Ocena, jaką uzyskuje dana marka w Wielkim Teście Salonów, jest średnią z ocen uzyskanych przez wszystkie sprawdzone salony danej marki. Oceny podajemy w procentach, ponieważ liczba sprawdzonych salonów jest różna. Co roku sprawdzamy losowo 30 proc. salonów danej marki, nie mniej jednak niż 10. W tym roku liczba sprawdzonych salonów wynosiła od 10 (np. Citroen, Cupra, Fiat, Mazda) do 20 i więcej (Dacia, Renault, Skoda, Toyota, Volkswagen).
Wyniki tegorocznego Wielkiego Testu Salonów wskazują (coraz kolejny zresztą), że polska sieć samochodowych salonów dilerskich jest bardzo dobrze zorganizowana. Dotyczy to praktycznie wszystkich 16 zbadanych w tym roku marek. Polskie salony można uznać za najlepsze w Europie. Są nowoczesne pod względem architektonicznym, estetyczne – jednorodne w stylu w obrębie danej marki, dobrze przygotowane do obsługi klientów, samochody są łatwo dostępne i dobrze wyeksponowane, przed salonami są parkingi dla klientów, nie ma barier architektonicznych utrudniających dostęp niepełnosprawnym.
Te komplementy nie są na wyrost – potwierdzają je wyniki WTS 2024. Cztery marki uzyskały w kategorii "Organizacja salonu: cenę maksymalną – 100 proc. Warto je wymienić: Dacia, Citroen, Fiat i Nissan (szczegółowe dane w tabeli na końcu tekstu). Dziewięć marek uzyskało ocenę powyżej 95 proc., a pozostałe trzy – powyżej 90 proc. Średnia dla 16 marek popularnych wyniosła 97,9 proc. Wszystkim należą się gratulacje!
Wielki Test Salonów 2024 – obsługa klienta. Najlepsza Dacia
Druga kategoria "Obsługa klienta" ma największy wpływ na ocenę końcową salonu, a tym samym marki, którą reprezentuje. Na tę kategorię składa się pięć podkategorii szczegółowo ocenianych podczas wizyty tajemniczych klientów w salonach (przyjęcie klienta, badanie jego potrzeb, prezentacja pojazdu, negocjacje i zakończenie wizyty).
Wyniki tegorocznego WTS wskazują, że sprzedawcy w salonach są dobrze przygotowani zarówno do merytorycznej rozmowy z klientem, jak i do prezentacji aut oraz ofert. W kategorii "Obsługa klienta" średnia dla wszystkich 16. marek wyniosła 79,6 proc. Najwyżej oceniona została Dacia – 90,5 proc. Gratulacje! Sześć marek uzyskało oceny powyżej 80 proc. Także sześć marek zdobyło oceny powyżej 70 proc. Trzy marki uzyskały w tej kategorii średnią między 60-70 proc.
Warto też podkreślić, że sprzedawcy w salonach są znakomicie przygotowani do badania potrzeb klientów oraz do prezentacji pojazdów i oferty. Średnia w podkategorii "Badanie potrzeb" dla 16. marek wyniosła 86,9 proc., a w przypadku "Prezentacji pojazdu i oferty" – 82,8 proc. Badanie potrzeb klientów najbardziej profesjonalnie przeprowadzają sprzedawcy w salonach Opla – średnia ocena 97 proc. Oceny powyżej 90 proc. uzyskało w tej podkategorii 6 marek, tyle samo zdobyło oceny powyżej 80 proc.
Jeśli idzie o prezentację pojazdu, to najlepsi są w tym sprzedawcy Mazdy – średnia 90,4 proc. Oceny powyżej 80 proc. Uzyskali sprzedawcy 9. marek, w pozostałych 6. markach oceny były powyżej 70 proc. Średnia dla wszystkich – 82,8 proc. Tu gratulacje należą się wszystkim badanym markom.
WielkiTestSalonow 2024 LogoŹródło: Auto Świat
Wielki Test Salonów 2024 – jazda testowa. Najlepsza Cupra
Trzecia kategoria ocen to "Jazda testowa". Tu odnotowywaliśmy największe zmiany w historii naszych salonowych Testów. W pierwszych latach (WTS przeprowadzamy od 2004 r.) mówiąc szczerze – było kiepsko, a oceny rzadko kiedy przekraczały 50 proc. (Na 100 możliwych). Dilerzy nie rozumieli, że jazda testowa wybranym autem to nie fanaberia klienta, tylko ważna część zdobywania informacji o nim. W salonach brakowało aut testowych, sprzedawcy sami nie proponowali przejażdżki, trzeba się było o nią upominać. Pamiętam przypadek sprzed kilkunastu lat, kiedy sprzedawca zapytany o możliwość jazdy testowej odparł, że teraz jest ona niemożliwa, bo testowym autem jeździ… żona dilera. Teraz sytuacja jest zupełnie inna – przed salonami czeka cała flotylla aut testowych, sprzedawcy w czasie rozmowy z klientem sami proponują przejażdżkę.
