Pierwsza generacja Volvo XC90 była produkowana aż przez 12 lat. Szwedzi w przypadku drugiej też nie spieszyli się ze zmianami, bowiem przeprowadzony w tym roku lifting modelu nastąpił po 4 latach od debiutu. Podejrzewamy, że gdyby nie konieczność zmian technicznych, związanych z wprowadzeniem od początku 2020 r. zaostrzonych norm emisji spalin, to modernizacja flagowego SUV-a Volvo nastąpiłaby później. Wnioskujemy tak na podstawie niezwykle skromnych zmian w wyglądzie, które zaszły przy okazji wspomnianego face liftingu.
Volvo XC90 B5 – drobne zmiany w wyglądzie
Volvo twierdzi, że duże modernizacje nie były konieczne, bo w ciągu czterech lat produkcji samochód na bieżąco udoskonalano, zmieniając m.in. moc silników, systemy bezpieczeństwa oraz układy łączności i multimediów. Ponadto zapewnia, że druga generacja XC90 była dobrze zaprojektowanym autem, bowiem miała stanowić bazę dla pozostałych modeli Volvo serii 60 i 90, które dzielą z nią platformę podłogową SPA oraz rozwiązania mechaniczne i elektroniczne.
Najważniejszą zmianą w poliftingowym XC90 będzie nowy wzór atrapy chłodnicy. Poza tym w wersji R-Design pojawią się czarne obramowania okien, a tylne zderzaki we wszystkich odmianach otrzymają nowe listwy. Dostępne będą trzy dodatkowe wzory felg i kilka nowych kolorów lakierów. Istotna zmiana zajdzie także na klapie bagażnika wersji z silnikami Diesla. Zniknie dotychczasowe oznaczenie „D5”, a pojawi się „B5”, które będzie określać jednostkę wysokoprężną wspomaganą silnikiem elektrycznym.
Teraz więc oprócz klasycznej hybrydy plug-in T8 AWD (303 + 87 KM) z akumulatorami 400 V w XC90 jest dostępna tzw. miękka hybryda. Składać się ma z jednostki wysokoprężnej 2.0 o mocy 235 KM oraz 14-konnego elektryka, który będzie wyłącznie wspomagał i obniżał zużycie paliwa oraz emisję dwutlenku węgla. Akumulator 48-woltowy ma być ładowany energią odzyskaną podczas hamowania. Volvo nie ukrywa, że dzięki miękkiej hybrydzie diesel będzie spełniał ostrzejsze normy emisji spalin. Auto nie stanie się więc szybsze ani specjalnie oszczędniejsze, na pewno za to zwiększy się jego masa. Zresztą na te elementy zwróciliśmy większą uwagę w teście.
Volvo XC90 B5 – słabe osiągi przez niedotarty silnik
Zacznijmy więc od przyspieszenia. XC90 B5 powinno według producenta rozpędzać się od 0 do 100 km/h w 7,6 s. Nam podczas pomiarów tylko raz udało się przyspieszyć poniżej 8,5 s. Podejrzewamy, że testowe XC90 nie uzyskało w próbie przyspieszenia wyniku fabrycznego z powodu bardzo niskiego przebiegu (auto odebraliśmy na potrzeby testu, gdy licznik wskazywał 5 km). Subiektywnie jednak nie mieliśmy żadnych zastrzeżeń do osiągów silnika. Samochód żwawo przyspieszał w mieście, a na drogach lokalnych i na autostradzie mogliśmy liczyć na dobrą elastyczność jednostki.
Dobre wrażenie o nowym napędzie zaburzały jednak dwie drobne rzeczy. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu 2-litrowy diesel był zbyt głośny, na szczęście przy stałych obrotach stawał się cichy. Natomiast skrzynia biegów podczas zmniejszania prędkości auta (np. w trakcie dojazdu do świateł) potrafiła redukować biegi z mocnym szarpnięciem. Zdarzało się też, że dość późno reagowała na gwałtowny nacisk pedału gazu.
Volvo XC90 B5 – w założeniach zmagazynowany prąd
ma wspomagać w pewnych sytuacjach (np. podczas postoju) jednostkę Diesla, a tym samym obniżać zużycie oleju napędowego. Podczas pomiarów XC90 B5 zużyło średnio 8 l/100 km, co wobec potężnej masy (prawie 2,3 t) i niezbyt dotartego silnika jest dobrym wynikiem, choć i tak nieco wyższym od założeń producenta. Podczas testu z czystej ciekawości pokusiliśmy się o sprawdzenie minimalnego spalania i gdy podróżowaliśmy w trasie ze stałą prędkością 90 km/h, osiągnęliśmy zużycie 5,0 l/100 km.
