- Dwa nowe fotoradary zostały uruchomione w Polsce na drogach krajowych DK22 i DK92
- Zlokalizowano je w województwach zachodniopomorskim i wielkopolskim
- Nowoczesne fotoradary TraffiStar SR390 są przystosowane do pracy w trudnych warunkach pogodowych
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Sieć fotoradarów w Polsce systematycznie się rozrasta. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało, że w środę, 19 listopada oraz w piątek 21 listopada 2025 r. rozpoczęły pracę dwa nowe urządzenia mierzące prędkość na drogach krajowych. Nowe fotoradary mają poprawić bezpieczeństwo w kluczowych lokalizacjach.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
- Przeczytaj także: Mandat z fotoradaru. Zanim zaczniesz coś robić, spójrz w róg
Gdzie są dwa nowe fotoradary?
Pierwszy z nowych fotoradarów został zainstalowany w Ostrowcu, w powiecie wałeckim, na terenie województwa zachodniopomorskiego. Urządzenie działa przy drodze krajowej DK22, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km na godz.
Drugie urządzenie pojawiło się w miejscowości Rumianek w powiecie poznańskim, w województwie wielkopolskim. Fotoradar ustawiono przy przejściu dla pieszych na skrzyżowaniu ulic poznańskiej i południowej, na drodze krajowej DK92. W tym miejscu również obowiązuje limit prędkości do 50 km na godz.
Jaki mandat za przekroczenie prędkości?
Przez wiele lat obowiązywała zasada niekarania kierowców za przekroczenie prędkości do 10 km na godz. Jednak od 1 stycznia 2022 r., wraz z wejściem w życie nowego taryfikatora mandatów, każde przekroczenie prędkości jest podstawą do nałożenia kary. Oznacza to, że nawet jazda z prędkością 52 km na godz. przy ograniczeniu do 50 km na godz. może skutkować mandatem.
Wysokość mandatów za przekroczenie prędkości w 2025 r. przedstawia się następująco:
- Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km na godz. — mandat 50 zł i 1 punkt karny,
- o 11–15 km na godz. — mandat 100 zł i 2 punkty karne,
- o 16–20 km na godz. — mandat 200 zł i 3 punkty karne,
- o 21–25 km na godz. — mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
- o 26–30 km na godz. — mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
- o 31–40 km na godz. — mandat 800 zł i 9 punktów karnych,
- o 41–50 km na godz. — mandat 1000 zł i 11 punktów karnych,
- o 51–60 km na godz. — mandat 1500 zł i 13 punktów karnych,
- o 61–70 km na godz.— mandat 2000 zł i 14 punktów karnych,
- o 71 km na godz. i więcej — mandat 2500 zł i 15 punktów karnych.
W przypadku kierowców-recydywistów mandaty za przekroczenie prędkości o ponad 31 km na godz. się podwajają, co oznacza, że za przekroczenie prędkości można dostać nawet pięć tys. zł mandatu.
Ile kosztuje zwiększenie liczby fotoradarów na drogach?
CANARD podkreśla, że rozbudowa sieci fotoradarów to element szerszego planu poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. W obu nowych lokalizacjach urządzenia mają za zadanie egzekwować przestrzeganie ograniczeń prędkości, szczególnie w miejscach o zwiększonym ryzyku dla pieszych. Według informacji przekazanych przez Centrum, wybór lokalizacji nie był przypadkowy i wynikał z analizy zagrożeń oraz natężenia ruchu.
Koszt instalacji jednego fotoradaru wynosi średnio 240 tys. zł. Jednak całkowity budżet przeznaczony na rozbudowę systemu jest znacznie większy i liczony w milionach złotych. Na początku 2025 r. podpisano umowę z firmą Lifor, która odpowiada za montaż nowoczesnych fotoradarów TraffiStar SR390. Jak zapewnia CANARD, te urządzenia zostały przystosowane do pracy w trudnych warunkach pogodowych i przy słabym oświetleniu.
W ramach tej umowy, za kwotę przekraczającą 16,7 mln zł, na polskich drogach pojawi się łącznie 70 nowych fotoradarów. Najwięcej z nich trafi do województw wielkopolskiego (11 urządzeń), dolnośląskiego (10 urządzeń) oraz mazowieckiego (8 urządzeń). Pozostałe zostaną rozmieszczone w innych regionach kraju.
Nowe fotoradary TraffiStar SR390, które pojawią się na polskich drogach, mają być bardziej skuteczne w wykrywaniu wykroczeń, niezależnie od warunków atmosferycznych.