Mondial de l’Auto 2024 – salon samochodowy w Paryżu. Zorganizowany już po raz 90. właśnie trwa od 14 do 20 października w stolicy Francji. To bardzo dobra wiadomość dla wszystkich fanów motoryzacji i, oczywiście, producentów, że salon paryski nie podzielił losów kilku podobnych imprez (jak choćby salon w Genewie) i nie zniknął z kalendarza wystaw.
W tegorocznym salonie paryskim uczestniczy ponad 20 producentów samochodów i kilkudziesięciu producentów akcesoriów motoryzacyjnych. Salon odżył, choć do dawnej świetności sprzed czasów Covid-19, czyli przed 2020 rokiem, jeszcze wiele brakuje – wystawcy zajęli cztery z siedmiu dużych hal Paris Expo przy Porte de Versailles. Oczywiście największe ekspozycje przygotowały firmy francuskie, a wśród nich najbogatszą – Grupa Renault, która na pięciu stoiskach w hali nr 6 prezentuje siedem premier światowych oraz dwa samochody koncepcyjne.
Poznaj kontekst z AI
Jakie nowości zaprezentowano na salonie samochodowym w Paryżu?
Kiedy w sprzedaży pojawi się Renault 4 E-Tech Electric?
Co zaprezentował Cadillac na swoim stoisku?
Jakie chińskie marki były obecne na salonie w Paryżu?
Renault 4 E-Tech Electric
Jedną ze światowych premier jest Renault 4 E-Tech Electric. Auto stylistyką nawiązuje do kultowego modelu z lat 60. i 70., w sprzedaży pojawi się w 2025 roku. Elektryczna „czwórka” ma 4,14 m długości. To pierwszy model francuskiej marki z podświetlanym logo.
Salon samochodowy w Paryżu 2024Roman Dębecki / Auto Świat
Salon samochodowy w Paryżu 2024Roman Dębecki / Auto Świat
Duże zainteresowanie wywołała pierwsza publiczna prezentacja prototypu Twingo E-Tech 100% electric. To zapowiedź seryjnej produkcji tego modelu w 2026 roku. Bryłą nadwozia auto bardzo mocno nawiązuje do pierwszej generacji Twingo z początku lat 90. – nadwozie jest jednobryłowe, 5-drzwiowe, kształt reflektorów – podobny do pierwowzoru, szklany dach rozjaśnia wnętrze auta, a klamki drzwi są okrągłe, takiej jak w starym Twingo. Renault już teraz deklaruje, że cena wyjściowa seryjnego elektrycznego Twingo będzie wynosić poniżej 20 tyś. euro.
Salon samochodowy w Paryżu 2024Roman Dębecki / Auto Świat
Renault Embleme – zmniejszenie CO2 o 90 proc.
Renault pokazało również auto demonstracyjne o nazwie Embleme. To przykład prac nad zmniejszeniem dekarbonizacji, czyli ograniczeniem emisji dwutlenku węgla. Embleme ma napęd elektryczny, w którym akumulator wspomagany jest przez ogniwa paliwowe (wytwarzające energię elektryczną). Podczas jazd miejskich wykorzystywany jest akumulator, a na dłuższych trasach ogniwo elektryczne.
Salon samochodowy w Paryżu 2024Roman Dębecki / Auto Świat
W hali nr 6 zaprezentowano również nowości Alpine – marki z grupy Renault. Najciekawsze to A390_β – show car, zapowiadający elektryczny model, który pojawi się w 2025 r. oraz prototyp Alpenglow Hy6 z napędem wodorowym. Oba auta wyglądają bardzo spektakularnie i przyciągają tłumy zwiedzających.
Salon samochodowy w Paryżu 2024Roman Dębecki / Auto Świat
Salon samochodowy w Paryżu 2024Roman Dębecki / Auto Świat
Salon samochodowy w Paryżu 2024Roman Dębecki / Auto Świat
Dacia Bigster – flagowy model
Wreszcie wisienka na torcie, czyli Dacia Bigster – największy flagowy model tej marki (segment C) w przystępnej cenie (tak deklaruje Renault). W Polsce pojawi się wiosną 2025 r. Bigster oferowany będzie z napędem hybrydowym o mocy 155 KM lub spalinowym z fabryczną instalacją LPG o mocy 140 KM.
Salon samochodowy w Paryżu 2024Roman Dębecki / Auto Świat
Salon samochodowy w Paryżu 2024Roman Dębecki / Auto Świat
Chińczycy atakują
Na paryski salon licznie przybyli producenci z Chin. Obecni są m.in. Xpeng, Forthing, Hongqi, Maxus, GAC, Skyworth, BYD.
Salon samochodowy w Paryżu 2024Roman Dębecki / Auto Świat
Salon samochodowy w Paryżu 2024Roman Dębecki / Auto Świat
Co ciekawe, wszyscy wystawcy z Chin zadbali o to, aby na ich stoiskach pojawiły się informacje drukowane – ładnie wydane foldery z pełną informacją techniczną.
Salon samochodowy w Paryżu 2024Roman Dębecki / Auto Świat
Salon samochodowy w Paryżu 2024Roman Dębecki / Auto Świat
Druga ciekawostka, która być może zapowiada pewną tendencję – kilka firm chińskich oraz europejskich zaprezentowało auta koncepcyjne z drzwiami otwieranymi na zewnątrz (bez środkowego słupka), co znakomicie ułatwia dostęp do wnętrza.
Salon samochodowy w Paryżu 2024Roman Dębecki / Auto Świat
Salon samochodowy w Paryżu 2024Roman Dębecki / Auto Świat
Pojawiło się też kilka aut z dużymi, a raczej szerokimi ekranami. W tym przypadku ekran służy nie tylko do obsługi multimediów, czy nawigacji, lecz także do sterowania wszelkimi funkcjami auta. Są też pierwsze próby montowania dużych ekranów za przednimi fotelami, na całą szerokość auta – dla pasażerów tylnych siedzeń. Czy to się przyjmie i czy takie rozwiązania spełnią normy bezpieczeństwa – zobaczymy za kilka lat.
Salon samochodowy w Paryżu 2024Roman Dębecki / Auto Świat
Salon samochodowy w Paryżu 2024Roman Dębecki / Auto Świat
Największe rozczarowanie salonu?
To stoisko Cadillaca. To jedyna amerykańska firma, która zdecydowała się na udział w salonie paryskim. Pokazała modele elektryczne na rynek europejski, ale – mówiąc szczerze – lepiej by zrobiła… nie prezentując ich. Dlaczego? Wystarczy spojrzeć na zdjęcia. Te samochody, poza znaczkiem, nie mają nic wspólnego z luksusową marką Cadillac, którą pamiętamy sprzed lat. Modele pokazane w Paryżu przypominają auta koreańskie, chińskie, japońskie – sprzed kilku lat.
Salon samochodowy w Paryżu 2024Roman Dębecki / Auto Świat
Salon samochodowy w Paryżu 2024Roman Dębecki / Auto Świat
Drugie rozczarowanie to model Cybertruck na stoisku Tesli. Po raz pierwszy widziałem ten pojazd na żywo i przez kilka minut nie mogłem dojść do siebie. Tego się na da odzobaczyć. Dziwny – to najdelikatniejsze określenie, jakie przychodzi na myśl. Mam nadzieję, że motoryzacja nie pójdzie w tę stronę.
Salon samochodowy w Paryżu 2024Roman Dębecki / Auto Świat
Salon samochodowy w Paryżu 2024Roman Dębecki / Auto Świat
Salon samochodowy w Paryżu 2024Roman Dębecki / Auto Świat
W sumie salon paryski należy uznać za udany, a wizyta prezydenta Francji Emanuela Macrona znacząco podniosła prestiż tej imprezy.
Salon samochodowy w Paryżu 2024Roman Dębecki / Auto Świat
Mam nadzieję, że producenci samochodów i fani motoryzacji spotkają się na następnych salonach. Wszyscy kochamy samochody, choć niektórzy na swój sposób.
Galeria zdjęć
1/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
1/49
Roman Dębecki / Auto Świat
2/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
2/49
Roman Dębecki / Auto Świat
3/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
3/49
Roman Dębecki / Auto Świat
4/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
4/49
Roman Dębecki / Auto Świat
5/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
5/49
Roman Dębecki / Auto Świat
6/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
6/49
Roman Dębecki / Auto Świat
7/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
7/49
Roman Dębecki / Auto Świat
8/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
8/49
Roman Dębecki / Auto Świat
9/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
9/49
Roman Dębecki / Auto Świat
10/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
10/49
Roman Dębecki / Auto Świat
11/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
11/49
Roman Dębecki / Auto Świat
12/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
12/49
Roman Dębecki / Auto Świat
13/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
13/49
Roman Dębecki / Auto Świat
14/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
14/49
Roman Dębecki / Auto Świat
15/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
15/49
Roman Dębecki / Auto Świat
16/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
16/49
Roman Dębecki / Auto Świat
17/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
17/49
Roman Dębecki / Auto Świat
18/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
18/49
Roman Dębecki / Auto Świat
19/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
19/49
Roman Dębecki / Auto Świat
20/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
20/49
Roman Dębecki / Auto Świat
21/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
21/49
Roman Dębecki / Auto Świat
22/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
22/49
Roman Dębecki / Auto Świat
23/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
23/49
Roman Dębecki / Auto Świat
24/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
24/49
Roman Dębecki / Auto Świat
25/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
25/49
Roman Dębecki / Auto Świat
26/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
26/49
Roman Dębecki / Auto Świat
27/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
27/49
Roman Dębecki / Auto Świat
28/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
28/49
Roman Dębecki / Auto Świat
29/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
29/49
Roman Dębecki / Auto Świat
30/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
30/49
Roman Dębecki / Auto Świat
31/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
31/49
Roman Dębecki / Auto Świat
32/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
32/49
Roman Dębecki / Auto Świat
33/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
33/49
Roman Dębecki / Auto Świat
34/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
34/49
Roman Dębecki / Auto Świat
35/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
35/49
Roman Dębecki / Auto Świat
36/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
36/49
Roman Dębecki / Auto Świat
37/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
37/49
Roman Dębecki / Auto Świat
38/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
38/49
Roman Dębecki / Auto Świat
39/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
39/49
Roman Dębecki / Auto Świat
40/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
40/49
Roman Dębecki / Auto Świat
41/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
41/49
Roman Dębecki / Auto Świat
42/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
42/49
Roman Dębecki / Auto Świat
43/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
43/49
Roman Dębecki / Auto Świat
44/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
44/49
Roman Dębecki / Auto Świat
45/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
45/49
Roman Dębecki / Auto Świat
46/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
46/49
Roman Dębecki / Auto Świat
47/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
47/49
Roman Dębecki / Auto Świat
48/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
48/49
Roman Dębecki / Auto Świat
49/49 Salon samochodowy w Paryżu 2024
49/49
Roman Dębecki / Auto Świat
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.