Auto Świat Klasyki Oldtimer Najpiękniejszy Mercedes wszech czasów: model 500 K Special Roadster. Kosztował tyle, ile luksusowa willa w Berlinie

Najpiękniejszy Mercedes wszech czasów: model 500 K Special Roadster. Kosztował tyle, ile luksusowa willa w Berlinie

Oto najczęściej fotografowany eksponat Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie – czerwony model 500 K Special Roadster. To nie tylko samochód, to dzieło sztuki, które powstało w latach 30. XX wieku, a zaprezentowano je w marcu 1934 r. na salonie samochodowym w Berlinie. Do dziś Mercedes nie stworzył piękniejszego modelu.

Mercedes 500 K Specjal RoadsterŻródło: Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow

Seria 500 – najbardziej luksusowych Mercedesów pojawiła się w 1934 r. To był bardzo trudny czas – wielki kryzys, który wybuchł w USA w 1929 r., dotarł do Europy. Firmy upadały, ludzie tracili pracę i dorobek życia. Byli jednak ludzie, którzy nadal mieli fortuny – to właśnie dla tej bardzo elitarnej grupy przeznaczone były luksusowe Mercedesy.

Model 500 K Special Roadster był najdroższy w całej gamie Mercedesa – kosztował 28 tysięcy RM (marek niemieckich). Za takie pieniądze można było kupić luksusową willę w Berlinie. Dla porównania: auto popularne kosztowało kilka tysięcy RM.

Mercedes 500 K Special Roadster – luksus w kryzysie

Mercedes 500 K Specjal Roadster
Mercedes 500 K Specjal RoadsterŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Cena miała swoje uzasadnienie – pięciometrowy kabriolet zaprojektowany przez Friedricha Geigera ma wnętrze wykończone najwyższej jakości skórą. Detale wnętrza, przełączniki, oprawy zegarów są pochromowane. Otoczenie zegarów na desce rozdzielczej wykładano macicą perłową (opcja).

Mercedes 500 K Specjal Roadster
Mercedes 500 K Specjal RoadsterŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Auto jest dwuosobowe, ale w sytuacjach "awaryjnych" można otworzyć pokrywę za siedzeniami i rozłożyć dwuosobową "ławeczkę". Nie było to wygodne miejsce do podróżowania, dlatego tę dodatkową "ławeczkę" nazywano siedzeniem… dla teściowej.

Mercedes 500 K Specjal Roadster
Mercedes 500 K Specjal RoadsterŻródło: Mercedes

Mercedes 500 K Special Roadster – silnik 8-cylindrowy i 160 km/h

Pod długą i pięknie wyprofilowaną maską umieszczono rzędowy 5-litrowy silnik 8-cylindrowy z kompresorem. Rozwijał moc 100 KM, a po załączeniu kompresora (po wciśnięciu pedału gazu do oporu) moc rosła do 160 KM. Mercedes 500 K Special Roadster ważył w zależności od wyposażenia 2250-2350 kg, a z pasażerami i bagażami ponad 2,5 tony. Mimo dużej masy mógł rozpędzić się do 160 km/h. Silnik spalał wówczas ok. 30 litrów benzyny na 100 km. Bak o pojemności 110 litrów wystarczał na ok. 350 km.

Mercedes 500 K Specjal Roadster
Mercedes 500 K Specjal RoadsterŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Mercedes 500 K Special Roadster – oryginalny kosztuje nawet 8 milionów euro

Modele Mercedesów serii 500, a 500 K Special Roadster w szczególności, były rzadkością już w latach 30. Wszystkich 500 K w nadwoziach limuzyna, coupé, kabriolet wyprodukowano 342 szt. Do tego trzeba dodać 419 egz. wersji 540 K z silnikiem 5,4 litra o mocy 115 KM (180 KM z kompresorem). Wersji Roadster wyprodukowano po 29 sztuk w obu seriach. Auto było tak pożądane i poszukiwane, że już w latach 30. zaczęto przerabiać kabriolety, a nawet limuzyny na roadstery. Również w latach powojennych dochodziło do takich przeróbek, a nazywając rzecz po imieniu – fałszerstw. Dlatego specjaliści radzą, aby bardzo dokładnie sprawdzać te egzemplarze, które – bardzo rzadko – pojawiają się na aukcjach i w ofertach sprzedaży. Pokusa jest duża – kabriolet 500 K lub 540 K w stanie bardzo dobrym wyceniany jest na ok. 2 miliony euro, a wersja Special Roadster z udokumentowaną historią i w stanie oryginalnym – na co najmniej 8 milionów euro.

Ciekawostka – w Polsce jest jeden oryginalny egzemplarz Mercedesa 540 K cabrio A w stanie konkursowym oraz drugi egzemplarz modelu 500 K cabrio B do remontu.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków