- Toyota Yaris obchodzi 25-lecie obecności na rynku. W tym czasie model doczekał się czterech generacji i dwóch tytułów Europejskiego Samochodu Roku
- Udział w sukcesie Yarisa ma także polska fabryka Toyoty na Dolnym Śląsku, gdzie powstają kluczowe komponenty tego modelu
Rynkowa historia Toyoty Yaris sięga stycznia 1999 r., kiedy to w japońskiej fabryce Takaoka ruszyła produkcja tego modelu. Wkrótce auto zaczęto produkować we Francji, gdzie powstawały egzemplarze na europejski rynek. Od 2021 r. Yaris powstaje także w czeskiej fabryce w Kolinie. Swój udział w produkcji Yarisa ma również Polska, a konkretnie fabryka Toyoty na Dolnym Śląsku, w której produkowane są kluczowe komponenty, takie jak silniki benzynowe, silniki elektryczne oraz hybrydowe przekładnie.
Yaris jest jednym z tych modeli Toyoty, który może pochwalić się nie lada sukcesem. Ten nawet można policzyć. Dzięki ogromnej popularności Yarisa jego globalna sprzedaż przekroczyła już 10 mln egzemplarzy. O wyjątkowości tej stosunkowo niedużej konstrukcji świadczy również to, że jako jedyny samochód w XXI w. dwukrotnie zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku — pierwszy raz w 2000 r. i po raz drugi w 2021 r. W tym drugim przypadku sukces odniosła już czwarta generacja modelu.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Toyota Yaris pierwszej generacji
Już w chwili debiutu w 1999 r. Yaris przekonał do siebie wielu kierowców. Chociaż samochód był stosunkowo mały, to oferował dość przestronne wnętrze. Model bardzo dobrze sprawdzał się w miejskich warunkach i dzięki dość wysokiemu nadwoziu zapewniał dość dużo miejsca nad głowami pasażerów. Równie ważne z punktu widzenia użytkowników Yarisa było to, że oferował wysoki poziom bezpieczeństwa, co potwierdziły testy przeprowadzone przez Euro NCAP.
Do napędu Yarisa wykorzystywany był litrowy silnik benzynowy o mocy 68 KM. Jednostka ta zdobyła nawet główną nagrodę w pierwszej edycji konkursu International Engine of the Year 1999. W bogatszych wersjach stosowany był także silnik 1.3 VVT-i o mocy 87 KM.
Druga generacja Toyoty Yaris
Po sześciu latach od debiutu Yaris doczekał się następcy. Ten miał jeszcze większe nadwozie i oferował jeszcze lepsze rozwiązania techniczne. Projektanci starali się stworzyć model, który pod względem przestronności i wygody zbliży się do konstrukcji o rozmiar większych, czyli aut z segmentu C. Dość powiedzieć, że na tylnej kanapie mieściły się trzy osoby, a do bagażnika można było załadować od 272 l (podniesione oparcia siedzeń) do 737 l po złożeniu kanapy.
Yaris drugiej generacji był jeszcze bezpieczniejszy od poprzednika — ten model zdobył pięć gwiazdek w testach Euro NCAP — i miał trzy silniki do wyboru. Najsłabszym był 1.0 VVT-i o mocy 69 KM, najmocniejszym oferowany w odmianie TS motor 1.8 Dual VVT-i o mocy 132 KM.
Toyota Yaris trzeciej generacji i hybrydowa rewolucja
W 2012 r. za sprawą Yarisa trzeciej generacji Toyota zrewolucjonizowała segment B. Wszystko dzięki wprowadzeniu napędu hybrydowego. Wykorzystując doświadczenia z modelu Prius, Japończycy opracowali mniejszą wersję układu, w którym zamiast silnika 1.8 znalazła się jednostka 1.5. Hybrydowy napęd uzyskiwał moc 100 KM i nie tylko zapewniał bardzo dobre osiągi, lecz także pozwalał na chwilową jazdę w trybie elektrycznym.
- Przeczytaj także: Kia EV3 coraz bliżej. Ten model ma szansę namieszać na rynku i zagrozić chińskim elektrykom
Po pięciu latach od debiutu trzeciej generacji Japończycy przeprowadzili lifting modelu. Zmiany objęły m.in. stylistykę przedniej i tylnej części nadwozia, udoskonalono również napęd hybrydowy. Oprócz tego do Yarisa zawitały nowe systemy bezpieczeństwa, w tym elementy Toyota Safety Sense.
Czwarta generacja Yarisa już z dwoma hybrydami
Od 2020 r. w ofercie pozostaje Yaris czwartej generacji. Ten miejski hatchback został opracowany całkowicie od podstaw na modułowej platformie TNGA-B. Auto zyskało sztywniejsze nadwozie, niżej położony środek ciężkości, szerszy rozstaw osi oraz całkowicie zmienione proporcje wnętrza z obniżoną, bardziej sportową pozycją za kierownicą.
Do napędu wykorzystano układ hybrydowy czwartej generacji z nowym 1,5-litrowym silnikiem benzynowym. Ten jest tak zaawansowany, że pozwala poruszać się w trybie elektrycznym z prędkością nawet 130 km/h. Alternatywą jest motor 1.5 z 6-biegową przekładnią manualną lub bezstopniową automatyczną skrzynią Multidrive S.
W 2024 r. Yaris został poddany liftingowi. Efektem zmian jest szereg wprowadzonych ulepszeń, a także nowy układ hybrydowy o mocy 130 KM. Wersja z tym napędem rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,2 s, czyli o pół sekundy lepiej niż dotychczas. Oprócz tego Toyota wprowadziła ulepszone systemy wsparcia kierowcy podczas jazdy i parkowania, a także nowe cyfrowe zegary o przekątnej 12,3 cala.
Wraz z czwartą generacją modelu rodzina Yarisa powiększyła się o kultowego hot-hatcha GR Yaris oraz Yarisa Cross, czyli miejskiego crossovera.