Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...
Auto Świat Historia

Historia

Odwiedziłem starą zajezdnię tramwajową w Berlinie. Tego się nie spodziewałem

Odwiedziłem starą zajezdnię tramwajową w Berlinie. Tego się nie spodziewałem

Miłośnicy motoryzacji nie mogą pominąć tego miejsca, będąc w Berlinie. Classic Remise jest zlokalizowana w starej zajezdni tramwajowej, ale w środku żadnych tramwajów nie ma. Są za to największe legendy motoryzacji. Co najważniejsze, to miejsce cały czas żyje i nie jest obiektem muzealnym.

Rajdy samochodowe kobiet w II RP. "Kierowały jedną ręką, a w drugiej trzymały łyżkę z jajkiem" [ZDJĘCIA]

Rajdy samochodowe kobiet w II RP. "Kierowały jedną ręką, a w drugiej trzymały łyżkę z jajkiem" [ZDJĘCIA]

Bez jasnych oznakowań, po złych drogach i w wymagających samochodach — tak wyglądały początki kobiecych rajdów w II RP. Na trasie liczył się czas przejazdu, ale też i wygląd.

To była złota era Mitsubishi. W 1999 r. sprzedało w Europie Zachodniej więcej aut od Skody

To była złota era Mitsubishi. W 1999 r. sprzedało w Europie Zachodniej więcej aut od Skody

Jeszcze w 1999 r. Mitsubishi miało jedną z najszerszych gam na Starym Kontynencie, zbudowaną z aż 16 modeli. Dziś została z tego tylko trójka aut. W 1999 r. w samej Europie Zachodniej Mitsubishi sprzedawały się trzy razy lepiej od Kii, dziś na całym kontynencie to Kia jest przeszło 9 razy popularniejsza niż Mitsubishi. Pamiętasz jeszcze modele ze złotych lat japońskiej firmy?

Prawda czy fałsz? Quiz o autach z okresu PRL, edycja ekstremalnie trudna

Prawda czy fałsz? Quiz o autach z okresu PRL, edycja ekstremalnie trudna

Jak dobrze znasz samochody PRL? Polonezy, Polskie Fiaty, Warszawy, Syreny? O tym się dowiesz z naszego quizu. Udzielenie poprawnej odpowiedzi będzie bowiem wymagało eksperckiej wiedzy!

Siedem najlepszych Mustangów w historii i... trzy takie, o których Ford wolałby zapomnieć

Siedem najlepszych Mustangów w historii i... trzy takie, o których Ford wolałby zapomnieć

Ford postanowił pochwalić się najlepszymi wersjami specjalnymi Forda Mustanga, które pojawiły się na rynku w ciągu ostatnich 25 lat. Tyle że historia modelu jest dłuższa, bo trwa nieprzerwanie od 1964 r. i obok absolutnie kultowych modeli, które wzbudzają zachwyt do dziś, nie brakowało też i takich, które wzbudzać mogą śmiech i zażenowanie.

Był geniuszem. Zaprojektował pierwszy polski samochód. Ale jego projekt zabili Włosi, a Niemcy zgotowali mu straszny los

Był geniuszem. Zaprojektował pierwszy polski samochód. Ale jego projekt zabili Włosi, a Niemcy zgotowali mu straszny los

W latach 20. zaledwie kilka lat po odzyskaniu przez Polskę niepodległości powstał w Warszawie samochód, który mógł konkurować z najlepszymi i najdroższymi ówczesnymi markami: Mercedesem, Maybachem, Rolls-Royce’em, Hispano Suizą, Horchem. Silnik oraz podwozie do tego auta zaprojektował genialny polski konstruktor – inż. Tadeusz Tański.

Polska motoryzacja w 1998 r. Cinquecento hitem, ceny na giełdach, nowości rynkowe

Polska motoryzacja w 1998 r. Cinquecento hitem, ceny na giełdach, nowości rynkowe

Jak wyglądała polska motoryzacja A.D. 1998, czyli ćwierć wieku temu? Jakimi samochodami jeździliśmy, jakie modele najchętniej kupowaliśmy, co oferowano na giełdach, ile kosztowało paliwo, jakie były przepisy. Oto ciekawe fakty z marca 1998 r.

Mercedes Klasy G od 30 lat ma silnik V8 pod maską

Mercedes Klasy G od 30 lat ma silnik V8 pod maską

Rok 1993 to jedna z najważniejszych dat w historii Mercedesa Klasy G. Na salonie w Genewie (4-14 marca) zadebiutowała wtedy topowa wersja z 5-litrowym silnikiem V8 o mocy 240 KM.

Mógł być dziś równie wielki jak Volvo. Dlaczego Saab upadł?

Mógł być dziś równie wielki jak Volvo. Dlaczego Saab upadł?

Perfekcyjny wizerunek, fantastyczni projektanci, bogaty właściciel: Saab miał wszystko, żeby zostać jednym z gigantów rynku premium. Tymczasem ponad 10 lat temu – kiedy prestiżowa motoryzacja kwitła – szwedzka firma zgłosiła do sądu wniosek o ogłoszenie bankructwa. Dlaczego? Co się stało?

Porsche 356 to sportowe auto na bazie VW Garbusa. Dziś kosztuje fortunę

Porsche 356 to sportowe auto na bazie VW Garbusa. Dziś kosztuje fortunę

Z Porsche 356, czyli z pierwszym seryjnym sportowym modelem tej firmy, jest jak z… piękną kobietą – trudno ustalić ile dokładnie ma lat. Oficjalnie 75, bo w 1948 r. auto dostało homologację i dopuszczenie do ruchu. Ale znawcy tematu podkreślają, że model korzeniami sięga okresu tuż przed II wojną światową.

Cenne przedmioty na budowach nowych dróg. Drogowcy pokazali zdjęcia

Cenne przedmioty na budowach nowych dróg. Drogowcy pokazali zdjęcia

Badania archeologiczne są nieodłącznym elementem inwestycji drogowych. Dzięki temu wielokrotnie odkryto ślady przeszłości sięgające nawet tysięcy lat wstecz. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podkreśla, że przy okazji budowy dróg odnajdywane są m.in. przedmioty codziennego użytku, ale i pozostałości dawnych siedlisk ludzkich.

Kupno aut w PRL-u - aby kupić nowy samochód, trzeba było mieć pieniądze, znajomości, cierpliwość, szczęście albo zasługi

Kupno aut w PRL-u - aby kupić nowy samochód, trzeba było mieć pieniądze, znajomości, cierpliwość, szczęście albo zasługi

W okresie Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej samochód był dobrem luksusowym, którego chęć posiadania można porównać wyłącznie z chęcią zdobycia własnego mieszkania w zrujnowanym przez wojnę kraju. Auto stało się też swoistym narzędziem w rękach władz, które bardzo umiejętnie z tego instrumentu korzystały.

Włoski stylista Fiatów 126 el i Seicento o kulisach powstawania tych aut

Włoski stylista Fiatów 126 el i Seicento o kulisach powstawania tych aut

Dotarliśmy do stylisty dwóch szalenie ważnych Fiatów produkowanych w Polsce: 126 el i Seicento. To Włoch Luciano Bove, który opowiedział nam kilka zaskakujących historii…

Renault 5 debiutowało 50 lat temu, ale do dziś nie brakuje mu młodzieńczego wigoru. W czym tkwiła tajemnica jego sukcesu?

Renault 5 debiutowało 50 lat temu, ale do dziś nie brakuje mu młodzieńczego wigoru. W czym tkwiła tajemnica jego sukcesu?

Na początku 1972 r. Francuzi zaskoczyli fanów motoryzacji modelem Renault 5, który wyglądał atrakcyjnie, wzbudził od razu duże zainteresowanie pań i dość szybko stał się przez wiele lat najlepiej sprzedawanym autem we Francji. Dziś ten kultowy już model obchodzi 50. urodziny.

Tucker 48 – auto, które wyprzedziło swoją epokę i upadło. Czy to był spisek "wielkiej trójki" z Detroit?

Tucker 48 – auto, które wyprzedziło swoją epokę i upadło. Czy to był spisek "wielkiej trójki" z Detroit?

Tuż po zakończeniu II wojny światowej, w 1947 roku w USA powstał samochód, który nowatorskimi rozwiązaniami wyprzedzał inne konstrukcje o 10, a nawet 20 lat. Nazywał się tak jak jego twórca – Tucker. Mimo że wyprzedził swoją epokę (a może właśnie dlatego) nie wszedł do seryjnej produkcji, powstało zaledwie 51 sztuk. Oto jego historia.

Lubisz motoryzację z czasów PRL-u? Sprawdź, co o niej wiesz!

Lubisz motoryzację z czasów PRL-u? Sprawdź, co o niej wiesz!

Najwyraźniej jesteśmy bardzo sentymentalnym narodem – na polskim rynku klasyków dobrze zachowane Duże Fiaty, Maluchy czy Polonezy bywają wyceniane wyżej niż auta renomowanych, zachodnich marek z tych samych lat. W latach 80. każdy właściciel Fiata 125p czy Malucha bez wahania zamieniłby go na Volkswagena Golfa, czy Mercedesa W124 – teraz nie brakuje chętnych na wymiany w drugą stronę. Postanowiliśmy więc sprawdzić, co jeszcze pamiętacie o autach, które trafiały na polskie drogi przed 1989 r.

"W Iraku chwalono go za możliwość przewożenia dwóch żon w otwartym bagażniku". Nieznana historia polskiego Fiata 125p

"W Iraku chwalono go za możliwość przewożenia dwóch żon w otwartym bagażniku". Nieznana historia polskiego Fiata 125p

By PRL kupiła licencję na włoskiego sedana Józef Cyrankiewicz i Edward Gierek zapewniali Władysława Gomułkę, że "socjalizm nie dozna żadnego uszczerbku przez współpracę z zachodnim partnerem". Dlaczego im się udało?

Mercedes 600 był limuzyną papieży, królów, prezydentów i cesarzy. 60 lat modelu

Mercedes 600 był limuzyną papieży, królów, prezydentów i cesarzy. 60 lat modelu

"Grand Mercedes 600 – ekskluzywny pojazd o wielkim prestiżu" – tak przedstawiano ten model podczas premiery we wrześniu 1963 r. na salonie samochodowym we Frankfurcie nad Menem. Prestiż był duży, ale i sam pojazd był ogromny – w wersji "krótkiej" miał 5,45 m długości, a w długiej (Pullman) - aż 6,24 metra!

Quiz z legend PRL-u. Czy Malucha produkowano w latach 60.? Czy Polonez dotrwał do 2000 r.?

Quiz z legend PRL-u. Czy Malucha produkowano w latach 60.? Czy Polonez dotrwał do 2000 r.?

Z pewnością poznasz Malucha, Poloneza lub Syrenę na zdjęciu. Pewnie od razu powiesz, ile każdy z nich miał cylindrów. Ale czy jesteś w stanie podać daty ich produkcji, wybierając jedną z czterech opcji?

Kiedyś szofer nie miał łatwo. Tak wyglądała wiosenna toaleta samochodu

Kiedyś szofer nie miał łatwo. Tak wyglądała wiosenna toaleta samochodu

Teraz kierowcy to mają dobrze! Nawet nie zdają sobie sprawy, ile czynności obsługowych musiał wykonać szofer kilkadziesiąt lat temu, zanim wyruszył w trasę lub wyjechał z garażu po zimowej przerwie.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech