Renault Filante Rekord 2025
Jedną z atrakcji paryskiej wystawy Retromobile, która odbywa się w dniach od 5 do 9 lutego 2025 r. jest elektryczny show car Renault Filante Rekord 2025. Jest to pojazd zbudowany z myślą o biciu rekordów zasięgu i uzyskiwania minimalnego zużycia energii.
Dlaczego jednak współczesny show car prezentowany jest na Retromobile – wystawie i targach pojazdów klasycznych? Przede wszystkim dlatego, że Filante nawiązuje do dwóch historycznych modeli Renault z 1925 i 1956 r.
- Przeczytaj także: Wyszedł z Kauflandu i zobaczył liścik za wycieraczką. "Proszę pokazać"
Ten pierwszy, stuletni wystawiony był obok Filante na stoisku Renault. Model 40 CV des Records to pojazd z wysmukłym wąskim nadwoziem, zbudowany na bazie flagowego wówczas modelu Renault 40 CV. W roku 1925 pobił kilka rekordów prędkości i wytrzymałości. Pierwsze rekordy zostały ustanowione przez Garfielda i Plessiera, inżynierów odpowiedzialnych za projekt: 3-godzinny rekord świata, rekord świata na dystansie 500 km i rekord świata na dystansie 500 mil. Można do tego dodać 24-godzinny rekord z pokonaniem dystansu 4167,578 km przy średniej prędkości 173,649 km na godz.
Umieszczenie "2025" w nazwie Renault Filante Rekord 2025 to upamiętnienie setnej rocznicy ustanowienia rekordów w 1925 roku. Renault Filante Rekord 2025 wiosną przejdzie jeszcze badania w tunelu aerodynamicznym – pod kątem zmniejszenia oporów powietrza, a w połowie roku czeka go najtrudniejsza próba – bicia rekordów długości przejazdu na jednym naładowaniu akumulatora i minimalnego zużycia energii. Te próby prawdopodobnie odbędą się na wyschniętym jeziorze Bonneville w USA.
A co stanie się potem? Potem Filante Rekord 2025 trafi do muzeum Renault, gdzie dołączy do swoich starszych, utytułowanych krewnych: stuletniego 40 CV des Records oraz do 60-letniego Etole Filante. A rozwiązania w nim przetestowane znajdziemy za kilka lat w elektrycznych modelach samochodów Renault i Dacia.
Citroen DS – 70. urodziny
Ważnym wydarzeniem na Retromobile była 70. rocznica debiutu Citroena DS. Pojawienie się tego auta na salonie w Paryżu w październiku 1955 roku wywołało sensację i zachwyt zwiedzających. Auto miało nie tylko nowoczesną, opływową karoserię, wręcz futurystyczny kokpit i wiele nowatorskich rozwiązań technicznych, ale zapewniało też niespotykany w innych autach komfort jazdy. Pierwszego dnia salonu zebrano 12 tys. zamówień na DS-a.
Na 70. rocznicę modelu przygotowano kilka modeli DS-a, a w centralnym punkcie ekspozycji stanęło auto na… balonach. Ma to symbolizować jego nadzwyczajne własności tłumienia nierówności i komfortu jazdy.
Mercedes Marii Callas
Marką mocno reprezentowaną na Retromobile był Mercedes. Wystawiono kilka kultowych modeli 300 SL Gullwing, 300 SL roadster (ceny egzemplarzy oferowanych do sprzedaży zaczynają się od 1,5 miliona euro), pojawiło się wiele modeli przedwojennych, a największą sensacją był Mercedes – model 600 (W 100), który należał do Marii Callas.
Bugatti – prosto z wyścigu
Na Retromobile można też podziwiać kilkanaście modeli Bugatti, co samo w sobie jest wydarzeniem w świecie kolekcjonerskim. W odróżnieniu od innych prezentowanych aut, które lśniły jak nowe (nawet te kilkudziesięcioletnie), Bugatti prezentowane są w stanie "saute", to znaczy bez upiększeń, z pozostawionymi śladami wyścigów na torze czy w terenie. Jednym z ciekawszych egzemplarzy była karetka zbudowana przez Bugatti z 1932 roku z silnikiem 8-cylindrowym o mocy 140 KM zdolna poruszać się z prędkością 130 km na godz. Auto pochodzi z kolekcji Schlumpf Musee National de L’Automobile.
Polski akcent – La Squadra i superauta
Na Retromobile pojawił się też mocny polski akcent – firma La Squadra z Katowic – zajmująca się sprzedażą najbardziej prestiżowych marek (Ferrari, Maserati, Bugatti, Alpine, Pagani, Koenigsegg, Rimac) wystawiła kilka egzemplarzy aut z najwyższej półki, wśród których największym zainteresowaniem cieszył się jeden z dziesięciu wyprodukowanych modeli Pagani – Zonda R z silnikiem V12 o mocy 750 KM z 2009 r. należący do samego Horacio Paganiego.
Oprócz samochodów – od najstarszych z końca XIX wieku po youngtimery już z wieku XXI, na Retromobile fani zabytkowej motoryzacji mogą znaleźć także wiele stoisk z prospektami, katalogami, książkami dotyczącymi poszczególnych modeli, odzieżą typu vintage, częściami do zabytkowych pojazdów, środkami do konserwacji klasyków itp.
Wystawy i targi oldtimerowe w 2025 r.
Paryskie Retromobile otwiera sezon na tego typu imprezy. Fani i kolekcjonerzy w swoich kalendarzach mają już zapisane terminy zbliżających się innych wystaw i targów klasyków. Do największych i najważniejszych należą Technoclassica w Essen (9-13 kwietnia) oraz Veterama w Mannheim (25-27 kwietnia). Obie imprezy odbywają się w Niemczech. Fani sportowych klasyków spotkają się 10-13 lipca w Goodwood pod Londynem na wielkiej imprezie Festival of Speed, gdzie obchodzona będzie 70. rocznica Mistrzostw Świata F1 i gdzie pojawi się wiele historycznych modeli F1.
- Przeczytaj także: Już działa. Nowy odcinkowy pomiar prędkości już "poluje" na kierowców. Łatwo tu dostać wysoki mandat
W Polsce fani zabytkowej motoryzacji spotkają się m.in. na Autonostalgii w Warszawie 12-13 kwietnia, 12-15 czerwca w Mierzęcinie (pałac Mierzęcin, okolice Barlinka na północy Polski), 27-29 czerwca na Warsaw Oldtimer Show, 23-24 sierpnia na Motoclassic Wrocław na zamku w Topaczu, 19-21 września na Retro Motor Show w Poznaniu.
Galeria zdjęć
Citroen DS – 70. rocznica
Citroen DS – 70. rocznica
Citroen DS – 70. rocznica
Citroen DS – 70. rocznica
Citroen DS – 70. rocznica. Wersja cabrio, od 1960 r. produkowała go firma Chapron
Renault 40 CV des Records – rekordzista prędkości z 1925 r.
Renault 40 CV des Records – rekordzista prędkości z 1925 r.
Renault 40 CV des Records – rekordzista prędkości z 1925 r.
Renault 40 CV des Records – rekordzista prędkości z 1925 r.
Renault Filante Rekord 2025. Elektryczny pojazd badawczy.
Renault Filante Rekord 2025. Elektryczny pojazd badawczy. Długość 5,12 m
Renault Filante Rekord 2025. Elektryczny pojazd badawczy.
Renault Filante Rekord 2025. Elektryczny pojazd badawczy.
Nercedes 540 K Special Roadster z 1937 r.
Mercedes C 111-II z silnikiem Wankla
Mercedes C 111-II z silnikiem Wankla
Mercedes 600 W 100 Marii Callas
Mercedes 190 SL
Mercedes 300 SL roadster
Mercedes W 107
Mercedes 230 SL Pagoda (W 113)
Mercedes SLS
Mercedes W 107
Bugatti – wersja dziecięca
Bugatti
Bugatti – karetka
Bugatti typ 57 Stelvio z 1934 r.
Pagani na polskim stoisku firmy La Squadra
Koenigsegg na polskim stoisku firmy La Squadra
Stutz Blackhawk
Ferrari 250 GT California
Ferrari 246 GT Dino
Bentley Speed 6 Special Peking to Paris
Cadillac Eldorado seria 62 Convertible z 1958 r.
Ferrari 312P Spyder
Fiat Dino z 1968 r.
Tarta T 77 z 1935 r.
Austro-Daimler ADM 3Lt Sport z 1927 r.
Peugeot 51/2 HP Bebe z 1902 r.
De Dion Bouton, typ CS2 z 1911 r.
Bayard z 1909 r.
Leon Bollee G1 z 1910 r.
Mercedes Simplex 28/32 HP z 1904 r.
Maserati A6G Zagato z 1956 r.
Porsche 356
Porsche 356
Ekspozycja Veteran Car Club de France z najstarszymi pojazdami
Citroen DS – 70. rocznica