Lexus NX Overtrail w księżycowym krajobrazie
Kilkusetkilometrowa trasa testowa tylko w części wiodła drogami asfaltowymi, w większości prowadziła drogami szutrowymi i bezdrożami wśród zastygłej lawy. Jak w takim „księżycowym” krajobrazie i trudnych warunkach radził sobie najnowszy model Lexusa? Fakt, że czytacie tę relację świadczy o tym, że auto pokonało lanzarotańskie bezdroża, a kierowca w całości dotarł do mety. Zdjęcia w galerii tylko w części oddają trudy tej wyprawy.
Jak przygotowano luksusowego i dość delikatnie wyglądającego Lexusa NX do poruszania się poza utartymi szlakami? Do tej pory właściciele NX-ów poruszali się nimi „po bożemu” i nie ryzykowali jazdy po wertepach. Ale w ciągu 10 lat od wprowadzenia tego modelu do sprzedaży stał się on najbardziej popularnym Lexusem w Europie (sprzedano tu 250 tys. szt., a na całym świecie ok. 1,5 mln), więc firma zdecydowała o poszerzeniu gamy, aby posiadacze NX-ów nie musieli zazdrościć właścicielom większych i dzielnych terenowo RX-ów.
Lexus NX Overtrail: podniesione zawieszenie, opony AT, tryb jazdy Trail
Pierwsza zmiana mająca poprawić własności terenowe to podniesione o 15 mm zawieszenie. W Overtrailu prześwit wynosi 20 cm. Jak na auto osobowe to dużo, pozwala na bezproblemowe pokonanie małych i średnich wybojów i kamieni na trasie – trzeba tylko pamiętać, aby nie brać między koła dużych kamieni czy skał wystających z podłoża, gdyż można wtedy uszkodzić najniżej położone elementy zawieszenia lub miskę olejową.
Bezpieczna jazda w terenie wymaga specjalnych opon – dla Lexusa NX Overtrail zaprojektowano 18-calowe felgi aluminiowe, na które zakładane są opony typu AT (All Terrain, czyli takie, które radzą sobie w terenie i zapewniają dobre prowadzenie na twardej nawierzchni).
W NX-ach Overtrail pracują opony w rozmiarze 235/60 R18. Na szutrze, na skalistym podłożu zachowywały się dobrze, na asfalcie przy wyższych prędkościach były nieco głośniejsze niż opony zwykłe.
Trzeci element, który zapewnia bezpieczne podróżowanie po bezdrożach to tryb jazdy Trail – dostosowuje on pracę zawieszenia i elektronicznych systemów bezpieczeństwa jazdy do warunków na drodze. Trail szczególnie przydaje się na nawierzchniach o luźnym lub śliskim podłożu. Wersja Overtrail standardowo wyposażana jest w napęd na 4 koła E-FOUR.
To, że Lexusem NX po drogach asfaltowych podróżuje się luksusowo to oczywista oczywistość i nie ma się co rozpisywać na ten temat.
Lexus NX Overtrail – zachowanie w terenie
A jak to było w terenie? To zależy od stopnia trudności. Na szutrowych nawierzchniach było OK, zawieszenie wybiera i niweluje drobne nierówności, a na tzw. tarkach, czyli poprzecznych nierównościach auto nie wpada w wibracje, choć odgłosy jazdy są wtedy słyszalne. Na luźnej nawierzchni auto prowadzi się pewnie – jak zapewniają inżynierowie z Lexusa to m.in. zasługa adaptacyjnego zawieszenia o zmiennej sztywności. W praktyce oznacza to, że zawieszenie błyskawicznie reaguje na zmianę nawierzchni, auto nie podskakuje, nierówności są skutecznie tłumione. Na szutrowych i piaszczystych nawierzchniach system ABS działał szybko, nawet przy lekkim hamowaniu. Auto cały czas zachowywało zadany tor jazdy.
Lexus NX Overtrail jest dobrze wyciszony, ale przy mocnym przyspieszaniu na asfaltowych nawierzchniach, wchodzący na obroty silnik jest głośny. Jazda NX-em Overtrailem w terenie nie oznacza rezygnacji z komfortu w kabinie. Standardem jest dwustrefowa klimatyzacja, przednie fotele są wentylowane i ogrzewane, mają elektryczną regulację ustawień.
Bagażnik jest pojemny – 545 l, a po złożeniu oparcia kanapy pomieści 1436 l. Klapa bagażnika jest otwierana i zamykana elektrycznie, można nią też sterować ruchem nogi pod zderzakiem. Parkowanie i manewrowanie ułatwiają czujniki i kamera cofania.
Lexus NX Overtrail – cena od 330 900 zł
Lexus NX Overtrail w takiej wersji, jaką miałem okazję przetestować, czyli hybryda 350h z silnikiem 2,5/243 KM kosztuje w Polsce 330 900 zł. Ta sama wersja silnikowa z napędem E-FOUR, ale bez pakietu terenowego kosztuje 242 900 zł. Overtrail jest drogi, dlatego w polskiej ofercie Lexusa będzie raczej modelem niszowym niż popularnym.
- Przeczytaj także: Już dzisiaj paliwo za 4,99 zł za litr. Wracają z szaloną promocją na benzynę i diesla