Auto było wąskie, ale wysokie – nie bez powodu. Estafette przeznaczone było do poruszania się w mieście, w wąskich uliczkach. Początkowo wyposażano je w silnik o mocy 32 KM, potem zwiększono moc do 54 KM, a ładowność z 600 do 1000 kg.
Renault Estafette jako mobilna lodziarnia
Estafette znakomicie sprawdziło się jako małe auto dostawcze używane w miastach, jako pierwszy dostawczak Renaulta miało układ napędowy (silnik i skrzynię biegów) z przodu, co pozwoliło wygospodarować dużo miejsca w skrzyni ładunkowej. Przesuwne drzwi po obu stronach ułatwiały załadunek i rozładunek towarów. Produkowano je do 1980 r. – w sumie powstało 533 tys. Estafette w najrozmaitszych wersjach. Wielu Francuzów w wieku emerytalnym pamięta Estafette jako... kolorowe, mobilne budki z lodami.
Elektryczne Estafette Concept
Dlaczego wspominam o tym modelu? Bo w 65 lat po premierze pojawiło się nowe Estafette – jest jednym z bohaterów IAA Transportation (salonu pojazdów użytkowych) w Hanowerze. Nazywa się Estafette Concept, ma napęd elektryczny i tak jak poprzednik – przeznaczenie miejskie. Warto wspomnieć, że francuskie estafette oznacza gońca lub kuriera. Ta nazwa pasuje jak ulał do nowego pojazdu. Po poprzedniku nowe Estafette odziedziczyło okrągłe reflektory, proporcje bryły nadwozia (jest wąskie i wysokie), a także boczne przesuwane drzwi. Oczywiście i napęd, i rozwiązania techniczne są inne – na miarę lat 20. XXI wieku.
Warto się przyjrzeć jak wygląda Estafette Concept, bo tak mogą wyglądać za kilka lat małe dostawczaki. Oczywiście nie wszystkie rozwiązania przejdą do wersji produkcyjnej, ale na pewno wiele "cytatów" z Conceptu pozostanie. Renault zapowiada wersję produkcyjną na rok 2026.
Renault Master z wodorowym napędem
Salon w Hanowerze to miejsce prezentacji także drugiego prototypu francuskiej firmy. Renault pokazało – zapowiadanego już od kilku miesięcy – Mastera H2-Tech Prototype z napędem wodorowym. Chodzi tu o ogniwa paliwowe, w których w wyniku reakcji wodoru powstaje energia elektryczna. Jest to więc "elektryk", ale z własną elektrownią na pokładzie.
Jak podaje Renault, wodorowy Master zbudowany jest na tej samej platformie co wersje spalinowa i elektryczna (już oferowane). Tankowanie wodoru trwa ok. 5 minut, a zasięg Mastera H2-Tech wynosi ok. 700 km. Pojazd pojawi się w sprzedaży pod koniec 2025 roku.
Nowy Renault Master vanem roku
Zaprezentowany wiosną 2024 r. nowy Master to 4. generacja tego popularnego dostawczaka. W Polsce dostępny jest od września. Na polskim rynku to zdecydowany lider w segmencie aut dostawczych. Tylko w I kwartale 2024 r. sprzedano u nas 2845 Masterów (jeszcze poprzedniej, 3. generacji).
Nowego Mastera oprócz kierowców docenili także eksperci z 25 krajów – jurorzy przyznający corocznie tytuł Van of the Year. Właśnie podczas IAA Transportation w Hanowerze ogłoszono, że ten prestiżowy tytuł na rok 2025 zdobył Renault Master.