Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Toyota Yaris w sprzedaży od 25 lat. Historia sukcesu miejskiego modelu

Toyota Yaris w sprzedaży od 25 lat. Historia sukcesu miejskiego modelu

Światowa sprzedaż na poziomie ponad 10 mln egzemplarzy — takim wynikiem może pochwalić się Toyota Yaris. Ten miejski model obchodzi 25-lecie swojej obecności na rynku. W tym czasie doczekał się czterech generacji, zrewolucjonizowania segmentu B dzięki wprowadzeniu napędu hybrydowego oraz dwóch tytułów Europejskiego Samochodu Roku.

Toyota Yaris — historia modeluŹródło: Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow
  • Toyota Yaris obchodzi 25-lecie obecności na rynku. W tym czasie model doczekał się czterech generacji i dwóch tytułów Europejskiego Samochodu Roku
  • Udział w sukcesie Yarisa ma także polska fabryka Toyoty na Dolnym Śląsku, gdzie powstają kluczowe komponenty tego modelu

Rynkowa historia Toyoty Yaris sięga stycznia 1999 r., kiedy to w japońskiej fabryce Takaoka ruszyła produkcja tego modelu. Wkrótce auto zaczęto produkować we Francji, gdzie powstawały egzemplarze na europejski rynek. Od 2021 r. Yaris powstaje także w czeskiej fabryce w Kolinie. Swój udział w produkcji Yarisa ma również Polska, a konkretnie fabryka Toyoty na Dolnym Śląsku, w której produkowane są kluczowe komponenty, takie jak silniki benzynowe, silniki elektryczne oraz hybrydowe przekładnie.

Yaris jest jednym z tych modeli Toyoty, który może pochwalić się nie lada sukcesem. Ten nawet można policzyć. Dzięki ogromnej popularności Yarisa jego globalna sprzedaż przekroczyła już 10 mln egzemplarzy. O wyjątkowości tej stosunkowo niedużej konstrukcji świadczy również to, że jako jedyny samochód w XXI w. dwukrotnie zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku — pierwszy raz w 2000 r. i po raz drugi w 2021 r. W tym drugim przypadku sukces odniosła już czwarta generacja modelu.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Toyota Yaris pierwszej generacji

Już w chwili debiutu w 1999 r. Yaris przekonał do siebie wielu kierowców. Chociaż samochód był stosunkowo mały, to oferował dość przestronne wnętrze. Model bardzo dobrze sprawdzał się w miejskich warunkach i dzięki dość wysokiemu nadwoziu zapewniał dość dużo miejsca nad głowami pasażerów. Równie ważne z punktu widzenia użytkowników Yarisa było to, że oferował wysoki poziom bezpieczeństwa, co potwierdziły testy przeprowadzone przez Euro NCAP.

Do napędu Yarisa wykorzystywany był litrowy silnik benzynowy o mocy 68 KM. Jednostka ta zdobyła nawet główną nagrodę w pierwszej edycji konkursu International Engine of the Year 1999. W bogatszych wersjach stosowany był także silnik 1.3 VVT-i o mocy 87 KM.

Druga generacja Toyoty Yaris

Po sześciu latach od debiutu Yaris doczekał się następcy. Ten miał jeszcze większe nadwozie i oferował jeszcze lepsze rozwiązania techniczne. Projektanci starali się stworzyć model, który pod względem przestronności i wygody zbliży się do konstrukcji o rozmiar większych, czyli aut z segmentu C. Dość powiedzieć, że na tylnej kanapie mieściły się trzy osoby, a do bagażnika można było załadować od 272 l (podniesione oparcia siedzeń) do 737 l po złożeniu kanapy.

Yaris drugiej generacji był jeszcze bezpieczniejszy od poprzednika — ten model zdobył pięć gwiazdek w testach Euro NCAP — i miał trzy silniki do wyboru. Najsłabszym był 1.0 VVT-i o mocy 69 KM, najmocniejszym oferowany w odmianie TS motor 1.8 Dual VVT-i o mocy 132 KM.

Toyota Yaris trzeciej generacji i hybrydowa rewolucja

W 2012 r. za sprawą Yarisa trzeciej generacji Toyota zrewolucjonizowała segment B. Wszystko dzięki wprowadzeniu napędu hybrydowego. Wykorzystując doświadczenia z modelu Prius, Japończycy opracowali mniejszą wersję układu, w którym zamiast silnika 1.8 znalazła się jednostka 1.5. Hybrydowy napęd uzyskiwał moc 100 KM i nie tylko zapewniał bardzo dobre osiągi, lecz także pozwalał na chwilową jazdę w trybie elektrycznym.

Po pięciu latach od debiutu trzeciej generacji Japończycy przeprowadzili lifting modelu. Zmiany objęły m.in. stylistykę przedniej i tylnej części nadwozia, udoskonalono również napęd hybrydowy. Oprócz tego do Yarisa zawitały nowe systemy bezpieczeństwa, w tym elementy Toyota Safety Sense.

Czwarta generacja Yarisa już z dwoma hybrydami

Od 2020 r. w ofercie pozostaje Yaris czwartej generacji. Ten miejski hatchback został opracowany całkowicie od podstaw na modułowej platformie TNGA-B. Auto zyskało sztywniejsze nadwozie, niżej położony środek ciężkości, szerszy rozstaw osi oraz całkowicie zmienione proporcje wnętrza z obniżoną, bardziej sportową pozycją za kierownicą.

Do napędu wykorzystano układ hybrydowy czwartej generacji z nowym 1,5-litrowym silnikiem benzynowym. Ten jest tak zaawansowany, że pozwala poruszać się w trybie elektrycznym z prędkością nawet 130 km/h. Alternatywą jest motor 1.5 z 6-biegową przekładnią manualną lub bezstopniową automatyczną skrzynią Multidrive S.

W 2024 r. Yaris został poddany liftingowi. Efektem zmian jest szereg wprowadzonych ulepszeń, a także nowy układ hybrydowy o mocy 130 KM. Wersja z tym napędem rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,2 s, czyli o pół sekundy lepiej niż dotychczas. Oprócz tego Toyota wprowadziła ulepszone systemy wsparcia kierowcy podczas jazdy i parkowania, a także nowe cyfrowe zegary o przekątnej 12,3 cala.

Wraz z czwartą generacją modelu rodzina Yarisa powiększyła się o kultowego hot-hatcha GR Yaris oraz Yarisa Cross, czyli miejskiego crossovera.

Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków