- Największa kolekcja karet na świecie
- Najstarsza kareta ma 400 lat
- Bogato zdobione karety z orszaku do papieża
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Kolekcję kilkudziesięciu królewskich i magnackich pojazdów używanych od 16 do 19 wieku można obejrzeć w Narodowym Muzeum Powozów w Lizbonie. To jedna z największych i najpiękniejszych kolekcji na świecie. Muzeum otwarto w 1905 roku, eksponaty przekazała królowa Amelia, która wcześniej zgromadziła wielki zbiór powozów używanych od 16 wieku przez portugalską rodzinę królewską.
Poznaj kontekst z AI
Kareta Filipa II ma 400 lat
Najstarszym pojazdem jest, mająca ponad 400 lat, kareta króla Hiszpanii i Portugalii Filipa II, którą w 1619 roku odbył podróż z Madrytu do Lizbony.
Podróż taką karetą musiała być mocno uciążliwa. Drewniane koła z żelaznymi obręczami podskakiwały na każdej nierówności, kabina była sztywno osadzona – bez żadnej amortyzacji. Późniejsze, 17-wieczne powozy zapewniały nieco większy komfort podróży – miały wprawdzie nadal drewniane koła z żelaznymi obręczami, ale kabina pasażerska była zawieszona na skórzanych pasach, które amortyzowały wstrząsy. Tak był zbudowany np. powóz Marii Franciszki Sabaudzkiej, kuzynki króla Francji Ludwika XIV, która dostała powóz w darze od króla, jako część ślubnego posagu, gdy w 1666 roku poślubiła portugalskiego króla Alfonsa VI.
Kareta ozdobiona płatkami złota
Jeszcze bardziej bogato ozdobiona jest kareta siostry cesarza austriackiego Józefa I – Marii Anny. Ten pojazd cesarz zamówił na jej ślub z królem Portugalii Janem V w 1708 roku. Kabina na zewnątrz ozdobiona jest płatkami złota, figurkami lwów, monogramami królowej i portugalskimi herbami. Szprychy w kołach mają kształt królewskich bereł.
Barokowe karety z orszaku do papieża
Najbardziej ozdobne i bogate są powozy z 18 wieku – barok również w sztuce budowania karet zaznaczył swój wpływ. Najbardziej spektakularnym przykładem są trzy bogato zdobione karety z orszaku poselskiego wysłanego przez króla Portugalii Jana V do papieża Klemensa XI w 1716 roku.
Orszak składał się z pięciu bogato zdobionych karet i towarzyszących im dziesięciu powozów. Wjazd takiej kolumny pojazdów do Stolicy Apostolskiej musiał wówczas wywołać na widzach piorunujące wrażenie.
Królewska kareta z zaprzęgiem 6-konnym
W Muzeum można też obejrzeć karetę królewską z zaprzęgiem 6-konnym, zamówioną w 1824 roku w Londynie dla portugalskiego króla Jana VI. Oprócz skórzanych pasów elementami amortyzującymi są metalowe sprężyny w kształcie litery C.
W galerii zdjęcia najciekawszych, najcenniejszych i najbardziej bogato zdobionych eksponatów z lizbońskiego Muzeum Powozów.
Galeria zdjęć
Jedna z sal Muzeum
Najstarszy eksponat – kareta króla Filipa II, którą podróżował z Madrytu do Lizbony w 1619 roku
Powóz Marii Franciszki Sabaudzkiej – jej posag ślubny z 1666 r.
Kareta księżniczki Marianny Victorii z XVIII w. Jej prezent ślubny
Kareta króla Jose I (Józefa I). XVIII w.
Kareta króla Józefa I z XVIII w.
Kareta króla Józefa I
Kareta Infantek – córek króla Józefa I: Marii Franciszki, Marii Anny, Marii Franciszki Doroty i Marii Franciszki Benedykty. XVIIIw.
Powóz dla nieślubnych dzieci króla Jana V. XVIII w.
Trzy najbardziej zdobne karety z orszaku króla Jana V do papieża Klemensa XI w 1716 r.
Karety z orszaku poselskiego do papieża Klemensa XI w 1716 roku
Kareta z orszaku do papieża w 1716 r.
Kareta ambasadora z orszaku do papieża w 1716 r.
Kareta papieża Klemensa XI, którą podarował królowi Janowi V w 1715 r. na chrzest pierworodnego syna króla
Kareta – dar papieża Klemensa XI
Kareta z orszaku hrabiego Ribeiry, który w 1715 r. podróżował na dwór króla Francji Ludwika XIV w celu przywrócenia stosunków dyplomatycznych między Portugalią i Francją.
Kareta króla Jana V. Na tylnych kołach umieszczono 12 znaków Zodiaku. XVIII w.
Kareta zamówiona w 1708 r. na ślub austriackiej księżniczki Marii Anny z królem Portugalii Janem V
Powóz Marii Franciszki Sabaudzkiej. XVII w.
Powóz do przewożenia obrazu Matki Bożej w procesji
Kareta królewska z XIX wieku, zamówiona dla króla Jana VI, z zaprzęgiem 6-konnym