Auto Świat Testy Porównania samochodów Nowe BMW serii 3 Touring czy Audi A4 Avant po liftingu? Dylemat z gatunku przyjemnych

Nowe BMW serii 3 Touring czy Audi A4 Avant po liftingu? Dylemat z gatunku przyjemnych

Autor Przemysław Koryciński
Przemysław Koryciński

Nowe BMW serii 3 Touring i Audi A4 Avant po liftingu mają wszelkie predyspozycje, by usatysfakcjonować swoich właścicieli na dłuższą metę. Oba są nowoczesne, luksusowe i dieslami też bardzo oszczędne. Ale które z tych kombi jest lepsze? Sprawdzamy to wnikliwie w naszym porównaniu wersji silnikowych 320d i 40 TDI

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant
Zobacz galerię (11)
Auto Bild
BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant
  • Audi A4 jest bardziej komfortowe i ma nieco więcej miejsca z przodu, czyli może być wygodniejsze dla wyższych kierowców
  • BMW serii 3 przekonuje świetnie zgranym układem napędowym, ma lepsze osiągi i nieco więcej miejsca z tyłu
  • Walka między tymi modelami była bardzo wyrównana – wybór to też kwestia gustu, bo oba modele są warte swojej (wysokiej niestety) ceny

Jakimi samochodami będziemy jeździć w przyszłości? Tego, niestety, nie wiemy. Ale mamy dwie bardzo dobre propozycje z nowoczesnej teraźniejszości, które rokują na udany i długi (a przez to przyjazny dla środowiska) związek: nowiutkie BMW serii 3 Touring i świeżo odnowione Audi A4 Avant. Pożądane kombi klasy średniej premium z innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi, eleganckim designem oraz, w tym porównaniu, z oszczędnymi dwulitrowymi dieslami pod maskami.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

BMW wyraźnie doinwestowało wnętrze nowej „trójki” – kokpit wykonano ze szlachetniejszych materiałów niż w poprzedniku. Siedzi się tu nieco niżej niż w Audi, na dobrze trzymających sportowych fotelach. Wraz z grubą kierownicą i szeregiem innych elementów sygnowanych literą M należą do pakietu M Sport (26 300 zł dopłaty). Mniej pochwalimy za to wirtualne zegary – może i wyglądają efektownie, ale są mało czytelne i wciąż nie możemy przywyknąć do obrotomierza z odwróconą skalą.

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – pokrętło MMI zniknęło z Audi, BMW pielęgnuje swój iDrive

Na szczęście BMW nie zepsuło, a wręcz ulepszyło swój system multimedialny. Nowa szata graficzna i logiczna obsługa sprawdzonym pokrętłem iDrive, dotykowo na ekranie i do tego jeszcze genialny w swej prostocie patent: 7 przycisków, którym można przypisać skróty do dowolnych, często używanych funkcji. I choć funkcji jest bardzo dużo, to mimo to sterowanie nimi nie odciąga nadmiernie uwagi.

W kokpicie zmodernizowanego Audi A4 nowością jest 10,1-calowy ekran dotykowy – pokrętło MMI zostało w związku z tym usunięte. Menu i grafika umieszczonego na szczycie deski rozdzielczej wyświetlacza są w porządku, na postoju obsługa jest bezproblemowa. Podczas jazdy jednak trudniej trafić palcem w daną ikonę – typowy problem wszystkich dotykowych ekranów i osoby przesiadające się z poprzedniego A4 pewnie zatęsknią za wielofunkcyjnym pokrętłem MMI. BMW dostaje o 2 punkty więcej za obsługę.

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – z tyłu więcej miejsca ma BMW, ale wygodniej siedzi się w Audi

Z przodu Audi zostało skrojone minimalnie przestronniej niż BMW, za to na kanapie oferuje mniej miejsca. Względem serii 3 „A4-ce” brakuje cennych centymetrów na wysokość nad głową, na szerokość i także na kolana – to nie tylko widać na miarce, lecz także czuć. Za to pozycja, którą przyjmuje się na kanapie Audi, jest wygodniejsza – w BMW tylne siedzisko umieszczono za nisko nad podłogą.

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)Żródło: Auto Świat
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)Żródło: Auto Świat

Przejdźmy dalej, do bagażników. Przestrzeń ładunkowa BMW mieści od 500 do 1510 litrów, została też starannie i z pomysłem wykończona. Tradycyjnie w tej marce szybę można otworzyć niezależnie od klapy, a oparcie kanapy składa się w trzech częściach. Opcjonalnie jest dostępne zdalne zwalnianie oparć i szyny z gumowaną wkładką, która lekko się napompowuje, by zapobiec przesuwaniu bagaży (w pakiecie za 1343 zł).

