Citroen SM – luksusowy model z silnikiem V6 z Maserati, produkowany w latach 1970-75, stał się inspiracją dla stylistów z DS Design Studio Paris do stworzenia studium projektowego pojazdu – SM Tribute, w którym zobaczymy wiele cytatów z SM-a.
Citroen SM produkowany w latach 1970-75Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
SM Tribute – studium projektoweŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Citroen SM to auto kultowe. Choć produkowano je tylko przez 6 lat i powstało niespełna 13 tyś. sztuk, to dziś jest cenionym i poszukiwanym klasykiem, a egzemplarze w bardzo dobrym stanie wyceniane są na 70-80 tyś. euro. Citroen SM nie miał następcy, o zakończeniu jego produkcji przesądził kryzys paliwowy lat 70., kiedy producenci aut rezygnowali z modeli z silnikami o dużej mocy. Dopiero 50 lat po debiucie SM-a pojawiły się pomysły na auto nawiązujące do kultowego modelu.
Zaprezentowany niedawno na konkursie elegancji na zamku Chantilly pod Paryżem, SM Tribute wieloma detalami i rozwiązaniami nawiązuje do SM-a sprzed pół wieku. Tak jak w klasyku, przednia część jest osłonięta szklanym ekranem.
SM Tribute – studium projektoweŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Citroen SM – reflektory i tablica rejestracyjna za szklanym ekranemŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Linia boczna bardzo przypomina tę z klasycznego SM-a, a tylne koła są osłonięte.
SM Tribute – studium projektoweŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Citroen SM Tribute – osłonięte tylne kołaŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Podobieństwa widać także w tylnej części SM Tribute.
SM Tribute – studium projektoweŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Citroen SM Tribute – tył autaŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Oczywiście, jak przystało na pojazd z połowy lat 20. XXI wieku SM Tribute ma nowoczesne rozwiązania, o których w latach 70. konstruktorzy i styliści nawet nie marzyli – to np. panele świetlne zamiast tradycyjnych reflektorów, czy tylnych świateł oraz kamery przekazujące obraz do kabiny zamontowane w miejscu lusterek bocznych.
SM Tribute – studium projektoweŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Citroen SM – lusterko boczneŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Bardzo nowoczesne jest wnętrze, ale już kształt foteli nawiązuje do pierwowzoru.
SM Tribute – studium projektoweŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Czy SM Tribute ma szanse stać się modelem produkcyjnym? W takim kształcie, w jakim zaprezentowano go podczas konkursu elegancji na pewno nie. To studium projektowe, pokaz możliwości i wyobraźni stylistów z DS Design Studio Paris. Ale na pewno te pomysły i rozwiązania nie pójdą na marne i znajdziemy je w przyszłości w luksusowych modelach marki DS – szczególnie jeśli powstanie model typu Gran Turismo.
Galeria zdjęć
1/28 SM Tribute – studium projektowe
1/28
Roman Dębecki / Auto Świat
2/28 SM Tribute – studium projektowe
2/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
3/28 SM Tribute – studium projektowe
3/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
4/28 SM Tribute – studium projektowe
4/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
5/28 SM Tribute – studium projektowe
5/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
6/28 SM Tribute – studium projektowe
6/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
7/28 SM Tribute – studium projektowe
7/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
8/28 SM Tribute – studium projektowe
8/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
9/28 SM Tribute – studium projektowe
9/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
10/28 SM Tribute – studium projektowe
10/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
11/28 SM Tribute – studium projektowe
11/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
12/28 SM Tribute – studium projektowe
12/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
13/28 SM Tribute – studium projektowe
13/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
14/28 SM Tribute – studium projektowe
14/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
15/28 SM Tribute – studium projektowe
15/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
16/28 SM Tribute – studium projektowe
16/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
17/28 SM Tribute – studium projektowe
17/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
18/28 SM Tribute – studium projektowe
18/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
19/28 SM Tribute – studium projektowe
19/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
20/28 SM Tribute – studium projektowe
20/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
21/28 SM Tribute – studium projektowe
21/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
22/28 SM Tribute – studium projektowe
22/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
23/28 SM Tribute – studium projektowe
23/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
24/28 SM Tribute – studium projektowe
24/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
25/28 SM Tribute – studium projektowe
25/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
26/28 SM Tribute – studium projektowe
26/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
27/28 SM Tribute – studium projektowe
27/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
28/28 SM Tribute – studium projektowe
28/28
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.