Od 22 lat nasi wysłannicy (tajemniczy klienci) pojawiają się anonimowo w salonach z zamiarem kupna auta i oceniają kilkadziesiąt parametrów, które grupujemy w trzy duże kategorie:
Najlepszy salon może uzyskać maksymalnie 100 proc. Na taką ocenę zasługuje co roku 20-30 salonów (na ok. 250-300 zbadanych). Średnia z salonów decyduje o tym, które miejsce w rankingu zajmuje importer danej marki.
Na przestrzeni ostatnich lat salony samochodowe niektórych marek przeszły wręcz rewolucję, czego najlepszym dowodem jest tegoroczny zwycięzca wśród marek popularnych. Zobaczcie, które marki najbardziej poprawiły jakość obsługi w swoich sieciach dealerskich.
Co najbardziej zmieniło się w salonach samochodowych w ostatnich latach?
Czy nasze „salonowe rewolucje”, czyli Wielki Test Salonów wpływa na poprawę jakości obsługi? Tak, a przypadku jazdy próbnej w spektakularny sposób. W pierwszych latach naszego testu ta kategoria była najniżej oceniana. Na ogół wszystkie firmy dość słabo wypadały w tamtym okresie przy ocenie jazdy próbnej. Np. w piątej edycji, w 2008 r. na 50 możliwych do zdobycia punktów w tej kategorii najlepsze Suzuki i Skoda uzyskały odpowiednio 26,67 i 25,24 pkt, a pozostałe firmy znacznie mniej.
Taka sytuacja utrzymywała się jeszcze przez wiele lat, jazda testowa traktowana była i przez importerów, i przez dilerów jako fanaberia klientów, a nie jeden z ważnych elementów poznawania auta. Wytykaliśmy to importerom, podpowiadaliśmy co zrobić, aby jazda próbna stała się stałym elementem rozmowy z klientem o jego przyszłym aucie. Efekt? Od wielu już lat nie ma problemów z jazdą próbną, przed salonami stoją rzędy specjalnie oznaczonych aut, a sprzedawcy wręcz zachęcają klientów do przejażdżki wybranym modelem.
Spektakularnej zmianie na lepsze uległy salony. Dziś są to bardzo ładnie zaprojektowane, jednorodne architektonicznie dla danej marki budynki, z dostępnymi parkingami i atrakcyjnie wyeksponowanymi pojazdami. W kategorii Organizacja salonu co najmniej 3/4 sprawdzanych miejsc otrzymuje maksymalną notę 100 proc.
Poprawę widać także w kategorii Obsługa klienta, choć wyniki nie są tak spektakularne. Np. w tym roku średnia dla zbadanych 18 marek popularnych wyniosła 77,9 proc. Dobrze, ale… rok temu średnia była o 2 punkty wyższa. W markach premium tegoroczna średnia jest o 3 pkt. niższa.
Które marki zrobiły największy postęp w Wielkim Teście Salonów?
Generalnie w markach popularnych w tegorocznym WTS tylko 6 marek uzyskało wyższą ocenę ogólną niż rok temu. Największy „skok” wykonał Seat – zajmujący w WTS 2025 pierwsze miejsce z rezultatem 90,8 proc.. W ub. roku Seat zajmował daleką 11. pozycję zdobywając 82,7 proc. Skok o 8 pkt. Wcześniej Seat w naszym rankingu na podium pojawił się w 2017 r. zajmując 2. miejsce i w 2019 r. zajmując 1. miejsce.

Seat AtecaSeat
Zauważalny wzrost poprawy jakości obsługi odnotowaliśmy także w przypadku marki Jeep. W WTS 2024 marka zajęła ostatnią 17. pozycję z oceną 68,9 proc. W tym roku Jeep uzyskał ocenę 82,9 proc. zajmując 7. pozycję w rankingu marek popularnych – wzrost o 13 pkt.

Jeep Cherokee 2026Stellantis
Trzecią marką, która znacząco poprawiła ubiegłoroczny wynik, jest Hyundai. W WTS 2024 uzyskał notę 73,2 proc. zajmując przedostatnią 16. pozycję w rankingu. W WTS 2025 uzyskał ocenę wyższą o 8,6 pkt. – 81,8 i zajął 9. pozycję.

Hyundai TucsonHyundai
Jaki jest standard obsługi w salonach samochodowych marek premium?
W przypadku marek premium średnia z ośmiu sprawdzonych w tym roku firm wynosi 83,8 proc. – niespełna cztery punkty niżej niż w ub. roku. Najlepszy w WTS 2025 Lexus uzyskał 92,6 proc., co jest wysoką oceną, ale o 1,5 pkt. niższą niż rok temu.
Lexus występuje w naszym Teście od 2019 r. – zdobył wówczas szturmem 1. miejsce w markach premium i od tego czasu co roku zajmuje miejsce na podium.
Największy spadek – o 8,1 pkt. dotknął Mercedesa – lidera WTS 2024, który zajmuje w tym roku drugą pozycję. Firma uzyskała 86,2 proc., a w ub. roku zdobyła 94,3 proc. Mercedes po raz pierwszy pojawił się na podium WTS w 2022 r. zajmując 1. miejsce i utrzymał je w 2023 i 2024 r.
Niższą ocenę niż rok temu uzyskało także Audi. W WTS 2024 zajęło 3. pozycję z notą 91,7 proc., a w tegorocznym Teście zdobyło 84,9 proc. – 6,8 pkt. mniej. Audi utrzymało 3. pozycję w naszym rankingu. Wcześniej pojawiało się na podium WTS w latach 2017, 2018, 2022 i 2024.