Bagażnik w Audi jest minimalnie mniejszy, zapakujecie do niego od 495 do 1495 litrów. W załadunku przeszkadza jednak 5-centymetrowy wewnętrzny próg. Warte polecenia praktyczne szyny z przesuwanymi kotwami mocującymi wymagają 1030 zł dopłaty. Dodatkowe 960 zł kosztują siatka mocująca i gumy na burtach. Także tu macie możliwość złożenia kanapy od strony bagażnika, oparcie dzieli się na 3 części.

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – dwusprzęgłówka Audi nieco ociąga się przy ruszaniu

„A4-kę” napędza 190-konne 2.0 TDI, połączone z 7-biegową dwusprzęgłówką s-tronic i napędem na 4 koła. Silnik jest zdrowo pobudzony i przy niskich obrotach klekocze nieco wyraźniej niż jednostka BMW – później się jednak uspokaja. Typowa dla dwusprzęgłowych przekładni montowanych w autach Grupy VW jest zwłoka przy ruszaniu. Podczas startu spod świateł czy na wyjściach z ciasnych zakrętów skrzynia zawsze potrzebuje sekundy, dwóch, by się namyśleć i dopiero po tym jest moc. Podczas jazdy s-tronic sprawnie zmienia biegi.

Testowe A4 było wyposażone w komfortowe zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami i obniżone o 10 milimetrów sprężyny. To dobry wybór. Z tym rozwiązaniem Audi gładko amortyzuje nierówności, jeździ bardziej komfortowo niż testowa „3-ka” ze sportowym zawieszeniem M. A4 prowadzi się poręcznie, spokojnie, choć kierowcom ze sportową żyłką może przeszkadzać pewna sztuczność układu kierowniczego, który wydaje się nieco gumowo złączony z kołami.

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – „trójka” ostrzejsza w prowadzeniu

BMW jeździ ostrzej i precyzyjniej od Audi. Ta sportowość to też zasługa układu kierowniczego ze zmiennym przełożeniem, który bardzo szybko przekłada polecenia kierowcy na skręt kół. Ciemną stroną takiego zestrojenia „trójki” jest, niestety, rozczarowująca amortyzacja wstrząsów na nierównościach. Winne są temu także 19-calowe koła z niskoprofilowymi oponami, których sztywne toczenie i stukanie na uskokach jezdni denerwuje.

Żadnych powodów do narzekań nie daje za to 190-konny diesel 2.0. Przy starcie ciśnie mocniej niż TDI w Audi i osiąga też lepsze rezultaty w pomiarach przyspieszenia. Duża w tym zasługa perfekcyjnie pracującego 8-stopniowego „automatu” ZF – warto dopłacić za niego aż 10 519 zł, bo zasługuje na określenie „sportowy”.

Po doposażeniu BMW kosztuje o 8470 zł mniej niż Audi. „Trójka” może się też pochwalić niższym zużyciem paliwa, ale A4 ma dłuższą gwarancję i mniej traci na wartości. Choć Audi wygrywa kategorię „Koszty”, to nie jest w stanie dogonić BMW, które zdobywa łącznie więcej punktów.

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – test spalania

Żródło: Auto Świat

Identyczne pojemność silnika, moc i moment obrotowy, jednak BMW przekuwa swoją przewagę w postaci ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów na znacznie niższe spalanie – na naszym odcinku testowym potrzebowało średnio o 0,8 l/100 km mniej niż Audi. W mniejszym stopniu wpływ mogły mieć też opony i 25 kg różnicy w masie.

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – test hamowania

Ze 100 km/h, opony letnie, suchy asfalt
Ze 100 km/h, opony letnie, suchy asfaltŻródło: Auto Świat

BMW stawiło się do testu z opcjonalnym układem hamulcowym M (2910 zł) – to się opłaciło. Seria 3 zahamowała w obu próbach lepiej niż Audi, ale szczególne wrażenie robią wyniki po rozgrzaniu tarcz i opon – tutaj też BMW wyśmienicie spełnia obietnicę „sportowych hamulców”.

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – nasza opinia

Dwa bardzo przyjemne kombi, które dadzą wiele satysfakcji właścicielowi. Dynamiczne i zarazem oszczędniejsze BMW zebrało więcej punktów niż Audi, ale A4 nie było dla niego łatwym przeciwnikiem. Oferuje bardziej komfortowe zawieszenie i nieco więcej miejsca z przodu, błyszczy także dłuższą gwarancją. Z kolei 320d przekonuje przede wszystkim świetnie zgranym układem napędowym, zapewniającym lepsze osiągi, a także przestronniejszą kanapą. Wybór to oczywiście też kwestia gustu, ale naszym zwycięzcą jest seria 3.

