Auto Świat Klasyki Oldtimer Sensacja w świecie kolekcjonerów. Mercedes sprzedany na aukcji za ponad 51 mln euro

Sensacja w świecie kolekcjonerów. Mercedes sprzedany na aukcji za ponad 51 mln euro

Takie okazje zdarzają się raz na kilkadziesiąt lat. Legendarny Mercedes W 196 R, którym w połowie lat 50. ścigali się najsłynniejsi kierowcy świata: Juan Manuel Fangio i Stirling Moss, wystawiony został na aukcję Sotheby’s. Cena, za jaką auto poszło pod młotek, to 51 milionów 155 tysięcy euro. Bogaty kolekcjoner, który je wylicytował dostanie nie tylko unikalne auto, lecz także jego bogatą historię – doskonale udokumentowaną w kronikach sportów motorowych.

Mercedes W 196 RMercedes / Auto Świat

Mercedes buduje 10 bolidów W 196 R

Mercedesy W 196 R zbudowane zostały w 1954 roku dla zespołu wyścigowego Mercedesa na wyścigi Grand Prix (F1). Silnik 2,5 litra miał moc 290 KM. Skrzynia ręczna, 5-biegowa. Prędkość maksymalna na prostej dochodziła do 300 km na godz. Przygotowano dwa rodzaje nadwozi: z odkrytymi kołami na tory kręte i wolniejsze oraz zabudowane nazwane Stromline na tory o dłuższych prostych, gdzie auta mogły rozwijać większe prędkości. W sumie powstało 10 bolidów W 196 R, z czego cztery miały opływowe nadwozia z zabudowanymi kołami. Te z niemiecka nazywano Stromlinienwagen (samochód opływowy).

Mercedes W 196 R – za kierownicą Juan Manuel Fangio i Stirling Moss

Egzemplarz Mercedesa W 196 R, który pojawił się teraz na aukcji (nr podwozia 00009/54), po raz pierwszy na tor wyjechał w grudniu 1954 r. W styczniu 1955 r. Juan Manuel Fangio wygrał nim Grand Prix Buenos Aires.

W sierpniu 1955 r. podczas Grand Prix na torze Monza za kierownicą tego auta z numerem 16 zasiadł Stirling Moss. I choć musiał wycofać się w połowie wyścigu to i tak zwrócił ma siebie uwagę, uzyskując rekord najszybszego okrążenia toru (na 21 okrążeniu średnia prędkość wyniosła 215,7 km/h). Wyścig wygrał Fangio, drugie miejsce zajął Taruffi – obaj byli w zespole Mercedesa, obaj startowali na W 196 R.

Mercedes W 196 R
Mercedes W 196 RMercedes / Auto Świat

Po 1955 r. Mercedes wycofał się z wyścigów samochodowych. Co stało się z utytułowanymi bolidami W 196 R? Dział sportowy firmy miał przygotowane do startów 10 egzemplarzy bolidów, w tym cztery z opływowymi nadwoziami. Auta przewieziono do Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie.

Ze Stuttgartu do Indianapolis

W 1965 r. Mercedes podarował jeden bolid W 196 R Streamliner Indianapolis Motor Speedway Museum – w uznaniu zasług tego toru dla sportu samochodowego. To był właśnie ten egzemplarz, który teraz wystąpił na licytacji. Auto przetransportowano do USA, w amerykańskim muzeum spędziło 59 lat – od czasu do czasu wystawiane było na prestiżowych imprezach, np. w konkursie elegancji w Pebble Beach. W USA przeszło też dwie renowacje (m.in. lakier DB 180 Silver Metalic).

Mercedes W 196 R
Mercedes W 196 RMercedes / Auto Świat

Teraz legendarny bolid trafił z powrotem do Europy, jego przeglądem i przygotowaniem do aukcji zajęli się mechanicy z Classic Centre Mercedesa w Stuttgarcie.

Mercedes W 196 R
Mercedes W 196 RMercedes / Auto Świat

1 lutego podczas aukcji Sotheby’s, zorganizowanej w Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie, poszedł pod młotek. Szczęśliwy nabywca kupił bolid za 51 155 000 euro. Musi jednak głęboko sięgnąć do portfela. Cena ponad 51 milionów euro to nie jedyny wydatek. Będzie musiał także zapłacić 10 proc. prowizji dla domu aukcyjnego.

51 milionów 155 tys. euro to olbrzymia suma, ale nie najwyższa, jaką zapłacono za unikalny bolid Mercedesa. W maju 2022 r. na aukcji Sotheby's w Muzeum Mercedesa sprzedano model 300 SLR Uhlenhaut z 1955 r. (jeden z dwóch istniejących) za 135 milionów euro. To najwyższa cena, jaką zapłacono za zabytkowe auto.

Muzeum w Indianapolis wyprzedaje eksponaty

Dlaczego muzeum w Indianapolis zdecydowało się wystawić tak cenny egzemplarz na aukcję? Żeby zdobyć pieniądze na rozwój muzeum, na zakup nowych eksponatów. Mercedes W 196 R nie jest jedynym samochodem, jaki Indianapolis Motor Speedway Museum wystawiło ostatnio do sprzedaży. Np. na aukcję w Paryżu 4-5 lutego trafi Ferrari 250 LM z 1964 r. – zwycięzca Le Mans w 1965 r. Przewidywana cena 25 milionów euro.

Pod koniec lutego, na aukcji w Miami będzie do kupienia Ford GT40 Mk II z 1966 r. Przewidywana cena 8-11 milionów dolarów. Na tej samej aukcji pod młotek pójdzie Chevrolet Corvette SS Projekt XP-64 z 1957 r. Cena 5-7 milionów dolarów. Obok Forda i Corvette na aukcji w Miami wystawiony będzie także Bugatti Typ 35B z 1930 r. Przewidywana cena 1-1,8 miliona dolarów.

Sezon oldtimerowy 2025 zaczął się bardzo mocnym akcentem – używając obrazowego porównania – tak jak radził robić filmy Alfred Hitchcock: na początek trzęsienie ziemi, a potem napięcie musi stopniowo rosnąć…

Powiązane tematy:MercedesSotheby'sAukcje
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków