Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Citroen SM

Citroen SM

Ikona samochodu

Citroën SM (nazwa najprawdopodobniej pochodzi od skrótu Serie Maserati) z wielu względów przeszedł do historii. Niektóre z nich są powodem do dumy, jednak o niektórych Francuzi chcieliby szybko zapomnieć. Citroën SM zobaczył światło dzienne w 1970 roku.

Wyposażony w 2,7- lub 3-litrowe jednostki V6 od Maserati (które ówcześnie należało w większości do Citroëna), które generowały kolejno 170/178-wtrysk lub 190 KM, czyniły go najszybszym, seryjnie produkowanym autem przednionapędowym – jego prędkość maksymalna wynosiła blisko 230 km/h. Poza tym auto określano było jednym z najwygodniejszych, a nadwozie w stylu coupe (o współczynniku oporu powietrza Cx=0,33) zwracało na siebie uwagę.

Charakterystycznym elementem z przodu były podwójne okrągłe reflektory pomiędzy którymi znajdowała się tablica rejestracyjna. Cały ten pas znajdował się za przezroczystą osłoną. Dodatkowo reflektory posiadały nie tylko funkcję doświetlania zakrętów, lecz także miały system automatycznego poziomowania. SM był także wyposażony w słynne zawieszenie hydropneumatyczne, które gwarantowało wygodę w trakcie podróży. Pojazd był nowoczesny pod każdym względem, jednak ta zaleta została przekształcona w największą wadę, bowiem szybko okazało się, iż Citroën SM jest jednym z najbardziej awaryjnych aut. Jednym z powodów miała być jednostka napędowa, która została zaprojektowana w pośpiechu.

Na rynku amerykańskim w standardzie oferowano 3-stopniowy „automat”, w Europie, gdzie seryjnie montowano 5-biegową skrzynię manualną, był za dopłatą. Koniec kariery Citroëna SM przyszła szybko, bowiem już w 1975 roku po wyprodukowaniu niespełna 13 tys. egzemplarzy. Głównym powodem wycofania z produkcji oraz braku następcy było nadejście kryzysu paliwowego.

Citroen SM - generacje

Ikona samochodu

Citroen SM (1970 - 1975)

Citroen SM - powiązane artykuły

Te samochody okazały się klapą. Nie miały następców

Te samochody okazały się klapą. Nie miały następców

Debiutowały w aurze sensacji, ponieważ nie miały precedensu w historii swoich producentów. Niestety, nie doczekały się też następców. Oto dziesięciu bohaterów jednej generacji: Seat Altea, Opel Signum i inni.

Citroën SM - ostatni francuski statek kosmiczny

Citroën SM - ostatni francuski statek kosmiczny

Trzeba przyznać Francuzom, że zawsze mieli talent do szokowania. Tak w latach 50. było z DS-em, tak samo piętnaście lat później stało się z Citroënem SM-em. I o ile to pierwsze auto odniosło sukces, o tyle w drugim przypadku – mimo wszelkich ku temu przesłanek – nic z tego nie wyszło. Dlaczego?

Supersilniki w zwykłych autach. Gdzie trafiły skarby Ferrari, Vipera i Lambo?

Supersilniki w zwykłych autach. Gdzie trafiły skarby Ferrari, Vipera i Lambo?

Z pozoru przeciętny samochód, ale kiedy podniesiesz pokrywę silnika… Oto pick-up z V10 Vipera, SUV z V8 Corvette, kombi z jednostką Lamborghini, Fiat z motorem Ferrari oraz Citroen z V6 Maserati.

10 zaskakujących modeli słynnych firm. BMW z 1 cylindrem, wojskowa terenówka Alfy Romeo - motoryzacyjne sensacje

10 zaskakujących modeli słynnych firm. BMW z 1 cylindrem, wojskowa terenówka Alfy Romeo - motoryzacyjne sensacje

BMW z 12-konnym silnikiem? Skoda droższa od Rolls-Royce’a? 4-cylindrowa Testa Rossa? Oto modele sprzed lat, które kompletnie nie pasują do obecnego wizerunku ich producentów.

Możesz kupić klasyczne auto z kolekcji Mike Brewera z programu "Wheeler Dealer"

Możesz kupić klasyczne auto z kolekcji Mike Brewera z programu "Wheeler Dealer"

Mike Brewer z popularnego programu "Wheler Dealer" sprzedaje pięć klasyków ze swojej kolekcji. Brytyjski prezenter i showman występuje w tandemie z Eddem China. Mike wyszukuje i kupuje klasyczne auta do małego remontu, którym zajmuje się Edd. Auta sprzedawane są zgłaszającym się z ogłoszeń klientom. Ceny nie są zaporowe, więc klasyki spółki Mike-Edd cieszą się dużym zainteresowaniem. Dodatkowym bonusem dla kupującego jest występ w programie telewizyjnym.

Citroen SM - ostatni francuski statek kosmiczny na kołach

Citroen SM - ostatni francuski statek kosmiczny na kołach

Citroen SM - francuski rarytas na sprzedaż

Citroen SM - francuski rarytas na sprzedaż

Oto jedna z francuskich legend – Citroen SM. Niezwykłe auto „Sa Majeste” z włoskim silnikiem V6 trafi na aukcję online w renomowanym domu aukcyjnym RM Sotheby’s. Szacowana cena to nawet ponad 200 tys. zł

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test