Auto Świat > Klasyki > Oldtimer > Te polskie samochody mogły podbić świat. Niespełnione prototypy z FSO

Te polskie samochody mogły podbić świat. Niespełnione prototypy z FSO

Autor Zdzisław Podbielski
Zdzisław Podbielski

Wzięło nas dzisiaj na wspominki. Fabryka Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu od początku działalności, czyli od 1951 roku, starała się unowocześnić wytwarzane pojazdy, zdając sobie sprawę z mało nowoczesnych konstrukcji. Dotyczyło to Warszawy produkowanej od listopada 1951 r., Syreny, a później Fiata 125p i Poloneza. W biurach projektowych powstawały bardzo ciekawe prototypy. Przykłady? Warszawa-M20U, opracowana przez włoską firmę Warszawa Ghia i własna propozycja – Warszawa 210.

Syrena SportŹródło: Shutterstock / OleksSH

Syrenę również chciano zastąpić nowocześniejszym pojazdem, a jeśli to stawało się niemożliwe, próbowano tworzyć jej odmiany nadwoziowe. W ten sposób powstały prototypowe odmiany, np. Mikrobus, Kombi i hatchback oznaczony 607. Zbudowano też studyjną Syrenę Sport.

Przeczytaj także: Pytamy o polskie samochody po PRL. Odważysz się? Prawie nikt nie ma maksa. 6/12 to już coś

Udane stylistycznie pojazdy nie weszły do produkcji, głównie z powodu braku pieniędzy na przygotowanie i rozpoczęcie produkcji seryjne. Warto jednak o nich przypomnieć, były bowiem ciekawymi propozycjami, z konstrukcyjnego i wzorniczego punktu widzenia. Świadczą także o wielkich możliwościach i zdolnościach polskich konstruktorów i inżynierów.

Zdzisław Podbielski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków