Auto Świat Klasyki Oldtimer Mercedesy 300 SL Gullwing i 190 SL będą obchodzić 70. urodziny

Mercedesy 300 SL Gullwing i 190 SL będą obchodzić 70. urodziny

Dwa kultowe modele Mercedesa w lutym 2024 r. obchodzić będą 70. urodziny – 6 lutego 1954 r. zadebiutowały na salonie w Nowym Jorku. Zacni jubilaci to: Mercedes 300 SL Gullwing oraz model 190 SL.

Mercedes 300 SL Gullwing
Auto Świat
Mercedes 300 SL Gullwing

Mercedes 300 SL Gullwing to auto legenda. Nazwa pochodzi od nietypowych, unoszonych drzwi, które wyglądają jak... skrzydła mewy – stąd nazwa. Jego powstanie zawdzięczamy wizjonerskiemu dilerowi Mercedesa w Nowym Jorku Maxowi Hoffmanowi. Sprzedawał on Mercedesy i inne luksusowe marki nowojorskim bogaczom i szukał auta, którym mógłby ich zafascynować.

Mercedes 300 SL – sprzedam tysiąc egzemplarzy

W tym czasie Mercedes był mocno zaangażowany w wyścigach samochodowych, a wyścigowy model 300 SLR wygrywał wszystkie zawody, w których brał udział. Max przyjechał z Nowego Jorku do Stuttgartu z nietypowym pomysłem i zamówieniem: zróbcie mi cywilną wersję wyścigowego SLR-a a ja sprzedam w Nowym Jorku tysiąc takich egzemplarzy. Postawił przy tym warunek, aby konstrukcja powstała w kilka miesięcy. Hoffman to nie był człowiek, którego można było zlekceważyć. Zarząd Mercedesa podjął wyzwanie – w ciągu kilku miesięcy powstał model 300 SL z silnikiem 3-litrowym, 6-cylindrowym o mocy 215 KM. Ponieważ sportowa wersja miała rurową konstrukcję karoserii nie można było zaprojektować normalnych drzwi otwieranych na bok (kierowca wchodził do środka... oknem), w cywilnej wersji drzwi były otwierane do góry, co dodało całej konstrukcji niesamowitego wyglądu.

Mercedes 300 SL "Gullwing" (W 198 I; 1954-1957)
Mercedes 300 SL "Gullwing" (W 198 I; 1954-1957)Mercedes-Benz Group

Debiut cywilnego Mercedesa 300 SL odbył się 6 lutego 1954 r. na salonie w Nowym Jorku i wywołał sensację. Nie tylko z powodu niesamowitego wyglądu auta, lecz także z powodu super osiągów, jakie zapewniał Gullwing – do setki auto potrzebowało zaledwie 10 s, a prędkość maksymalna wynosiła 250 km/h. W tym czasie inne modele, nawet sportowe, rozpędzały się do niewiele ponad 100 km/h.

Max Hoffman dotrzymał obietnicy – większość z wyprodukowanych 300 SL została sprzedana w USA. W latach 1954-57 powstało 1400 sztuk Gullwingów. Auto było drogie – kosztowało 29 tys. DM, a w USA 7400 dolarów, ale cena nie zniechęcała bogatych klientów. Tym bardziej że sportowa odmiana 300 SLR wciąż odnosiła sukcesy sportowe, a w 1955 r. wygrała prestiżowy wyścig we Włoszech Mille Miglia. Załoga Stirling Moss i Denis Jenkinson pokonała trasę wyścigu liczącą tysiąc mil (ok. 1600 km) w rekordowym czasie 10 godzin 7 minut i 48 sekund. Ten rekord nigdy nie został pobity.

Mercedes 300 SLR Stirlinga Mossa
Mercedes 300 SLR Stirlinga MossaMercedes

Mercedesa 300 SL Gullwing USA i w Europie kupowali artyści, prawnicy, celebryci, auto szybko stało się kultowe. W 1957 r. zmieniono karoserię, wprowadzając odmianę roadster, z drzwiami otwieranymi już normalnie, na bok. Dziś Model 300 SL jest niezwykle cenionym klasykiem, ozdobą każdego rajdu, zlotu i pokazu elegancji. Egzemplarze w stanie idealnym wyceniane są na 2 miliony euro. W Polsce jest jeden egzemplarz oryginalnego Gullwinga z 1954 r. Auto odbudowane zostało w Classic Centre Mercedesa w Stuttgarcie, ma certyfikat oryginalności, brało udział w kilkunastu zlotach i konkursach elegancji, w tym także pięciokrotnie w kultowym wyścigu klasyków Mille Miglia. W czerwcu 2024 r. po raz szósty wystartuje w wyścigu Mille Miglia.

Mercedes 300 SL Gullwing z polską załogą w Mille Miglia
Mercedes 300 SL Gullwing z polską załogą w Mille MigliaAuto Świat

Mercedes 190 SL – bulwarówka dla celebrytów

Model 190 SL również debiutował na salonie w Nowym Jorku w lutym 1954 r. Nie jest t jednak auto wyścigowe, lecz piękna „bulwarówka” kształtem karoserii nawiązująca do 300 SL, z tym że pod maską pracuje znacznie słabszy silnik o pojemności 1,9 litra i mocy 109 KM. Mercedes 190 SL do„setki” rozpędza się w 13 sekund, a jego prędkość maksymalna to 170 km/h. Jak na połowę lat 50. nie są to słabe osiągi, np. produkowane wówczas Porsche 356 miało silnik o mocy... 40 KM i rozpędzało się do zaledwie 140 km/h.

Mercedes 190 SL
Mercedes 190 SLŻródło: Auto Świat

Mercedes 190 SL również osiągnął wielką popularność za Oceanem, z wyprodukowanych w latach 1955-63 25 881 egzemplarzy większość sprzedana została w USA. Dziś egzemplarze w idealnym stanie wyceniane są na 150 tys. euro. W Polsce jest kilkanaście takich egzemplarzy.

Mercedes 190 SL
Mercedes 190 SLŻródło: Auto Świat

Wśród sławnych właścicieli Mercedesa 300 SL Gullwing można wymienić Zofię Loren, aktorkę Zsa Zsa Gabor, Williama Randolpha Hearsta jr, księcia Edynburga, księcia Bertila ze Szwecji, a nawet ówczesnego szefa General Motors.

Mercedesem 190 SL jeździli m.in. Frank Sinatra, Grace Kelly, Toni Sailer, a także reżyser Roman Polański (autem swojej pierwszej żony).

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków