Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Citroen 2CV

Citroen 2CV

Citroen 2CV

Citroën 2CV (potocznie nazywana kaczką, żabą czy żelaznym łóżkiem) to nie tylko jeden z najpopularniejszych samochodów francuskiej marki, ale i ikona motoryzacji XX wieku. Jego debiut odbył się dopiero w 1948 roku, lecz prace nad projektem ruszyły już w połowie lat 30. Dyrektor generalny zarządził, iż trzeba skonstruować tani samochód dla mas – „cztery koła pod parasolem”.

Założenia były jasne - pojazd miał przewieźć 4 osoby z 50-kilogrmowym bagażem w komfortowych warunkach przy prędkości 50 km/h, a w razie przewożenia koszyka jajek po polu, żadne nie mogło się uszkodzić. Dzięki temu powstało bardzo nowoczesne i zapewniające wygodę zawieszenie, gdzie przednie koła za pomocą poziomych sprężyn były połączone z tylnymi kołami i informowały o najechaniu na dziurę lub przeszkodę. Dodatkową wytyczną miało być niskie spalanie na poziomie 3 l/100 km.

Prototyp nazwany został TPV (Toute Petite Voiture – bardzo mały samochód) i był pozbawiony jakichkolwiek udogodnień. Nie posiadał nawet rozrusznika (uruchamiało się go korbą), a dodatkowo posiadał tylko jeden reflektor zamontowany po lewej stronie (francuskie prawo ówcześnie zezwalało na takie rozwiązanie). Nadwozie wykonano z cienkiej blachy aluminiowej, dzięki czemu masa końcowa była bardzo niska. Silnik to 2-cylindrowy, 8-konny boxer o pojemności 375 cm3 ,który w fazie testowania chłodzony był zarówno powietrzem jak i cieczą.

Gdy Francuzi dopinali już kwestie homologacyjne, wybuchła wojna. W pośpiechu niszczono prototypy, by nie wpadły w ręce wroga, a 1 egzemplarz rozłożono na części i ukryto wraz z dokumentacją techniczną. Dzięki temu po wojnie gdy zapotrzebowanie na prosty i tani samochód było ogromne, prace nad wersją produkcyjną trwały w najlepsze. W porównaniu do prototypu, auto zyskało inną stylistykę (choć bryła nadwozia pozostałą zachowana), zdecydowano się na jednostkę chłodzoną powietrzem o 1 KM mocniejszą od tej w prototypie oraz zastosowano elektrycznie sterowany rozrusznik. W wyposażeniu były wycieraczki oraz kilka wskaźników. Z kolei okna w drzwiach były uchylane, żeby zaoszczędzić „ciężkiego” mechanizmu opuszczania.

Zrezygnowano ze stosowania aluminium z uwagi na jego wysoką cenę po wojnie. Z kolei dach był z płótna, które można było zwinąć. Zamiast klasycznych foteli zastosowano ławkę, składającą się z konstrukcji rurowej na której rozpięto materiał. Nazwa 2CV pochodziła od klasy podatkowej we Francji. Samochód początkowo okrzyknięto jako najbrzydsze auto na świecie, jednak bardzo szybko lud przekonał się do wielu zalet, jakie miał Citroën. Był to ówcześnie najtańszy samochód na francuskim rynku.

W kolejnych latach produkcji wprowadzano kolejne udogodnienia: 1954 r. – oświetlenie prędkościomierza, 1955 r. – silnik 425 cm3 o mocy 12,5 KM, 1957 r. – wprowadzenie ogrzewania i nowa konstrukcja tylne klapy, 1958 r. – po raz pierwszy pojawia się odmiana z trzecią boczną szybą (AZL3), seryjnie montowana jest dopiero od 1966 r., 1960 r. – rezygnacja z podstawowego silnika oraz modernizacja przedniej części nadwozia, 1962 r. – moc jednostki wzrasta do 14 KM, by po roku zdobyć kolejne 2 KM oraz zastąpić dynamiczne sterowanie wycieraczką, elektrycznym silniczkiem, 1966 r. pojawia się większy 600cm3 silnik o mocy 21 KM, który w późniejszym czasie jest wzmacniany do 25, 28 i 29 KM, 1971 r. – „prymitywna ławka” zastąpiona zostaje osobnymi siedzeniami, a rok później pojawiają się 3-punktowe pasy bezpieczeństwa, 1975 r. – pojawiają się wersje z prostokątnymi reflektorami, a atrapa chłodnicy jest teraz z plastiku, 1982 r. – na przedniej osi pojawiły się hamulce tarczowe, 1986 r. – silnik zostaje przystosowany do pracy na benzynie bezołowiowej.

Po drodze powstało również wiele odmian Citroëna 2CV. W 1967 roku powstała Dyane, bazowała na niej konstrukcyjnie, lecz oferowała nieco więcej, jednak ku zaskoczeniu kierownictwa, auto nie odniosło zakładanego sukcesu. W 1958 roku pojawiła się odmiana Sahara, która napędzana była 2 silnikami 425 cm3, po jednym na każdą oś. Rok po debiucie Dyane, powstało Mehari – lekki kabriolet z nadwoziem z tworzyw sztucznych używany głównie przez żandarmerię oraz przez plażowiczów. Z kolei 1973 rok przyniósł jeszcze bardziej uproszczoną wersję „kaczki” o innym nadwoziu – FAF, który przeznaczony był na rynek afrykański. Jeszcze na początku kariery 2CV pojawiła się także odmiana towarowa Fourgonnette ze zmienionym nadwoziem od słupka B.

Citroën 2CV posiadał zsynchronizowaną skrzynią 4-biegową oraz napęd na przednie koła. Jego produkcja dobiegła końca w 1990 roku, a przez 42 lata produkcji, na świat wyjechało blisko 4 mln egzemplarzy.

Citroen 2CV - generacje

Citroen 2CV (1948&nbsp-&nbsp1990)

Citroen 2CV (1948 - 1990)

Citroen 2CV - powiązane artykuły

10 klasyków, które wyprzedziły Golfa

10 klasyków, które wyprzedziły Golfa

W każdym z prezentowanych samochodów można doszukać się prekursora Golfa. Jak widać, Volkswagen miał się czym inspirować, gdy projektował swój kompakt.

Klasyki, które skradły serca fanów motoryzacji

Klasyki, które skradły serca fanów motoryzacji

Jak to się dzieje, że wśród aut klasycznych jest spora grupa aut, które wszyscy lubią, choć trudno znaleźć w nich jakieś cechy wspólne? Przedstawiamy siedem samochodów, które miłośnicy oldtimerów chcieliby mieć w swoich garażach – najchętniej wszystkie razem!

10 najdłużej oferowanych aut w historii. Lider ma 2,5 raza dłuższy staż niż Maluch!

10 najdłużej oferowanych aut w historii. Lider ma 2,5 raza dłuższy staż niż Maluch!

Fiat 500 to najstarsze auto obecnie dostępne w Polsce. I choć debiutowało aż 15 lat temu, to nie miało najmniejszych szans, żeby trafić do naszego Top 10 najdłużej oferowanych samochodów w historii Europy. Nawet VW Garbus zajął dopiero 9. miejsce!

Od A jak Alfa Romeo do V jak Volvo – tak wyglądały auta znanych marek 60 lat temu

Od A jak Alfa Romeo do V jak Volvo – tak wyglądały auta znanych marek 60 lat temu

Jakimi samochodami jeździli Europejczycy w latach 60. XX w.? My, Polacy, wiadomo, Syrenkami, Warszawami, potem pierwszymi "dużymi Fiatami". Z zagranicy, tej po wschodniej stronie żelaznej kurtyny, docierały do nas Trabanty, Wartburgi, Skody, Wołgi i Moskwicze. Ale Europa Zachodnia żyła całkiem inną motoryzacją.

Osiem kultowych klasyków, które nie są warte swojej ceny. Czy tyle byście za nie zapłacili?

Osiem kultowych klasyków, które nie są warte swojej ceny. Czy tyle byście za nie zapłacili?

Ten tytuł to prowokacja! Samochód jest wart tyle, ile ktoś jest gotów za niego zapłacić – to oczywiste. Tyle tylko, że ceny niektórych aut uchodzących za kultowe osiągnęły poziom totalnego oderwania od tego, co rzeczywiście one w zamian oferują – z wyjątkiem... sentymentu, który dla wielu nabywców wart jest majątek.

Trabant kontra Citroen 2CV - czyli plastik kontra elastik

Trabant kontra Citroen 2CV - czyli plastik kontra elastik

Gdy dobrze się nad tym zastanowić to wbrew zewnętrznym różnicom Trabant i Citroën mają ze sobą wiele wspólnego, i nie chodzi tylko o kolory nadwozi naszych zdjęciowych aut.

Citroën 2CV, Trabant i BMW 501 –  klasyczne auta w nowoczesnym wydaniu

Citroën 2CV, Trabant i BMW 501 – klasyczne auta w nowoczesnym wydaniu

Citroën 2CV, Trabant i BMW 501 to kolejna trójka samochodów z przeszłości, które naszym zdaniem zasłużyły na drugie życie. Każdy z nich zapisał się czymś wyjątkowym w historii motoryzacji. Mamy pomysł, jak mogłyby wyglądać ich nowe wcielenia.

Citroen 2CV - brzydkie kaczątko

Citroen 2CV - brzydkie kaczątko

Citroen 2CV pomimo swojego wyglądu stał się legendarnym modelem. Citroen zawdzięcza to dyrektorowi generalnemu Pierre'owi Boulangerowi, który zaproponował budowę taniego, popularnego samochodu. Pojazd miał mieścić 4 dorosłe osoby wraz z 50 kg bagażu, a do tego musiał być ekonomiczny i komfortowy. Serię próbną (250 sztuk) wyprodukowano w 1939 r.

Citroen: 70. urodziny 2CV i 50. Mehari

Citroen: 70. urodziny 2CV i 50. Mehari

Na salonie Retromobile (Paryż 7-11 lutego 2018) dwa Citroeny będą świętowały swoje urodziny: kultowy 2CV – 70-lecie, a Mehari – 50-lecie.

Citroën 2CV World Meeting na portugalskiej plaży

Citroën 2CV World Meeting na portugalskiej plaży

Miłośnicy legendarnego Citroëna 2CV co dwa lata spotykają się na wyjątkowych zlotach. Do Portugalii przyjechało 2300 aut z 31 krajów.

Samochody dla ludu - Mini kontra Renault 4 GTL, Volkswagen 1200 L i Citroen 2 CV 6

Samochody dla ludu - Mini kontra Renault 4 GTL, Volkswagen 1200 L i Citroen 2 CV 6

Mini, Renault „czwórka”, Citroën 2CV i VW Garbus są proste w konstrukcji i przystępne cenowo. Niegdyś zmotoryzowały niejedną nację, jednak im dłużej i wierniej służyły, tym mniej uwagi poświęcali im właściciele. Zebranie tego kwartetu dziś w takim stanie wcale nie było łatwe...

Citroen 2CV - symbol życiowego luzu

Citroen 2CV - symbol życiowego luzu

Pierwotnie Citroen 2CV miał być pojazdem odpowiadającym na potrzeby francuskiej prowincji. Później jednak status auta ewoluował. Dziś to lifestylowy pojazd

Citroёn 2CV – tych aut nigdzie nie kupisz

Citroёn 2CV – tych aut nigdzie nie kupisz

Na 21. Światowy Zlot Miłośników Citroëna 2CV w Toruniu z prawie 30 krajów dojechało ponad 2,5 tys. aut. Wybraliśmy najbardziej oryginalne egzemplarze, które nie powstały w fabryce.

21. Światowy Zlot Citroëna 2CV na Bulwarze Filadelfijskim (galeria)

21. Światowy Zlot Citroëna 2CV na Bulwarze Filadelfijskim (galeria)

Punktem kulminacyjnym 21. Światowego Zlotu Miłośników Citroëna 2CV w Toruniu był przejazd ulicami miasta i parada na Bulwarze Filadelfijskim, której towarzyszyło duże zainteresowanie mieszkańców.

21. Światowy Zlot Miłośników Citroëna 2CV w Toruniu

21. Światowy Zlot Miłośników Citroëna 2CV w Toruniu

W Toruniu trwa 21. Światowy Zlot Miłośników Citroëna 2CV. Odwiedziliśmy teren zlotowy i niebawem przekażemy pełniejszą relację, na razie chcemy zaprezentować pierwsze zdjęcia.

Citroën 2CV – kaczki przyjadą do Torunia (program, galeria)

Citroën 2CV – kaczki przyjadą do Torunia (program, galeria)

21. Międzynarodowy Zlot Miłośników Citroëna 2CV będzie jedną z największych imprez motoryzacyjnych w historii Torunia i Automobilklubu Toruńskiego. Do dyspozycji uczestników przygotowano 120 ha powierzchni trawiastej oraz 10 ha betonowej. Będzie to pierwszy tak prestiżowy zlot samochodowy w Polsce.

Citroёn 2CV - cztery koła pod parasolem

Citroёn 2CV - cztery koła pod parasolem

Ten samochód od początku kariery wykraczał poza wszelkie utarte ramy. Pewnie dlatego był chętnie kupowany zarówno przez studentów, jak i nauczycieli, jeździli nim ekolodzy oraz przedsiębiorcy, a wśród użytkowników nie zabrakło rolników i oczywiście dzieci kwiatów.

Pierwszy test Citroena C4 Cactus. Czy przypomina legedarne 2 CV?

Pierwszy test Citroena C4 Cactus. Czy przypomina legedarne 2 CV?

Citroën, jak żaden inny producent na świecie, ma odwagę zaproponować samochód, który niełatwo można sklasyfikować. Jednak czy samo bycie innym daje gwarancję powodzenia? Sprawdzamy jak jeździ nowy Citroen C4 Cactus, aby było ciekawiej powrównujemy go z legendarnym modelem 2 CV

7 samochodów marzeń sprzed lat

7 samochodów marzeń sprzed lat

W czasach naszego dzieciństwa Polonez czy VW Golf wzbudzały nieskrywany zachwyt. Samochody były tak absurdalnie drogie, że na takie „fury” mogli sobie pozwolić nieliczni. Okazuje się, że dziś te pojazdy stały się wcale nie tak drogimi youngtimerami. Może więc warto spełnić marzenia sprzed lat?

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech