Auto Świat > Wiadomości > Czesi znaleźli autostrady, które są dla nich wzorem. Nie uwierzycie, o kogo chodzi

Czesi znaleźli autostrady, które są dla nich wzorem. Nie uwierzycie, o kogo chodzi

Czesi narzekają na swoje niedokończone autostrady i wskazują, że tracą na tym ogromne pieniądze. Jednocześnie porównują się do Polski i zwracają uwagę, że jeszcze w latach 90. mogli pochwalić się lepszą infrastrukturą drogową w porównaniu z sąsiadami. "Już tak nie jest" — pisze serwis novinky.cz. Autor widzi jednak światełko w tunelu.

Czesi narzekają na swoje drogi. Za wzór podają Polskę. Na zdjęciu autostrada A1 w okolicach granicy z Czechami
Czesi narzekają na swoje drogi. Za wzór podają Polskę. Na zdjęciu autostrada A1 w okolicach granicy z CzechamiŹródło: Shutterstock / Fotokon

"Przez niedokończoną sieć autostrad Czechy tracą setki miliardów i są z tego powodu mniej atrakcyjne dla inwestorów" — pisze serwis novinky.cz. Autor tekstu zauważa jednocześnie, że Czesi sporo czasu spędzają w korkach, ale jednocześnie podkreśla, że jeśli rząd wywiąże się ze swoich obietnic, czeskie autostrady powinny zostać ukończone w ciągu ośmiu lat.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Czesi piszą o Polsce. Pokazują, jak dużo zbudowaliśmy

Serwis novinky.cz zauważają, że jeszcze w latach 90. Czesi mieli znacznie lepszą infrastrukturę drogową od sąsiadów. "Już tak nie jest" — zauważa autor artykułu i wskazuje, że w latach 2000-2018 w Czechach wybudowano 309 km autostrad. W tym samym czasie w Polsce 1282 km.

"Nasi sąsiedzi też mają znacznie szybsze pozwolenia na budowę. Każdy inwestor zastanawia się, gdzie ulokować nową fabrykę" — zauważa w rozmowie z novinku.cz ekonomista Štěpán Křeček. Z kolei były premier Czech Jiří Paroubek stwierdził, że kluczowym aspektem budowy fabryki hyundaia w Noszowicach była bliskość drogi ekspresowej.

Czesi zwracają uwagę na Polskę. Chodzi o pieniądze z Unii Europejskiej

W dalszej części artykułu autor zauważył, że po wejściu do Unii Europejskiej w 2004 r. Czesi nie byli w stanie skorzystać ze wspólnotowych dotacji inwestycyjnych. Podkreśli, że Polska poradziła sobie z tym zdecydowanie lepiej. "Najhojniejszy pod tym względem okres bezpowrotnie minął" — zauważa dziennikarz.

"Fundusze po prostu wyschną. Te przeznaczone na rozwój infrastruktury nowszych państw członkowskich, aby dogonić te starsze, będą się zmniejszać już w następnych okresach planowania budżetów" — zauważył w rozmowie z novinky.cz Zdeněk Lokaj, ekspert do spraw transportu Politechniki Czeskiej w Pradze.

DKO
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków