• Audi A4 jest bardziej komfortowe i ma nieco więcej miejsca z przodu, czyli może być wygodniejsze dla wyższych kierowców
  • BMW serii 3 przekonuje świetnie zgranym układem napędowym, ma lepsze osiągi i nieco więcej miejsca z tyłu
  • Walka między tymi modelami była bardzo wyrównana – wybór to też kwestia gustu, bo oba modele są warte swojej (wysokiej niestety) ceny

Jakimi samochodami będziemy jeździć w przyszłości? Tego, niestety, nie wiemy. Ale mamy dwie bardzo dobre propozycje z nowoczesnej teraźniejszości, które rokują na udany i długi (a przez to przyjazny dla środowiska) związek: nowiutkie BMW serii 3 Touring i świeżo odnowione Audi A4 Avant. Pożądane kombi klasy średniej premium z innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi, eleganckim designem oraz, w tym porównaniu, z oszczędnymi dwulitrowymi dieslami pod maskami.

BMW wyraźnie doinwestowało wnętrze nowej „trójki” – kokpit wykonano ze szlachetniejszych materiałów niż w poprzedniku. Siedzi się tu nieco niżej niż w Audi, na dobrze trzymających sportowych fotelach. Wraz z grubą kierownicą i szeregiem innych elementów sygnowanych literą M należą do pakietu M Sport (26 300 zł dopłaty). Mniej pochwalimy za to wirtualne zegary – może i wyglądają efektownie, ale są mało czytelne i wciąż nie możemy przywyknąć do obrotomierza z odwróconą skalą.

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – pokrętło MMI zniknęło z Audi, BMW pielęgnuje swój iDrive

Na szczęście BMW nie zepsuło, a wręcz ulepszyło swój system multimedialny. Nowa szata graficzna i logiczna obsługa sprawdzonym pokrętłem iDrive, dotykowo na ekranie i do tego jeszcze genialny w swej prostocie patent: 7 przycisków, którym można przypisać skróty do dowolnych, często używanych funkcji. I choć funkcji jest bardzo dużo, to mimo to sterowanie nimi nie odciąga nadmiernie uwagi.

W kokpicie zmodernizowanego Audi A4 nowością jest 10,1-calowy ekran dotykowy – pokrętło MMI zostało w związku z tym usunięte. Menu i grafika umieszczonego na szczycie deski rozdzielczej wyświetlacza są w porządku, na postoju obsługa jest bezproblemowa. Podczas jazdy jednak trudniej trafić palcem w daną ikonę – typowy problem wszystkich dotykowych ekranów i osoby przesiadające się z poprzedniego A4 pewnie zatęsknią za wielofunkcyjnym pokrętłem MMI. BMW dostaje o 2 punkty więcej za obsługę.

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – z tyłu więcej miejsca ma BMW, ale wygodniej siedzi się w Audi

Z przodu Audi zostało skrojone minimalnie przestronniej niż BMW, za to na kanapie oferuje mniej miejsca. Względem serii 3 „A4-ce” brakuje cennych centymetrów na wysokość nad głową, na szerokość i także na kolana – to nie tylko widać na miarce, lecz także czuć. Za to pozycja, którą przyjmuje się na kanapie Audi, jest wygodniejsza – w BMW tylne siedzisko umieszczono za nisko nad podłogą.

Foto: Auto Świat
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Foto: Auto Świat
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Przejdźmy dalej, do bagażników. Przestrzeń ładunkowa BMW mieści od 500 do 1510 litrów, została też starannie i z pomysłem wykończona. Tradycyjnie w tej marce szybę można otworzyć niezależnie od klapy, a oparcie kanapy składa się w trzech częściach. Opcjonalnie jest dostępne zdalne zwalnianie oparć i szyny z gumowaną wkładką, która lekko się napompowuje, by zapobiec przesuwaniu bagaży (w pakiecie za 1343 zł).

Bagażnik w Audi jest minimalnie mniejszy, zapakujecie do niego od 495 do 1495 litrów. W załadunku przeszkadza jednak 5-centymetrowy wewnętrzny próg. Warte polecenia praktyczne szyny z przesuwanymi kotwami mocującymi wymagają 1030 zł dopłaty. Dodatkowe 960 zł kosztują siatka mocująca i gumy na burtach. Także tu macie możliwość złożenia kanapy od strony bagażnika, oparcie dzieli się na 3 części.

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – dwusprzęgłówka Audi nieco ociąga się przy ruszaniu

„A4-kę” napędza 190-konne 2.0 TDI, połączone z 7-biegową dwusprzęgłówką s-tronic i napędem na 4 koła. Silnik jest zdrowo pobudzony i przy niskich obrotach klekocze nieco wyraźniej niż jednostka BMW – później się jednak uspokaja. Typowa dla dwusprzęgłowych przekładni montowanych w autach Grupy VW jest zwłoka przy ruszaniu. Podczas startu spod świateł czy na wyjściach z ciasnych zakrętów skrzynia zawsze potrzebuje sekundy, dwóch, by się namyśleć i dopiero po tym jest moc. Podczas jazdy s-tronic sprawnie zmienia biegi.

Testowe A4 było wyposażone w komfortowe zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami i obniżone o 10 milimetrów sprężyny. To dobry wybór. Z tym rozwiązaniem Audi gładko amortyzuje nierówności, jeździ bardziej komfortowo niż testowa „3-ka” ze sportowym zawieszeniem M. A4 prowadzi się poręcznie, spokojnie, choć kierowcom ze sportową żyłką może przeszkadzać pewna sztuczność układu kierowniczego, który wydaje się nieco gumowo złączony z kołami.

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – „trójka” ostrzejsza w prowadzeniu

BMW jeździ ostrzej i precyzyjniej od Audi. Ta sportowość to też zasługa układu kierowniczego ze zmiennym przełożeniem, który bardzo szybko przekłada polecenia kierowcy na skręt kół. Ciemną stroną takiego zestrojenia „trójki” jest, niestety, rozczarowująca amortyzacja wstrząsów na nierównościach. Winne są temu także 19-calowe koła z niskoprofilowymi oponami, których sztywne toczenie i stukanie na uskokach jezdni denerwuje.

Żadnych powodów do narzekań nie daje za to 190-konny diesel 2.0. Przy starcie ciśnie mocniej niż TDI w Audi i osiąga też lepsze rezultaty w pomiarach przyspieszenia. Duża w tym zasługa perfekcyjnie pracującego 8-stopniowego „automatu” ZF – warto dopłacić za niego aż 10 519 zł, bo zasługuje na określenie „sportowy”.

Po doposażeniu BMW kosztuje o 8470 zł mniej niż Audi. „Trójka” może się też pochwalić niższym zużyciem paliwa, ale A4 ma dłuższą gwarancję i mniej traci na wartości. Choć Audi wygrywa kategorię „Koszty”, to nie jest w stanie dogonić BMW, które zdobywa łącznie więcej punktów.

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – test spalania

Foto: Auto Świat

Identyczne pojemność silnika, moc i moment obrotowy, jednak BMW przekuwa swoją przewagę w postaci ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów na znacznie niższe spalanie – na naszym odcinku testowym potrzebowało średnio o 0,8 l/100 km mniej niż Audi. W mniejszym stopniu wpływ mogły mieć też opony i 25 kg różnicy w masie.

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – test hamowania

Foto: Auto Świat
Ze 100 km/h, opony letnie, suchy asfalt

BMW stawiło się do testu z opcjonalnym układem hamulcowym M (2910 zł) – to się opłaciło. Seria 3 zahamowała w obu próbach lepiej niż Audi, ale szczególne wrażenie robią wyniki po rozgrzaniu tarcz i opon – tutaj też BMW wyśmienicie spełnia obietnicę „sportowych hamulców”.

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – nasza opinia

Dwa bardzo przyjemne kombi, które dadzą wiele satysfakcji właścicielowi. Dynamiczne i zarazem oszczędniejsze BMW zebrało więcej punktów niż Audi, ale A4 nie było dla niego łatwym przeciwnikiem. Oferuje bardziej komfortowe zawieszenie i nieco więcej miejsca z przodu, błyszczy także dłuższą gwarancją. Z kolei 320d przekonuje przede wszystkim świetnie zgranym układem napędowym, zapewniającym lepsze osiągi, a także przestronniejszą kanapą. Wybór to oczywiście też kwestia gustu, ale naszym zwycięzcą jest seria 3.

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – nasze pomiary testowe

Dane/model BMW 320d Touring Audi A4 Avant 40 TDI quattro
0-50 km/h 2,4 s 2,5 s
0-100 km/h 7,2 s 7,8 s
0-130 km/h 12,1 s 13,1 s
0-160 km/h 19,8 s 20,8 s
60-100 km/h (aut.) 3,8 s 4,4 s
80-120 km/h (aut.) 5,4 s 5,8 s
Masa rzeczywista/ładowność 1676/514 kg 1701/524 kg
Rozdział masy (przód/tył) 48/52 proc. 54/46 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,3/11,4 m 11,7/11,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 35,9 m 36,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) 34,1 m 34,4 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h 57 dB (A) 57 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A) 63 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A) 68 dB (A)
Spalanie testowe 6,1 l/100 km 6,9 l/100 km
Zasięg 650 km 840 km

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – dane techniczne

Dane/model BMW 320d Touring Audi A4 Avant 40 TDI quattro
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, biturbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/łańcuch common rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1995 1968
Moc maksymalna (KM/obr./min) 190/4000 190/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 400/1750 400/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 229 230
Skrzynia biegów automatyczna, 8-biegowa aut. dwusprzęgłowa, 7-biegowa
Napęd na tylne koła 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/tw
Pojemność bagażnika (l) 500-1510 495-1495
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l) 40/10,4 58/12
Marka i model opon testowanego auta Michelin Pilot Sport 4 S Hankook Ventus S1 evo2
Rozmiar opon testowanego auta 225/40 R 19 (p.) | 255/35 R 19 (t.) 245/40 R 18
Emisja CO2 (g/km) 154 178
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1800/750 1800/750

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – wyposażenie

Dane/model BMW 320d Touring Audi A4 Avant 40 TDI quattro
Wersja wyjściowa M Sport S line
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy S/S/S/N S/S/S/N
Reflektory LED/matrycowe/przeciwmgielne S/8953 zł (laserowe)/S S/7970 zł/S
Automatyczne światła drogowe 716 zł 760 zł
Klimatyzacja automatyczna S (3-strefowa) 3490 zł (3-strefowa)
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne S/1432 zł S/1760 zł
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne/czujnik deszczu S/S 880 zł/S
System multimedialny/nawigacja S/11 826 zł S/7650 zł*
Bluetooth/USB/Apple CarPlay/Android Auto S/S/11 826 zł/N S/S/1610 zł (za obie opcje)
Wirtualne zegary/ładowarka indukcyjna 11 826/11 826 zł 7650*/7650 zł*
Elektr. sterowana klapa bagażnika/kluczyk zbliżeniowy S/2686 zł S/7820 zł
Podgrzewane fotele przednie/tylne 1701/1701 zł 1910/1900 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/1970 zł S/4590 zł
Czujniki parkowania tylne i przednie/kamera cofania S/2014 zł* 3910/2260 zł
System unikania kolizji/skaner znaków drogowych S/S S/1010 zł
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) 4029 zł 4060 zł
Asystent utrzymania pasa ruchu pasywny/aktywny S/S N/3010 zł
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący S/2014 zł* S/5270 zł
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie 4029 zł/S (18-calowe) 4510 zł/S (18-calowe)

*Pakiet;

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu;

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – ceny, gwarancja i utrata wartości

Dane/model BMW 320d Touring Audi A4 Avant 40 TDI quattro
Cena wyjściowa 208 019 zł 200 900 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata, bez ograniczeń km 3 lata lub 90 tys. km
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy wg wskazań lub co 2 lata wg wskazań lub co 2 lata
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 48,7 proc. 45,9 proc.
Cena po doposażeniu 223 650 zł (1) 232 120 zł (2)

(1) Cena BMW zawiera także sportową aut. skrzynię biegów za 10 519 zł, szyby o zwiększonej izolacji akustycznej za 895 zł i sportowy układ hamulcowy M za 2910 zł.

(2) Cena Audi zawiera także szyby z izolacją akustyczną za 2870 zł, zawieszenie komfortowe z regulacją za 4910 zł i sportowe siedzenia przednie za 1880 zł.

BMW serii 3 Touring kontra Audi A4 Avant – punktacja

Nadwozie Maks. punktów BMW Audi
Przestronność z przodu 40 31 32
Przestronność z tyłu 30 25 23
Pojemność bagażnika 25 19 19
Ładowność 15 11 11
Widoczność 20 16 17
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 27
Ergonomia obsługi 20 18 16
Jakość wykończenia 20 18 18
Suma punktów w tej kategorii 200 166 163
Napęd i zawieszenie Maks. punktów BMW Audi
Przyspieszenie 25 18 17
Elastyczność 25 22 21
Poziom hałasu 15 13 13
Skrzynia biegów 15 15 13
Zachowanie na drodze 30 28 27
Komfort jazdy 30 23 25
Układ kierowniczy 15 14 13
Średnica zawracania 5 4 3
Skuteczność hamulców 40 33 31
Suma punktów w tej kategorii 200 170 163
Koszty Maks. punktów BMW Audi
Cena po doposażeniu 50 34 32
Utrata wartości 15 9 11
Zużycie paliwa 30 27 25
Wyposażenie – komfort 40 17 18
Wyp. – bezpieczeństwo 30 18 18
Ubezpieczenia 10 8 8
Gwarancja 15 8 10
Przeglądy 10 6 6
Su­ma punktów w tej kategorii 200 127 128
Maks. punktów BMW Audi
Wynik końcowy 600 463 454
Miejsce w teście 1 2