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – nasze pomiary testowe

Dane/modelBMW 320d TouringAudi A4 Avant 40 TDI quattro
0-50 km/h2,4 s2,5 s
0-100 km/h7,2 s7,8 s
0-130 km/h12,1 s13,1 s
0-160 km/h19,8 s20,8 s
60-100 km/h (aut.)3,8 s4,4 s
80-120 km/h (aut.)5,4 s5,8 s
Masa rzeczywista/ładowność1676/514 kg1701/524 kg
Rozdział masy (przód/tył)48/52 proc.54/46 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,3/11,4 m11,7/11,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce)35,9 m36,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce)34,1 m34,4 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h57 dB (A)57 dB (A)
przy 100 km/h64 dB (A)63 dB (A)
przy 130 km/h68 dB (A)68 dB (A)
Spalanie testowe6,1 l/100 km6,9 l/100 km
Zasięg650 km840 km

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – dane techniczne

Dane/modelBMW 320d TouringAudi A4 Avant 40 TDI quattro
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, biturbo/R4/16diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/łańcuchcommon rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3)19951968
Moc maksymalna (KM/obr./min)190/4000190/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)400/1750400/1750
Prędkość maksymalna (km/h)229230
Skrzynia biegówautomatyczna, 8-biegowaaut. dwusprzęgłowa, 7-biegowa
Napędna tylne koła4x4
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)500-1510495-1495
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l)40/10,458/12
Marka i model opon testowanego autaMichelin Pilot Sport 4 SHankook Ventus S1 evo2
Rozmiar opon testowanego auta225/40 R 19 (p.) | 255/35 R 19 (t.)245/40 R 18
Emisja CO2 (g/km)154178
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1800/7501800/750

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – wyposażenie

Dane/modelBMW 320d TouringAudi A4 Avant 40 TDI quattro
Wersja wyjściowaM SportS line
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowyS/S/S/NS/S/S/N
Reflektory LED/matrycowe/przeciwmgielneS/8953 zł (laserowe)/SS/7970 zł/S
Automatyczne światła drogowe716 zł760 zł
Klimatyzacja automatycznaS (3-strefowa)3490 zł (3-strefowa)
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczneS/1432 złS/1760 zł
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne/czujnik deszczuS/S880 zł/S
System multimedialny/nawigacjaS/11 826 złS/7650 zł*
Bluetooth/USB/Apple CarPlay/Android AutoS/S/11 826 zł/NS/S/1610 zł (za obie opcje)
Wirtualne zegary/ładowarka indukcyjna11 826/11 826 zł7650*/7650 zł*
Elektr. sterowana klapa bagażnika/kluczyk zbliżeniowyS/2686 złS/7820 zł
Podgrzewane fotele przednie/tylne1701/1701 zł1910/1900 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/1970 złS/4590 zł
Czujniki parkowania tylne i przednie/kamera cofaniaS/2014 zł*3910/2260 zł
System unikania kolizji/skaner znaków drogowychS/SS/1010 zł
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania)4029 zł4060 zł
Asystent utrzymania pasa ruchu pasywny/aktywnyS/SN/3010 zł
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkującyS/2014 zł*S/5270 zł
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie4029 zł/S (18-calowe)4510 zł/S (18-calowe)

*Pakiet;

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu;

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – ceny, gwarancja i utrata wartości

Dane/modelBMW 320d TouringAudi A4 Avant 40 TDI quattro
Cena wyjściowa208 019 zł200 900 zł
Gwarancja mechaniczna2 lata, bez ograniczeń km3 lata lub 90 tys. km
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądywg wskazań lub co 2 latawg wskazań lub co 2 lata
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)48,7 proc.45,9 proc.
Cena po doposażeniu223 650 zł (1)232 120 zł (2)

(1) Cena BMW zawiera także sportową aut. skrzynię biegów za 10 519 zł, szyby o zwiększonej izolacji akustycznej za 895 zł i sportowy układ hamulcowy M za 2910 zł.

(2) Cena Audi zawiera także szyby z izolacją akustyczną za 2870 zł, zawieszenie komfortowe z regulacją za 4910 zł i sportowe siedzenia przednie za 1880 zł.

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – punktacja

NadwozieMaks. punktówBMWAudi
Przestronność z przodu403132
Przestronność z tyłu302523
Pojemność bagażnika251919
Ładowność151111
Widoczność201617
Fotele, pozycja kierowcy302827
Ergonomia obsługi201816
Jakość wykończenia201818
Suma punktów w tej kategorii200166163
Napęd i zawieszenieMaks. punktówBMWAudi
Przyspieszenie251817
Elastyczność252221
Poziom hałasu151313
Skrzynia biegów151513
Zachowanie na drodze302827
Komfort jazdy302325
Układ kierowniczy151413
Średnica zawracania543
Skuteczność hamulców403331
Suma punktów w tej kategorii200170163
KosztyMaks. punktówBMWAudi
Cena po doposażeniu503432
Utrata wartości15911
Zużycie paliwa302725
Wyposażenie – komfort401718
Wyp. – bezpieczeństwo301818
Ubezpieczenia1088
Gwarancja15810
Przeglądy1066
Su­ma punktów w tej kategorii200127128
Maks. punktówBMWAudi
Wynik końcowy600463454
Miejsce w teście 12
Autor Przemysław Koryciński
Przemysław Koryciński
Powiązane tematy: