Citroen SM – luksusowy model z silnikiem V6 z Maserati, produkowany w latach 1970-75, stał się inspiracją dla stylistów z DS Design Studio Paris do stworzenia studium projektowego pojazdu – SM Tribute, w którym zobaczymy wiele cytatów z SM-a.
SM Tribute – studium projektoweŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Citroen SM produkowany w latach 1970-75Źródło: Auto Świat / Roman Dębecki
SM Tribute – studium projektoweŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Citroen SM to auto kultowe. Choć produkowano je tylko przez 6 lat i powstało niespełna 13 tyś. sztuk, to dziś jest cenionym i poszukiwanym klasykiem, a egzemplarze w bardzo dobrym stanie wyceniane są na 70-80 tyś. euro. Citroen SM nie miał następcy, o zakończeniu jego produkcji przesądził kryzys paliwowy lat 70., kiedy producenci aut rezygnowali z modeli z silnikami o dużej mocy. Dopiero 50 lat po debiucie SM-a pojawiły się pomysły na auto nawiązujące do kultowego modelu.
Zaprezentowany niedawno na konkursie elegancji na zamku Chantilly pod Paryżem, SM Tribute wieloma detalami i rozwiązaniami nawiązuje do SM-a sprzed pół wieku. Tak jak w klasyku, przednia część jest osłonięta szklanym ekranem.
SM Tribute – studium projektoweŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Citroen SM – reflektory i tablica rejestracyjna za szklanym ekranemŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Linia boczna bardzo przypomina tę z klasycznego SM-a, a tylne koła są osłonięte.
SM Tribute – studium projektoweŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Citroen SM Tribute – osłonięte tylne kołaŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Podobieństwa widać także w tylnej części SM Tribute.
SM Tribute – studium projektoweŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Citroen SM Tribute – tył autaŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Oczywiście, jak przystało na pojazd z połowy lat 20. XXI wieku SM Tribute ma nowoczesne rozwiązania, o których w latach 70. konstruktorzy i styliści nawet nie marzyli – to np. panele świetlne zamiast tradycyjnych reflektorów, czy tylnych świateł oraz kamery przekazujące obraz do kabiny zamontowane w miejscu lusterek bocznych.
SM Tribute – studium projektoweŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Citroen SM – lusterko boczneŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Bardzo nowoczesne jest wnętrze, ale już kształt foteli nawiązuje do pierwowzoru.
SM Tribute – studium projektoweŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Czy SM Tribute ma szanse stać się modelem produkcyjnym? W takim kształcie, w jakim zaprezentowano go podczas konkursu elegancji na pewno nie. To studium projektowe, pokaz możliwości i wyobraźni stylistów z DS Design Studio Paris. Ale na pewno te pomysły i rozwiązania nie pójdą na marne i znajdziemy je w przyszłości w luksusowych modelach marki DS – szczególnie jeśli powstanie model typu Gran Turismo.
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.