• Nowy diesel zastąpił dotychczas oferowane jednostki CRDi 1.7 i 2.0
  • Według Kii to najczystszy silnik w jej historii
  • Nowy diesel wyróżnia się wysoką kulturą pracy

Nad wizualną stroną face liftingu Sportage’a pracowały podobno aż trzy studia stylistyczne Kii: we Frankfurcie, w Namyang w Korei oraz w Irvine w Kalifornii. Patrząc na zakres zmian – coś musiało ich odciągać od pracy. Być może byli to handlowcy, którzy obawiali się, że zbyt daleko idące zmiany wyglądu mogłyby przerwać dobrą passę tego popularnego SUV-a... Ale w teście zmodernizowanego Sportage’a i tak bardziej niż design interesował nas silnik.

Nowe 1,6-litrowe CRDi występuje w wariantach 115- i 136-konnym. Testowaliśmy mocniejszą odmianę, połączoną z dwusprzęgłowym „automatem” i napędem na przód. Nowy diesel zastąpił aż dwa dotychczas oferowane silniki (1.7/115 KM i 2.0/136 KM). Kia szczyci się, że nowa konstrukcja jest jej najczystszym dieslem w historii – trudno, żeby było inaczej, skoro są coraz ostrzejsze normy emisji spalin do spełnienia. Podobnie jak u konkurencji, spaliny oczyszcza z tlenków azotu system redukcji katalitycznej z płynem AdBlue, którego trzeba regularnie dolewać. Na komputerze pokładowym można sprawdzić jego poziom, ale zasięgu – już nie.

Kia Sportage 1.6 CRDi 7DCT - ile pali nowy silnik?

W teście nowy silnik wykazał się niskim zużyciem paliwa. W mieście potrzebował od 6 do 7,3 l/100 km, na autostradzie 7,3 l, natomiast na odcinku ekspresówki i drogi krajowej – 5,5 l. Średnia z pętli pomiarowej wyniosła 6,3 l/100 km. W pomiarach osiągów też wypadł korzystnie, bo Sportage uzyskał nawet o 0,9 s lepszy czas przyspieszenia, niż podaje Kia. Choć 1.6 CRDi względem dwulitrowego poprzednika ma o 53 Nm niższy moment obrotowy, osiąga go później i utrzymuje w węższym zakresie obrotów (2000-2250 zamiast 1500-2500), energicznie ciągnie od startu, a 7-stopniowa przekładnia dotrzymuje kroku jego temperamentowi. Układ napędowy staje się szczególnie bystry w trybie Sport, koła potrafią wówczas nawet trochę wyrywać kierownicę. W żadnej sytuacji silnik nie irytuje zbyt donośnym brzmieniem ani wibracjami. Za to w kabinie już od ok. 50 km/h było słychać wyraźny szum toczenia zimowych opon Nokian WR SUV 3 z wybitnie śniegowym bieżnikiem. Jest szansa, że gdyby nie one, Sportage osiągnąłby jeszcze lepszy wynik w pomiarze hałasu w kabinie.

Kia Sportage 1.6 CRDi 7DCT - układ kierowniczy wciąż nie jest mocną stroną

Kia stosuje w Sportage’u wielowahaczowy układ tylnej osi, ogólne zestrojenie zawieszenia jest dość sztywne. Nawet na oponach w rozmiarze 225/60 R 17 do kabiny dociera trochę za dużo wstrząsów od nierówności jezdni. Na zakrętach auto prowadzi się pewnie, jednak precyzję, wyważenie i komunikatywność układu kierowniczego inżynierowie mogliby jeszcze doszlifować – w nowym Ceedzie udowodnili, że potrafią zrobić to lepiej.

W kabinie zmiany liftingowe są jeszcze mniej zauważalne niż z zewnątrz, z perspektywy kierowcy inne są tylko zegary i przyciski na kierownicy. Szkoda, że nie wykorzystano tej okazji, żeby nieco wydłużyć siedzisko fotela – ale to już marudzenie na wysokim poziomie. Za to przestronność w obu rzędach siedzeń, jak i ergonomia obsługi pozostają mocnymi stronami Sportage’a. Podobnie jak bogate wyposażenie seryjne i bezkonkurencyjna 7-letnia gwarancja mechaniczna.

Kia Sportage 1.6 CRDi 7DCT - nasza opinia

Lifting Sportage’a nie jest obszerny, ale najważniejszy element, czyli nowy diesel, okazuje się udany, sprawnie też współpracuje z nim dwusprzęgłowa skrzynia. To fajny SUV, z korzystnie skalkulowanymi wyposażeniem i ceną. Sprawdzi się podczas codziennego rodzinnego użytkowania, jak i w dalszych podróżach.

Kia Sportage 1.6 CRDi 7DCT - to nam się podoba

  • Oszczędny i kulturalnie pracujący silnik
  • Bogate wyposażenie
  • Przestronny tył kabiny
  • Długa gwarancja

Kia Sportage 1.6 CRDi 7DCT - to nam się nie podoba

  • Słaba widoczność do tyłu
  • Nieosłonięte progi
  • Zawieszenie mogłoby sumienniej filtrować nierówności
Kia Sportage - wymiary Foto: Auto Świat
Kia Sportage - wymiary

Kia Sportage 1.6 CRDi 7DCT - nasze pomiary testowe

0-50 km/h 3,7 s
0-100 km/h 10,6 s
0-130 km/h 17,9 s
60-100 km/h 5,7 s (aut.)
80-120 km/h 7,7 s (aut.)
Masa własna/ładowność 1589/556 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,6/11,4 m
Hamowowanie ze 100 km/h (hamulce zimne) 41,9 m (opony zimowe)
Hamowowanie ze 100 km/h (hamulce gorące) 41,7 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A)
przy 100 km/h 63 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A)
Spalanie testowe (ON) 6,3 l/100 km
Zasięg 980 km

Kia Sportage 1.6 CRDi 7DCT - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail
Napęd rozrządu łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1598
Moc silnika (KM/obr./min) 136/4000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 320/2000-2250
0-100 km/h (s) 11,5
V maks. (km/h) 180
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km) 6,3
emisja CO2 (g/km) 166
Skrzynia biegów 2-sprzęgł. aut. 7
Napęd przedni
Marka i model opon test. auta Nokian WR SUV3
Rozmiar opon test. auta 225/60 R 17
Pojemność bagażnika (l) 467-1456
Pojemność zbiornika paliwa (l) 62

Kia Sportage 1.6 CRDi 7DCT - wyposażenie

Wersja L
Klimatyzacja aut. 2-stref. S
Reflektory LED 4000 zł (pakiet Business Line)
System multim. z nawigacją S
Apple CarPlay/Android Auto S/S
Kluczyk zbliżeniowy S
Podgrz. fotele, kanapa, kierownica, elektr. klapa bagażnika 3500 zł
Czujniki park. przód i tył S
Kamera cofania S
Lakier metalik 2800 zł
Alufelgi 17-cal. S

Kia Sportage 1.6 CRDi 7DCT - ceny i gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 116 490 zł
Gwarancja mechaniczna 7 lat lub 150 tys. km
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub 2 lata
Cena testowanego auta 126 790 zł