Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Nowa wizja legendarnego Citroena: SM Tribute

Nowa wizja legendarnego Citroena: SM Tribute

Citroen SM – luksusowy model z silnikiem V6 z Maserati, produkowany w latach 1970-75, stał się inspiracją dla stylistów z DS Design Studio Paris do stworzenia studium projektowego pojazdu – SM Tribute, w którym zobaczymy wiele cytatów z SM-a.

SM Tribute – studium projektoweŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Citroen SM produkowany w latach 1970-75
Citroen SM produkowany w latach 1970-75Źródło: Auto Świat / Roman Dębecki
SM Tribute – studium projektowe
SM Tribute – studium projektoweŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Citroen SM to auto kultowe. Choć produkowano je tylko przez 6 lat i powstało niespełna 13 tyś. sztuk, to dziś jest cenionym i poszukiwanym klasykiem, a egzemplarze w bardzo dobrym stanie wyceniane są na 70-80 tyś. euro. Citroen SM nie miał następcy, o zakończeniu jego produkcji przesądził kryzys paliwowy lat 70., kiedy producenci aut rezygnowali z modeli z silnikami o dużej mocy. Dopiero 50 lat po debiucie SM-a pojawiły się pomysły na auto nawiązujące do kultowego modelu.

Zaprezentowany niedawno na konkursie elegancji na zamku Chantilly pod Paryżem, SM Tribute wieloma detalami i rozwiązaniami nawiązuje do SM-a sprzed pół wieku. Tak jak w klasyku, przednia część jest osłonięta szklanym ekranem.

SM Tribute – studium projektowe
SM Tribute – studium projektoweŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Citroen SM – reflektory i tablica rejestracyjna za szklanym ekranem
Citroen SM – reflektory i tablica rejestracyjna za szklanym ekranemŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Linia boczna bardzo przypomina tę z klasycznego SM-a, a tylne koła są osłonięte.

SM Tribute – studium projektowe
SM Tribute – studium projektoweŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Citroen SM Tribute – osłonięte tylne koła
Citroen SM Tribute – osłonięte tylne kołaŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Podobieństwa widać także w tylnej części SM Tribute.

SM Tribute – studium projektowe
SM Tribute – studium projektoweŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Citroen SM Tribute – tył auta
Citroen SM Tribute – tył autaŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Oczywiście, jak przystało na pojazd z połowy lat 20. XXI wieku SM Tribute ma nowoczesne rozwiązania, o których w latach 70. konstruktorzy i styliści nawet nie marzyli – to np. panele świetlne zamiast tradycyjnych reflektorów, czy tylnych świateł oraz kamery przekazujące obraz do kabiny zamontowane w miejscu lusterek bocznych.

SM Tribute – studium projektowe
SM Tribute – studium projektoweŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Citroen SM – lusterko boczne
Citroen SM – lusterko boczneŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Bardzo nowoczesne jest wnętrze, ale już kształt foteli nawiązuje do pierwowzoru.

SM Tribute – studium projektowe
SM Tribute – studium projektoweŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Czy SM Tribute ma szanse stać się modelem produkcyjnym? W takim kształcie, w jakim zaprezentowano go podczas konkursu elegancji na pewno nie. To studium projektowe, pokaz możliwości i wyobraźni stylistów z DS Design Studio Paris. Ale na pewno te pomysły i rozwiązania nie pójdą na marne i znajdziemy je w przyszłości w luksusowych modelach marki DS – szczególnie jeśli powstanie model typu Gran Turismo.

Powiązane tematy:CitroenCitroen SMDS
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków