Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Pierwsza Warszawa M-20 z FSO odnaleziona i sprowadzona do Polski. Ma 73 lata

Pierwsza Warszawa M-20 z FSO odnaleziona i sprowadzona do Polski. Ma 73 lata

W Muzeum Motoryzacji w Otrębusach pod Warszawą zaprezentowano pierwszą Warszawę M-20, jaka zjechała z taśm montażowych FSO w dniu otwarcia fabryki, czyli 6 listopada 1951 r. Ten konkretny model był od wielu lat poszukiwany – wcześniej przez fabrykę, a potem przez kolekcjonerów.

Warszawa nr 1 z warszawskiej FSOŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Na trop Warszawy nr 00001 wpadł dziennikarz motoryzacyjny i współwłaściciel Muzeum w Otrębusach Patryk Mikiciuk. Okazało się, że samochód trafił do Finlandii i tam przetrwał w dość dobrym stanie, przechowywany w suchym garażu. Auto zostało sprowadzone do Polski i zaprezentowane dokładnie w 73. rocznicę zmontowania – 6 listopada 2024 r.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Warszawa M-20 z numerem 1 w rzeczywistości to radziecka GAZ-M20 Pobieda. Dokumentację i maszyny do produkcji "podarował" Polsce Związek Radziecki. W rzeczywistości za dokumentację i za maszyny strona polska zapłaciła ponad 300 milionów ówczesnych złotych. Pierwsze egzemplarze były w całości zbudowane z części przysłanych z ZSRR. Od 6 listopada 1951 r. do końca roku zmontowano w FSO 75 egzemplarzy Warszaw.

Warszawa nr 1 z warszawskiej FSO
Warszawa nr 1 z warszawskiej FSOŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Auto jak na swoje 73 lata jest w dobrym stanie – karoseria jest kompletna, bez śladów dziur, zachowały się szyby, zderzaki i duży chromowany grill.

Wnętrze jest bardziej zniszczone – nie zachowały się boczki drzwi, tapicerka kanap, podsufitka.

Warszawa nr 1 z warszawskiej FSO
Warszawa nr 1 z warszawskiej FSOŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Silnik 4-cylindrowy jest zachowany, brakuje drobnego osprzętu.

Warszawa nr 1 z warszawskiej FSO
Warszawa nr 1 z warszawskiej FSOŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Zachowała się także tabliczka znamionowa z wybitym numerem nadwozia.

Warszawa nr 1 z warszawskiej FSO
Warszawa nr 1 z warszawskiej FSOŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Wśród specjalistów zajmujących się zabytkową motoryzacją już trwa dyskusja, jak potraktować odnalezioną Warszawę nr 1 – czy zachować ją w takim stanie jak teraz, czy też odrestaurować ją do stanu, jak w momencie, gdy zjeżdżała z taśmy montażowej 73 lata temu. Większość opowiada się za zachowaniem w dotychczasowym stanie, ewentualnie z uzupełnieniem brakujących detali.

Odrestaurowanych Warszaw jest w Polsce co najmniej kilkadziesiąt sztuk, a egzemplarz nr 1 jest tylko jeden i może stanowić wzorzec oryginału.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków