Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Citroen DS

Citroen DS

Citroen DS

Citroën DS jest tak francuski jak wieża Eifla czy bagietka. Auto które miało być następcą dla nowoczesnego i przełomowego modelu Traction Avant, swoje początki ma już w latach 30. XX wieku. Jego rozwój przerwała jednak wojna, a późniejsza praca nad 2CV zepchnęły projektowanie nowego modelu klasy średniej na dalszy plan.

Jego debiut odbył się w 1955 roku na tragach motoryzacyjnych w Paryżu, gdzie zdobył uwagę wszystkich odwiedzających. Jeden z dziennikarzy powiedział nawet, iż to nie DS jest „autem jutra”, ale to jego konkurenci są zacofani. Przez opływową linię i bardzo elegancki i wyniosły styl, zdobył przydomek „bogini” (w rzeczywistości za sprawą takiego a nie innego przydomku stoi pewna zależność językowa - w języku francuskim, bogini to „déesse”, co wymawia się niemal identycznie jak DS). Zamówienia na DS-a wpływały już w momencie debiutu, a przez cały okres produkcji powstało blisko 1,5 mln egzemplarzy.

Początkowy zachwyt szybko został ostudzony przez problemy techniczne DS-a. Nowatorskie zawieszenie hydropneumatyczne (którym zainteresował się nawet Rolls-Royce, a do historii przeszedł film na którym Citroën prezentuje cały kordon DS-ów zdolnych jechać bez jednego tylnego koła) miało problemy ze szczelnością – stosowany płyn LHV rozpuszczał gumowe uszczelki instalacji. Poza tym szwankował układ hamulcowy, elektronika, plastiki wewnątrz były bardzo podatne na gorąc, a blacha była bardzo podatna na korozję.

Na szczęście Citroën przejął się swoimi błędami i bardzo szybko je wyeliminował. Auto miało dach z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem szklanym, natomiast maska była ówcześnie największym elementem samochodowym wykonanym z aluminium. Wewnątrz po raz pierwszy zastosowano deskę rozdzielczą z plastiku. Poza nowatorskim zawieszeniem, Citroën DS posiadał hydrauliczny układ hamulcowy (z charakterystycznym pedałem oraz nietypowym sposobem działania), hydraulicznie sterowane sprzęgło oraz hydrauliczne wspomaganie kierownicy.

Duże nagromadzenie nowatorskich rozwiązań sprzyjało pojawianiu się usterek, dlatego Citroën zdecydował się wypuścić zubożoną o wszystkie nowinki (poza zawieszeniem) wersję ID (od 1957 r.), która oprócz tego miała słabsze jednostki (62 KM) oraz gorsze wyposażenie. Obok 4-drzwiowego sedana, w 1958 roku wprowadzono 5-drzwiowe kombi Break, który mieścił nawet do 7 osób, a w latach 1958-1973, zakład Henri Chapron stworzył ok. 2000 sztuk wersji bez dachu.

W 1962 roku dokonano pierwszych zmian – zmieniono nieco przednią partię, a także udoskonalono wentylację. 2 lata później zaprezentowano topową odmianę Pallas z bogatszym wyposażeniem. W 1967 roku po raz kolejny odświeżono nadwozie DS-a, tym razem w większym stopniu niż poprzednio. Okrągłe, wystające reflektory zostały schowane pod kloszem, a dodatkowo wewnętrzne światła zyskały funkcję „doświetlania” zakrętów za dopłatą (w standardzie występowały w wersji Pallas). Światła te były połączone z kierownicą mechanicznie, co powodowało ich wychylenie w razie skrętu kierownicą.

Początkowo pod maską „zasiadał” 4-cylindrowy silnik o pojemności 1.9 litra i mocy 70 KM. Potem jego moc wzrosła do 83 KM. Kolejną modernizacją było zwiększenie pojemności skokowej do 2 litrów, w związku z czym jednostka osiągała 90 lub 98 KM. Większe silniki 2.1 oraz 2.3 generowały kolejno 103 i 110 KM. Ostatnie 2 jednostki doczekały się, jako jedne z pierwszych, elektronicznego wtrysku paliwa Bosch. Z tym udogodnieniem dysponowały mocą odpowiednio 125 i 130 KM. Ta ostatnia wersja osiągała nawet 188 km/h.

Moc kierowana była na przednie koła za pomocą 4- lub 5-biegowej skrzyni manualnej, 4-stopniowej półautomatycznej lub 3-stopniowej automatycznej. W 1975 roku zakończono produkcję Citroëna DS, a jej następcą został model CX.

Citroen DS - generacje

Citroen DS (1955&nbsp-&nbsp1975)

Citroen DS (1955 - 1975)

Citroen DS - powiązane artykuły

W PRL-u marzył o nich każdy. Auta z Zachodu, przy których bladły Polonezy, Warszawy i duże Fiaty

W PRL-u marzył o nich każdy. Auta z Zachodu, przy których bladły Polonezy, Warszawy i duże Fiaty

W PRL wszystko z szeroko pojętego Zachodu było marzeniem. Miałeś prospekt Toyoty – byłeś królem liceum. Miałeś Toyotę – byłeś królem życia. Auta, którymi na Zachodzie jeździły miliony ludzi, w Polsce trafiały jedynie do najzamożniejszych. Oto dziewięć z nich.

Auto sprzed 90 lat szybsze niż BMW i4? Klasyki o współczesnych osiągach i rozwiązaniach

Auto sprzed 90 lat szybsze niż BMW i4? Klasyki o współczesnych osiągach i rozwiązaniach

Czytając te dane, z pewnością przeszedłbyś nad nimi do porządku dziennego. Bo to nic nadzwyczajnego – standard 2022 r. Tyle że to wcale nie są współczesne auta. Jedno z nich ma prawie 90 lat! Oto seryjne samochody, które wyprzedzały epokę – a nawet kilka epok.

W latach 50. XX w. zdobyły status prawdziwych ikon motoryzacji. Poznajcie 20 najpiękniejszych aut tamtego okresu

W latach 50. XX w. zdobyły status prawdziwych ikon motoryzacji. Poznajcie 20 najpiękniejszych aut tamtego okresu

Lata 50. XX w. to najciekawszy i najpiękniejszy okres w dziejach motoryzacji. Powstawały wtedy modele do dziś uznawane za stylistyczne perełki, cenione przez kolekcjonerów, będące ozdobą każdej aukcji, zlotu czy konkursu elegancji.

Auta, które zostały hitami sprzedaży. To nie było takie oczywiste

Auta, które zostały hitami sprzedaży. To nie było takie oczywiste

Pierwsze generacje Nissana Juke’a i Fiata Multipli odniosły sukces pomimo kontrowersyjnego wyglądu. Poznaj najbardziej ekstrawaganckie samochody, które podbiły rynek.

Najodważniejsze samochody w historii. Czy warto było aż tak ryzykować? Sprawdzamy

Najodważniejsze samochody w historii. Czy warto było aż tak ryzykować? Sprawdzamy

Wprowadzenie nowego samochodu to zawsze ryzyko. Czasem firmy ryzykują jeszcze bardziej, pokazując coś naprawdę śmiałego. Komu kontrowersyjny design przyniósł sukces, a komu porażkę? Jak potoczyły się losy najodważniejszych aut w historii?

Od A jak Alfa Romeo do V jak Volvo – tak wyglądały auta znanych marek 60 lat temu

Od A jak Alfa Romeo do V jak Volvo – tak wyglądały auta znanych marek 60 lat temu

Jakimi samochodami jeździli Europejczycy w latach 60. XX w.? My, Polacy, wiadomo, Syrenkami, Warszawami, potem pierwszymi "dużymi Fiatami". Z zagranicy, tej po wschodniej stronie żelaznej kurtyny, docierały do nas Trabanty, Wartburgi, Skody, Wołgi i Moskwicze. Ale Europa Zachodnia żyła całkiem inną motoryzacją.

Rzeczywiste spalanie 100 klasyków. Czy któryś pali więcej niż 20 l/100 km?

Rzeczywiste spalanie 100 klasyków. Czy któryś pali więcej niż 20 l/100 km?

Jakie zużycie paliwa mają klasyczne samochody? Czy jest to znacząco więcej w porównaniu z nowoczesnymi modelami, a może wręcz przeciwnie – zadowalają się mniejszą ilością paliwa niż dzisiejsze cięższe i naszpikowane elektroniką pojazdy. Test zabytkowych modeli pokazuje, jakie jest ich rzeczywiste zapotrzebowanie na paliwo.

BMW Z1, Citroen DS i Volvo P1800 – kultowe klasyki w nowym wydaniu

BMW Z1, Citroen DS i Volvo P1800 – kultowe klasyki w nowym wydaniu

Oto trzy modele, które naszym zdaniem zasłużyły na odrodzenie, bo w swoich czasach były samochodami wyjątkowymi. Tak sobie wyobrażamy BMW Z1, Citroena DS-a i Volvo P1800 w nowej formie, nawiązującej stylistycznie do słynnego protoplasty i z nowymi rozwiązaniami technicznymi.

