• Nowy Ceed SW PHEV z akumulatorami 8,9 kWh uzyskał w teście zasięg EV – 47 km
  • Uzyskaliśmy lepsze osiągi (0-100 km/h w 9,4 s) od tych, które obiecuje producent
  • Cena nowej hybrydy Kii zaczyna się od 127 990 zł, auto ma bogate wyposażenie

Hybrydy typu plug-in, choć są coraz częściej oferowane, nie mają ostatnio najlepszej opinii. Po pierwsze, są kosztowne w zakupie, po drugie, ich ekologiczność jest uwarunkowana regularnością zasilania akumulatorów ze źródła zewnętrznego. Skoro z dostępnością do gniazd elektrycznych bywa różnie, podobnie zresztą jak z obowiązkowością właścicieli, to w sytuacji, gdy zaczynamy napędzać ciężkie hybrydy PHEV wyłącznie benzynowymi silnikami, okazują się one paliwożerne. Gdzie tu sens? Sprawdźmy, jak odpowiada na te zarzuty (potwierdzone zresztą przez niemiecką organizację ekologiczną Deutsche Umwelthilfe) nowy Ceed PHEV SW.

Ceed kombi jeździ po drogach od 2 lat, ale hybryda ładowana z gniazdka dołączyła do oferty dopiero w tym roku. Na zewnątrz różni się dodatkową klapką gniazda EV, zabudowaną osłoną chłodnicy i innymi felgami. W środku zmian jest więcej, począwszy od elektronicznych zegarów, które zamiast obrotomierza mają wskaźniki przepływu i wykorzystania energii, przez system multimedialny (seryjny dotykowy ekran 8-calowy; w opcji 10,25 i 12,3 cala) z programowaniem czasu i prądu ładowania, na klimatyzacji pracującej w trybie tylko dla kierowcy kończąc.

{ "uuid": "51146b52-e90c-4e2e-9837-2951f1728f88", "caption": "Schemat wymiarów – Kia Ceed SW", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZTE7MDA_/34176b60c26f03b83a202870a93a1be6.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2020-09-18 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat", "image": { "publicationId": { "ocdn": "386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 92, "width": 66 }, "uuid": "0632e2cc-1479-4f48-b22c-f10d91d9f080", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTY7MDA_/386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734.png" } }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "34176b60c26f03b83a202870a93a1be6", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 250, "width": 490, "bytes": 52477 }, "_gql": { "description": { "abstract": "" }, "url": "https://ocdn.eu/pulscms/MDA_/34176b60c26f03b83a202870a93a1be6.jpg", "caption": { "main": "Schemat wymiarów – Kia Ceed SW" }, "source": { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "0f82ed3c-f8e5-44bd-966a-69c10064eb6e", "name": "Auto Świat / Testy / Testy nowych samochodów", "taxonomy": { "name": "Kategoria", "code": "category" } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Schemat wymiarów – Kia Ceed SW Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – Kia Ceed SW

To jednak nie wszystko. Ilość miejsca dla podróżnych w obu rzędach siedzeń jest taka sama, co oznacza wygodną podróż czwórki dorosłych pasażerów. Zmiany dostrzeżemy za to w bagażniku, który ze względu na dodatkowe akumulatory został zmniejszony z imponujących 625 do 437 l.

Kia Ceed SW PHEV – na zakrętach czuć cięższe nadwozie

Ciężkie akumulatory zmniejszyły także ładowność auta o ok. 75 kg, ale co istotniejsze, zwiększyły jego masę i jej międzyosiowy rozkład. Hybrydowe kombi jest więc o ponad 220 kg cięższe od wersji 1.4 T-GDI/140 KM ze skrzynią DCT. Cięższy tył musiał otrzymać twardsze nastawy zawieszenia, co wpłynęło na obniżenie komfortu jazdy. Dodatkowe kilogramy czuć także podczas dynamicznej jazdy po łukach, na szczęście bliższy ideału międzyosiowy rozkład mas, wynoszący 54:46, nie pogorszył bezpieczeństwa jazdy. Skoro o tym mowa, producent zadbał o to, by cięższy PHEV dobrze hamował – w próbach ze 100 km/h zatrzymywał się na dystansie 35 m.

Kia Ceed SW PHEV – potrafi być oszczędna jak zwykła hybryda

Ceed SW z hybrydowym napędem o mocy 141 KM (105 KM gwarantuje benzyniak 1.6 GDI, 60,5 KM – elektryk) wg producenta rozpędza się do „setki” w 10,8 s, czyli o 1,4 s wolniej od wersji z klasycznym benzyniakiem 1.4 T-GDI. Powód? Oczywiście, wyższa masa! Na szczęście testowa hybryda okazała się równie żwawa i „setkę” uzyskała od startu w 9,4 s, co uratowało jej honor. Korzyść z hybrydowego napędu odczuwa się jednak nie w sprincie, ale podczas tankowania. Gdy więc będziecie mieli dostęp do prądu, uzupełnienie akumulatora o pojemności 8,9 kWh kosztować was będzie około 5,50 zł. Za tę kwotę bez większego trudu pokonaliśmy w mieście 47 km (producent obiecuje od 50 do 57 km). Tanio, owszem, ale na pełne tankowanie z domowego gniazdka trzeba zablokować auto na ok. 5 godzin. W przeciwnym razie czekają was wyższe, choć i tak całkiem rozsądne jak na PHEV-a, koszty. W trybie hybrydowym auto spaliło średnio 5,1 l/100 km, co jest wartością nie do osiągnięcia w odmianie benzynowej 1.4 T-GDI, tańszej jednak o ponad 30 050 zł...

To nam się podoba: przestronność, dynamika, skrzynia DCT, napęd często korzysta z silnika elektr. (niskie spalanie w trybie hybryd.), niezły zasięg EV.

To nam się nie podoba: brak info o śr. prędkości jazdy i zużyciu prądu, mniejszy kufer i zb. paliwa, ciężkie baterie pogarszają prowadzenie i komfort.

Kia Ceed SW PHEV – podsumowanie

Gdyby każdy chciał tak skrupulatnie rozważać wady i zalety aut, nie miałby sensu zakup pojazdów klasy premium. Na szczęście są jeszcze inne decydujące czynniki, takie jak wygląd, emocje i chęć dbałości o środowisko. Ceed SW PHEV to ciekawa propozycja dla rodzin, które mają łatwy dostęp do prądu i większość przebiegu pokonują w mieście.

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,4 s
0-100 km/h 9,4 s
0-130 km/h 15,4 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 5,1 s (aut.)
80-120 km/h 6,6 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1578/452 kg
Rozdział masy (przód/tył) 54/46 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,1/11,1 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 35,3 m
gorące 35,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
przy 100 km/h 63 dB (A)
przy 130 km/h 67 dB (A)
Zużycie w trybie hybr. (95 okt.) 5,1 l/100 km
Zasięg w trybach: hybryd./EV 720/47 km

Dane producenta

Silniki: typ/cylindry/zawory benz./R4/16 + elektr.
Zasilanie wtrysk bezpośredni
System. moc (KM)/mom. (Nm) 141/265
Poj. skok. silnika benz. (cm3) 1580
Moc silnika benz. (KM/obr./min) 105/5700
Mom. silnika benz. (Nm/obr./min) 147/4000
Moc silnika elektr. (KM/obr./min) 60,5/1798-2500
Mom. silnika elektr. (Nm/obr./min) 170/500-1798
Skrzynia biegów/napęd aut. 6/przedni
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 10,8/195 (EV: 120)
Spal. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 1,3/29 (WLTP)
Poj. bagaż./zb. paliwa (l)/baterii (kWh) 437-1506/37/8,9
Marka i model opon test. auta Michelin Primacy 3
Rozmiar opon test. auta 225/45 R 17

Wyposażenie

Wersja L
6 airbagów/utrzym. pasa ruchu S/S
Klima aut./dostęp bezkluczykowy S/S
Unikanie kolizji z f. wykr. pieszych S
Aktyw. temp. i asys. jazdy w korku 4000 zł (pak. Bezpiecz.)
Multimedia z interf. AA i Apple CP S
Navi, cyfr. zegary, podgrzew. fotele i kierow., ład. indukc., aut. parkow. 9000 zł (pakiet Business Line)

Ceny/gwarancje

Cena podstawowa wersji 127 990 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 7 lat/150 tys. km (także el. hybr.)
Przeglądy co 15 tys. km/rok
Cena testowanego auta 143 290 zł