Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Peugeot 308 SW GT BlueHDi - praktyczne kombi z mocnym i oszczędnym dieslem

Peugeot 308 SW GT BlueHDi - praktyczne kombi z mocnym i oszczędnym dieslem

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

400 Nm momentu obrotowego gwarantuje Peugeotowi 308 SW GT dobre osiągi i zarazem rozsądne spalanie. Poza dopracowanym układem napędowym to eleganckie kombi imponuje też możliwościami transportowymi. W naszym teście: Peugeot 308 SW GT BlueHDi

Peugeot 308 SW GT BlueHDi
Zobacz galerię (20)
Auto Świat / Adam Miukła
Peugeot 308 SW GT BlueHDi
  • Bagażnik 308 SW mieści 556 l - to dobry wynik wśród kompaktowych kombi
  • Współpraca silnika z 8-biegową skrzynią biegów jest bardzo udana
  • W teście Peugeot 308 SW GT BlueHDi spalił średnio tylko 6,6 l/100 km

Swoje mocniejsze warianty silnikowe Peugeot nazywa GT, czyli przedsmak GTI. W 308 SW jednak to oznaczenie nosi tylko 177-konny diesel 2.0. Wersja benzynowa (o mocy nawet 225 KM) nie jest już, niestety, oferowana. Czy można tu zatem mówić o emocjach?

Peugeot 308 SW GT BlueHDi - nadwozie

Estetyka wersji GT świetnie „leży 308-ce”. Wizualny tuning (grill, zderzaki, progi, 18-calowe felgi) jest dyskretny i elegancki. Podział przestrzeni w kabinie między pasażerów a bagaże został rozstrzygnięty wyraźnie na korzyść tych drugich. Bagażnik Peugeota 308 SW mieści 556 l, a po złożeniu oparć 1606 l – dobre wartości wśród kompaktowych kombi. Duży plus za płaską podłogę i szyny z przesuwanymi kotwami mocującymi. Natomiast na kanapie wyraźnie jest ciaśniej niż u konkurentów. Siedzisko okazuje się krótkie, a oparcie – nieprzyjemnie pionowe. Przednie fotele mogą być wyposażone w funkcję masażu (3400 zł w pakiecie z podgrzewaniem), ale mamy zastrzeżenia do ich ergonomii: zagłówki uciskają kark, a siedziska są umieszczone za wysoko i mocno nachylone w stronę oparcia. Irytować potrafi też wolno reagujący dotykowy ekran, który skupia obsługę niemal wszystkich funkcji – każda czynność bardzo odciąga uwagę od prowadzenia.

Peugeot 308 SW GT BlueHDi - silnik

Podczas uruchamiania wyraźnie słychać, że mamy do czynienia z dieslem, jednak w miarę rozgrzewania jednostka odnajduje swój aksamitny ton. Po wybraniu trybu sportowego brzmienie zostaje sztucznie wzmocnione o basowy pomruk – zupełnie niepotrzebnie. Silnik i skrzynia (8 biegów to wciąż rzadkość w tej klasie) pozostawiają solidne wrażenie. Rusza się płynnie, przełożenia są szybko zmieniane, auto ma też dobry zryw, a mimo to według naszych pomiarów „przestrzela” fabryczny wynik przyspieszenia 0-100 km/h o 0,3 s. Zapas mocy i szybka reakcja skrzyni na dociśnięcie gazu pozwalają sprawnie wyprzedzać, nawet gdy jedziemy z obciążeniem. Spalanie – rozsądne. Średnio 6,6 l na 100 km w teście, minimalnie zanotowaliśmy 5,7 l, a maksymalnie 8,1 l.

Peugeot 308 SW GT BlueHDi - prowadzenie

Jest, niestety, niezbyt sportowe, w wersji GT chciałoby się mieć więcej frajdy z prowadzenia. Mała kierownica daje poczucie poręczności, jednak Peugeot 308 SW GT wcale taki zwinny nie jest – układ kierowniczy nieco sztucznie pracuje. I niestety, 18-calowe koła wyraźnie obniżają komfort amortyzacji na krótkich nierównościach. Zmierzona przez nas droga hamowania z prędkości 100 km/h (38,0 m na zimno, 37,9 m po rozgrzaniu tarcz) jest poprawna, ale od kombi „z pazurem” można oczekiwać więcej.

Peugeot 308 SW GT BlueHDi - koszty

Peugeot 308 SW GT jest bogato wyposażony i tańszy od konkurencyjnych kombi Forda i Škody, ale ma też mniej sportowego ducha. Ceny Peugeota 308 SW GT zaczynają się od 127 100 zł, a nasz testowy egzemplarz kosztował 141 300 zł.

Peugeot 308 SW GT BlueHDi - nasza opinia

Są w tej klasie przestronniejsze i lepiej prowadzące się kombi ze sportową żyłką, ale Peugeot 308 SW GT wyróżnia się na ich tle bardzo dopracowanym układem napędowym i funkcjonalnym bagażnikiem. Ma niestety swoje dziwactwa: powolny ekran dotykowy do obsługi wszystkiego, zegary i sztuczne podbicie brzmienia silnika.

Peugeot 308 SW GT BlueHDi - to nam się podoba

  • Duży bagażnik
  • Harmonijna współpraca silnika i skrzyni biegów
  • Wysoka kultura pracy diesla

Peugeot 308 SW GT BlueHDi - to nam się nie podoba

  • Absorbująca uwagę obsługa
  • Ciasna kanapa
  • Twarde resorowanie
  • sztuczność układu kierowniczego

Peugeot 308 SW GT BlueHDi - nasze pomiary testowe

0-50 km/h (s)3,0
0-100 (s)8,7
0-130 km/h (s)14,2
60-100 km/h (s)5,0 (aut.)
80-120 km/h (s)6,0 (aut.)
Masa własna/ładowność (kg)1531/489
Rozdział masy przód/tył (proc.)62/38
Średnie spalanie ON (l/100 km)6,6
Hałas przy 50/100/130 km/h (dB)59/64/69
Średnica zawracania (m) l/p11,2/11,2
Droga hamowania 100-0 km/h przy zimnych hamulcach (m)38,0
Droga hamowania 100-0 km/h przy rozgrzanych hamulcach (m)37,9

Peugeot 308 SW GT BlueHDi - dane techniczne

Silnikt.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3)1997
Moc maks. (KM/obr./min)177/3750
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)400/2000
Napędprzedni
Skrzynia biegówaut. 8
Dł./szer./wysokość (mm)4585/1804/1461
Marka i model opon test. autaMichelin Pilot Sport 3
Rozmiar opon225/45 R 18
Pojemność bagażnika (l)556-1606
Pojemność zbiornika paliwa52
Cena wersji od (zł)127 100
Cena testowanego egzemplarza (zł)141 300
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
Powiązane tematy:PeugeotPeugeot
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków