Auto Świat Czym podróżowali najbogatsi, gdy nie było jeszcze Rolls-Royce'ów, Bentley'ów i Maybachów? Muzeum Powozów w Lizbonie

Czym podróżowali najbogatsi, gdy nie było jeszcze Rolls-Royce'ów, Bentley'ów i Maybachów? Muzeum Powozów w Lizbonie

Czy wiecie jak i czym podróżowali w 17 i 18 wieku najbogatsi i najważniejsi ludzie ówczesnego świata? Karetami i powozami. Im bardziej pasażer był ważniejszy i bogatszy, tym pojazd był bardziej okazały, często przyozdobiony złotem i drogimi tkaninami, zaprzęgnięty w szóstkę lub ósemkę koni, powożony przez dwójkę stangretów w liberiach, w otoczeniu licznego orszaku na koniach.

Narodowe Muzeum Powozów Lizbona
Zobacz galerię (21)
Roman Dębecki / Auto Świat
Narodowe Muzeum Powozów Lizbona
  • Największa kolekcja karet na świecie
  • Najstarsza kareta ma 400 lat
  • Bogato zdobione karety z orszaku do papieża

Kolekcję kilkudziesięciu królewskich i magnackich pojazdów używanych od 16 do 19 wieku można obejrzeć w Narodowym Muzeum Powozów w Lizbonie. To jedna z największych i najpiękniejszych kolekcji na świecie. Muzeum otwarto w 1905 roku, eksponaty przekazała królowa Amelia, która wcześniej zgromadziła wielki zbiór powozów używanych od 16 wieku przez portugalską rodzinę królewską.

Kareta Filipa II ma 400 lat

Najstarszym pojazdem jest, mająca ponad 400 lat, kareta króla Hiszpanii i Portugalii Filipa II, którą w 1619 roku odbył podróż z Madrytu do Lizbony.

Narodowe Muzeum Powozów Lizbona
Narodowe Muzeum Powozów LizbonaRoman Dębecki / Auto Świat

Podróż taką karetą musiała być mocno uciążliwa. Drewniane koła z żelaznymi obręczami podskakiwały na każdej nierówności, kabina była sztywno osadzona – bez żadnej amortyzacji. Późniejsze, 17-wieczne powozy zapewniały nieco większy komfort podróży – miały wprawdzie nadal drewniane koła z żelaznymi obręczami, ale kabina pasażerska była zawieszona na skórzanych pasach, które amortyzowały wstrząsy. Tak był zbudowany np. powóz Marii Franciszki Sabaudzkiej, kuzynki króla Francji Ludwika XIV, która dostała powóz w darze od króla, jako część ślubnego posagu, gdy w 1666 roku poślubiła portugalskiego króla Alfonsa VI.

Narodowe Muzeum Powozów Lizbona
Narodowe Muzeum Powozów LizbonaRoman Dębecki / Auto Świat

Kareta ozdobiona płatkami złota

Jeszcze bardziej bogato ozdobiona jest kareta siostry cesarza austriackiego Józefa I – Marii Anny. Ten pojazd cesarz zamówił na jej ślub z królem Portugalii Janem V w 1708 roku. Kabina na zewnątrz ozdobiona jest płatkami złota, figurkami lwów, monogramami królowej i portugalskimi herbami. Szprychy w kołach mają kształt królewskich bereł.

Narodowe Muzeum Powozów Lizbona
Narodowe Muzeum Powozów LizbonaRoman Dębecki / Auto Świat

Barokowe karety z orszaku do papieża

Najbardziej ozdobne i bogate są powozy z 18 wieku – barok również w sztuce budowania karet zaznaczył swój wpływ. Najbardziej spektakularnym przykładem są trzy bogato zdobione karety z orszaku poselskiego wysłanego przez króla Portugalii Jana V do papieża Klemensa XI w 1716 roku.

Narodowe Muzeum Powozów Lizbona
Narodowe Muzeum Powozów LizbonaRoman Dębecki / Auto Świat

Orszak składał się z pięciu bogato zdobionych karet i towarzyszących im dziesięciu powozów. Wjazd takiej kolumny pojazdów do Stolicy Apostolskiej musiał wówczas wywołać na widzach piorunujące wrażenie.

Narodowe Muzeum Powozów Lizbona
Narodowe Muzeum Powozów LizbonaRoman Dębecki / Auto Świat

Królewska kareta z zaprzęgiem 6-konnym

W Muzeum można też obejrzeć karetę królewską z zaprzęgiem 6-konnym, zamówioną w 1824 roku w Londynie dla portugalskiego króla Jana VI. Oprócz skórzanych pasów elementami amortyzującymi są metalowe sprężyny w kształcie litery C.

Narodowe Muzeum Powozów Lizbona
Narodowe Muzeum Powozów LizbonaRoman Dębecki / Auto Świat

W galerii zdjęcia najciekawszych, najcenniejszych i najbardziej bogato zdobionych eksponatów z lizbońskiego Muzeum Powozów.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków