowane są przez kolekcjonerów z wielką estymą, dbałością o najdrobniejszy szczegół, troską o jak najwyższy stopień oryginalności.
Zlot Citroenów w Toruniu – model DSŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Zlot Citroenów w Toruniu – model SMŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki
2CV, czyli zabawy z "kaczką"
Z tej zasady wyłamuje się słynny 2CV, czyli "kaczka". To ortodoksyjne podejście do oryginalności najczęściej nie występuje i właściciele tych modeli z wielką fantazją (i często dużym nakładem finansowym) przerabiają je na pojazdy, które mają sprawić im radość. Jeden z takich wręcz skrajnych przykładów to właściciel 2CV z Francji, który na toruński zlot przybył autem przerobionym na... wannę. Właściciel obciął dach, uszczelnił wnętrze, wyłożył je wykładziną w niebieskie kafelki, wypełnił wodą i pluskając się, jeździł na miasteczku zlotowym, wzbudzając sensację.
Zlot Citroenów w ToruniuŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Mniej kontrowersyjne przeróbki to np. 2CV z przeszklonymi drzwiami, aby widać było lepiej środek, karoseria pomalowana w kwiaty, karoseria z nitowanych blach (to tylko złudzenie, w rzeczywistości nity były namalowane), auto przerobione na pikapa czy roadstera. W galerii znajdziecie kilkanaście przykładów takiej radosnej twórczości.
Zlot Citroenów w ToruniuŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Zlot Citroenów w ToruniuŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Polskie korzenie Andre Citroena
Przy okazji zlotu przypomniano także dość bliskie związki twórcy marki – Andre Citroena oraz jego rodziny z Polską. Mało kto wie, że jego dziadkowie pochodzili z Warszawy, a jego rodzice pobrali się w Warszawie 31 października 1870 roku. Mało tego – logo Citroena tzw. szewron też ma polskie korzenie – w kwietniu 1900 roku młody inżynier Andre Citroen odwiedził fabrykę na ziemiach polskich i zobaczył koła o uzębieniu daszkowym stosowane przy napędach w walcowni. Kupił patent na takie przekładnie i później stosował je nie tylko w samochodach, lecz także w innych urządzeniach, np. na statkach.
Andre CitroenCitroen
Galeria zdjęć
1/36 Zlot Citroenów w Toruniu. Konrad Dula – prezes klubu Amicale Citroen Pologne. O Citroenach wie wszystko, ma ich kolekcję, prowadzi warsztat zajmujący się odrestaurowywaniem zabytkowych Citroenów
1/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
2/36 Zlot Citroenów w Toruniu
2/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
3/36 Zlot Citroenów w Toruniu
3/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
4/36 Zlot Citroenów w Toruniu
4/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
5/36 Zlot Citroenów w Toruniu
5/36
Roman Dębecki / Auto Świat
6/36 Zlot Citroenów w Toruniu
6/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
7/36 Zlot Citroenów w Toruniu
7/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
8/36 Zlot Citroenów w Toruniu
8/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
9/36 Zlot Citroenów w Toruniu
9/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
10/36 Zlot Citroenów w Toruniu
10/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
11/36 Zlot Citroenów w Toruniu
11/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
12/36 Zlot Citroenów w Toruniu
12/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
13/36 Zlot Citroenów w Toruniu
13/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
14/36 Zlot Citroenów w Toruniu
14/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
15/36 Zlot Citroenów w Toruniu
15/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
16/36 Zlot Citroenów w Toruniu
16/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
17/36 Zlot Citroenów w Toruniu
17/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
18/36 Zlot Citroenów w Toruniu
18/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
19/36 Zlot Citroenów w Toruniu
19/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
20/36 Zlot Citroenów w Toruniu
20/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
21/36 Zlot Citroenów w Toruniu
21/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
22/36 Zlot Citroenów w Toruniu
22/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
23/36 Zlot Citroenów w Toruniu
23/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
24/36 Zlot Citroenów w Toruniu
24/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
25/36 Zlot Citroenów w Toruniu
25/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
26/36 Zlot Citroenów w Toruniu
26/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
27/36 Zlot Citroenów w Toruniu
27/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
28/36 Zlot Citroenów w Toruniu
28/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
29/36 Zlot Citroenów w Toruniu
29/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
30/36 Zlot Citroenów w Toruniu
30/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
31/36 Zlot Citroenów w Toruniu. Model SM z silnikiem Maserati
31/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
32/36 Zlot Citroenów w Toruniu. Model SM z silnikiem Maserati
32/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
33/36 Zlot Citroenów w Toruniu. Model SM z silnikiem Maserati
33/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
34/36 Zlot Citroenów w Toruniu. Dostawczy model H przerobiony na kamper
34/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
35/36 Zlot Citroenów w Toruniu. Dostawczy model H przerobiony na kamper
35/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
36/36 Zlot Citroenów w Toruniu. Dostawczy model H przerobiony na kamper
36/36
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.