Projekt Citroen DS E Pallas – chcemy nowej „bogini”!

Projekt Citroen DS E Pallas – chcemy nowej „bogini”!

A gdyby tak wskrzesić legendarny francuski model, wzorzec komfortu i prawdziwą awangardę stylu i techniki swoich czasów? Pochodzący w Korei designer samochodowy Sang Won Lee przedstawił swoją wizję modelu DS Pallas jako hołd dla „boskiego” Citroena.

Citroen DS 20 -  urzeka do dziś

Citroen DS 20 - urzeka do dziś

DS, czyli bogini - dlaczego? To gra słów: odczytanie nazwy „DS” (po francusku la Deesse) oznacza właśnie: „bogini”. W filmie „Fantomas wraca” DS przeistaczał się z samochodu w... samolot. To działało na wyobraźnię

Citroen DS Break - klasyk, który wyprzedził epokę

Citroen DS Break - klasyk, który wyprzedził epokę

W pierwszym momencie rozwiązania zastosowane w Citroënie DS mogą przerażać. Wiadomo jednak, że w niemal każdym szaleństwie jest coś, co potrafi zachwycać. Tak jest również z tym modelem, bo jego konstrukcja, komfort jazdy i praktyczność sprawiły, że stał się ponadczasowym samochodem

Citroëny C5 Tourer i DS - koniec ekstrawagancji

Citroëny C5 Tourer i DS - koniec ekstrawagancji

We Francji kończy się pewna epoka: z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Citroën z hydropneumatycznym zawieszeniem. Mówimy: „au revoir”.

Salon Retromobile 2016 - wyjątkowe modele DS i SM

Salon Retromobile 2016 - wyjątkowe modele DS i SM

DS 20 PALLAS, SM OR czy DS Coupé Bossaert GT 19… te niezwykłe samochody będzie można zobaczyć na stoisku marki DS na Salonie Rétromobile, który odbędzie się w dniach 3 ‑ 7 lutego br. w Paryżu

DS w limitowanej serii „1955”

DS w limitowanej serii „1955”

Z okazji 60-lecia kultowego modelu Marka DS wprowadza na rynek limitowaną, numerowaną serię „1955”, która będzie dostępna także w Polsce.

Limitowana edycja DS

Limitowana edycja DS

Z okazji 60-lecia kultowego modelu DS marka zorganizowała specjalne wydarzenie - DS WEEK. Wprowadzi do oferty również serię limitowaną „1955” wyrażającą wyjątkowy know-how wyrafinowanie stylistyczne i zaawansowane technologie DS.

Redakcja poleca
Citroen DS - piękna pokraka

Citroen DS - piękna pokraka

Citroen DS to ikona stylu, przełom w technologii i hit sprzedaży w jednym. Duma francuskiego producenta z tego auta jest tak wielka, że na jego cześć nazwano odrębną markę zajmującą się segmentem Premium.

Citroën z marką DS wkracza do Europy

Citroën z marką DS wkracza do Europy

Od październikowego salonu samochodowego w Paryżu marka DS zacznie funkcjonować na europejskim kontynencie.

Citroën Divine DS – wizja przyszłości

Citroën Divine DS – wizja przyszłości

Sprzedaż ponad 500 tys. samochodów w okresie 4 lat, sprawił, że w 2014 roku DS stała się odrębną marką. Jej najnowsze dzieło to zaprojektowany i stworzony we Francji prototyp Divine DS, który zostanie zaprezentowany podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Paryżu.

Sensacyjny Citroen DS

Sensacyjny Citroen DS

Wszystko wskazuje na to, iż już wkrótce francuski producent będzie produkował i sprzedawał samochody luksusowe pod marką DS. Dzisiaj prezentujemy jedną z wizualizacji kolejnego nowego modelu.

Citroen DS Wild Rubis: w teren z klasą i szykiem!

Citroen DS Wild Rubis: w teren z klasą i szykiem!

Ten, kto myślał, że linia DS jest już w całości zapełniona, mylił się. Po średnio udanym C-Crosserze Francuzi jeszcze raz przemyśleli sprawę i zdecydowali się na zbudowanie SUV-a z napędem hybrydowym modelu DS Wild Rubis
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test