Lata lecą, a Mazda 6 ciągle młoda. Jak ona to robi? W 2018 r. przeszła trzeci face lifting. Styliści wiedzieli, gdzie, co i jak podciągnąć, żeby „szóstka” wyglądała jeszcze bardziej sexy. Z oferty wycofano najuboższą wersję SkyGO i dodano topową SkyDream, naszpikowaną luksusami. Skórzana tapicerka nappa, ozdobne drewniane listwy, obszycia ze sztucznego zamszu, podgrzewane i wentylowane fotele z elektrycznym sterowaniem, podgrzewana kanapa, ekran head-up, kamery 360°, nawigacja... Lista wyposażenia SkyDream robi wrażenie. W połączeniu ze zmodernizowanym dieslem 2.2, rozwijającym teraz 184 KM, sześciostopniowym „automatem” i napędem 4x4 taka „szóstka” kosztuje 193 900 zł. Dodajcie do tego szyberdach, czerwony lakier i „pękają” dwie stówy. Porównywalnie wypasiony Ford Mondeo Vignale będzie o ok. 10 000 zł tańszy. A rywale klasy premium z takiego pułapu dopiero startują „na golasa”.

Mazda też potrafi być bezwstydna. Kiedy rano uruchamia się silnik, ten zaczyna głośno klekotać, ale po rozgrzaniu też potrafi robić dużo hałasu. Mocniejsze wciśnięcie gazu, motor chętnie nabiera obrotów, a kabinę wypełnia dobitne dieslowskie brzmienie. W aucie tej klasy można oczekiwać dyskretniejszej pracy jednostki, szczególnie w modelu po 3 face liftingach. Pozytywnie zaskoczyło nas za to spalanie paliwa – w zimowych warunkach Mazda zużyła w teście średnio 6,3 l/100 km (czyli mniej niż wg cyklu WLTP). Minimalnie poza miastem udało się osiągnąć 5,6 l, natomiast w miejskich korkach zużycie wahało się w granicach 10 l/100 km.

Podczas jazdy w gęstym ruchu doceniliśmy też pracę automatycznej przekładni – płynnie zmienia biegi, bez zbędnej opieszałości. Szkoda tylko, że nie ma trybu sportowego – w razie potrzeby muszą wystarczyć łopatki przy kierownicy.

Ze względu na niesprzyjające warunki atmosferyczne nie sprawdziliśmy przyspieszenia ani hamowania, ale udało się zważyć „szóstkę”. I tu duże zaskoczenie: waga wskazała 1789 kg (rozkład między osiami 59/41 proc.) – o 93 kg więcej niż jest w papierach, ładowności zostaje 471 kg. 

Zimowa aura pozwoliła wykorzystać możliwości napędu 4x4. System sprawnie pracuje, choć czasem podczas ruszania na śliskiej nawierzchni da się wyczuć drobną zwłokę, zanim moment trafi także na tylną oś. Wobec silnika osiągającego 445 Nm jest to jednak wskazane rozwiązanie.

Prowadzenie „szóstki” jest bez zarzutu, mierzenie w zakręty dobrze leżącą w dłoniach niezbyt dużą kierownicą to przyjemność. Mazda ma dar strojenia swoich aut w delikatnie sportowy sposób, jednak po tej wersji „szóstki” spodziewaliśmy się nieco wyższego komfortu amortyzacji. Przydałaby się odrobina miękkości.

Mazda 6 kombi 2.2 SkyActiv-D 4x4 – to nam się podoba

  • Umiarkowane zużycie paliwa
  • Przytomnie pracujący „automat”
  • Posłuszne prowadzenie
  • Rzadki w tej klasie ekran head-up

Mazda 6 kombi 2.2 SkyActiv-D 4x4 – to nam się podoba

  • Są pojemniejsze kombi w tej klasie
  • Głośny, klekoczący silnik
  • Luksusowe opcje tylko w pakiecie
  • Napęd 4x4 jedynie z dieslem

Mazda 6 kombi 2.2 SkyActiv-D 4x4 – naszym zdaniem

Mimo długiego stażu rynkowego Mazda 6 nie wykazuje szczególnych oznak starości – wręcz przeciwnie, im dłużej jest produkowana, tym staje się atrakcyjniejsza. Mazda mogłaby jednak jeszcze popracować nad akustyką i komfortem amortyzacji nierówności.

Mazda 6 kombi 2.2 SkyActiv-D 4x4 – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail
Pojemność skokowa (cm3) 2191
Moc (KM/obr./min) 184/4000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 445/2000
Skrzynia biegów/napęd aut. 6/4x4
Hamulce (przód/tył) tw/t
Opony testowanego auta 225/45 R 19
Masa własna (kg) 1696
Ładowność (kg) 564
Poj. bagażnika (l) 522-1664
Poj. zbiornika paliwa (l) 52

Mazda 6 kombi 2.2 SkyActiv-D 4x4 – osiągi (dane fabryczne)

Prędkość maksymalna 212 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s
Spalanie wg WLTP /
prędkość niska 6,2 l/100 km
prędkość umiarkowana 4,8 l/100 km
prędkość wysoka 5,4 l/100 km
prędkość bardzo wysoka 5,4 l/100 km
wartość uśrednionia 6,7 l/100 km
Emisja CO2 142 g/km
Teoretyczny zasięg 775 km
Min. średnica zawracania 11,8 m

Mazda 6 kombi 2.2 SkyActiv-D 4x4 – wyposażenie

Wersja SkyDream
Czujnik martw. pola i ruchu poprz. S
Asyst. pasa ruchu S
Skaner znaków S
Matrycowe reflektory LED S
Ekran head-up S
Nawigacja S
System audio Bose S
Skórzane, elektr. ster. fotele S
19-calowe alufelgi S
Szyberdach 2900 zł
Lakier Soul Red Crystal 3800 zł

Mazda 6 kombi 2.2 SkyActiv-D 4x4 – gwarancja i ceny

Cena podstawowa testowanej wersji 193 900 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 20 tys. km lub rok
Cena testowanego egzemplarza 200 600 zł