- Odcinkowy pomiarów prędkości na polskich drogach jest coraz więcej
- CANARD uruchomił właśnie kolejne urządzenia
- Nowy system uważnie monitoruje kierowców w woj. lubelskim
Liczba odcinkowych pomiarów prędkości na polskich drogach systematycznie rośnie. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym dość często uruchamia kolejne lokalizacje.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Już działa. Nowy fotoradar poluje na kierowców. Wiadomo, gdzie stoi
Odcinkowych pomiarów prędkości będzie coraz więcej
Projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym niedawno wszedł w nowy etap. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym podpisało stosowną umowę i w związku z tym a polskich drogach przybędzie 43 systemy do odcinkowego pomiaru prędkości. Na przykład na drogach ekspresowych i autostradach zostaną zamontowane systemy UnicamVELOCITY 4.
Wszystkie lokalizacje, w których staną nowe odcinkowe pomiary prędkości, wytypowano przy współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza ruchem na drogach krajowych oraz policją.
OPP stanąć mają w miejscach, w których z uwagi na realne zagrożenie bezpieczeństwa, spowodowane nadmierną prędkością niezbędne było zainstalowanie urządzeń do automatycznej kontroli.
Nowy odcinkowy pomiar prędkości już działa. Kolejny system w ostatnim czasie
Najnowszy odcinkowy pomiar prędkości Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło 5 lutego 2025 r. punktualnie o 12.00 na drodze wojewódzkiej DW801, na odcinku Matygi - Gołąb w woj. lubelskim. Nowo uruchomione urządzenia sprawdzają już prędkość kierowców na odcinku o długości 5,6 km.
Jak szybko można tam jechać zgodnie z obowiązującymi przepisami? Na odcinku kontrolowanym przez odcinkowy pomiar prędkości, zarówno dla samochodów osobowych, jak i dla ciężarowych limit prędkości jest tam jednakowy. Na całym odcinku wynosi 70 km na godz.
Urządzenia kontrolujące kierowców na DW801 na odcinku Matygi - Gołąb w woj. lubelskim to kolejny OPP oddany w niedawnym czasie do użytku. Od poniedziałku 3 lutego 2025 r. kierowcy kontrolowani są także na drodze krajowej DK9 w Nowej Dębie.
Niedawno uruchomione odcinkowe pomiary prędkości od niedawna działają także w podwarszawskich Otrębusach, w Borkowie w woj. pomorskim, Na DW485 między Bychlewem i Jadwinem w woj. łódzkim oraz na DK44 w Mikołowie w województwie śląskim.
Odcinkowy pomiar prędkości — jaki mandat za wykroczenie?
Niezależnie od tego, czy za przekroczenie prędkości kierowcę złapie policjant, czy wykroczenie zostanie zarejestrowane przez odcinkowy pomiar prędkości, zapłaci on mandat według specjalnej rozpiski, a precyzjnie mówiąc - dwóch. Kierowców, którzy dopuszczają się tego samego wykroczenia po raz drugi, obowiązuje tzw. system podwójnych kar, czyli podwojenie mandatu w złotówkach.
Taryfikator kar za przekroczenie prędkości przedstawia się obecnie następująco:
- Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny,
- o 11–15 km na godz. – mandat 100 zł i 2 punkty karne,
- o 16–20 km na godz. – mandat 200 zł i 3 punkty karne,
- o 21–25 km na godz. – mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
- o 26–30 km na godz. – mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
- o 31–40 km na godz. – mandat 800 zł/ 1600 zł i 9 punktów karnych,
- o 41–50 km na godz. – mandat 1000 zł/ 2000 zł i 11 punktów karnych,
- o 51–60 km na godz. – mandat 1500 zł / 3000 zł i 13 punktów karnych,
- o 61–70 km na godz.– mandat 2000 zł/ 4000 zł i 14 punktów karnych,
- o 71 km na godz. i więcej – mandat 2500 zł/5000 zł i 15 punktów karnych.
Tak działa odcinkowy pomiar prędkości
Skuteczność działania odcinkowych pomiarów prędkości opiera się na bardzo prostej zasadzie działania. Kiedy pojazd wjeżdża na kontrolowany przez system odcinek, rejestrowany jest przez kamerę.
Dokładnie taki sam proces odbywa się na końcu kontrolowanego odcinka. System mierzy również czas, w jakim dany pojazd go pokonał, a następnie wylicza średnią prędkość. Przekroczenie obowiązującego na danym odcinku ograniczenia prędkości może skutkować mandatem karnym.