- Bagażnik 308 SW mieści 556 l - to dobry wynik wśród kompaktowych kombi
- Współpraca silnika z 8-biegową skrzynią biegów jest bardzo udana
- W teście Peugeot 308 SW GT BlueHDi spalił średnio tylko 6,6 l/100 km
Swoje mocniejsze warianty silnikowe Peugeot nazywa GT, czyli przedsmak GTI. W 308 SW jednak to oznaczenie nosi tylko 177-konny diesel 2.0. Wersja benzynowa (o mocy nawet 225 KM) nie jest już, niestety, oferowana. Czy można tu zatem mówić o emocjach?
Peugeot 308 SW GT BlueHDi - nadwozie
Estetyka wersji GT świetnie „leży 308-ce”. Wizualny tuning (grill, zderzaki, progi, 18-calowe felgi) jest dyskretny i elegancki. Podział przestrzeni w kabinie między pasażerów a bagaże został rozstrzygnięty wyraźnie na korzyść tych drugich. Bagażnik Peugeota 308 SW mieści 556 l, a po złożeniu oparć 1606 l – dobre wartości wśród kompaktowych kombi. Duży plus za płaską podłogę i szyny z przesuwanymi kotwami mocującymi. Natomiast na kanapie wyraźnie jest ciaśniej niż u konkurentów. Siedzisko okazuje się krótkie, a oparcie – nieprzyjemnie pionowe. Przednie fotele mogą być wyposażone w funkcję masażu (3400 zł w pakiecie z podgrzewaniem), ale mamy zastrzeżenia do ich ergonomii: zagłówki uciskają kark, a siedziska są umieszczone za wysoko i mocno nachylone w stronę oparcia. Irytować potrafi też wolno reagujący dotykowy ekran, który skupia obsługę niemal wszystkich funkcji – każda czynność bardzo odciąga uwagę od prowadzenia.
Peugeot 308 SW GT BlueHDi - silnik
Podczas uruchamiania wyraźnie słychać, że mamy do czynienia z dieslem, jednak w miarę rozgrzewania jednostka odnajduje swój aksamitny ton. Po wybraniu trybu sportowego brzmienie zostaje sztucznie wzmocnione o basowy pomruk – zupełnie niepotrzebnie. Silnik i skrzynia (8 biegów to wciąż rzadkość w tej klasie) pozostawiają solidne wrażenie. Rusza się płynnie, przełożenia są szybko zmieniane, auto ma też dobry zryw, a mimo to według naszych pomiarów „przestrzela” fabryczny wynik przyspieszenia 0-100 km/h o 0,3 s. Zapas mocy i szybka reakcja skrzyni na dociśnięcie gazu pozwalają sprawnie wyprzedzać, nawet gdy jedziemy z obciążeniem. Spalanie – rozsądne. Średnio 6,6 l na 100 km w teście, minimalnie zanotowaliśmy 5,7 l, a maksymalnie 8,1 l.
Peugeot 308 SW GT BlueHDi - prowadzenie
Jest, niestety, niezbyt sportowe, w wersji GT chciałoby się mieć więcej frajdy z prowadzenia. Mała kierownica daje poczucie poręczności, jednak Peugeot 308 SW GT wcale taki zwinny nie jest – układ kierowniczy nieco sztucznie pracuje. I niestety, 18-calowe koła wyraźnie obniżają komfort amortyzacji na krótkich nierównościach. Zmierzona przez nas droga hamowania z prędkości 100 km/h (38,0 m na zimno, 37,9 m po rozgrzaniu tarcz) jest poprawna, ale od kombi „z pazurem” można oczekiwać więcej.
Peugeot 308 SW GT BlueHDi - koszty
Peugeot 308 SW GT jest bogato wyposażony i tańszy od konkurencyjnych kombi Forda i Škody, ale ma też mniej sportowego ducha. Ceny Peugeota 308 SW GT zaczynają się od 127 100 zł, a nasz testowy egzemplarz kosztował 141 300 zł.
Peugeot 308 SW GT BlueHDi - nasza opinia
Są w tej klasie przestronniejsze i lepiej prowadzące się kombi ze sportową żyłką, ale Peugeot 308 SW GT wyróżnia się na ich tle bardzo dopracowanym układem napędowym i funkcjonalnym bagażnikiem. Ma niestety swoje dziwactwa: powolny ekran dotykowy do obsługi wszystkiego, zegary i sztuczne podbicie brzmienia silnika.
Peugeot 308 SW GT BlueHDi - to nam się podoba
- Duży bagażnik
- Harmonijna współpraca silnika i skrzyni biegów
- Wysoka kultura pracy diesla
Peugeot 308 SW GT BlueHDi - to nam się nie podoba
- Absorbująca uwagę obsługa
- Ciasna kanapa
- Twarde resorowanie
- sztuczność układu kierowniczego
Peugeot 308 SW GT BlueHDi - nasze pomiary testowe
0-50 km/h (s) | 3,0 |
0-100 (s) | 8,7 |
0-130 km/h (s) | 14,2 |
60-100 km/h (s) | 5,0 (aut.) |
80-120 km/h (s) | 6,0 (aut.) |
Masa własna/ładowność (kg) | 1531/489 |
Rozdział masy przód/tył (proc.) | 62/38 |
Średnie spalanie ON (l/100 km) | 6,6 |
Hałas przy 50/100/130 km/h (dB) | 59/64/69 |
Średnica zawracania (m) l/p | 11,2/11,2 |
Droga hamowania 100-0 km/h przy zimnych hamulcach (m) | 38,0 |
Droga hamowania 100-0 km/h przy rozgrzanych hamulcach (m) | 37,9 |
Peugeot 308 SW GT BlueHDi - dane techniczne
Silnik | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1997 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 177/3750 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 400/2000 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut. 8 |
Dł./szer./wysokość (mm) | 4585/1804/1461 |
Marka i model opon test. auta | Michelin Pilot Sport 3 |
Rozmiar opon | 225/45 R 18 |
Pojemność bagażnika (l) | 556-1606 |
Pojemność zbiornika paliwa | 52 |
Cena wersji od (zł) | 127 100 |
Cena testowanego egzemplarza (zł) | 141 300 |