Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Lexus NX Overtrail. Jeździłem nim po wulkanicznych bezdrożach

Lexus NX Overtrail. Jeździłem nim po wulkanicznych bezdrożach

Luksusowym Lexusem NX można poruszać się nie tylko po asfaltowych drogach, lecz także po bezdrożach. Pod warunkiem że będzie to najnowsza wersja Overtrail. Mogłem to sprawdzić osobiście i na dodatek w dość egzotycznych okolicznościach, bo na wulkanicznej wyspie Lanzarote – jednej z archipelagu Wysp Kanaryjskich.

Lexus NX Overtrail
Zobacz galerię (48)
Roman Dębecki / Auto Świat
Lexus NX Overtrail
Lexus NX Overtrail
Lexus NX OvertrailLexus / Auto Świat

Lexus NX Overtrail w księżycowym krajobrazie

Kilkusetkilometrowa trasa testowa tylko w części wiodła drogami asfaltowymi, w większości prowadziła drogami szutrowymi i bezdrożami wśród zastygłej lawy. Jak w takim „księżycowym” krajobrazie i trudnych warunkach radził sobie najnowszy model Lexusa? Fakt, że czytacie tę relację świadczy o tym, że auto pokonało lanzarotańskie bezdroża, a kierowca w całości dotarł do mety. Zdjęcia w galerii tylko w części oddają trudy tej wyprawy.

Lexus NX Overtrail
Lexus NX OvertrailLexus / Auto Świat

Jak przygotowano luksusowego i dość delikatnie wyglądającego Lexusa NX do poruszania się poza utartymi szlakami? Do tej pory właściciele NX-ów poruszali się nimi „po bożemu” i nie ryzykowali jazdy po wertepach. Ale w ciągu 10 lat od wprowadzenia tego modelu do sprzedaży stał się on najbardziej popularnym Lexusem w Europie (sprzedano tu 250 tys. szt., a na całym świecie ok. 1,5 mln), więc firma zdecydowała o poszerzeniu gamy, aby posiadacze NX-ów nie musieli zazdrościć właścicielom większych i dzielnych terenowo RX-ów.

Lexus NX Overtrail: podniesione zawieszenie, opony AT, tryb jazdy Trail

Pierwsza zmiana mająca poprawić własności terenowe to podniesione o 15 mm zawieszenie. W Overtrailu prześwit wynosi 20 cm. Jak na auto osobowe to dużo, pozwala na bezproblemowe pokonanie małych i średnich wybojów i kamieni na trasie – trzeba tylko pamiętać, aby nie brać między koła dużych kamieni czy skał wystających z podłoża, gdyż można wtedy uszkodzić najniżej położone elementy zawieszenia lub miskę olejową.

Lexus NX Overtrail
Lexus NX OvertrailLexus / Auto Świat

Bezpieczna jazda w terenie wymaga specjalnych opon – dla Lexusa NX Overtrail zaprojektowano 18-calowe felgi aluminiowe, na które zakładane są opony typu AT (All Terrain, czyli takie, które radzą sobie w terenie i zapewniają dobre prowadzenie na twardej nawierzchni).

Lexus NX Overtrail
Lexus NX OvertrailRoman Dębecki / Auto Świat

W NX-ach Overtrail pracują opony w rozmiarze 235/60 R18. Na szutrze, na skalistym podłożu zachowywały się dobrze, na asfalcie przy wyższych prędkościach były nieco głośniejsze niż opony zwykłe.

Lexus NX Overtrail
Lexus NX OvertrailRoman Dębecki / Auto Świat

Trzeci element, który zapewnia bezpieczne podróżowanie po bezdrożach to tryb jazdy Trail – dostosowuje on pracę zawieszenia i elektronicznych systemów bezpieczeństwa jazdy do warunków na drodze. Trail szczególnie przydaje się na nawierzchniach o luźnym lub śliskim podłożu. Wersja Overtrail standardowo wyposażana jest w napęd na 4 koła E-FOUR.

Lexus NX Overtrail
Lexus NX OvertrailRoman Dębecki / Auto Świat

To, że Lexusem NX po drogach asfaltowych podróżuje się luksusowo to oczywista oczywistość i nie ma się co rozpisywać na ten temat.

2024 NX LEXUS OVERTRAIL
2024 NX LEXUS OVERTRAILLexus

Lexus NX Overtrail – zachowanie w terenie

A jak to było w terenie? To zależy od stopnia trudności. Na szutrowych nawierzchniach było OK, zawieszenie wybiera i niweluje drobne nierówności, a na tzw. tarkach, czyli poprzecznych nierównościach auto nie wpada w wibracje, choć odgłosy jazdy są wtedy słyszalne. Na luźnej nawierzchni auto prowadzi się pewnie – jak zapewniają inżynierowie z Lexusa to m.in. zasługa adaptacyjnego zawieszenia o zmiennej sztywności. W praktyce oznacza to, że zawieszenie błyskawicznie reaguje na zmianę nawierzchni, auto nie podskakuje, nierówności są skutecznie tłumione. Na szutrowych i piaszczystych nawierzchniach system ABS działał szybko, nawet przy lekkim hamowaniu. Auto cały czas zachowywało zadany tor jazdy.

Lexus NX Overtrail
Lexus NX OvertrailLexus / Auto Świat

Lexus NX Overtrail jest dobrze wyciszony, ale przy mocnym przyspieszaniu na asfaltowych nawierzchniach, wchodzący na obroty silnik jest głośny. Jazda NX-em Overtrailem w terenie nie oznacza rezygnacji z komfortu w kabinie. Standardem jest dwustrefowa klimatyzacja, przednie fotele są wentylowane i ogrzewane, mają elektryczną regulację ustawień.

Lexus NX Overtrail
Lexus NX OvertrailLexus / Auto Świat
Lexus NX Overtrail
Lexus NX OvertrailLexus / Auto Świat

Bagażnik jest pojemny – 545 l, a po złożeniu oparcia kanapy pomieści 1436 l. Klapa bagażnika jest otwierana i zamykana elektrycznie, można nią też sterować ruchem nogi pod zderzakiem. Parkowanie i manewrowanie ułatwiają czujniki i kamera cofania.

Lexus NX Overtrail
Lexus NX OvertrailRoman Dębecki / Auto Świat

Lexus NX Overtrail – cena od 330 900 zł

Lexus NX Overtrail w takiej wersji, jaką miałem okazję przetestować, czyli hybryda 350h z silnikiem 2,5/243 KM kosztuje w Polsce 330 900 zł. Ta sama wersja silnikowa z napędem E-FOUR, ale bez pakietu terenowego kosztuje 242 900 zł. Overtrail jest drogi, dlatego w polskiej ofercie Lexusa będzie raczej modelem niszowym niż popularnym.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków