Auto Świat Testy Testy nowych samochodów DS 4 PHEV Antoine De Saint Exupery, czyli wyszukany, komfortowy i... niszowy kompakt

DS 4 PHEV Antoine De Saint Exupery, czyli wyszukany, komfortowy i... niszowy kompakt

DS 4 został zaprojektowany z francuską fantazją, co ma dobre i złe strony. Przetestowałem najnowszą odsłonę tego modelu z hybrydą plug-in w kolekcjonerskiej wersji Antoine De Saint Exupery. Czy warto wydać na nią znacznie ponad 200 tys. zł?

DS 4 PHEV Antoine De Saint Exupery
Zobacz galerię (30)
Krzysztof Słomski / Auto Świat
DS 4 PHEV Antoine De Saint Exupery
  • DS postanowił przybliżyć dorobek wybitnego Francuza, tworząc specjalną kolekcję modeli DS 3, DS 4 i DS 7
  • Kompaktowy hatchback dostępny jest w trzech wersjach napędowych, jednak moim zdaniem tylko jedna jest warta uwagi
  • Cennik jest na poziomie marek premium: auto w testowanej konfiguracji kosztuje 232 tys. zł
  • Samochód był użyczony przez importera, a po teście został zwrócony

Exupery’ego chyba wszyscy kojarzymy jako autora książki "Mały Książę", jednak jego dorobek jest znacznie większy. Ponadto nie był on tylko pisarzem i poetą, ale również pilotem i podróżnikiem. Niestety zginął tragicznie 31 lipca 1944 r. podczas misji zwiadowczej nad Morzem Śródziemnym. W 80. rocznicę jego śmierci marka DS postanowiła przybliżyć dorobek wybitnego Francuza, tworząc specjalną kolekcję modeli DS 3, DS 4 i DS 7 oznaczoną jego imieniem i nazwiskiem.

DS 4 Antoine De Saint Exupery: czym się wyróżnia

Druga generacja DS 4 dostępna jest od 2021 r., jednak tych samochodów nie ma zbyt wiele na polskich drogach, więc gdy już się jeden pojawi, to wywołuje spore zaciekawienie. Wersja specjalna Antoine De Saint Exupery wyróżnia się perłowym lakierem "Night Flight" w kolorze fioletowym ze złotymi refleksami. "Niczym rozgwieżdżone niebo o świcie" – głosi opis producenta. Faktycznie, jest on nietypowy i ma różne odcienie. Spojrzałem do katalogu i zdziwiłem się, że nie jest zastrzeżony tylko dla tej edycji.

W środku mamy tapicerkę z wysokogatunkowej skóry Nappa w kolorze ciepłego brązu. Znajdziesz ją nie tylko na fotelach, ale również na kokpicie, boczkach drzwi, kierownicy i tunelu środkowym. Technika haftu ma przypominać białą smugę, która zostaje na niebie za samolotem. Muszę przyznać, że DS ma swój własny, niepodrabialny styl. Nie można również narzekać na jakość materiałów wykończeniowych, wszystko w zasięgu ręki jest przyjemne w dotyku.

Pozostałe wyróżniki to plakietki z podpisem Exupery’ego – na dekorze obok ekranu dotykowego oraz na progach drzwi z przodu. Te drugie wzbogacono o rysunki i cytaty z dzieł autora. W DS 4 to: "Gwiazdy wyznaczają dla nas prawdziwe odległości" z "Poczty na Południe", jego pierwszej opublikowanej książki, oraz rysunek przedstawiający samolot. Do tego wszystkiego dochodzi najbogatsze wyposażenie, łącznie z przednimi fotelami z funkcjami podgrzewania, wentylacji, jak i masażu.

DS 4 PHEV Antoine De Saint Exupery
DS 4 PHEV Antoine De Saint ExuperyKrzysztof Słomski / Auto Świat

DS 4: miejscami przerost formy nad treścią

W środku praktycznie wszystko zaprojektowano nietypowo, więc przyzwyczajenie się do obsługi wymaga więcej czasu niż w innych autach. Np. przycisków do sterowania szybami nie umieszczono na podłokietniku w drzwiach, a wyżej, tuż przy dyszy nawiewu, bo pełnią one także funkcję dekoracyjną. Uchwyt do zamykania drzwi również nie jest standardowy.

Mamy ponadto designerskie przyciski, jednak jest ich mało, ponieważ niemal wszystkim steruje się poprzez ekran dotykowy. Niestety ten dość wolno reaguje. Drugi ekran dotykowy znajduje się na konsoli środkowej i służy do wywoływania najważniejszych funkcji i odręcznego pisania, np. adresu w nawigacji. Jest nowocześnie, ale odnosi się wrażenie, że funkcjonalność zeszła na dalszy plan. Kierowca ma przed oczami dość mały wyświetlacz zegarów, który jest po brzegi wyładowany danymi, a także rozbudowany Head-Up Display na przedniej szybie.

DS 4 PHEV Antoine De Saint Exupery
DS 4 PHEV Antoine De Saint ExuperyKrzysztof Słomski / Auto Świat

DS 4 należy do hatchbacków segmentu C, więc wygodnie mogą nim podróżować cztery osoby. Jeśli wybierzesz szyberdach, z tyłu wystarczającą ilość miejsca na głowę będą mieli pasażerowie o wzroście 180 cm. Gorzej będzie z miejscem na stopy, jeśli fotel z przodu będzie ustawiony w najniższej pozycji. Bagażnik, choć w wersji PHEV mniejszy o 40 l, nadal jest całkiem spory – w standardowym ustawieniu ma 390 l.

DS 4 PHEV: tylko ten napęd tu pasuje

Kompaktowy DS dostępny jest w trzech wersjach napędowych, jednak moim zdaniem tylko jedna jest warta uwagi. Bo czy trzycylindrowa, 130-konna jednostka 1.2 PureTech lub 1,5 litrowy diesel o tej samej mocy współgra z kreowanym wizerunkiem marki premium? No właśnie... Co innego hybryda plug-in generująca 225 KM.

Składa się ona z czterocylindrowego silnika benzynowego 1.6 180 KM i elektrycznego generującego 110 KM. To w połączeniu z akumulatorem o pojemności 12,4 kWh sprawia, że przez dłuższy czas możesz jeździć bezemisyjnie. Producent deklaruje, że nawet do 55 km (cykl mieszany WTLP).

DS 4 PHEV Antoine De Saint Exupery
DS 4 PHEV Antoine De Saint ExuperyKrzysztof Słomski / Auto Świat

W warunkach miejskich przejechałem tak 42 km i mam wrażenie, że dystans 50 km w sprzyjających warunkach jest możliwy do uzyskania. Wielu kierowcom tyle wystarczy na cały dzień. Ładowanie akumulatora od zera do pełna z Wallboksa trwało 3 godz. 40 min. Po wyczerpaniu energii elektrycznej średnie zużycie paliwa w trybie hybrydowym (jazda z przewagą miasta) wynosiło niespełna 7 l/100 km. Całkiem znośnie.

Ponadto hybryda plug-in jest zdecydowanie najszybsza w gamie – potrzebuje 7,7 s na przyspieszenie do 100 km na godz. Masz więc czym "przycisnąć", jeśli zajdzie taka potrzeba. Nie zmienia to jednak faktu, że DS 4 zachęca raczej do delektowania się jazdą niż do dynamicznego prowadzenia. W środku jest bardzo cicho, również gdy pracuje silnik spalinowy, a układ zawieszenia skutecznie tłumi nierówności.

DS4 PHEV Antoine De Saint Exupery – cena na poziomie premium

Można dyskutować, czy DS to marka premium, jednak z całą pewnością należy powiedzieć, że cennik DS4 jest na tym poziomie. Auto w testowanej konfiguracji kosztuje 232 tys. zł. Pamiętajmy, że to nadal hatchback segmentu C, który ma wiele wspólnego z innymi kompaktami koncernu Stellantis i jest produkowany razem z Oplem Astrą w Russelsheim. Kuzyn z Niemiec z tym samym napędem kosztuje prawie 30 tys. zł mniej (nie uwzględniając promocji).

Najniższa kwota, jaką zapłacisz za hybrydę DS-a, to 192 tys. zł (podstawowa wersja wyposażenia Pallas). Z kolei najtańszy nowy DS 4 w ogóle to egzemplarz ze wspominanym 130-konnym silnikiem 1.2 za 145 tys. zł.

DS 4 PHEV Antoine De Saint Exupery
DS 4 PHEV Antoine De Saint ExuperyKrzysztof Słomski / Auto Świat

DS4 PHEV Antoine De Saint Exupery – moim zdaniem

DS 4 jest nietuzinkowy, przewidziany dla osób, które od samochodu oczekują czegoś więcej. Kusi oryginalnym i eleganckim designem oraz równie wymyślnym, a także komfortowym wnętrzem wykończonym na wysokim poziomie. Jeśli się zakochasz, wtedy wysoka cena nie będzie przeszkodą. To ciekawa, lecz mocno niszowa propozycja w segmencie aut kompaktowych.

DS4 PHEV Antoine De Saint Exupery — dane techniczne

Silnik1598 cm3 t.benz. R4 + elektr.
Moc maksymalna ukł. hybrydowego225 KM
Maksymalny moment obrotowy360 Nm
Skrzynia biegów/napędautomatyczna 8b./na przednie koła
Przyspieszenie 0-100 km.h7,7 s
Prędkośc maksymalna233 km/h
Średnie spalanie (WLTP)1,3 l/100 km (przy pełnej baterii)
Teoretyczny zasięg w trybie EV55 km
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi4400/1866/1470/2675 mm
Pojemność bagażnika390-1240 l
Masa własna/ładowność1653 kg/547 kg
Cena232 000 zł
Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków