- Bagażnik 308 SW mieści 556 l - to dobry wynik wśród kompaktowych kombi
- Współpraca silnika z 8-biegową skrzynią biegów jest bardzo udana
- W teście Peugeot 308 SW GT BlueHDi spalił średnio tylko 6,6 l/100 km
Swoje mocniejsze warianty silnikowe Peugeot nazywa GT, czyli przedsmak GTI. W 308 SW jednak to oznaczenie nosi tylko 177-konny diesel 2.0. Wersja benzynowa (o mocy nawet 225 KM) nie jest już, niestety, oferowana. Czy można tu zatem mówić o emocjach?
Peugeot 308 SW GT BlueHDi - nadwozie
Estetyka wersji GT świetnie „leży 308-ce”. Wizualny tuning (grill, zderzaki, progi, 18-calowe felgi) jest dyskretny i elegancki. Podział przestrzeni w kabinie między pasażerów a bagaże został rozstrzygnięty wyraźnie na korzyść tych drugich. Bagażnik Peugeota 308 SW mieści 556 l, a po złożeniu oparć 1606 l – dobre wartości wśród kompaktowych kombi. Duży plus za płaską podłogę i szyny z przesuwanymi kotwami mocującymi. Natomiast na kanapie wyraźnie jest ciaśniej niż u konkurentów. Siedzisko okazuje się krótkie, a oparcie – nieprzyjemnie pionowe. Przednie fotele mogą być wyposażone w funkcję masażu (3400 zł w pakiecie z podgrzewaniem), ale mamy zastrzeżenia do ich ergonomii: zagłówki uciskają kark, a siedziska są umieszczone za wysoko i mocno nachylone w stronę oparcia. Irytować potrafi też wolno reagujący dotykowy ekran, który skupia obsługę niemal wszystkich funkcji – każda czynność bardzo odciąga uwagę od prowadzenia.
Peugeot 308 SW GT BlueHDi - silnik
Podczas uruchamiania wyraźnie słychać, że mamy do czynienia z dieslem, jednak w miarę rozgrzewania jednostka odnajduje swój aksamitny ton. Po wybraniu trybu sportowego brzmienie zostaje sztucznie wzmocnione o basowy pomruk – zupełnie niepotrzebnie. Silnik i skrzynia (8 biegów to wciąż rzadkość w tej klasie) pozostawiają solidne wrażenie. Rusza się płynnie, przełożenia są szybko zmieniane, auto ma też dobry zryw, a mimo to według naszych pomiarów „przestrzela” fabryczny wynik przyspieszenia 0-100 km/h o 0,3 s. Zapas mocy i szybka reakcja skrzyni na dociśnięcie gazu pozwalają sprawnie wyprzedzać, nawet gdy jedziemy z obciążeniem. Spalanie – rozsądne. Średnio 6,6 l na 100 km w teście, minimalnie zanotowaliśmy 5,7 l, a maksymalnie 8,1 l.
Peugeot 308 SW GT BlueHDi - prowadzenie
Jest, niestety, niezbyt sportowe, w wersji GT chciałoby się mieć więcej frajdy z prowadzenia. Mała kierownica daje poczucie poręczności, jednak Peugeot 308 SW GT wcale taki zwinny nie jest – układ kierowniczy nieco sztucznie pracuje. I niestety, 18-calowe koła wyraźnie obniżają komfort amortyzacji na krótkich nierównościach. Zmierzona przez nas droga hamowania z prędkości 100 km/h (38,0 m na zimno, 37,9 m po rozgrzaniu tarcz) jest poprawna, ale od kombi „z pazurem” można oczekiwać więcej.
Peugeot 308 SW GT BlueHDi - koszty
Peugeot 308 SW GT jest bogato wyposażony i tańszy od konkurencyjnych kombi Forda i Škody, ale ma też mniej sportowego ducha. Ceny Peugeota 308 SW GT zaczynają się od 127 100 zł, a nasz testowy egzemplarz kosztował 141 300 zł.
Peugeot 308 SW GT BlueHDi - nasza opinia
Są w tej klasie przestronniejsze i lepiej prowadzące się kombi ze sportową żyłką, ale Peugeot 308 SW GT wyróżnia się na ich tle bardzo dopracowanym układem napędowym i funkcjonalnym bagażnikiem. Ma niestety swoje dziwactwa: powolny ekran dotykowy do obsługi wszystkiego, zegary i sztuczne podbicie brzmienia silnika.
Peugeot 308 SW GT BlueHDi - to nam się podoba
- Duży bagażnik
- Harmonijna współpraca silnika i skrzyni biegów
- Wysoka kultura pracy diesla
Peugeot 308 SW GT BlueHDi - to nam się nie podoba
- Absorbująca uwagę obsługa
- Ciasna kanapa
- Twarde resorowanie
- sztuczność układu kierowniczego
Peugeot 308 SW GT BlueHDi - nasze pomiary testowe
0-50 km/h (s) | 3,0 |
0-100 (s) | 8,7 |
0-130 km/h (s) | 14,2 |
60-100 km/h (s) | 5,0 (aut.) |
80-120 km/h (s) | 6,0 (aut.) |
Masa własna/ładowność (kg) | 1531/489 |
Rozdział masy przód/tył (proc.) | 62/38 |
Średnie spalanie ON (l/100 km) | 6,6 |
Hałas przy 50/100/130 km/h (dB) | 59/64/69 |
Średnica zawracania (m) l/p | 11,2/11,2 |
Droga hamowania 100-0 km/h przy zimnych hamulcach (m) | 38,0 |
Droga hamowania 100-0 km/h przy rozgrzanych hamulcach (m) | 37,9 |
Peugeot 308 SW GT BlueHDi - dane techniczne
Silnik | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1997 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 177/3750 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 400/2000 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut. 8 |
Dł./szer./wysokość (mm) | 4585/1804/1461 |
Marka i model opon test. auta | Michelin Pilot Sport 3 |
Rozmiar opon | 225/45 R 18 |
Pojemność bagażnika (l) | 556-1606 |
Pojemność zbiornika paliwa | 52 |
Cena wersji od (zł) | 127 100 |
Cena testowanego egzemplarza (zł) | 141 300 |
Minimalistyczna estetyka, dyskretne sportowe akcenty, eleganckie detale.
Szkoda tylko, że całą obsługę skupiono na wolno działającym ekranie. Przełączanie pomiędzy widokiem mediów, nawigacji i klimatyzacji niepotrzebnie odciąga uwagę od prowadzenia.
Przednie i tylne czujniki parkowania są seryjne. Kamera cofania za dopłata 1300 zł.
Wskazówka obrotomierza obraca się w kierunku przeciwnym niż wskazówka prędkościomierza. Wymaga to przyzwyczajenia. Gorzej natomiast, że wieniec kierownicy może zasłaniać część skali zegarów. Na ekranie można wyświetlić dodatkowe wskaźniki.
Kierownica jest bardzo mała, ma się trochę wrażenie trzymania jej na kolanach.
Najbardziej wyeksponowane miejsce na konsoli środkowej zajmuje... odtwarzacz płyt CD (w pakiecie za 600 zł). Płyt dziś już mało kto słucha, dokładnie tu życzylibyśmy sobie panelu do sterowania klimatyzacją.
Dźwignia automatycznej skrzyni biegów ma niecodzienny kształt, można przywyknąć.
Przycisk uruchamiający silnik trzeba przytrzymać nieco dłużej niż w samochodach innych marek. W trybie Sport brzmienie silnika zostaje sztucznie wzmocnione o basowy pomruk.
Przednie fotele mogą być wyposażone w funkcję masażu (3400 zł w pakiecie z podgrzewaniem), ale mamy zastrzeżenia do ich ergonomii: zagłówki uciskają kark, a siedziska są umieszczone za wysoko i mocno nachylone w stronę oparcia.
Panoramiczny dach wymaga 2000 zł dopłaty.
Na kanapie jest wyraźnie ciaśniej niż u konkurentów. Siedzisko okazuje się krótkie, a oparcie– nieprzyjemnie pionowe.
Podczas uruchamiania wyraźnie słychać, że mamy do czynienia z dieslem, jednak w miarę rozgrzewania jednostka odnajduje swój aksamitny ton.
Kufer mieści 556 l, a po złożeniu oparć 1606 l. Oparcia składają się na równo z podłogą, są szyny z kotwami mocującymi
Pod podłogą znalazł się subwoofer, zestaw naprawczy opony, akcesoria do mocowania bagażu – na inne drobiazgi jest jeszcze odrobina miejsca.