- Droga S8 ma docelowo połączyć Wrocław z Czechami, stanowiąc przedłużenie istniejącej trasy od Białegostoku
- Realizacja drogi Wrocław — Kłodzko podzielona na siedem odcinków, a większość jest już w fazie realizacji
- Właśnie wybrano firmę, która opracuje STEŚ dla kluczowego odcinka S8 koło Kłodzka
- A co słychać na innych budowanych fragmentach S8? To też GDDKiA nam zdradziła
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Co się dzieje na budowie drogi S8 na południu?
W przetargu na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla odcinka drogi ekspresowej S8 pomiędzy węzłami Bardo i Kłodzko wybrano ofertę firmy DATABOUT z Warszawy. Wartość kontraktu wynosi osiem mln 965 tys. 33 zł i 35 gr. Dokument będzie kluczowy dla określenia przebiegu trasy, uwzględniając kwestie techniczne, finansowe i środowiskowe.
Przeczytaj także: Nowy odcinkowy pomiar prędkości na trasie do Warszawy. Kamery już zamontowane
STEŚ to istotny dokument, który szczegółowo analizuje możliwości realizacji inwestycji drogowej na danym obszarze. W przypadku odcinka S8, projektanci rozważą trzy warianty trasy: beztunelowy, tunelowy oraz dodatkowy, zbliżony do obecnego przebiegu DK8. Efektem prac będzie wybór najkorzystniejszego rozwiązania, które uwzględni aspekty społeczne, środowiskowe i ekonomiczne.
Biuro projektowe zobowiązane jest również do uzyskania decyzji środowiskowej. W trakcie prac planowane są spotkania informacyjne, podczas których mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje uwagi i opinie dotyczące proponowanych wariantów.
Jak budowana jest droga S8 na południu Polski?
Odcinek pomiędzy Bardem a Kłodzkiem jest siódmym etapem realizacyjnym nowej drogi ekspresowej S8. Pięć wcześniejszych odcinków, prowadzących z Wrocławia do Barda, jest już w trakcie budowy w systemie "Projektuj i buduj". Trasa, będąca przedłużeniem drogi ekspresowej S8 kończącej się w okolicach Kobierzyc, będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz pasami awaryjnymi.
Fragment pomiędzy Kobierzycami a Łagiewnikami, liczący 32,5 km, został podzielony na trzy odcinki realizacyjne. Na wszystkich trwają już prace budowlane. Dla odcinka Łagiewniki Zachód — Niemcza, o długości 9,3 km, trwa obecnie przetarg, który jest kontrolowany przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Poznaj kontekst z AI
Kiedy droga S8 na południu od Wrocławia będzie gotowa?
Dla odcinka Niemcza — Ząbkowice Śląskie, mierzącego 7,9 km, wykonawca złożył wniosek o pozwolenie na budowę do Wojewody Dolnośląskiego w listopadzie tego roku. Decyzja spodziewana jest w drugiej połowie 2026 r.
Natomiast dla prawie 14-kilometrowego odcinka Ząbkowice Śląskie — Bardo umowę z wykonawcą, Grupą Mirbud, podpisano w czerwcu 2024 r. Koszt inwestycji wynosi ponad 378 mln zł. W kwietniu 2025 r. wykonawca złożył wniosek o wydanie decyzji ZRID. Uzyskanie tej decyzji planowane jest na pierwszą połowę 2026 r.