Już po raz 21. nasi specjalni wysłannicy – tajemniczy klienci – rozjechali się po Polsce, aby sprawdzić jakość obsługi w autoryzowanych salonach dilerów samochodowych. To największe w Polsce badanie tego typu, przeprowadzamy je od 2004 r. Tym razem odwiedziliśmy i oceniliśmy 321 salonów 24 marek – 16 popularnych i 8 premium. Zasady naszego testu są co roku podobne, możemy więc porównywać wyniki z różnych lat i obserwować, jak zmieniało się na przestrzeni lat podejście do klientów, którzy zamierali kupić nowe auto.
Nowy Opel Grandland przyłapany w bramie Fabryki Norblina w Warszawie przy ulicy Żelaznej. Co tam robił? Prezentował się. Dodajmy – znakomicie.
Opel zaprezentował trzecią generację Frontery wiosną tego roku. Teraz przyszedł czas na polską premierę i ogłoszenie cen nowego SUV-a. Do wyboru będą odmiana hybrydowa i elektryczna.
Renault poszerza gamę dostawczych Masterów z napędem spalinowym o wersję elektryczną. Master E-Tech oferowany jest z dwoma rodzajami akumulatorów o pojemności 40 lub 87 kWh. Zasilają one silniki elektryczne o mocy 96 lub 105 kW (130/142 KM). Silniki mają wysoki moment obrotowy – 300 Nm. Zasięg (wg WLTP) w modelu z baterią o pojemności 40 kWh wynosi 200 km, a z baterią 87 kWh – 460 km.
Do Polski dotarły trzy egzemplarze nowego Audi e-tron GT. Miałem okazję obejrzeć je podczas pierwszego pokazu w Warszawie i jestem pod wrażeniem osiągów, jakie oferuje najnowszy elektryk Audi.
Powstawały, gdy księgowi nie mieli aż tak silnego wpływu na to, jak projektowane są samochody. Pierwsza generacja Lexusa LS miała być pokazem możliwości nowopowstałej marki. Za to BMW serii 7 E38 i Mercedes klasy S W140 były klasycznym wyrazem rywalizacji dwóch niemieckich gigantów. Dziś te topowe limuzyny można kupić za nieporównywalnie mniejsze pieniądze niż w chwili ich debiutu, choć już od lat ceny niektórych wersji i zadbanych egzemplarzy dynamicznie rosną. Która z wymienionych klasycznych limuzyn jest najlepszym wyborem?
Zamek Topacz pod Wrocławiem to miejsce, gdzie już po raz 11. spotkali się miłośnicy zabytkowej motoryzacji. Impreza nazywa się MotoClassic Wrocław i jest jedną z największych w kraju – w tym roku w weekend 24-25 sierpnia można było podziwiać ponad 600 klasycznych pojazdów – najstarsze pochodziły z końca XIX wieku.
Przez pięć dni od środy do niedzieli (14-18 sierpnia) Toruniem zawładnęły zabytkowe Citroeny. Wszystko za sprawą światowego zlotu klubów Citroena. Do grodu Kopernika zjechało około tysiąca załóg – to rekord w dotychczasowych zlotach. Kulminacyjnym punktem była parada Citroenów na Bulwarze Filadelfijskim oraz konkurs elegancji, w którym załogi występowały w strojach z epoki, z jakiej pochodzi ich auto.
Oto duże kombi z lekką, dynamiczną linią karoserii, dobrymi napędami i bogatym wyposażeniem – testujemy Skodę Superb Combi czwartej generacji z hybrydowym napędem.
Kiedy powiedziałem, że jeżdżę autem z silnikiem 2-litrowym, które do "setki" przyspiesza w 3,5 sekundy, padło pytanie, czy to bolid Formuły1. Odpowiedziałem, że nie, choć część rozwiązań ma przeniesionych właśnie z F1. Po czym dodałem, że to SUV.
Z wielką pompą, w olbrzymim hangarze na lotnisku w Babicach pod Warszawą zaprezentowano nowego Nissana Qashqaia. Mówiąc dokładniej, bardzo odświeżonego. Japoński crossover ma teraz nowy przód i reflektory LED, nowe tylne lampy, obręcze kół, a także nowe materiały we wnętrzu. Qashqai został wzbogacony pod względem zastosowanych technologii – ma wbudowane usługi Google oraz udoskonalony system kamer 360 st.
Kupujesz Mercedesa i chcesz się wyróżnić kolorem lakieru, wyposażeniem wnętrza czy indywidualnymi dodatkami? Nie ma problemu, po to stworzono program Manufaktur.
Podjeżdżasz elektrykiem do punktu ładowania, a tam długa instrukcja, jak i gdzie musisz się zalogować, aby skorzystać z prądu, a potem zapłacić za "tankowanie". W najlepszym przypadku ta "biurokracja" zajmie ci kilka minut, w najgorszym – kilkanaście. Nie można prościej? Można. Np. Mercedes wprowadził specjalną kartę, która zapewnia dostęp do stacji ładowania różnych operatorów bez potrzeby rejestracji oraz umożliwia comiesięczne zbiorcze rozliczenie.
Na torze w Modlinie Mercedes przedstawił pięć modeli samochodów. Nie byłoby w tym nic sensacyjnego, gdyby nie to, że były to pojazdy, których jeszcze nie ma w salonach. Dwa z nich: nowa Klasa G i Mercedes-Maybach EQS SUV to modele produkcyjne, które pojawią się w sprzedaży za kilka miesięcy. Pozostałe — Vision EQXX, Vision One-Eleven, Concept CLA — to modele studyjne pokazujące stylistykę i rozwiązania techniczne elektryków przyszłości. Określenie "fascynujące" nie jest tu na wyrost. Wiem, co mówię, bo kilkoma z nich miałem okazję jeździć.
Miejsce prezentacji było symboliczne – na dachu budynku Lingotto – dawnej fabryki Fiata, gdzie znajdował się tor do jazd próbnych. Teraz budynek jest zrewitalizowany i przekształcony w centrum handlowo-konferencyjne, ale fragment toru z wyprofilowanym zakrętem pozostał i przypomina o dawnej świetności Fiata i kultowych modelach, które tu były testowane.
W salonach Dacii pojawia się nowy model Dustera – trzeciej generacji, zbudowany na nowej platformie, z dużymi zmianami karoserii, wnętrza oraz napędów. Do jazd testowych wybrałem wersję najbardziej popularną wśród klientów decydujących się na to auto – z litrowym 100-konnym silnikiem spalinowym i fabryczną instalacją LPG. Popularność nie była jedynym powodem – od 3,5 roku jeżdżę Dacią Duster z takim właśnie napędem, chciałem więc porównać nowy model ze starym. Mój Duster to pojazd z grudnia 2020 r., drugiej generacji sprzed liftingu.
Zabrzmi to obrazoburczo: modele Ferrari z późnych lat 60. i wczesnych 70. były brzydkie. Chodzi o modele 330 GT, 365 GT, 275 GTB. Doszło do tego, że dystrybutorzy Ferrari, szczególnie w USA, obawiali się, że będą to modele niesprzedawalne.
Na polskim rynku pojawił się kolejny elektryczny dostawczak o dmc 3500 kg. To chiński Maxus e-Deliver 7.
Gdy ostatnio spotkałem Tadeusza właśnie wrócił ze Stuttgartu. – Zawiozłem Gullwinga na przegląd – oznajmił. W połowie czerwca startuję w Mille Miglia. To będzie już szósty raz…
Skoda nie wychodzi z uderzenia i proponuje kolejną odmianę flagowego modelu Superb. Po wersji Combi, zaprezentowanej w marcu br., teraz czeska marka pokazała liftbacka. Podczas pierwszych jazd nowym modelem mogłem się przez chwilę poczuć jak… agent 007, czyli James Bond, ponieważ na miejsce prezentacji wybrano hotel Pupp w Karlowych Varach – ten sam, gdzie kręcono sceny filmu "Casino Rayale".
Renault Master czwartej generacji pojawi się w polskich salonach we wrześniu, ale już teraz firma udostępniła swój flagowy dostawczak do jazd testowych. Miałem okazję sprawdzić, jak się prowadzi wersja z najmocniejszym silnikiem Diesla o mocy 170 KM oraz odmiana elektryczna z baterią o pojemności 87 kWh zapewniająca zasięg 460 km.
Ile może kosztować luksusowy kamper? Więcej niż wygodny 100-metrowy apartament w dobrej dzielnicy? Podczas Warsaw Caravaning Festival przekonałem się, że jest to możliwe. Znalazłem trzy oferty pojazdów turystycznych, których ceny przekraczały 2 mln zł, a w jednym przypadku nawet 3 mln zł.