- Największa kolekcja karet na świecie
- Najstarsza kareta ma 400 lat
- Bogato zdobione karety z orszaku do papieża
Kolekcję kilkudziesięciu królewskich i magnackich pojazdów używanych od 16 do 19 wieku można obejrzeć w Narodowym Muzeum Powozów w Lizbonie. To jedna z największych i najpiękniejszych kolekcji na świecie. Muzeum otwarto w 1905 roku, eksponaty przekazała królowa Amelia, która wcześniej zgromadziła wielki zbiór powozów używanych od 16 wieku przez portugalską rodzinę królewską.
Kareta Filipa II ma 400 lat
Najstarszym pojazdem jest, mająca ponad 400 lat, kareta króla Hiszpanii i Portugalii Filipa II, którą w 1619 roku odbył podróż z Madrytu do Lizbony.
Podróż taką karetą musiała być mocno uciążliwa. Drewniane koła z żelaznymi obręczami podskakiwały na każdej nierówności, kabina była sztywno osadzona – bez żadnej amortyzacji. Późniejsze, 17-wieczne powozy zapewniały nieco większy komfort podróży – miały wprawdzie nadal drewniane koła z żelaznymi obręczami, ale kabina pasażerska była zawieszona na skórzanych pasach, które amortyzowały wstrząsy. Tak był zbudowany np. powóz Marii Franciszki Sabaudzkiej, kuzynki króla Francji Ludwika XIV, która dostała powóz w darze od króla, jako część ślubnego posagu, gdy w 1666 roku poślubiła portugalskiego króla Alfonsa VI.
Kareta ozdobiona płatkami złota
Jeszcze bardziej bogato ozdobiona jest kareta siostry cesarza austriackiego Józefa I – Marii Anny. Ten pojazd cesarz zamówił na jej ślub z królem Portugalii Janem V w 1708 roku. Kabina na zewnątrz ozdobiona jest płatkami złota, figurkami lwów, monogramami królowej i portugalskimi herbami. Szprychy w kołach mają kształt królewskich bereł.
Barokowe karety z orszaku do papieża
Najbardziej ozdobne i bogate są powozy z 18 wieku – barok również w sztuce budowania karet zaznaczył swój wpływ. Najbardziej spektakularnym przykładem są trzy bogato zdobione karety z orszaku poselskiego wysłanego przez króla Portugalii Jana V do papieża Klemensa XI w 1716 roku.
Orszak składał się z pięciu bogato zdobionych karet i towarzyszących im dziesięciu powozów. Wjazd takiej kolumny pojazdów do Stolicy Apostolskiej musiał wówczas wywołać na widzach piorunujące wrażenie.
Królewska kareta z zaprzęgiem 6-konnym
W Muzeum można też obejrzeć karetę królewską z zaprzęgiem 6-konnym, zamówioną w 1824 roku w Londynie dla portugalskiego króla Jana VI. Oprócz skórzanych pasów elementami amortyzującymi są metalowe sprężyny w kształcie litery C.
W galerii zdjęcia najciekawszych, najcenniejszych i najbardziej bogato zdobionych eksponatów z lizbońskiego Muzeum Powozów.
Galeria zdjęć
Jedna z sal Muzeum
Najstarszy eksponat – kareta króla Filipa II, którą podróżował z Madrytu do Lizbony w 1619 roku
Powóz Marii Franciszki Sabaudzkiej – jej posag ślubny z 1666 r.
Kareta księżniczki Marianny Victorii z XVIII w. Jej prezent ślubny
Kareta króla Jose I (Józefa I). XVIII w.
Kareta króla Józefa I z XVIII w.
Kareta króla Józefa I
Kareta Infantek – córek króla Józefa I: Marii Franciszki, Marii Anny, Marii Franciszki Doroty i Marii Franciszki Benedykty. XVIIIw.
Powóz dla nieślubnych dzieci króla Jana V. XVIII w.
Trzy najbardziej zdobne karety z orszaku króla Jana V do papieża Klemensa XI w 1716 r.
Karety z orszaku poselskiego do papieża Klemensa XI w 1716 roku
Kareta z orszaku do papieża w 1716 r.
Kareta ambasadora z orszaku do papieża w 1716 r.
Kareta papieża Klemensa XI, którą podarował królowi Janowi V w 1715 r. na chrzest pierworodnego syna króla
Kareta – dar papieża Klemensa XI
Kareta z orszaku hrabiego Ribeiry, który w 1715 r. podróżował na dwór króla Francji Ludwika XIV w celu przywrócenia stosunków dyplomatycznych między Portugalią i Francją.
Kareta króla Jana V. Na tylnych kołach umieszczono 12 znaków Zodiaku. XVIII w.
Kareta zamówiona w 1708 r. na ślub austriackiej księżniczki Marii Anny z królem Portugalii Janem V
Powóz Marii Franciszki Sabaudzkiej. XVII w.
Powóz do przewożenia obrazu Matki Bożej w procesji
Kareta królewska z XIX wieku, zamówiona dla króla Jana VI, z zaprzęgiem 6-konnym