Volvo XC90 B5 – koniecznie z pneumatyką
Testowany przez nas egzemplarz był wyposażony w 21-calowe koła. Wyglądały świetnie na tle masywnej sylwetki SUV-a, ale ze względu na dużą masę nieresorowaną i niski profil opon mogłyby ograniczać komfort jazdy. Celowo piszemy, że mogłyby, gdyż w rzeczywistości dzięki pneumatycznemu zawieszeniu samochód resorował wzorowo. Pneumatyka bez zbędnych wstrząsów i hałasów dosłownie połykała każdą nierówność drogi. Pomagała także przy załadunku ciężkich przedmiotów do bagażnika (możliwość obniżenia progu załadunku), w jeździe terenowej (większy prześwit) i w czasie sportowej jazdy (niższy środek ciężkości). Skoro już wspomnieliśmy dynamiczną jazdę, to trzeba podkreślić, że Volvo pewnie i bezpiecznie pokonuje szybkie partie zakrętów, ale jego podwozie wzorem sportowego prowadzenia nie jest.
To nam się podoba: przestronność, jakość materiałów, nagłośnienie B&W, komfort jazdy, wyciszenie, systemy bezpieczeństwa.
To nam się nie podoba: szarpania w skrzyni biegów, dźwięki silnika pod obciążeniem, obsługa komputera pokład. i multimediów.
Volvo XC90 B5 – podsumowanie
Kto spodziewa się, że XC90 B5 będzie dynamiczniejsze i oszczędniejsze, ten może się zawieść. Owszem, pojawienie się miękkiej hybrydy pomogło obniżyć emisję spalin, ale tylko w laboratorium. Realnie oszczędności z wprowadzenia silnika elektrycznego pożera wyższa masa auta. A za ekologiczne rozwiązania płaci klient. Cena auta poszybowała w górę, ale trzeba przyznać, że wzrósł równocześnie standard wyposażenia.
Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,8 s |
0-100 km/h | 8,4 s |
0-130 km/h | 13,9 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,9 s (aut.) |
80-120 km/h | 6,2 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 2286/554 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 51/49 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 12,1/12,1 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 37,6 m |
gorące | 37,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 54 dB (A) |
przy 100 km/h | 61 dB (A) |
przy 130 km/h | 66 dB (A) |
Spalanie testowe (ON) | 8,0 l/100 km |
Zasięg | 890 km |
Dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel R4/16 + elektryczny |
Ustawienie silnika/rozrząd | poprzecz. z przodu/łańcuch |
Wtrysk | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 1969 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 235/4000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 480/1750-2250 |
Moc napędu elektr. (KM) | 14 |
Mom. obr. napędu elektr. (Nm) | 40 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 220 |
Śr. spal. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 6,6-7,7/173-203 (WLTP) |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/4x4 |
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) | 314-692-721-1868/71 |
Marka i model opon test. auta | Pirelli Scorpion Verde |
Rozmiar opon | 275/40 R 21 |
Wyposażenie
Wersja | Inscription |
7 airbag./unikanie kolizji/LED-y | S/S/S |
Szyberdach, klima 4-stref., head-up | 12 500,00 zł |
Utrzym. pasa ruchu/Pilot Assist | S/S |
Cyfrowe zegary/navi/skóra | S/S/S |
Alufelgi 21 cali/lakier metalik | 2820/4300 zł |
Zawieszenie pneum. z regulac. | 10 130 zł |
Audio Bowers & Wilkins | 16 750 zł |
Ceny/gwarancja
Cena podst. tej wersji silnikowej | 313 450 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata (b.o.)/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km/rok |
Cena testowanego auta | 402 550 zł |
Mimo wysokiej masy (ponad 2,2 t) XC90 zapewnia dobre prowadzenie.
Dwulitrowy czterocylindrowy diesel o mocy 235 KM wspomagany jest elektryczną jednostką o mocy 14 KM. Hybrydowy napęd gwarantuje dobrą dynamikę przy niskim spalaniu.
Wyświetlacz przezierny jest czytelny, a ma skromną ilość informacji.
Volvo XC90 zachwyca jakością materiałów wykończeniowych, mniej cieszy obsługa urządzeń pokładowych, np. komputera czy ekranu multimedialnego.
Do wyboru są cztery tryby jazdy,
ingerujące m.in. w zawieszenie...
...wybiera się je pokrętłem, ale już
konfiguruje na dotykowym ekranie.
Przezroczysta gałka biegów wygląda ory-
ginalnie. Denerwujekonieczność dwukrot-
nego kliknięcia przy wyborze biegu.
Tradycyjnie już Volvo nie zawodzi w kwestiach bezpieczeństwa. Na pokładzie XC90 znajduje się mnóstwo systemów asystujących.
W ciągu 4 lat w XC90 zmieniano moc silników, systemy bezpieczeństwa i funkcje Connectivity.
Sportowe fotele ze skórą nappa wygląda-
ją pięknie, ale też wzorowo podpierają
ciało na zakrętach.
W 2. rzędzie dzięki regulacji wzdłużnej foteli mamy dużo miejsca.
Gniazdo 230 V dla 2. rzędu to opcja.
Trzeci rząd to raczej alternatywa na krótkie dystanse.
Maksymalna pojemność bagażnika to 1868 l.
Przy 7 osobach kufer ma 314 l. Po złożeniu foteli 3. rzędu – od 692 do 721 l.
Dzięki pneumatyce (opcja) można obniżyć próg załadunku.