- Mazda 6e w Europie dostępna będzie tylko z napędem elektrycznym
- Samochód ma charakterystyczny szklany, podświetlany grill
- Auto będzie miało zasię zasięg 479 lub 552 km
- Materiał promocyjny. Został tak oznaczony ze względu na obowiązujące przepisy. Wyjazd na prezentację był opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany tekst
W Europie Mazda 6e jest nowością, ale na rynku chińskim występuje – jako Mazda EZ-6 – już od wiosny 2024 r. Tam też będzie produkowana wersja europejska.
Mazda 6e: pięciodrzwiowy liftback większy od "szóstki"
Mazda 6e z wyglądu mocno zbliżony do dotychczasowej "szóstki", przy czym nowy model jest o kilka centymetrów dłuższy, szerszy i wyższy. A konkretnie? Model 6e ma 4921 mm długości (+50 mm), 1890 mm szerokości (+50 mm), 1485 mm wysokości (+35 mm). Rozstaw osi wynosi 2895 mm (+65 mm).
Co ciekawe, przód nowego modelu nie przypomina innych samochodów elektrycznych, które nie mają tradycyjnego grilla, tylko cały przód zabudowany (jak np. w Teslach). Styliści Mazdy zdecydowali się na takie rozwiązanie przodu auta jak w innych, spalinowych modelach tej firmy.
Ale tu mamy kolejny haczyk – tradycyjny z daleka grill Mazdy 6e okazuje się szklaną taflą do złudzenia przypominającą kratkę wlotu powietrza.
Grill po bokach i od dołu jest podświetlony, a boczne podświetlenia podczas ładowania baterii migają, informując o tym procesie.
Boczna linia Mazdy 6e prezentuje się bardzo dobrze, a 19-calowe koła wzmacniają to wrażenie.
Podobnie jak spoiler wkomponowany w pokrywę bagażnika. Unosi się on automatycznie po przekroczeniu przez auto prędkości 90 km/h, można go też uruchomić ręcznie – przyciskiem przy kierownicy.
Mazda 6e: obszerne wnętrze z ekranem 14,6 cala
Zajrzyjmy teraz do wnętrza Mazdy 6e. Jest tu więcej miejsca niż w dotychczasowej "szóstce", a to dzięki powiększonemu o 6,5 cm rozstawowi osi. Wnętrze nie jest przeładowane detalami, przyciskami czy przełącznikami. Kierowca ma do dyspozycji dwa ekrany – jeden o przekątnej 10,2 cala za kierownicą, z zestawem wskaźników oraz drugi o przekątnej 14,6 cala na środku deski rozdzielczej do wyświetlania i sterowania nawigacją, radiem, czyli komunikacją i rozrywką.
Są jeszcze przyciski w kierownicy. I to wszystko. Kokpit sprawia wrażenie uporządkowanego, wręcz ascetycznego. Nic tu nie rozprasza kierowcy.
Ciekawostka: pewnymi funkcjami można sterować głosem lub za pomocą gestów rąk.
Mazda 6e: wersja podstawowa o zasięgu 479 km
Wiemy już, że Mazda 6e to elektryk. Jakie parametry oferuje? Do wyboru są dwie wersje napędu elektrycznego. Standardowa ma akumulator litowo-jonowy o pojemności 68,8 kWh i silnik elektryczny o mocy 258 KM, rozwijający moment obrotowy 320 Nm. Auto osiąga prędkość do 175 km/h i przyspiesza do "setki" w 7,6 s. Zasięg po pełnym naładowaniu baterii wynosi 479 km. Specjaliści Mazdy zapewniają, że czas ładowania od 10 do 80 proc. pojemności baterii na szybkiej stacji o mocy 200 kW wynosi zaledwie 22 minuty. Ta wersja przeznaczona jest dla tych kierowców, którzy będą wykorzystywać auto na krótkich i średnich dystansach i zależy im na jak najkrótszym czasie doładowywania baterii.
- Przeczytaj także: Przycisk z kółkiem w kwadracie to nieoceniony pomocnik kierowcy. Większość go nie zna. Pozwala uniknąć mandatu
Wariant Long Range oznacza akumulator o pojemności 80 kWh i silniki elektryczny o mocy 244 KM, zapewniając do 552 km zasięgu. Prędkość maksymalna – taka jak wersji ze słabszą baterią v 175 km/h, a przyspieszenie do "setki" zajmuje 7,8 s. Maksymalna moc ładowania to 95 kW. Czas ładowania od 10 do 80 proc. pojemności baterii wynosi 45 min.
Mazda 6e: cena w Polsce poniżej 200 tys. zł?
Mazda 6e pojawi się w europejskich salonach Mazdy latem 2025 r. Ile nowy elektryk będzie kosztował w Polsce? Cena jeszcze nie jest znana, nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że w wersji podstawowej nie przekroczy 200 tys. zł.
W galerii zdjęcia ze specjalnej sesji w ośrodku badawczym Mazdy we Frankfurcie nad Menem.