Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI – czyżby doskonały?

Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI – czyżby doskonały?

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Przestronne wnętrze z pojemnym kufrem sprzyjają rodzinnym wyjazdom. Jeśli do tego dodamy dynamiczny i oszczędny napęd i świetne prowadzenie, wyjdzie nam auto doskonałe. Z testu dowiecie się, czy taki właśnie jest nowy Leon Sportstourer.

Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI
Zobacz galerię (20)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI

Jeszcze nie tak dawno samochody Seata były reklamowane hasłem: „Niemiecka precyzja, hiszpański temperament”. W naszym teście sprawdzimy, czy do tego hasła pasuje rynkowa nowość Seata – kompaktowy Leon w praktycznej odmianie Sportstourer.

Przeczytaj też:

Choć Leon kombi jest dłuższy o ponad 27 cm od hatchbacka, ma taki sam rozstaw osi, jak debiutujący kilka miesięcy wcześniej model. To oznacza, że może nim wygodnie podróżować czterech dorosłych pasażerów. Tym razem jednak podczas wakacyjnej wyprawy nie muszą się ograniczać z liczbą walizek, bowiem mają do dyspozycji aż 620 l przestrzeni bagażowej. Dodajmy nie tylko pojemnej, ale i praktycznej. Wszystko za sprawą dwupoziomowej podłogi, która w górnym ustawieniu tworzy wraz z rozłożonymi oparciami kanapy równą powierzchnię, a ponadto stanowi funkcjonalny schowek na drobiazgi. Gdy mamy potrzebę przewieźć wysokie przedmioty (do 78 cm), podłogę ustawiamy w dolnej pozycji. Z kolei do transportu długich rzeczy możemy wykorzystać otwór znajdujący się w środkowym oparciu kanapy.

Schemat wymiarów – Seat Leon Sportstourer
Schemat wymiarów – Seat Leon SportstourerŻródło: Auto Świat

Podczas przewożenia bagaży doceniamy także: przyciemniane szyby (ograniczają skutecznie widok ciekawskim), gniazdko 12 V, siatkę zabezpieczającą przedmioty przed przemieszczaniem się, uchwyty do składania oparć kanapy od strony przestrzeni bagażowej oraz wygodną w użyciu taśmową roletę. Dzięki seryjnym relingom (w wersji Xcellence w kolorze chromu) rowery możemy umieścić na dachu lub – po dokupieniu fabrycznego haka (2914 zł) – wozić z tyłu pojazdu. Leon 1.5 TSI/150 KM z hakiem może również holować przyczepy o masie do 1,5 t.

We wnętrzu Leona kombi też nie brakuje praktycznych rozwiązań. Wśród nich spodobały nam się: zamykana szuflada znajdująca się pod fotelem pasażera, półka na dokumenty pod fotelem kierowcy, pojemny główny schowek czy możliwość bezprzewodowego ładowania smartfona.

Nowy Seat Leon Sportstourer – z ergonomią krok wstecz

Jednak nie wszystko w nowym Leonie ma wzorową praktyczność. Co prawda, spodobał nam się cyfrowy kokpit, na który składają się 10,25-calowe wirtualne zegary oraz szybki w działaniu i doskonale współpracujący ze smartfonami system multimedialny, ale narzekać będziemy na niemal całkowitą rezygnację z analogowych przycisków. Przeniesienie obsługi klimatyzacji, wyboru trybów jazdy czy możliwości dezaktywacji asystenta toru jazdy na ekran multimediów jest pomyłką. Z tych funkcji korzysta się często, a by dostać się do nich, musimy kilka razy puknąć w ekran. Niby w erze smartfonów i tabletów nie jest to skomplikowane, ale zajmuje trochę czasu, poza tym odciąga wzrok kierowcy od drogi, przez co stwarza niebezpieczeństwo.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W testowym Leonie będziemy za to chwalić napęd. Doładowany 1,5-litrowy benzyniak z czterema cylindrami zapewnia rodzinnemu kombi świetną dynamikę (zmierzone 0-100 km/h w 9,3 s), niezłą elastyczność (poniżej 1500 obr./min ma malutkie zawahanie) oraz wysoką kulturę pracy. Co ważne, jest oszczędny. W mieście spala między 7 a 8,5 l/100 km, na autostradzie ok. 7,5 l, a poza miastem na lokalnych drogach zużywa mniej niż 5,5 l/100 km. Średnio podczas jazdy naszą pętlą pomiarową osiągnęliśmy wynik zbliżony do podanego przez producenta (6,3 l/100 km).

Wzorowo oceniamy także pracę manualnej skrzyni biegów, która charakteryzuje się krótkim skokiem lewarka i precyzyjnym wyborem przełożeń.

Nowy Seat Leon Sportstourer – dużo frajdy z prowadzenia

Niemal w samych superlatywach będziemy się wypowiadać o układzie jezdnym testowanego Leona. Zaopatrzony w adaptacyjne zawieszenie i progresywny układ kierowniczy odznaczał się nie tylko precyzyjnym kierowaniem, lecz także pewnością pokonywania zakrętów czy też dużą stabilnością przy wysokich prędkościach. Zadowoleni byliśmy także z dobrego filtrowania nierówności, a jedyne zastrzeżenie do układu jezdnego dotyczyło jego głośnej pracy, słyszalnej zwłaszcza podczas jazdy po tzw. kocich łbach lub torowiskach.

Ponad 4,6-metrowe auto jest zwrotne, na miejskich parkingach możemy się wspomagać nie tylko seryjnymi czujnikami parkowania, lecz także opcjonalną kamerą cofania, która co prawda daje ostry obraz, ale w testowym egzemplarzu ok. 1/5 ekranu zajmował widok tablicy rejestracyjnej. Żadnych zastrzeżeń nie zgłaszamy za to do hamulców, które niezależnie, czy były zimne, czy rozgrzane, gwarantowały szybkie zatrzymanie (ze 100 km/h na 35 m).

Praktyczniejsze nadwozie w przypadku Leona wymaga dopłaty 3600 zł. Ceny wersji ze 150-konnym benzyniakiem rozpoczynają się od 88 700 zł, czyli aż o 4700 zł więcej niż kosztuje Ceed kombi 1.4/140 KM ze zbliżonym poziomem wyposażenia.

To nam się podoba: dużo miejsca dla pasażerów i na bagaż, świetne prowadzenie i komfort, nowoczesne multimedia i systemy wsp., dobra dynamika, niskie spalanie.

To nam się nie podoba: ograniczenie liczby przycisków i przeniesienie obsługi na ekran multimediów odrywa uwagę od prowadzenia, głośna praca zawieszenia.

Nowy Seat Leon Sportstourer – podsumowanie

Leon Sportstourer to udane kombi pod względem nie tylko stylistycznym, lecz przede wszystkim funkcjonalnym. Głowa rodziny będzie miała dużo radości z jego prowadzenia, zwłaszcza gdy zdecyduje się na 150-konnego benzyniaka i dopłaci dodatkowo za pakiet Dynamiczny. Jedyne zastrzeżenia mam do obsługi urządzeń pokładowych, czyli do czegoś, za co przez lata były chwalone auta z Grupy VW...

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,4 s
0-100 km/h 9,3 s
0-130/0-160 km/h 14,5/22,8 s
Elastyczność 60-100 km/h 7,6/10,1 s (4./5. bieg)
80-120 km/h 10,5/13,3 s (5./6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1385/575 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc.
Śr. zawracania (w lewo/prawo) 11,1/10,9 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 35,1 m
gorące 35,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 67 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 6,3 l/100 km
Zasięg 790 km

Dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1498
Maks. moc (KM/obr./min) 150/5000-6000
Maks. moment (Nm/obr./min) 250/1500-3500
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,7
Prędkość maksymalna (km/h) 221
Średnie spalanie (l/100 km) 6,1 (wg WLTP)
Emisja CO2 (g/km)/norma 138/Euro 6d-Temp
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa (l) 620-1600/50
Marka i model opon test. auta Bridgestone Potenza S005
Rozmiar opon test. auta 225/40 R 18

Wyposażenie

Wersja Xcellence
7 airbagów/unikanie kolizji S/S
Klima 3-stref./wirtualny kokpit S/S
Dostęp bezkluczyk./światła LED S/S
Adaptac. zaw., progres. wsp. 3563 zł (pakiet Dynamiczny)
Lakier metalicz./18-calowe felgi 2807/3564 zł
Podgrz. fotele i kierow., asyst. parkow., kamera, adaptac. temp. 1499 zł (pakiet Promocyjny)

Ceny/gwarancje

Cena podst. wersji silnikowej 100 800 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 5 lat lub 150 tys. km/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub 2 lata
Cena testowanego auta 117 989 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy:SeatSeat LeonKombi
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków