- Na polskich drogach stawianych jest coraz więcej odcinkowych pomiarów prędkości
- Do połowy przyszłego roku będzie ich jeszcze więcej
- Podajemy lokalizacje wszystkich pomiarów, które powstaną do czerwca 2026 r.
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Pierwsze urządzenie odcinkowego pomiaru prędkości zostało uruchomione 19 listopada 2015 r. Od tego czasu Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) sukcesywnie wdraża nowe lokalizacje, w których prędkość pojazdów jest rejestrowana nie w jednym punkcie, lecz na całym, specjalnie oznakowanym odcinku drogi. Systemy te działają nie tylko na autostradach i drogach ekspresowych, ale także na trasach lokalnych.
Poznaj kontekst z AI
- Przeczytaj także: 10 nowych urządzeń już pilnuje kierowców. Są lokalizacje i niskie ograniczenia prędkości
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
Odcinkowy pomiar prędkości (OPP) różni się od tradycyjnych fotoradarów tym, że obejmuje określony fragment drogi, na którym zamontowane są kamery rejestrujące zarówno moment wjazdu, jak i wyjazdu pojazdu z kontrolowanego odcinka. Na podstawie tych danych obliczana jest średnia prędkość przejazdu. Jeśli kierowca przekroczy dozwoloną prędkość, system przekazuje informacje do CANARD, a następnie rozpoczyna się procedura dotycząca wykroczenia drogowego.
Każdy odcinek objęty pomiarem musi być odpowiednio oznakowany. Na początku znajduje się znak D-51a, informujący o rozpoczęciu kontroli, a na końcu znak D-51b, wskazujący zakończenie odcinka pomiarowego.
Jakie mandaty za odcinkowy pomiar prędkości?
Kary za przekroczenie prędkości wykryte przez OPP mogą być bardzo dotkliwe. W przypadku recydywy mandat może wynieść nawet 5 tys. zł oraz aż 15 punktów karnych. W skrajnych przypadkach kierowca może również stracić prawo jazdy. Wysokość mandatu oraz liczba punktów karnych zależą od stopnia przekroczenia dozwolonej prędkości:
- Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km na godz. – mandat 50 zł i jeden punkt karny,
- o 11–15 km na godz. – mandat 100 zł i dwa punkty karne,
- o 16–20 km na godz. – mandat 200 zł i trzy punkty karne,
- o 21–25 km na godz. – mandat 300 zł i pięć punktów karnych,
- o 26–30 km na godz. – mandat 400 zł i siedem punktów karnych,
- o 31–40 km na godz. – mandat 800 zł/1600 zł i dziewięć punktów karnych,
- o 41–50 km na godz. – mandat 1000 zł/2000 zł i 11 punktów karnych,
- o 51–60 km na godz. – mandat 1500 zł/3000 zł i 13 punktów karnych,
- o 61–70 km na godz.– mandat 2000 zł/4000 zł i 14 punktów karnych,
- o 71 km na godz. i więcej – mandat 2500 zł/5000 zł i 15 punktów karnych.
Gdzie najczęściej wystawiane są mandaty z odcinkowych pomiarów prędkości?
Odcinkowe pomiary prędkości w Polsce generują ogromną liczbę mandatów. Najskuteczniejszy system działa na autostradzie A4, pomiędzy węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie, gdzie obowiązuje ograniczenie do 110 km na godz. Ten 8-kilometrowy odcinek od początku 2024 r. wykrył aż 51,2 tys. wykroczeń, co stanowi zdecydowaną przewagę nad kolejnymi lokalizacjami. W 2024 r. wszystkie OPP zarejestrowały ponad 371 tys. naruszeń.
Wśród najbardziej obciążonych odcinków w 2024 r. znalazły się:
- A4, Kostomłoty – Kąty Wrocławskie – 81 529 wykroczeń
- S8, Wyszków – 21 874 wykroczenia
- DK81, Mikołów – 17 397 wykroczeń
- S7, Falęcice – Nowy Gózd – 17 323 wykroczenia
- DK7, Skomielna Biała – Naprawa – 17 085 wykroczeń
Gdzie powstaną nowe odcinkowe pomiary prędkości?
CANARD planuje dalszą rozbudowę sieci odcinkowych pomiarów prędkości. W najbliższym czasie - do końca czerwca 2026 r. - nowe urządzenia mają pojawić się w następujących lokalizacjach
DOLNOŚLĄSKIE
- A4 węzeł Kąty Wrocławskie - węzeł Wrocław Południe
- A8e węzeł Wrocław Północ - węzeł Wrocław Stadion
- A4 węzeł Krzyżowa - węzeł Krzywa
KUJAWSKO-POMORSKIE
- S5 węzeł Pruszcz - węzeł Trzeciewiec
LUBELSKIE
- S17 węzeł Kurów Zachód - węzeł Nałęczów
- S19 Lublin Węglin - Lublin Sławinek
LUBUSKIE
- S3 Gorzów Zachód - Gorzów Południe
ŁÓDZKIE
- A1 węzeł Kamieńsk - węzeł Radomsko
- A1 węzeł Piotrków Trybunalski Południe - węzeł Kamieńsk
- A1 węzeł Kutno - węzeł Piątek
MAŁOPOLSKIE
- A4 węzeł Kurdwanów - węzeł Wielicka
- 28 Rabka
- A4 węzeł Tarnów Centrum - MOP Jawornik
MAZOWIECKIE
- A2 węzeł Mińsk Mazowiecki - węzeł Janów
- S8 Ostrów Mazowiecka
- S7 węzeł Tarczyn Południe - węzeł Mszczonowska
- S17 Garwolin Zachód - Garwolin Południe
- S2 węzeł Warszawa Wilanów - węzeł Lubelska
- S7 węzeł Radom Północ - węzeł Wolanów
- S8 węzeł Zielonka - węzeł Wołomin (Nowy Janków)
- S8 Nadarzyn
- S8 węzeł Opacz - węzeł Puchały
OPOLSKIE
- A4 węzeł Opole Zachód - MOP Prószków
- A4 węzeł Krapkowice - MOP Góra św. Anny
PODLASKIE
- S8 Kołaki - węzeł Mężenin
POMORSKIE
- S6 węzeł Gdańsk Owczarnia - węzeł Gdańsk Lotnisko
- S6 Karczemki - Gdańsk ul. Jabłoniowa
- S7 węzeł Dworek - węzeł Nowy Dwór Gdański
ŚLĄSKIE
- A1 węzeł Częstochowa Południe - węzeł Woźniki
- A1 wysokość m. Brodowe - węzeł Mykanów
- A1 węzeł Zabrze Północ - węzeł Zabrze Zachód
- 81 Ochaby - Skoczów
ŚWIĘTOKRZYSKIE
- S7 Kajetanów - węzeł Kielce Północ
WARMIŃSKO-MAZURSKIE
- S7 Rychnowo - Olsztynek
- S7 węzeł Pasłęk Północ - węzeł Marzewo
- S7 węzeł Rączki - węzeł Nidzica Południe
- S51 węzeł Olsztyn Południe - Stawiguda
WIELKOPOLSKIE
- A2 węzeł Koło - węzeł Dąbie
- S5 węzeł Poznań Zachód - węzeł Stęszew
ZACHODNIOPOMORSKIE
- A6 węzeł Dąbie - węzeł Rzęśnica
- S3 Parłówko - Brzozowo
- S6 Kołobrzeg
- S6 węzeł Borkowice - Stare Bielice
Systemy OPP, dzięki swojej skuteczności, przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Jak podkreślają przedstawiciele CANARD, odcinkowy pomiar prędkości działa zazwyczaj efektywniej niż tradycyjne fotoradary, ponieważ kontroluje prędkość na całym odcinku, a nie tylko w jednym punkcie.