- Nowy diesel zastąpił dotychczas oferowane jednostki CRDi 1.7 i 2.0
- Według Kii to najczystszy silnik w jej historii
- Nowy diesel wyróżnia się wysoką kulturą pracy
Nad wizualną stroną face liftingu Sportage’a pracowały podobno aż trzy studia stylistyczne Kii: we Frankfurcie, w Namyang w Korei oraz w Irvine w Kalifornii. Patrząc na zakres zmian – coś musiało ich odciągać od pracy. Być może byli to handlowcy, którzy obawiali się, że zbyt daleko idące zmiany wyglądu mogłyby przerwać dobrą passę tego popularnego SUV-a... Ale w teście zmodernizowanego Sportage’a i tak bardziej niż design interesował nas silnik.
Nowe 1,6-litrowe CRDi występuje w wariantach 115- i 136-konnym. Testowaliśmy mocniejszą odmianę, połączoną z dwusprzęgłowym „automatem” i napędem na przód. Nowy diesel zastąpił aż dwa dotychczas oferowane silniki (1.7/115 KM i 2.0/136 KM). Kia szczyci się, że nowa konstrukcja jest jej najczystszym dieslem w historii – trudno, żeby było inaczej, skoro są coraz ostrzejsze normy emisji spalin do spełnienia. Podobnie jak u konkurencji, spaliny oczyszcza z tlenków azotu system redukcji katalitycznej z płynem AdBlue, którego trzeba regularnie dolewać. Na komputerze pokładowym można sprawdzić jego poziom, ale zasięgu – już nie.
Kia Sportage 1.6 CRDi 7DCT - ile pali nowy silnik?
W teście nowy silnik wykazał się niskim zużyciem paliwa. W mieście potrzebował od 6 do 7,3 l/100 km, na autostradzie 7,3 l, natomiast na odcinku ekspresówki i drogi krajowej – 5,5 l. Średnia z pętli pomiarowej wyniosła 6,3 l/100 km. W pomiarach osiągów też wypadł korzystnie, bo Sportage uzyskał nawet o 0,9 s lepszy czas przyspieszenia, niż podaje Kia. Choć 1.6 CRDi względem dwulitrowego poprzednika ma o 53 Nm niższy moment obrotowy, osiąga go później i utrzymuje w węższym zakresie obrotów (2000-2250 zamiast 1500-2500), energicznie ciągnie od startu, a 7-stopniowa przekładnia dotrzymuje kroku jego temperamentowi. Układ napędowy staje się szczególnie bystry w trybie Sport, koła potrafią wówczas nawet trochę wyrywać kierownicę. W żadnej sytuacji silnik nie irytuje zbyt donośnym brzmieniem ani wibracjami. Za to w kabinie już od ok. 50 km/h było słychać wyraźny szum toczenia zimowych opon Nokian WR SUV 3 z wybitnie śniegowym bieżnikiem. Jest szansa, że gdyby nie one, Sportage osiągnąłby jeszcze lepszy wynik w pomiarze hałasu w kabinie.
Kia Sportage 1.6 CRDi 7DCT - układ kierowniczy wciąż nie jest mocną stroną
Kia stosuje w Sportage’u wielowahaczowy układ tylnej osi, ogólne zestrojenie zawieszenia jest dość sztywne. Nawet na oponach w rozmiarze 225/60 R 17 do kabiny dociera trochę za dużo wstrząsów od nierówności jezdni. Na zakrętach auto prowadzi się pewnie, jednak precyzję, wyważenie i komunikatywność układu kierowniczego inżynierowie mogliby jeszcze doszlifować – w nowym Ceedzie udowodnili, że potrafią zrobić to lepiej.
W kabinie zmiany liftingowe są jeszcze mniej zauważalne niż z zewnątrz, z perspektywy kierowcy inne są tylko zegary i przyciski na kierownicy. Szkoda, że nie wykorzystano tej okazji, żeby nieco wydłużyć siedzisko fotela – ale to już marudzenie na wysokim poziomie. Za to przestronność w obu rzędach siedzeń, jak i ergonomia obsługi pozostają mocnymi stronami Sportage’a. Podobnie jak bogate wyposażenie seryjne i bezkonkurencyjna 7-letnia gwarancja mechaniczna.
Kia Sportage 1.6 CRDi 7DCT - nasza opinia
Lifting Sportage’a nie jest obszerny, ale najważniejszy element, czyli nowy diesel, okazuje się udany, sprawnie też współpracuje z nim dwusprzęgłowa skrzynia. To fajny SUV, z korzystnie skalkulowanymi wyposażeniem i ceną. Sprawdzi się podczas codziennego rodzinnego użytkowania, jak i w dalszych podróżach.
Kia Sportage 1.6 CRDi 7DCT - to nam się podoba
- Oszczędny i kulturalnie pracujący silnik
- Bogate wyposażenie
- Przestronny tył kabiny
- Długa gwarancja
Kia Sportage 1.6 CRDi 7DCT - to nam się nie podoba
- Słaba widoczność do tyłu
- Nieosłonięte progi
- Zawieszenie mogłoby sumienniej filtrować nierówności
Kia Sportage 1.6 CRDi 7DCT - nasze pomiary testowe
0-50 km/h | 3,7 s |
0-100 km/h | 10,6 s |
0-130 km/h | 17,9 s |
60-100 km/h | 5,7 s (aut.) |
80-120 km/h | 7,7 s (aut.) |
Masa własna/ładowność | 1589/556 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,6/11,4 m |
Hamowowanie ze 100 km/h (hamulce zimne) | 41,9 m (opony zimowe) |
Hamowowanie ze 100 km/h (hamulce gorące) | 41,7 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) |
przy 100 km/h | 63 dB (A) |
przy 130 km/h | 68 dB (A) |
Spalanie testowe (ON) | 6,3 l/100 km |
Zasięg | 980 km |
Kia Sportage 1.6 CRDi 7DCT - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail |
Napęd rozrządu | łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 136/4000 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 320/2000-2250 |
0-100 km/h (s) | 11,5 |
V maks. (km/h) | 180 |
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km) | 6,3 |
emisja CO2 (g/km) | 166 |
Skrzynia biegów | 2-sprzęgł. aut. 7 |
Napęd | przedni |
Marka i model opon test. auta | Nokian WR SUV3 |
Rozmiar opon test. auta | 225/60 R 17 |
Pojemność bagażnika (l) | 467-1456 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 62 |
Kia Sportage 1.6 CRDi 7DCT - wyposażenie
Wersja | L |
Klimatyzacja aut. 2-stref. | S |
Reflektory LED | 4000 zł (pakiet Business Line) |
System multim. z nawigacją | S |
Apple CarPlay/Android Auto | S/S |
Kluczyk zbliżeniowy | S |
Podgrz. fotele, kanapa, kierownica, elektr. klapa bagażnika | 3500 zł |
Czujniki park. przód i tył | S |
Kamera cofania | S |
Lakier metalik | 2800 zł |
Alufelgi 17-cal. | S |
Kia Sportage 1.6 CRDi 7DCT - ceny i gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 116 490 zł |
Gwarancja mechaniczna | 7 lat lub 150 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub 2 lata |
Cena testowanego auta | 126 790 zł |