W tegorocznym WTS w kategorii "Jazda testowa" najwyżej oceniona została Cupra – średnia ocena 97,9 proc. Siedem marek uzyskało ocenę powyżej 90 proc., a osiem powyżej 80 proc. Tylko jedna marka nieznacznie spadła poniżej, uzyskując 79,7 proc. Średnia dla wszystkich zbadanych 16 marek to 89,5 proc. Wyniki są dobre, ale… powinny być lepsze. I były – chociażby w 2022 r. Wtedy najlepsze marki uzyskały ocenę 99,8 proc., a 10 na zbadanych 17 zdobyło powyżej 90 proc. W ub. roku na 16 zbadanych marek popularnych aż 14 zdobyło w kategorii "Jazda testowa" oceny powyżej 90 proc., w tym dwie powyżej 99 proc. Skoro samochody testowe czekają pod salonami, to widocznie występują jakieś problemy organizacyjne czy logistyczne. Miejmy nadzieję, że dilerzy je rozwiążą z korzyścią dla klientów i dla siebie. Sprawdzimy to w przyszłym roku.
Wielki Test Salonów 2024 – marki popularne. Najlepsze: Dacia, Skoda i Toyota
Która ze sprawdzonych 16. marek popularnych ma najlepszą sieć salonów i wygrała WTS 2024? Najlepsza okazała się Dacia – jej wynik to 91,2 proc. Na drugim miejscu uplasowała się Skoda – 90,5 proc., a na trzecim Toyota – 90,4 proc. Te trzy marki to jedyne w WTS 2024, których wynik spełniania standardów przekracza 90 proc. Gratulacje! Siedem marek zasłużyło na ocenę powyżej 80 proc., pięć – na ocenę powyżej 70 proc., a jedna nieco poniżej tej wartości (68,9 proc.).
W porównaniu z Wielkim testem Salonów 2023 wyniki są słabsze. W ub. roku na zbadanych 16 marek popularnych sześć uzyskało ocenę powyżej 90 proc., a pozostałe 10 – ocenę powyżej 80 proc. (p. szczegóły w tabeli na końcu tekstu).
Wielki Test Salonów 2024 – marki popularne. Wyniki
Miejsce | Marka | Organizacja salonu | Obsługa klienta łącznie | Jazda testowa | Ocena ogólna |
1 | Dacia | 100 proc. | 90.5 proc. | 92,4 proc. | 91,2 proc. |
2 | Skoda | 99,2 proc. | 87,7 proc. | 96,4 proc. | 90,5 proc. |
3 | Toyota | 99,5 proc. | 88,3 proc. | 94,4 proc. | 90,4 proc. |
4 | Renault | 97,6 proc. | 86,0 proc. | 89,8 proc. | 87,5 proc. |
5 | Cupra | 96,0 proc. | 78.7 proc. | 97,9 proc. | 84,0 proc. |
6 | Mazda | 98,0 proc. | 80,1 proc. | 93,6 proc. | 83,9 proc. |
7 | Kia | 98,1 proc. | 78,9 proc. | 93,1 proc. | 83,5 proc. |
8 | Volkswagen | 94,8 proc. | 79,4 proc. | 91,4 proc. | 83,2 proc. |
8 | Opel | 93,6 proc. | 81,0 proc. | 87,9 proc. | 83,2 proc. |
9 | Seat | 99,0 proc. | 81,6 proc. | 83,7 proc. | 82,7 proc. |
10 | Peugeot | 99 proc. | 73,8 proc. | 87,0 proc. | 78,3 proc. |
11 | Citroen | 100 proc. | 73,3 proc. | 82,5 proc. | 75,9 proc. |
12 | Fiat | 100 proc. | 71,0 proc. | 82,7 proc. | 74,6 proc. |
13 | Nissan | 100 proc. | 67,8 proc. | 84,9 proc. | 73,2 proc. |
13 | Hyundai | 97,5 proc. | 68,7 proc. | 79,7 proc. | 73,2 proc. |
14 | Jeep | 92,0 proc. | 63,0 proc. | 81,7 proc. | 68,9 proc. |