Zasady przeprowadzania testu salonów w markach premium są takie same jak w popularnych, jednak oczekiwania klientów są znacznie większe. To zrozumiałe – noblesse oblige, klient ma prawo oczekiwać w salonie marki premium obsługi na poziomie premium. I nie chodzi tylko o kawę czy wygodny fotel, lecz także o najwyższy poziom merytoryczny sprzedawców i perfekcyjny wygląd salonu.
Jeśli idzie o łączną ocenę w kategorii "Obsługa klienta" (składa się na nią pięć podkategorii) to średnia dla ośmiu zbadanych marek wynosi 85,7 proc. – o 6 proc. wyżej niż w przypadku marek popularnych (szczegóły w tabeli na końcu tekstu). Najlepiej wypadł Mercedes – 92,6 proc. Ocenę powyżej 90 proc. zdobył także Lexus. Pięć marek uzyskało ocenę 80 proc. i więcej, a tylko jedna nieznacznie spadła poniżej (79,3 proc.).
Jeśli spojrzymy na szczegółowe wyniki w podkategoriach, to okazuje się, że na najlepsze przyjęcie w salonie mogą liczyć klienci Mini (95,4 proc.) oraz Mercedesa (94,2 proc.).
Badanie potrzeb klientów to mocna strona sprzedawców wszystkich zbadanych marek premium – średnia dla 8 marek to 92,7 proc. Najlepiej wychodzi sprzedawcom w salonach Land Rovera (96,7 proc.). Bardzo dobrze radzą sobie z tym sprzedawcy w salonach Audi i Lexusa (95,8 oraz 95 proc.).
Prezentację pojazdu i oferty najlepiej opanowali sprzedawcy w salonach Mini (96,8 proc.) i Mercedesa (95,3 proc.). Popracować nad sobą muszą natomiast sprzedawcy w salonach BMW i DS (ich ocena to tylko 77 proc.).
Wielki Test Salonów 2024Źródło: Auto Świat
Wielki Test Salonów 2024 – marki premium. Jazda testowa
Wreszcie "Jazda testowa". W tej kategorii klienci salonów marek premium mogą oczekiwać obsługi na najwyższym poziomie, udostępnienia auta, które ich interesuje, wyjaśnień i dodatkowych informacji od sprzedawcy w trakcie przejażdżki. I tak w większości marek jest. Średnia dla wszystkich ośmiu sprawdzonych wynosi 91,7 proc. – to nieco ponad dwa punkty procentowe więcej niż w markach popularnych.
Maksymalną ocenę 100 proc. za jazdę testową zdobyły salony Land Rovera (marka występuje po raz pierwszy w naszym teście). Wysoko ocenione zostały także salony Mercedesa (98,2 proc.) oraz Lexusa (98,1 proc.).
Wielki Test Salonów 2024 – marki premium. Mercedes najlepszy
Wśród ośmiu marek premium, których salony sprawdziliśmy w WTS 2024, najlepszy okazał się Mercedes – ocena ogólna to 94,3 proc. Na drugim miejscu sklasyfikowano salony Lexusa – ocena 94,1 proc. Trzecie miejsce na podium marek premium zajęło Audi – 91,7 proc. Pozostałe pięć marek uzyskało oceny powyżej 80 proc. Średnia dla marek premium to 87,6 proc. – prawie o pięć punktów procentowych więcej niż w przypadku marek popularnych. To bardzo dobry wynik, całej ósemce należą się gratulacje.
Szczegółowe wyniki w tabeli poniżej.
Wielki Test Salonów 2024 – marki premium
Miejsce | Marka | Organizacja salonu | Obsługa klienta łącznie | Jazda testowa | Ocena ogólna |
1 | Mercedes | 99,1 proc. | 92,6 proc. | 98,2 proc. | 94,3 proc. |
2 | Lexus | 95,0 proc. | 92,4 proc. | 98,1 proc. | 94,1 proc. |
3 | Audi | 99,2 proc. | 89,6 proc. | 95,9 proc. | 91,7 proc. |
4 | Mini | 97,0 proc. | 85,7 proc. | 94,0 proc. | 88,0 proc. |
5 | Land Rover | 98,0 proc. | 82,9 proc. | 100 proc. | 87,7 proc. |
6 | Alfa Romeo | 95,0 proc. | 80,0 proc. | 87,1 proc. | 81,8 proc. |
7 | BMW | 96,7 proc. | 81,2 proc. | 79,2 proc. | 81,3 proc. |
8 | DS | 100 proc. | 79,3 proc. | 80,1 proc. | 80,1 proc. |