Logo
WiadomościAktualnościKierowca skorzystał z wycieraczek. Niemiecki sąd ukarał go grzywną i zakazem prowadzenia pojazdów

Kierowca skorzystał z wycieraczek. Niemiecki sąd ukarał go grzywną i zakazem prowadzenia pojazdów

  • Niemiecki sąd ukarał kierowcę za korzystanie z wycieraczek, którymi trzeba sterować z poziomu ekranu dotykowego
  • W ocenie sądu obsługa ekranów dotykowych w samochodach jest dozwolona, jeśli wymaga jedynie krótkiego spojrzenia.
  • Wyższy Sąd Krajowy w Karlsruhe podtrzymał wyrok, de facto zrównoując obsługę ekranu za równoważną korzystaniu z telefonu
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Konieczność korzystania z wycieraczek w samochodzie to jedna z tych rzeczy, które nie budzą żadnych wątpliwości. W przeciwieństwie do świateł, które zapewniają kierowcy widoczność, gdy jest ciemno, wycieraczki pomagają poprawić lub wręcz pozwalają cokolwiek widzieć nawet w ciągu dnia. Z tego udogodnienia korzystamy niezależnie od pory roku, ale okazuje się, że obsługując je, narażamy się na karę. Potwierdza to wyrok Wyższego Sądu Krajowego w Karslruhe w Niemczech.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Dlaczego kierowca został ukarany grzywną?
Jakie są zasady korzystania z ekranów dotykowych w samochodzie?
Co sąd mówi o korzystaniu z wycieraczek w czasie jazdy?
Jak uniknąć mandatu podczas korzystania z systemów pokładowych?

Dlaczego niemiecki sąd skazał kierowcę za korzystanie z wycieraczek?

Powodem, dla którego niemiecki sąd zajął się sprawą, była utrata panowania nad pojazdem przez jednego z kierowców. Ten, jadąc autem podczas deszczu, próbował zmienić częstotliwość pracy wycieraczek. Problem w tym, że musiał w tym celu skorzystać z centralnego ekranu dotykowego.

Już po utracie panowania nad autem lokalny sąd, jak informuje serwis t-online.de, ukarał kierowcę grzywną w wysokości 200 euro (ok. 850 zł) i miesięcznym zakazem prowadzenia pojazdów. Sąd uzasadnił, że kierowca bezprawnie korzystał z urządzenia elektronicznego. Najwyraźniej ukarany nie zgodził się z tą decyzją, bo w sprawie swoje zdanie przedstawił Wyższy Sad Krajowy w Karlsruhe, który podtrzymał werdykt.

Co niemieckie sądy mówią o korzystaniu z ekranów dotykowych?

Wbrew pozorom Wyższy Sąd Krajowy twierdzi, że kierowcy mogą korzystać z wbudowanych ekranów dotykowych. Jest to jednak dopuszczalne tylko wtedy, gdy do skorzystania z jakiejś funkcji wystarczy krótkie spojrzenie. Sprawę komplikuje fakt, że wszystko uzależnione jest jeszcze od warunków na drodze oraz pogody.

Jazda w deszczu jest bezpieczniejsza, gdy mamy dobre wycieraczki. Warunkiem koniecznym jest także możliwość łatwego sterowania ich pracą
Jazda w deszczu jest bezpieczniejsza, gdy mamy dobre wycieraczki. Warunkiem koniecznym jest także możliwość łatwego sterowania ich pracąLena Havryliuk / Shutterstock

Serwis t-online.de podkreśla, że od strony prawnej obsługa dotykowych wyświetlaczy w samochodach, przynajmniej w Niemczech, traktowana jest tak samo, jak korzystanie z telefonu komórkowego. Co zaskakujące, dotyczy to używania wszystkich systemów dostępnych w samochodzie, a zatem także wycieraczek i klimatyzacji.

Jak korzystać z systemów pokładowych, żeby nie narazić się na grzywnę?

Teoretycznie kierowcy nie powinni obawiać się korzystania z poszczególnych systemów, ale powinni sterować nimi albo za pomocą poleceń głosowych ewentualnie na tyle dobrze poznać obsługę, aby móc ograniczyć do absolutnego minimum konieczność odrywania wzroku od drogi. Część osób sugeruje także, aby niezbędne ustawienia wykonać jeszcze przed rozpoczęciem jazdy, ewentualnie w razie potrzeby zjechać na pobocze.

Trudno zgodzić się z powyższymi zaleceniami zwłaszcza w odniesieniu do wycieraczek. Zmienność intensywności opadów czy też możliwość zabrudzenia szyby przez poprzedzające pojazdy często wymusza wielokrotne regulowanie częstotliwości pracy wycieraczek podczas jazdy i konieczność zatrzymywania się na poboczu, aby to zrobić, zwyczajnie jest absurdalna.

Sprawa z wycieraczkami jest absurdalna z jeszcze jednego powodu. Wszystkie samochody sprzedawane na terenie Unii Europejskiej, w tym również te, w których obsługa niemal wszystkich systemów została przeniesiona na dotykowe ekrany, zostały prawnie dopuszczone do ruchu. To sugeruje, że w ocenie unijnych instytucji te auta nie stwarzają zagrożenia. Dlaczego zatem to kierowcy karani są za bezmyślne decyzje producentów?

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium